Kelemen Gábor www.szocialismunka.hu A reflexív praxis a szociális szakmában „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” KÉPZÉSFEJLESZTÉSBEN.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Getting started with intercultural dialogue - perspectives from HungaryAvviare il dialogo interculturale – prospettive nei musei ungheresiGetting started.
Advertisements

Bevezető Innovációs területek S+S Epilógus. pptPlex Section Divider Bevezető The slides after this divider will be grouped into a section and given the.
A majorsági projektet támogatja a Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány és az FSZK. A MAJORSÁG működésével támogatja a felnőtt autisták munkahelyének.
Winnie the pooh & friends
Mobile Voice Communication Project Review •Cooperating partners: Cisco and T- Mobile, HTTP Foundation •Aim: new course on Cisco WLAN and Mobile.
IP addressing Számítógép networkok gyakorlata ÓBUDAI EGYETEM 2011 TAVASZI FÉLÉV 3. LABORGYAKORLAT PRÉM DÁNIEL.
The Hungarian language
Family violence in Hungary. 1.Facts and figures 2. Legal background and institutions 3. Practice, actual situation.
Nyereményjátékok és a Facebook - aki mer, az nyer!?”
© 2008 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco ConfidentialPresentation_ID 1 Üzleti Megoldások a KKV szegmens számára Cisco partner nap 2009 április.
TRAINING PROVIDERS : Keyplayers for SME competitivity François Adoue, Multimedia Jobs Association President EQF Code logo DAT CONFERENCE BUDAPEST DECEMBER.
STORY THE MAN THE BOY AND THE DONKEY. AZ EMBER A FIÚ ÉS A SZAMÁR.
Remembering 2009 The Events of the 140 th Anniversary of Establishing and 50 th Anniversary of Reestablishing Diplomatic Relations between Hungary and.
Nyugdíjreform folyt. köv.? Pension Reform To Be Continued? Bodor András “PENSION REFORM IN HUNGARY: DO WE NEED ONE (PILLAR) MORE?” symposium Washington.
The man the boy and the donkey A férfi a fiú és a szamár.
Dreams. How much does our dream cost? If we plan something or dream about somthing we hope them to come true. If we plan something or dream about somthing.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC A life for two, full of tenderness, obtains happiness as they get closer to heaven. Az élet kettesben.
PRESENT CONTINUOUS PRESENT CONTINUOUS Folyamatos jelen idő.
What is the Mission Situation in Hungary?. Dr. György KOVÁCS What Is The Mission Situation In Hungary? Presentation Design by Ed Nickle – United World.
„ Bottom-up” cluster development and cooperation in Hungary Hungarian Confederation of Clusters and Networks Conference on cluster-cooperation in the V4.
1 KÖZÖSSÉG AZ ÚJ TESTAMENTUMBAN Romans 12:10 figyelem egymásra, gyengédség, tisztelet, szolgálatkészség, buzgóság, empátia, az Úr szolgálataRomans 12:10.
Saint Laszlo I, King of Hungary. Questions - Kérdések 1.In which century did he rule in? – Melyik században uralkodott? 2.What does his name mean? – Mit.
Árvai Zoltán Számalk Oktató központ.
Bevezetés a tárgyakhoz Tárgyak  Objects are the containers for values of a specified type  Objects are either signals, variables or constants  Once.
Kortárs diagnózisok helyzetfelmérés.
Basics A few things one must know. Slides Insert a title slide Put a title on it.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt eTwinning: a digital touch in teacher training Klaudia.
Az erőátviteli rendszer
Course Situation and Event Driven Models for Multilevel Abstraction Based Virtual Engineering Spaces Óbuda University John von Neumann Faculty of Informatics.
Fénynél sebesebben? Kísérleti kétségek és remények ELTE, 2011 október 5.
Európai Neutronkutató Központ létesítése Magyarországon
„MICROSOFT IT ÜZLETI INTELLIGENCIA MEGOLDÁS BEMUTATÓ” Avagy az IT adat vizualizációs lehetőségi egyéb szervezeti egységek felé („ablak” a nagyvilágra)
Elektroanalitikához segédábrák Az ábrák több, részben szerzői jogokkal védett műből, oktatási célra lettek kivéve. Csak az intranetre tehetők, továbbmásolásuk,
Egy GAZDAG HIBAJELENTÉS elég információt tartalmaz ahhoz, hogy AZONNALI LÉPÉSEKET lehessen tenni, a javítás érdekében.
Kajcsos Zsolt MTA KFKI Részecske-és Magfizikai Kutató Intézet Nagyspinű és kisspinű állapotok tanulmányozása pozitrónium kölcsönhatások által.
Biometria I. SANB_BI1019 Pearson-féle Chi-négyzet (χ2) teszt Molnár Péter Állattani Tanszék
Null Hypothesis (H 0 ) is true He truly is not guilty Alternative Hypothesis (H 1 ) is true He truly is guilty Accept Null Hypothesis Acquittal Right decision.
William Shakespeare Created by: Krisztián Nagy. William Shakespeare One of the greatest figures of the Englishdrama.Shakespeare'sliterary legacyandimpact.
EGEE-II INFSO-RI Enabling Grids for E-sciencE EGEE and gLite are registered trademarks P-GRADE Portal gyakorlat ismertető Gergely.
Teachers as key stakeholders of ICT in Hungarian schools Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Tanulni, tanulni, tanulni Értékesítői képességek, a személyzet képzése.
rész. Termodinamikai alapok Entalpia: H = U + pV; reakcióhő nyitott edényben, vagyis ha p = const. Entalpiadiagramok:
Könyvtár, csomag és alprogramokVHDL Könyvtár, csomag és alprogram n Library és use n Package n Alprogramok –Procedure –Function –Resolution function Egy.
Multilingual websites in Hungary Gabriella Szalóki Egy előadás könnyen vitára ösztönözheti a hallgatóságot. A PowerPoint bemutatók használatával azonban.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 6 / 1 C h a p t e r 6 Elastic Critical Plate Buckling Loads.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 1 / 1 C h a p t e r 1 Introduction.
A magyar nyelv nagyszótára ‘Comprehensive Dictionary of Hungarian’ (Dictionary of the Academy) A brief history Tamás Péter Szabó Department of Lexicography.
A sablon nyelvének választása: /Format/Slide Design /majd jobb oldalt válaszd a másik be- ágyazott sablont! Projekt logó beállítása: /View/Master /Slide.
TALÁLTAM EGY OLDALT AHOL EZEKET A “TOJÁSOKAT” LEHET LÁTNI. NAGY MÛVÉSZNEK KELLET LENNI, HOGY ILYEN SZÉPEN TUDTA FORMÁZNI A TOJÁSOK HÉJÁT, DE SZERINTEM.
New Horizons in Brain Research & Gendered Innovation VALÉRIA CSÉPE Brain Imaging MTA RCNS, Budapest.
Web Application 1 Web Application 3 Web Application 2 Web Application 4 Shared Service Provider 1 Shared Service Provider 2 Excel Services1 Search1.
Welcome to Bruno's Art & Sculpture Garden. Hidden amongst the trees of the small Victorian village of Marysville is a world full of fantasy, beauty and.
Design Thinking módszertan Juhász Dániel UI Designer / DT Coach Buday Balázs Product Owner / DT Coach.
1 KÖZÖSSÉG AZ ÚJ TESTAMENTUMBAN Romans 12:10Romans 12:10 Romans 12:16Romans 12:16 Romans 15:14Romans 15:14 1 Corinthians 11:331 Corinthians 11:33 2 Corinthians.
DECENT PROJEKT D eveloping E mployees C apacity through E uropean and N ational level T rainings.
Magyar Orvostanhallgatók Egyesülete Hungarian Medical Students’ International Relations Committee The Committee about 1000 members in Hungary 4 Local.
Winnie the pooh & friends
1 From building roads to building society Federation for the Development of Community Participation 2012.
D2A Pathway 2: End of Life Care – Home (usual place of residence)
Elmech Standards Workshop Content
Managing Change through Effective Leadership Part 2: Leadership Transitions OHCE 2019.
OCT. 31 – NOV. 3, 2016 Ms. Crouse and Mrs. Leverence First Grade
TECHNICAL TRAINING December 2012.
Poetry Friday Period 4 & 5.
What would x have to be in order for the mean to be 8?
Today’s Scripture: Morning Message: Psalm 71:1-6 “Our Daily Manna”
MusicNet East: ‘Changing Tunes’ Stevenage Musical Inclusion Project
Antibiotic Drug Prescription
Major Academic Plan (MAP)
Honors Español IV íOlé!.
Előadás másolata:

Kelemen Gábor www.szocialismunka.hu A reflexív praxis a szociális szakmában „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” KÉPZÉSFEJLESZTÉSBEN RÉSZTVEVŐ SZAKEMBEREK KÉPZÉSMETODIKAI TOVÁBBKÉPZÉSére   Kelemen Gábor Pécs, 2011. április 26. Civil Közösségek Háza, 7624 Pécs, Szent István tér 17. www.szocialismunka.hu

Reflexió A magától értetődő megkérdőjelezése. Reakció helyett tanulás a „harmadik fül” használata révén (ami nincs kimondva, ami néma vagy elnémított, ami hallgatólagos, (Szókratészi hagyomány: kérdezés, feed-back és átkeretezés általi tanulás) A bizonytalanság és az átmenetiség tolerálása Kritikus önreflexió, érzelmi reflexió. www.szocialismunka.hu

Instrumentális - reflektiv Instrumentális – célirányos, progresszióra irányul pro + gress(us) (előre, tovább + lépés, járás) A vallásos társadalomban világos volt a haladás iránya (az Istenhez vezető út). Választ adott a „hogyan éljünk” kérdésére. A sikert Istenre bízta. Reflektív – a folyamat, a minta felismerése. A „hogyan” tudatosítása. Nincs már megalapozó lényeg, magadat neveled autentikussá. (A szerepidentitás kísérlet az esszencia megmentésére – valami nagyobbat reprezentálsz) Reflexió: „túl a szerepidentitáson”, parrézia + törődés önmagunkkal. www.szocialismunka.hu

SZAKMAI ÉLETTERV Sorold fel három szakmai erősségedet. Sorolj fel három olyan területet a szakmai életedben, ahol növekedni, változni akarsz. Sorolj fel három szükségletet, mellyel jobbá teheted a szakmai életedet. Nevezz meg három tevékenységet, melyekkel valóra váltod ezeket a szükségleteidet. www.szocialismunka.hu

ÉRZELMI REFLEXIÓ Hogyan érzel azzal kapcsolatban, amit leírtál? Mit fejez ki a hangod, a gesztusaid, a testtartásod? Mire jöttél rá az érzelmi szükségleteidet illetően? Hogyan használod a pozitív érzelmeidet? Hogyan kezeled a negatív érzelmeket? www.szocialismunka.hu

Áldozat, stigmatizált A magát áldozatnak tekintő ember perspektívája más (egy egész nép tekintheti magát áldozatnak) A stigmatizált ember perspektívája más www.szocialismunka.hu

Újraértékelés Does the situation have similarities with previous experiences? How could you handle the situation differently? What are the likely consequences of alternative actions? Do you feel any different now about the situation? Can you support yourself or others nay better as a consequence? www.szocialismunka.hu

Mindenkinek vannak előítéletei, feltételezései, torzításai. (Nietzsche: ha lemondanánk a téves ítéletekről, az életről mondanánk le. ) A foglalkozás, a nem, az etnikum, az életkor, a vallás befolyásolja a felfogásunkat. www.szocialismunka.hu

Learned-resourcefulness (hopeful, industrious, mastery) Empowerning Learned-resourcefulness (hopeful, industrious, mastery) Self-efficacy (nem azonos a pozitív pszichológiával) www.szocialismunka.hu

Socrates: the unexamined life is not worth living. A meg nem vizsgált életet nem érdemes élni. a vizsgálódás nélküli élet nem emberhez méltó élet. H. Ferguson: a nem kutató élet nem az emberhez méltó élet. Foucault - the art of living is an art of "refusing what we are". Foucault's Greeks (like Nietzsche's) had a positive understanding of this art of living, this passion for existing beyond oneself as a work of art. www.szocialismunka.hu

A szemlélet meghatározója a fogalom: az ember szeme többet lát mint a sas szeme. Az ember az állattal szemben reflektáltan cselekszik, nemcsak viselkedik. www.szocialismunka.hu

A világ hogyanjának legtökéletesebb leírása sem nyújthat egzisztenciális útmutatást, a tudomány nem filozófiai. „Érezzük -- írja Wittgenstein --, hogy még ha minden lehetséges tudományos kérdést megválaszoltunk is, életproblémáinkat még egyáltalán nem érintettük." Mindaz, ami a filozófust foglalkoztatja, az ember végsõ létproblematikája, kimondhatatlan, egyáltalán racionálisan megragadhatatlan. „A kimondhatatlan létezik. Ez megmutatkozik, ez a misztikum." A filozófus, tulajdonképpeni tárgyát illetõen, némaságra van ítélve. „Amirõl nem lehet beszélni -- mondja Wittgenstein --, arról hallgatni kell." (Wittgenstein, Tractatus, 1921) életmû és élet egységét követelve, nemcsak személyiségük teljességével keresik az igazságot, a filozófiai problémákat valóságos létproblémáiknak tekintve, hanem saját életüket is mintegy filozófiai feladatként ismervén fel, annak tudatos megformálására törekszenek. www.szocialismunka.hu

Models of reflective practice: - an awareness of unsettling thoughts feelings about an event or events, - critical analysis of the situation - the development of a new perspective on the situation www.szocialismunka.hu

self-control as habitus, as second nature first nature are drives, impulses third nature developes from the second nature self-regulation in the direction of more reflective and flexible one. Third-nature type of personality has been developing. www.szocialismunka.hu

(Neoliberalism: govern yourself competitively; become the entrepreneur of yourself. Maximize your human capital. Through the lens of neoliberal, we come to view our marriages, our health, our friendship, our happiness, all as enterprises. Commodification and commercialization of human feelings) www.szocialismunka.hu

Collective - individual Empowerment – coping Collective - individual www.szocialismunka.hu

Learning outcomes To be aware of the variety of theories relating to reflection. To understand the process by which reflection is undertaken. To be able to employ the underlying skills of reflection. To appreciate the role of both student and mentor in the reflective process. To be able to write about the experience of reflection. To understand the role of evaluation in developing change strategies. www.szocialismunka.hu

What is reflection? Reflection is a systematic procedure that is logically constructed to provide a basis for changing practice, and is therefore considered to be a learning tool. Many organisms have the ability to learn. Learning by reflection is said to be a higher-order level of learning that only human possess. It is based on the ability of the human mind to ‘bend back’ on itself and think about thinking. It can take a particular moment in time and, in a sense, ‘freeze it’ in order to examine what one was thinking about at that time. (Thinking about thinking.) www.szocialismunka.hu

Defining reflection A conscious process. Interpreting from experience. In isolation or with others. Creates and clarifies meaning in term of self. Results in changed conceptual perspective. www.szocialismunka.hu

Stages of reflection The experience is reframed and discussed with other people. We work with others and deal with both positive and negative feelings. We concern with re-evaluating the experience and integrating new skills and knowledge. (Boud, Keogh and Walker, 1985, Reflection: Turning experience into Learning. London: Kogan Page. www.szocialismunka.hu

(1) The experience is reframed and discussed with other people. To focus attention to something. This can be an event, situation, encounter, and so on, which has left you feeling a little uncomfortable, upset, disturbed or perplexed. The important point is that your attention is drawn to it. www.szocialismunka.hu

(2) We work with others and deal with both positive and negative feelings. The awareness of feelings, which often emerges from the negative feelings and thoughts that we experience in a situation. When describing the situation it is important to include this thoughts, feelings, salient events and key features. A critical analysis of the situation, which is constructive and includes an examination of both feelings and knowledge how the situation has affected the individual and how the individual has affected the situation. www.szocialismunka.hu

(3) We concern with re-evaluating the experience and integrating new skills and knowledge. Stakeholders’ interests, power relations, options. Development of a new perspective on the situation, which is a consequence of the learning process. This may result in the development of new attitudes and values, or a new way of thinking about something. Action or commitment to action, resulting from the learning process. www.szocialismunka.hu

John Dewey Reflective thinking, in distinction from other operations to which we apply the name of thought, involves A state of doubt, hesitation, perplexity, mental difficulty, in which thinking originates, and An act of searching, hunting, inquiring, to find material that will resolve the doubt, settle and dispose of the perplexity. www.szocialismunka.hu

Skills of reflection Attending to feelings and attitudes. Developing self-awareness. Using positive feelings. Dealing with negative feelings. www.szocialismunka.hu

Questions – reflexivity Does the situation have similarities with previous experiences? How could you handle the situation differently? What are the likely consequences of alternative actions? Do you feel any different now about the situation? Can you support yourself or others nay better as a consequence? www.szocialismunka.hu