A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat A Felvételi Információs Szolgálat kutatása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
Advertisements


Változások a felvételi pontszámítás rendszerében 2011.
Az érettségi rendszere
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
Felvételi tájékoztató 2011 Felvételi Felvételi tájékoztató 2011 A döntést segítő kiadványok •Felsőoktatási felvételi tájékoztató szeptemberben.
AMIT FELTÉTLENÜL TUDNI KELL AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁKRÓL 2014.
. Az általános felsőoktatási felvételi eljárás 2012-ben Stéger Csilla főosztályvezető Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Pécs, december 5.
Humánkineziológia szak
Tanulmányi eredmények Bornemisza Péter Gimnázium
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
A tételek eljuttatása az iskolákba
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Változások a felvételi pontszámításban 2008-tól A változás az alapképzésre, egységes, osztatlan képzésre és felsőfokú szakképzésre történő jelentkezésnél.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Merre tovább? Tapasztalatok a kétszintű latin nyelvi érettségiről.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
II. A Bolognai Folyamat hatása a középiskolás pályaválasztókra Felvételi Információs Szolgálat kutatási eredmények – hallgatók várakozásai.
A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
A FELVÉTELI PONTSZÁMÍTÁSI MÓDSZER VÁLTOZÁSAI 2007/2008-BAN
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Felvételi pontok számítása alapképzésre, illetve egységes, osztatlan képzésre A felvételi összpontszámot, vagyis a rangsorolás alapjául szolgáló eredményt.
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárásairól (2011. január 01-jétől) (2012. január 01-jétől) 237/2006. (XI. 27.) Korm. rendelet alapján.
Emelt- vagy középszintű felkészítés? Szülői értekezlet Lovassy László Gimnázium március 1.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ 2015
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Tájékoztató 10. osztályosoknak
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
ÉRETTSÉGI VIZSGA A XÁNTUSBAN A XÁNTUSBAN Fehérvizi Judit közismereti igazgató helyettes.
Kétszintű érettségi.
Kétszintű érettségi 2018 május
Tájékoztató a felsőoktatási felvételi eljárásról és az emelt szintű képzés választásról február 21.
Merre tovább a középiskola után?
Előadás másolata:

A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat A Felvételi Információs Szolgálat kutatása

Országos Középiskolai Kutatás Országos Intézményvezetői és Szaktanári Kutatás Kutatási eredmények

A kutatásokban résztvevőkről Országos Középiskolai Kutatás On-line, önkitöltős kérdőív 727 érettségit adó középiskola 3086 diák Adatfelvétel: december január A válaszadók 78 százaléka nő, 22 százaléka férfi 19 százaléka budapesti, 81 százaléka vidéki 73 százaléka szakközépiskolás, 27 százaléka gimnazista Országos Intézményvezetői és Szaktanári Kutatás Papír alapú, önkitöltős kérdőív 264 érettségit adó középiskola 2198 pedagógus Adatfelvétel: december január A válaszadók 72 százaléka nő, 28 százaléka férfi 11 százaléka budapesti, 89 százaléka vidéki 14 százaléka igazgató vagy helyettes, 18 százaléka végzős osztály osztályfőnöke

Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről

Pontszámítási módszer

Tájékozottság az új pontszámítási módszerről Összes válaszadó: 10., 11., 12. évfolyamos diákok

Tájékozottság az új pontszámítási módszerről Tanárok és végzős diákok Tisztában van vele, ismeri minden részletét Tanárok és végzős diákok

A tanárok tájékozottsága átlagosan 10 százalékkal növekedett A végzős diákok esetében szignifikáns növekedés nem tapasztalható az elmúlt évhez képest, azonban saját bevallásuk szerint még mindig jóval tájékozottabbak, mint az oktatók

Kétszintű érettségi Beváltotta a vele szemben támasztott elvárásokat?

Beváltotta-e a kétszintű érettségi a vele szemben támasztott elvárásokat?

Tanárok és végzős diákok

A tanárok körében jóval magasabb a szkeptikusok aránya, 68 százalékuknak kétségesnek tartja az új érettségi rendszer sikerességét A végzős diákok között, a tanárokhoz képest többen vannak, akik úgy érzik, hogy nem tudják megítélni egyértelműen a rendszer hatékonyságát

Emelt szintű érettségi

Tervezi-e az emelt szintű érettségit?

A tavalyi év jelentős fellendülése után visszaesés tapasztalható az emelt szintű érettségi tervekkel kapcsolatban

Diákok motivációi Miért választja az emeltet? Többletpont63% Használható tudás a felsőoktatási tanulmányok során42% A 2008-as évre tervezett pontszámítási módszer változás30% Többlettudás a közép szinthez képest24% Tanári ösztönözés9% Tudáshoz inkább illeszkedő emeltszintű kérdések8% Szülői ösztönzés5% Következetesebb felkészülés4% Idegen vizsgabizottság előtti vizsgalehetőség3% Összes megkérdezett: 10., 11., 12. évfolyamos diákok

Szükséges-e a karrier intézmények népszerű szakjaira a biztos bejutáshoz az emelt szintű érettségi? Szükségesnek tartja BizonytalanSzükségtelennek tartja 2004-es kutatási adat* 59%32%9% 2005-ös tavaszi kutatási adat* 58%25%17% 2005-ös őszi kutatási adat* 80%13%7% 2006-os őszi kutatási adat* 77%16%7% 2007-es őszi kutatási adat* 88%8%4% 2008-as téli kutatási adat* 80%6%14% Összes megkérdezett: 10., 11., 12. évfolyamos diákok

Felvételi várakozások

A rektorok 200 pontra emelnék a felsőoktatási felvételi minimum pontszámát

Tanárok és végzős diákok

A végzősök sokkal inkább tartják elfogadhatónak a ponthatárok emelését, mint fiatalabb társaik. A tanárok lényegesen nagyobb arányban helyeslik a felvételi minimum pontszámának 200 pontra való emelését, mint a végzős diákok.

Milyen várakozásokkal tekint a felsőoktatási továbbtanulására? 2005-ben érettségizett végzősök 2006-ban érettségizett végzősök 2007-ben érettségizett végzősök 2008-ban érettségizett végzősök 2009-ben érettségizett végzősök Érettségi évében felvesznek 58% 48% 46% 65% 76% Legkésőbb az érettségit követő évben felvesznek 25% 30% 32% 27% 18% Az érettségi utáni néhány évben felvesznek 10% 12% 4% 5% Nem vesznek fel7% 10% 4% 1%

2005-ös, 2006-os, 2007-es, 2008-as, 2009-es érettségi eredmények

2005-ös, 2006-os, 2007-es, 2008-as, 2009-es érettségi számokban LEGALÁBB 3-as érdemjegyet ért el az EMELTSZINTŰ vizsgán 95% 98% 97% Érettségi érdemjegyek átlaga EMELT SZINTEN 4,69 4,43 4,51 4,57 4,61 Érettségi érdemjegyek átlaga KÖZÉP SZINTEN 3,52 3,48 3,39 3,55 5-ös érdemjegyet szerzett EMELT SZINTEN 73% 65% 69% 72% 74% 5-ös érdemjegyet szerzett KÖZÉP SZINTEN 28% 18% 20% 23%

2009 Felvételi tények Államilag finanszírozott 1258 indított szak 179 szakra csak 400 pont feletti eredménnyel lehetett bejutni 18 szakra csak 440 pont feletti eredménnyel lehetett bejutni A szakok 14 százalékára nem lehetett bejutni többletpont nélkül 35 szakra lehetett bejutni 200 pont alatti eredménnyel Költségtérítéses 1300 indított szak 37 szakra csak 400 pont feletti eredménnyel lehetett bejutni 8 szakra csak 440 pont feletti eredménnyel lehetett bejutni A szakok 3 százalékára nem lehetett bejutni többletpont nélkül 777 szakra lehetett bejutni 200 pont alatti eredménnyel Alap és osztatlan képzések

Miért érdemes emelt szintű érettségit tenni? Két, 30 százaléknál jobb eredményű emelt szintű érettségivel maximalizálható a többletpontok száma (80 pont), míg a nyelvvizsga maximálisan szerezhető pontjával is csak a többletpontok 63 százaléka érhető el (50 pont) 3/1

Miért érdemes emelt szintű érettségit tenni? Az emelt szintet választók több mint 97 százaléka érte el legalább a 30 százalékot, így érvényesíteni tudta az emelt szintért járó, tantárgyankénti 40 többletpontot, ezért magasabb a valószínűsége, hogy az emelt szintet választó diák jobb pozícióba kerül a felvételi pontok számításánál, mint középszinten érettségiző társai. 3/2

Miért érdemes emelt szintű érettségit tenni? Az emelt szinten vizsgázók 74 százaléka kapott 5-ös érdemjegyet, míg ugyanez a szám középszinten 23 százalék. Nem csak a felvételi pontok számítása, hanem az érettségi érdemjegy miatt is érdemes az emelt szintű érettségit választani. 3/3

Milyen szakok esetében érdemes emelt szintet tenni? Alapképzések Államilag finanszírozott alapszakok Indított szakok száma 400 pont feletti ponthatár % alkalmazott közgazdaságtan 55100% keleti nyelvek és kultúrák % ókori nyelvek és kultúrák 5480% nemzetközi tanulmányok % pszichológia 11764% politológia 13862% kommunikáció és médiatudomány % kereskedelem és marketing %

Milyen szakok esetében érdemes mindenképpen emelt szintet tenni? Osztatlan képzés Osztatlan képzés államilag finanszírozott szakon 38 indított szak 27 szakra csak 400 pont feletti eredménnyel lehetett bejutni Államilag finanszírozott osztatlan képzés Indított szakok száma 400 pont feletti ponthatár % általános orvos 44100% fogorvos 44100% gyógyszerész 44100% építész 33100% állatorvosi 11100% jogász %

Tájékozottság a bolognai rendszerről

Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? 2005 tavaszi kutatási adat* 2005 őszi kutatási adat * 2006 őszi kutatási adat * 2007 őszi kutatási adat* 2008 téli kutatási adat* Teljesen tisztában van a folyamattal 3% 4% 10% 16% 12% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6% 15% 22% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 12% 13% 17% 30% 33% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 23% 26% 30% 23% 21% Nem hallott a folyamatról 56% 51% 27% 9% 12% *Összes megkérdezett: 10., 11., 12. évfolyamos diákok

Nem hallott a bolognai folyamatról 10. évfolyam11. évfolyam12. évfolyam 2005 tavasz65%60%46% 2005 ősz59%55%39% 2006 ősz41%21%19% 2007 ősz13%10%5% 2008 tél30%15%7%

Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? Tanárok 2004* Tanárok 2005* Tanárok 2006* Tanárok 2007* Tanárok 2008* Teljesen tisztában van a folyamattal 2% 5% 11% 13% 14% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 10% 20% 38% 36% 41% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 30% 42% 40% 39% 37% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 40% 29% 11% 8% Nem hallott a folyamatról 18% 5% 0% 1% 0%

Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? Diákok 2008Tanárok 2008 Teljesen tisztában van a folyamattal 12%14% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 22%41% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 33%37% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 21%8% Nem hallott a folyamatról12%0% *Összes megkérdezett: 10., 11., 12. évfolyamos diákok, Tanárok

A bolognai rendszer ismertségében visszaesés tapasztalható a diákok körében. Nagyobb mértékben igaz ez a fiatalabb diákokra, de kisebb mértékben a végzősökre is. (Ennek részben lehet az is oka, hogy kevesebb híradás van a témában, mióta bevezetésre került a rendszer) A tanárok esetében viszont növekedett azok száma, akik jobban megismerték a rendszert és jártasak a témában.

Képzéstípusok

Bolognai folyamat… Milyen képzést választ inkább?

Bolognai folyamat… Milyen képzést választ inkább? Nem tudja mi a különbség Bachelor és Master között 2005 tavaszi kutatási adat* 2005 őszi kutatási adat* 2006 őszi kutatási adat* 2007 őszi kutatási adat* 2008 téli kutatási adat* 78% 74% 17% 10% 8% 10. évfolyam11. évfolyam12. Évfolyam 2005 tavasz83%81%70% 2005 ősz81%78%64% 2006 ősz24%15%12% 2007 ősz16%10%5% 2008 tél14%12%6% * Összes megkérdezett: 10., 11., 12. évfolyamos diák

Az egyetemek által indított bachelor szakok továbbra is a legnépszerűbbek. Növekedett azok száma, akik mind egyetemen, mind főiskolán el tudják képzelni alapképzésüket. Csökkent azonban a bizonytalanok és az információval nem rendelkezők aránya.

Elérhetőségek Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) 1065 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 5. ½ em. 061/ Ahol letölthető kutatásokat találhat:

Dr. Csikesz Tamás Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) Tel: Köszönöm a figyelmet!