Mesterséges Intelligencia Elektronikus Almanach

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Digitális képanalízis Félévi megbeszélnivalók. A tárgy •címe: Digitális képanalízis •szakirányos tárgy •neptun-kód: BMEEOFTASJ5 (BSc) •előadó és gyakorlatvezető:
Orvosi kódrendszerek 2. Egy jel-egy jelentés Azonosítási rendszerek
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
2003. november INFOtrend 2003 Váradi Tamás MTA Nyelvtudományi Intézet Korpusznyelvészeti Osztály Nyelvi technológiákkal az információs.
PTE PMMK Műszaki Informatika Tanszék
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
MI 2003/9 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
50 éves a szegedi informatika
Hogyan működik az elektronikus nyelv
1 Matematika oktatás mérnök és műszaki informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4. Moson Péter, BME, Matematika Intézet Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
Energetika II. energetikai BSc szak (energetikai mérnök szak)
"Együttműködés, Lehetőség, Tudáshasznosítás, ELTE" Kutatási- és technológiatranszfer szolgáltatások fejlesztése az ELTE-n TÁMOP /1/KMR
Projekt adatai Azonosító: TÁMOP A/1-11/ Cím: ELTE - PPKE informatika tananyagfejlesztési projekt Honlap:
Projekt adatai Azonosító: TÁMOP A/1-11/ Cím: Társadalominformatika: moduláris tananyagok, tartalom és tudásmenedzsment rendszerek fejlesztése.
A számítástechnika és informatika tárgya
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
TUDÁSALAPÚ RENDSZEREK Tudnivalók ILCV441 Előadó: Kovács Zita 2013/2014. I. félév.
Fuzzy rendszerek mérnöki megközelítésben I
Modellezés és tervezés c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Alkalmazott Matematikai Intézet Mérnöki Informatikus MSc 9. Előadás és.
MS IT Akadémia Sisák Zoltán kuratóriumi elnök HTTP Alapítvány.
Mesterséges intelligencia
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA (ARTIFICIAL INTELLIGENCE)
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
szakmérnök hallgatók számára
A kerettantervek fejlesztése
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
ÜZLETI TERVEZÉS levelező hallgatóknak ÖSSZEFOGLALÁS.
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
Ráckeve, Matemetika oktatás mérnök és informatikus képzésekben 1 Dunaújvárosi Főiskola
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben Ráckeve, március Pannon Egyetem (Veszprémi Egyetem, 1949) Bölcsészettudományi Kar Gazdaságtudományi.
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben
Perjésiné Hámori Ildikó
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Digitális képanalízis Félévi megbeszélnivalók. A tárgy címe: Digitális képanalízis szakirányos tárgy neptun-kód: BMEEOFTASJ5 (BSc) előadó és gyakorlatvezető:
Menetrend optimalizálása genetikus algoritmussal
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
Intelligens Mérnöki Rendszerek Laboratórium Alkalmazott Matematikai Intézet, Neumann János Informatikai Kar, Óbudai Egyetem Mielőtt a virtuális térbe lépnénk.
MI 2003/8 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB) és Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) Áncsán Gizella Központi Irodalomkutatás.
Mesterséges intelligencia Áttekintés. Mesterséges intelligencia (MI) Artificial Intelligence (AI) Filozófia Matematika Pszichológia Nyelvészet Informatika.
AP1 - SPORTTUDOMÁNYI KÉPZÉS ÉS TARTALOMFEJLESZTÉS
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Tudásalapú rendszerek
Budapesti Műszaki és gazdaságtudományi egyetem
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB) és Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) Áncsán Gizella Központi Könyvtár, 2014.
Előadás másolata:

Mesterséges Intelligencia Elektronikus Almanach Semmelweis e-learning nap 2011.06.29. Dr. Daragó László egyetemi docens Egészségügyi Informatikai Fejlesztő és Továbbképző Intézet

Mi az MI? Mesterséges Intelligenciának (MI vagy AI – az angol Artificial Intelligence-ből) egy gép, program vagy mesterségesen létrehozott tudat által megnyilvánuló intelligenciát nevezzük. A fogalmat legtöbbször a számítógépekkel társítjuk. A köznyelvben több külön jelentésben használják: 1. A mesterségesen létrehozott tárgy állandó emberi beavatkozás nélkül képes legyen válaszolni környezeti behatásokra (automatizáltság); 2. A mesterségesen létrehozott tárgy képes legyen hasonlóan viselkedni, mint egy természetes intelligenciával rendelkező élőlény, még ha az azonos viselkedés mögött eltérő mechanizmus is húzódik meg (szimuláltság - ilyen értelemben beszélhetünk pl. a számítógépes játékok gép-irányította karaktereinek „intelligenciájáról”); 3. Végül, a mesterségesen létrehozott tárgy képes legyen viselkedését célszerűen és megismételhető módon változtatni (tanulás) - ez utóbbi jelentés az, ami a modern MI-kutatásban előtérbe került, és jelenleg az MI fogalmával legjobban azonosítható. (http://hu.wikipedia.org/wiki/Mesterséges_intelligencia)

Számítási intelligencia Hibrid intelligens rendszerek Küszöbérték Valódi pozitív Valódi negatív És még MI Két fő iskola Hagyományos MI Gépi tanulásként osztályozott módszerek, amelyet a formalizmus és a statisztikai analízis jellemez - szimbolikus MI, logikai MI, tiszta MI (neat AI), és GOFAI (jó, régimódi mesterséges intelligencia). Szakértő rendszerek, amelyek egy szűk szakmai területen érvényes érvelési szabályokat alkalmaznak következtetések levonásához (pl. MYCIN a vér betegségeinek diagnosztikájához, vagy a ROC (Receiver Operating Characteristic)) Esetalapú érvelés - Bayes-statisztikán alapuló hálózatok - Viselkedésalapú MI: egy moduláris módszer, MI-rendszerek kézi létrehozásához. Számítási intelligencia (Computational Intelligence, CI) Iterációs (lépésenkénti) fejlődés vagy tanulás (például a paraméter hangolás a kapcsolat alapú rendszerekben). Nem szimbolikus, hanem gyakorlati tapasztalatokon alapul - koszos MI (scruffy AI) - vagy puha számítási technikai módszereket használ. - Neuronhálózatok: nagyon erős minta-felismerési képességű rendszerek. Fuzzy rendszerek Evolúciós számítási technikák, a biológia által inspirált fogalmak (populáció, mutáció, a legjobb túlélése) alkalmazása. evolúciós algoritmusok (például genetikus alg.) raj-intelligencia (például hangya algoritmus) Hibrid intelligens rendszerek A két fő irányvonal ötvözete amelyekben a szakértői rendszerek következtetési szabályait hozzák létre neuronhálózatok vagy a statisztikai tanulás képzési szabályainak segítségével.

MI az orvostudományban Orvosi ontológiaszervezés Orvosi taxonómia hierarchia Da-Vinci Surgical System, sebészrobotok Mycin Dendral Beszédfelismerés TMDET – fehérjetervezés Medline PUBMED PUFF – Pulmonary Function System Biometrikus azonosítás fMRI Radiológiai képelemzés Anesztinfo Hopfield-háló Intencionalitás vizsgálatok Accu-check Telemedicina PET EEG Ütemezési feladat, nővér, orvos ütemezés Asztma telediagnosztika és -monitorozás Stroke telerehabilitáció …  eHealth8

A projekt TÁMOP 4.1.2 – 08/2/A/KMR-0026 Résztvevők Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Panem Kiadó Kft. Semmelweis Egyetem, Egészségügyi Informatikai Fejlesztő és Továbbképző Intézet Futamidő: 2010. április – 2011. szeptember Teljes költségvetés: 80 m Ft (20% önrész) SE költségvetése: 10,4 m Ft

A tananyagfejlesztés alapjául szolgáló könyv Russel-Norvig: Mesterséges Intelligencia Modern Megközelítésben Artificial Intelligence: A Modern Approach, 2nd edition könyv magyar fordítása Használatban: kb. 100 országban, >1200 egyetemi kurzusban A Citeseer-ben a 25. leginkább idézett publikáció A világban vitathatatlanul az első számú MI tankönyv, itthon 10 intézmény 38 tárgyában ajánlott irodalom

A SE szerepe a projektben A könyv egyes fejezeteinek, a tárgymutatóban szereplő fogalmakhoz köthető egészségügyi, orvosi vonatkozású fogalmak ismertetése, az egyes fejezetekhez kapcsolódó tanulmányok és alkalmazások ismertetése, gyakorlatilag a MI orvosi vonatkozásainak bemutatása példákon keresztül. A fogalomleírások, tanulmányok, létező alkalmazások bemutatása egységes szerkezetben, DocBook formátum szerint, továbbítása a Panem felé, illetve feltöltése a BME HIK szerverre. Fogalomleírás magyar név taxonómia angol név taxonomy rövid szöveges leírás magyar nyelven A rendszertan tágabb értelemben és idegen szóval taxonómia (a görög ταξινομία (taxinomia) és a görög taxis = rend és nomos = törvény) elnevezés vagy a dolgok hierarchikus osztályozására vonatkozik, vagy az osztályozás alapjául szolgáló elvekre. Szinte mindent, élő dolgokat, élettelen tárgyakat, helyeket és eseményeket lehet valamilyen osztályozási keretben rendszerezni. A konkrét osztályozási kereteket és azok alapját a kategorizálási módszerek adják. részletes szöveges bemutatás magyar nyelven Matematikai értelemben a taxonómia a dolgok egy halmazának faszerkezetű osztálybesorolásai vagy kategorizálása. A szerkezet csúcsán egy osztály van, a csúcs alá besorolt minden dologra a csúcson lévő osztály tulajdonsága érvényes. E gyökér vagy csúcs “alatt” lévő besorolások olyan konkrétabb kategóriák, amelyek az összes halmaz részhalmazaira vonatkoznak. …

Munkamódszer TARTALOMJEGYZÉK Előszó a magyar kiadáshoz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Előszó . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 I. rész. Mesterséges intelligencia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 1. Bevezetés . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 1.1. Mi az MI? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Emberi módon cselekedni: Turing-teszt megközelítés . . . . . . . . . . . .32 Emberi módon gondolkodni: a kognitív modellezés . . . . . . . . . . . . . .33 Racionálisan gondolkodni: a gondolkodás törvénye . . . . . . . . . . . . ..34 Racionálisan cselekedni: a racionális ágens . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 1.2. A mesterséges intelligencia alapjai . . . . . . . . . . 36 Filozófia (i. e. 428-tól napjainkig) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Matematika (kb. 800-tól napjainkig) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38 20.7. Esettanulmány: kézzel írott számjegyek felismerése 3-legközelebbi-szomszéd 861 861 207 27.4. Mi van, ha az MI sikerrel jár? 3-SAT 185, 347, 383, 1107 1107 274 3.2. Példaproblémák 8-as kirakójáték 103 103 32 4.3. Lokális kereső algoritmusok és optimalizációs problémák 8-királynő 104, 155 155 43 23. Valószínűségi nyelvfeldolgozás 943, 944, 951 951 230 15.7. Összefoglalás a legjobb túlélése 672 672 157 13.2. Valószínűségi alapfogalmak a posteriori 548, 554 554 132 20.8. Összefoglalás a posteriori 863 863 208 a priori 548, 552 552 19. A tudás szerepe a tanulásban a priori tudás 782 782 190 4.6. Összefoglalás A* 139, 174, 175 175 46 15.6. Beszédfelismerés A* dekódoló 668 668 156 1.2. A mesterséges intelligencia alapjai ABC komputer 46 12 4.2. Heurisztikus függvények ABSOLVER 151 151 42 12.8. Összefoglalás ABSTRIPS 536 536 128 3-SAT 185, 347, 383, 1107 8-as kirakójáték 103 15-ös kirakójáték 128, 174 ε-elfogadható 175 ε-gömb 771 χ2 metszés 764 #P-nehéz 597 A, Á a legjobb túlélése 672 a priori tudás 782 A* dekódoló 668 ABC komputer 46 Absolver 151 Abstrips 536 absztrakció 101 absztrakciós hierarchia 536 AC-3 193, 204, 207 AC-4 193, 204

Eredmények Elkészült: 28 fogalom 33 tanulmány 12 alkalmazás cím kívánságlista sorszám feladat fogalom esettanulmány alkalmazás fMRI F 7,14 2 2 Mágneses rezonancia F 7 2 2 Boole I 9 2 Axon nincs 2 Szinapszis nincs 2 adatbányászat nincs 2 Evolúció, mutáció nincs 2 intelligens tudásalapú rendszerek I 36 2 Multi-ágens rendszerek orvosi alkalmazása Á 10 2 Ágens nincs 2 MEDLINE F, SZ 13,12,3,15 2 Fehérjetervezés- TMDET F, T, 6,2,18 1 PUBMED F,SZ 12,13,6 2 Az ionizáló sugárzás sztochasztikus hatása nincs 2 PUFF- valószínűség elmélet, valószínűség számítás I 49 2 érzékelés 2 ontológia P 3 2 adatbázis P 19 2 2 Orvosi taxonómia F 13 2 2 DENDRAL F 4 2 Gépi tanulás nincs 2 Elkészült: 28 fogalom 33 tanulmány 12 alkalmazás

Kinek hasznos a fejlesztett tananyag? Alapképzés (BSc): tankönyv, szemléletformálás Mesterképzés (MSc) és doktori képzés (PhD): speciális ismeretek, link- és irodalomgyűjtemény Posztgraduális képzés: alapismeretek Középiskolai képzés: szemlélet- és érdeklődésformálás Nem-informatikusok: a terület bemutatása, tévhitek eloszlatása, lehetőségek és korlátok bemutatása Ipar, tudományos kutatás: szakértői bázis, esettanulmányok