Az energiahatékonyság kérdései Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Advertisements

Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Az új épületenergetikai szabályozás
A Zöld Beruházási Rendszer és támogatásai
A téglaépületek energiahatékonysága Előadó: Kató Aladár MATÉSZ elnök TONDACH Magyarország Zrt. - vezérigazgató március 04.
CEP® Clean Energy & Passive House Expo CEP® Clean Energy & Passive House Expo II. Országos Villanyszerelő Konferencia Meglévő ingatlanok smartosításának.
Erdélyiné Forgó Erzsébet UFS Group Holding Zrt. Credit üzletágvezető
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Környezetvédelmi szempontok: Energiahatékonyság, hazai e-hulladékos fejlesztési tervek, Zöld Beruházási Rendszer Dióssy László szakállamtitkár, c. egyetemi.
• országos program vállalatok és intézmények energiahatékonyságának növelésére • védnökök, műszaki tudományos partnerek, gazdasági-társadalmi partnerek.
Állami lakástámogatások 12/2001 (I. 31. ) Kormányrendelet, 4/2005 (I
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató A gyermekes családok otthonteremtéséért október 18.
Budapest, április 11. dr. Bart István Igazgató Magyar Energiahatékonysági Intézet Lakóépületek Energiahatékony Felújítása Lakossági igények, állami.
ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN NEMZETI ENERGIAHATÉKONYSÁGI CSELEKVÉSI TERV Gergely Kálmán Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.
1 PV helyzetkép Az NCsT felülvizsgálata a napelemes trendek tükrében Horváth Attila Imre helyettes államtitkár Zöldgazdaság Fejlesztéséért, Klímapolitikáért.
Tudatos lépések a költséghatékony épületüzemeltetés felé Tóth Nelli energetikai tanácsadó MN6 Energiaügynökség EHÖSZ Konferencia Tatabánya.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az EuP/ErP irányelv hatása az épületgépész rendszerek tervezésére
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Energetikai folyamatok és berendezések
MEGÚJULÓ, ZÖLDENERGIA FORDULAT Hungary after 2014: A new path for sustainable growth Szabó Imre, január 23.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
1 Megújuló villamosenergia arányát tekintve: Új befektetések a fenntartható energiarendszerekbe Technológiánként: Értékben: Régiónként: Forrás:
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Energetikai pályázatok pályázói szemmel
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Lorem ipsum. KEOP-OS ENERGETIKAI PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK Horváth Péter július 11. Fórum - Hosszúhetény.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Éghajlatváltozásról MSZOSZ Elnökség március 2.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Energetikai támogatási rendszerek Július 30. Lipcsik Melinda Energia Központ Nkft.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Az energiahatékonyság a legolcsóbb energiaforrás Budapest, november.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
Fenntarthatóság Hol tart Európa a cselekvésben? Herczog Edit Európai parlamenti képviselő Magyar Fenntarthatósági Csúcs II. Budapest, november 24.
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
Mitől innovatív egy vállalkozás?
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Vidékfejlesztési Program Kovács Melinda Projektmenedzser Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
Társasházak felújítása Az ”Otthon Melege” program Előadó: Radnóti Ákos Alpolgármester.
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
NAPELEM MINT ALTERNATÍV ENERGIAFORRÁS. MIRE VALÓ A NAPELEM? Hiedelem = melegvíz termelés Valódi alkalmazás = elektromos áram termelés Felhasználás: közvetett,
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Környezet és Energia Operatív Program Várható energetikai fejlesztési lehetőségek 2012-ben Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
AZ ÉPÜLETENERGETIKA ÉS AZ ENERGETIKAI TANÚSÍTÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Zsámbék, október 06. MINISZTERELNÖKSÉG Építészeti és Építésügyi Helyettes Államtitkárság.
Az EGT és Norvég Alapok jelenlegi időszaka. 2 Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (FM) es időszaka Támogatási összeg: mintegy 153.
Megújuló energia alkalmazása
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Előadás másolata:

Az energiahatékonyság kérdései Magyarországon Körtvély Zoltán osztályvezető Zöldgazdaság-fejlesztésért és Klímapolitikáért felelős Helyettes Államtitkárság VII. „Klímaváltozás → Energiatudatosság → Energiahatékonyság” Konferencia 2012. március 8-9.

Hazánk energetikai szempontból sebezhető Energiafüggőségünk meghaladja a 62 %-ot Saját fosszilis energiakészletünk korlátozott Földgázfelhasználásunk túlsúlyos, 82 %-át importból szerezzük be Erőműparkunk elöregedő stádiumban van Megújuló energiahasznosításunk mindössze 7,3 % Épületeink energiafelhasználása pazarló A kedvezőtlen globális folyamatokkal sajnos nem egy erőtől duzzadó, magabiztos és energiafüggetlen Magyarország néz szembe. Energetikai szempontból sebezhetők vagyunk. A magyar energetikai infrastruktúra meghatározó része ugyanis a kommunista éra öröksége és hogy az – mint arra sokan emlékszünk – a Szovjetunióból érkező olcsó energiára épült. Fosszilis energiahordozók importjából fedezzük energiaszükségeltünk 62 %-át. Ezen belül a földgáz szükségletünk 82 %-a import. Erőműparkunk elöregedő, többségében alacsony hatásfokú egységekből áll. Megújuló-energia hasznosításunk mindössze 7,3% és ennek is több mint 50%-a tűzifa együtt tüzelésből származik (e nélkül a hazai megújuló részarány 2-2,5% lenne!). Épületeink energiafelhasználása pazarló. Nincs energetikai szempontok szerint átgondolt közlekedés-fejlesztési stratégiánk.

Nemzeti Energiastratégia 2011-2030 Ebben a kiszolgáltatott helyzetben szükséges egy „túlélési” stratégia megalkotása a fenntarthatóság jegyében. Az Országgyűlés 2011. október 3-án elfogadta a Nemzeti Energiastratégia 2011-2030 Dokumentumot, melynek mottója: „Függetlenedés az energiafüggőségtől” A függetlenedés fő eszközei: ● Energiatakarékosság és energiahatékonyság fokozása ● Megújuló energiafelhasználás a lehető legmagasabb arányban ● Biztonságos atomenergia és az erre épülő közlekedési elektrifikáció ● Kapcsolódás az európai energia infrastruktúrához ● A hazai szén- és lignitvagyon, valamint az anyagában nem hasznosítható háztartási hulladék környezetbarát felhasználása

Európa 2020 stratégia A lisszaboni stratégia továbbfejlesztése Öt számszerűsített célkitűzés: 1. Foglalkoztatási célok 75 % (20-64 évesek) 2. Szegénységben vagy társadalmi kirekesztettségben élők arányának csökkentésére vonatkozó célok - 20 millió fő 3. Oktatáspolitikai célok iskolaelhagyás < 10 %, diplomások min. 40 % 4. K+F célok: GDP 3 % 5. Energia- és klímapolitikai célok: (20 %, 20 %, 20 %) Magyarország vállalásai: Megújuló energiaforrások részarányának 14,65 %-ra növelése 10 %-os teljes energiamegtakarítás Az EU emisszió-kereskedelmi rendszerén kívül az üvegházhatású gázok kibocsátásának (2005-ös szinthez képest) legfeljebb 10 %-os növekedése

Energiatakarékosság és energiahatékonyság, mint a Nemzeti Energiastratégia eszköze A legbiztonságosabb és legolcsóbb energia az el nem használt energia ● A 2010-es 1085 PJ hazai primer energia felhasználás legfeljebb 5 %-kal növekedhet 2030-ig, azaz nem haladhatja meg az 1150 PJ értéket ● A Zöld forgatókönyv abszolút értékben is – 50 PJ – primerenergia csökkenést prognosztizál „A legbiztonságosabb és legolcsóbb energia az el nem használt energia” Az Energiastratégia szerint a 2010-es 1085 PJ hazai primer energia felhasználás legfeljebb 5 százalékkal növekedhet 2030-ig, azaz nem haladhatja meg az 1150 PJ értéket. A Zöld forgatókönyv abszolút értékben is - 50 PJ - primerenergia csökkenést prognosztizál év

Az Energiastratégia energiatakarékossági útitervének fő komponensei Épület-energetikai program 111 PJ Villamos hálózati veszteség csökkenté-se 12 PJ Primerenergia megtakarítás, PJ Alacsony ha-tásfokú meg-újulók kivál-tása 5 PJ Alacsony hatás-fokú szénerő-művek kivál-tása 24 PJ Alacsony ha-tásfokú gáz-erőművek ki-váltása 37 PJ Összes energia megtakarí-tás 189 PJ A magyar energetika jellegéből adódóan az energiatakarékosság és az energiahatékonyság javítását prioritásként kell kezelni, hiszen ebben rejlik a legnagyobb potenciál a primer energia igény szinten tartására és az importfüggőség csökkentésére. A legnagyobb energiahatékonysági potenciál az épületek felújításában és a fűtés-hűtési rendszerek modernizálásában rejlik. A felhasználás stabilizációja a lakossági fogyasztás esetében legalább 30 százalékos energiahatékonyság javulást igényel. Ez főképp épületenergetikai programok sikeres teljesítése esetén érhető el, illeszkedve ezzel a 2010/31/EU irányelvhez, amely az épületenergetika területén határoz meg energiahatékonysági követelményeket a tagállamok számára. Jelentős primer energia megtakarítási lehetőségek rejlenek a villamos energia rendszer modernizálásában is. 2009-ben 33,5 százalék a villamos energiát termelő erőművek átlagos villamos hatásfoka. Ez emelkedni fog a villamos energia termelés közel 60 százalékát adó alacsony hatásfokú erőművek kivezetésével és ezzel egyidejűleg az 50-60 százalékos hatásfokú új gázerőművek rendszerbe állításával. Számolunk a villamos energia szállítás és elosztás veszteségeinek csökkenésével is, ami primer energiára visszavetítve jelentős potenciált hordoz magában. Ezeket azonban ellensúlyozza a villamos energia fogyasztás dinamikus bővülése. ● Épületenergetikai programok: 2030-ig átlagosan 60 %-os felújítási mélységgel számolva (ebben az új épületek is benne vannak) ● 30-35 % hatásfokú szén- / gázerőművek 50-55 %-os hatásfokúakkal való kiváltása

A következő lépések az energiatakarékosság terén Az Energiastratégia energiatakarékossági céljaihoz kapcsolódó főbb végrehajtási intézkedések a következők: • Nemzeti Energiahatékonysági Cselekvési Tervről szóló 1974/2011. (XI. 8.) kormányhatározat Nemzeti Energiahatékonysági Cselekvési Terv intézkedéseinek nyomon követése, a Cselekvési terv felülvizsgálata • Épületenergetikai Stratégia elkészítése • Iparfejlesztési célok megvalósítása, melyek az - Energetikai iparfejlesztés és K+F+I Cselekvési Tervben - Erőműfejlesztési Cselekvési Tervben, valamint a - Távhőfejlesztési Cselekvési Tervben kerülnek részletes leírásra

Magyarország II. Nemzeti Energiahatékonysági Cselekvési Terve (NEHCsT) a 2008-2016 időszakra Szerepe: A NEHCsT-ek (I.-II.) a tagállamok és az Európai Bizottság jelentős szakpolitikai eszközei, segítséget nyújtanak az integrált energiapolitika kialakításában mind nemzeti, mind közösségi szinten. Célja: A II. NEHCsT elsődleges célja a rendelkezésre álló források hatékony felhasználásával a lehető legnagyobb megtakarítás elérése a végső energiafelhasználásban 2016-ig. Összeállítása: Magyarország II. NEHCsT-e az Európai Bizottság és a Joint Research Center (JRC) által javasolt segédlet által megadott formában, annak releváns elemei felhasználásával került összeállításra.

Nemzeti energiahatékonyság-javítási célérték (2008-2016) ESD Irányelv 2008. év

A II. NEHCsT ágazati célértékei Nemzeti célérték Lakosság 21, 00 PJ/év Közintézmények 14,75 PJ/év Ipar, termelő ágazatok 13,05 PJ/év Közlekedés és szállítás 4,60 PJ/év Horizontális és ágazatközi (máshová nem sorolt) 4,00 PJ/év 2016-ig elérendő összesen 57,40 PJ/év Megvalósítandó beruházások becsült összértéke 1395,8 Mrd Ft, melyből a finanszírozás mértéke: 617,4 Mrd Ft (NCST-vel összhang)

Az állam példamutató szerepe a II. NEHCsT-ben Az állami- és a közszféra példamutató szerepe az információk hozzáférhetőségének biztosítása, az energiahatékonyság, továbbá az energiamegtakarítás területén kiemelt jelentőségű! A civil szervezetek (állami, európai uniós támogatásból megvalósuló) szemléletformáló tevékenységét is fontosnak tartjuk bemutatni. A II. NEHCsT keretében ennek megfelelően kerülnek az intézkedések részletes bemutatása

Épületeink energetikai helyzetképe Az összes felhasznált energia közel 40 %-át épületeinkben használjuk fel (2/3-a fűtés-hűtésre) Épületeink a legnagyobb CO2 kibocsátók Magyarország 4,3 milliós épületállománya közel 70 %-a felújításra szorul Az állomány 1/5-e lakótelepi, közel 820 ezer iparosított technológiával épült – maximum F energetikai besorolásúak

Következő lépések az épületenergetika terén Az Épületenergetikai Stratégia célja, hogy egységes keretbe foglalja a lakó- és a középületeket, az energiahatékonyságot, továbbá a megújuló energiaforrásokat, a felújítást és az energiahatékony új építést. TNM rendelet szigorítása Minősítő rendszer bevezetése, melynek segítségével meghatározható a legjobb és egyben megfizethető technológia. – Lerövidítheti az engedélyezési, hitelintézeti minősítési eljárások menetét.

Épületenergetikai tanúsítás változása 2010/31/EU irányelv bevezetése Az eddigi állami tulajdonú épületekre vonatkozó előírás közhasználatú épületek esetében azon épületeknél is kötelező lesz, ahol az épület legalább 500 m2-es hasznos alapterületű. A lakossági épületekre az eddigi önkéntesség helyett a hivatkozott rendeletek előírják, hogy 2012. január 1-jétől az épületenergetikai tanúsítvány elkészítése kötelező jellegű a lakóépületekre nézve is (melyet annak tulajdonosának kell elkészíttetnie) az alábbi esetekben: új lakóépületet építése esetén, tartósan (1 évet meghaladóan) bérbe adásnál, ellenérték fejében történő értékesítés (adásvétel) esetén,   jelentős mértékű (a külső térelhatároló felületek 25 %-át érintő, v. az össz. bekerülési költség 25 %-át meghaladó) rekonstrukció esetén, valamint bővítés esetén, amennyiben a bővítmény alapterülete meghaladja az eredeti épület 100 %-át.

Hazai megújulóenergia-felhasználás növelése A hazai megújuló energiaforrások részesedésének növelése fontos lépés az földgázfüggetlenség felé A megújuló energiaforrások részesedésének növelése 14,6 % körüli értékre 2020-ig Villamos energiatermelés esetén jogszabályban garantált átvételi árakkal Hőtermelés vonatkozásában pályázati források rendelkezésre bocsátásával A hazai megújuló energiaforrások fokozott hasznosítása szintén fontos eszköze a fosszilis energiahordozók importjától való függés csökkentésének. Ennek előfeltétele a kétpólusú mezőgazdaság létrehozása. E modell lényege, hogy olyan gazdasági ösztönző- és támogatási rendszert kell kialakítani, amely lehetővé teszi a piaci igények szerinti flexibilis váltást az élelmezési-, illetve az energetikai célú gazdálkodás között. A biomassza energetikai célú termesztését azonban szigorúan szabályozott módon, a fenntarthatósági kritériumok szerint kell megvalósítani, kerülve az interferenciát az élelmiszer és takarmányozási célú növénytermesztéssel.

Pályázati koncepciók, lehetőségek, ösztönzők A kormány új Otthonteremtési Programja Új Széchenyi Terv – Zöld Beruházási Rendszer – CO2 kvótabevételekből Új Széchenyi Terv – KEOP – európai és hazai források társfinanszírozásával EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok – Norvégia, Izland, valamint Liechtenstein pénzügyi és technikai segítségnyújtásával

A Kormány új Otthonteremtési Programja A szociálpolitikai kedvezmény jellemzői: a támogatás összege függ a gyermekszámtól, a lakás nagyságától, a támogatás utólagos finanszírozás keretében kerül folyósításra, „vállalt” gyermekek esetén is jár (35 év alatti házaspárok esetében – a meglévő gyermekek számától függetlenül – 2 gyermeket lehet előre vállalni, egy gyermeket 4 éven, kettőt pedig 8 éven belül kell „teljesíteni”). a támogatás tervezett összegét az alábbi táblázat mutatja: Lakás hasznos alapterülete 2 eltartott gyermek esetén 3 eltartott gyermek esetén 4 vagy több eltartott gyermek esetén 60,01-75,01 m2 800 000 Ft 70,01-85 m2 1 200 000 Ft 80,01-95 m2 1 600 000 Ft 75,01-90 m2 1 000 000 Ft 85,01-100 m2 1 500 000 Ft 95,01-110 m2 2 000 000 Ft 90,01 m2 – 1 300 000 Ft 100 m2 – 110 m2 – 2 500 000 Ft „A” energetikai kategóriájú lakás építése esetén: 1.1 szorzót, „A+” energiaosztályú lakás építése esetén: 1.2 szorzót, „passzív ház” építése esetén: 1.3 szorzót kell alkalmazni.

Elbírált ZBR pályázati programok Pályázat neve Támogatási összeg Generált megrendelés értéke Támogatási intenzitás Támogatásban részesülő lakóegység Energia megtakarítás (GJ/év) CO2 kibocsátás csökkentés (tonna/év) (milliárd Ft) (db) ZBR Panel Program I. 14,00 28,00 33,3% - 60% 46 402 256 431 34 264 ZBR Panel Program II. 16,60 35,13 29 941 700 002 44 263 ZBR EH 2,00 6,00 30% 1 878 85 780 5 092 ÖKO program 1,08 3,00 50% 17 621 - Kémény program 0,32 1,04 40% 4 395 ZBR MO 2,30 4,60 40%-50% 518 183 253 12 757 ZBR Nap 2,97 5,94 875 904 Összesen 39,27 83,71   101 630 1 225 466 97 280

ZBR Panel program

Folyamatban lévő ZBR programok ZBR Mi otthonunk felújítási és új otthon építési alprogram 2011. júliusában meghirdetett „Mi otthonunk felújítási és új otthon építési Alprogramra” (2.3 Mrd) nem iparosított technológiával készült lakóépületek tulajdonosai pályázhattak. 2011. december 23-án 422 pályázat esetében született miniszteri támogatói döntés, közel 1,6 milliárd forint támogatási összegben. A megvalósuló beruházások mintegy 14 ezer tonna szén-dioxid kibocsátásától óvják meg a környezetet, így nagymértékben hozzájárulnak a klímavédelmi vállalások teljesítéséhez. Napkollektor Az október elején meghirdetett,  2,97 milliárd forint keretösszegű, napkollektor-rendszer kiépítését támogató ZBR konstrukció beadási határideje 2012. március 31-ig meghosszabbításra került. Az eddig beadott 2.990 pályázat támogatási igénye közel 2.2 milliárd forint, a tervezett fejlesztések összesen 3117 lakóegységet érintenek.

2010 júniusa óta indult KEOP programok 64 milliárd forintot ítéltünk meg a pályázók számára Az összes beruházási érték meghaladja a 108 milliárd forintot A támogatásintenzitás átlagos mértéke 59 % Az épületenergetikai pályázatokra megítélt támogatás összege meghaladja a 36 milliárd forintot, ami majd 51 milliárd forint megrendelést generál Forrásátcsoportosításnak köszönhetően további 160 milliárd felhasználható keret: KEOP 5. – „Hatékony Energiafelhasználás növelése”: 120 milliárd forint KEOP 4. – „Megújuló energiaforrás-felhasználás”: 40 milliárd forint

ÚSZT energetikai projektek országos megoszlása Forrás: NFÜ, 2011. október 11-i állapot

Az Európai Gazdasági Térség és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok újabb időszakáról szóló Megállapodások Norvégia, Izland és Liechtenstein képviselői 2011. október 12-én Magyarországgal együtt aláírták a mintegy 40 milliárd forint felhasználását lehetővé tevő megállapodásokat. Az új megállapodások a környezetvédelem területén megvalósuló együttműködéseknek kiemelt figyelmet szentelnek. Összesen mintegy 12 milliárd forint (44,3 millió euró) fordítható a „zöld ipari innováció”, az energiahatékonyság, a klímaváltozás elleni küzdelem és megújuló energia célterületekre. Zöld ipari innováció: 5,8 milliárd forint Energiahatékonyság: 2,3 milliárd forint Megújuló energia: 2,1 milliárd forint Alkalmazkodás az éghajlatváltozáshoz: 1,9 milliárd forint

Köszönöm a figyelmet! zoltan.kortvely@nfm.gov.hu