II. A Bolognai Folyamat hatása a középiskolás pályaválasztókra Felvételi Információs Szolgálat kutatási eredmények – hallgatók várakozásai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar felsőoktatás.
Advertisements

Átlépés a felsőoktatásba – a tipikus és a rendhagyó hallgatói utak jellemzői Bander Katalin A felsőoktatási struktúrába kódolt egyenlőtlenségek.
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása

Változások a felvételi pontszámítás rendszerében 2011.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények
NYÍREGYHÁZI VASVÁRI PÁL GIMNÁZIUM
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
AMIT FELTÉTLENÜL TUDNI KELL AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁKRÓL 2014.
. Az általános felsőoktatási felvételi eljárás 2012-ben Stéger Csilla főosztályvezető Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Pécs, december 5.
Humánkineziológia szak
Edzők válaszai a kérdőíves felmérésre (325 válaszadó)
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
. Vizsgatárgyak (az idegen nyelvűekkel együtt) Középszint Emelt szint
A tételek eljuttatása az iskolákba
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
szakmérnök hallgatók számára
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat A Felvételi Információs Szolgálat kutatása.
A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Tájékoztató az egyéni tanrend összeállításához a 11. (12.) évfolyamra
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A középiskolások tervei a hadsereg átalakítása kapcsán A FISZ kutatási elemzése a Honvédelmi Minisztérium részére 2004.
A gazdasági pályára készülő diákokról A FISZ kutatási elemzése a gazdasági szakterületén képző felsőoktatási intézmények részére Továbbtanulási jellemzők,
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Emelt- vagy középszintű felkészítés? Szülői értekezlet Lovassy László Gimnázium március 1.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ 2015
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Tájékoztató 10. osztályosoknak
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az egészségügyi szakcsoportba készülő diákokról A FISZ kutatási elemzése az egészségügyi szakterületen képző felsőoktatási intézmények részére Továbbtanulási.
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
ÉRETTSÉGI VIZSGA A XÁNTUSBAN A XÁNTUSBAN Fehérvizi Judit közismereti igazgató helyettes.
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
Előadás másolata:

II. A Bolognai Folyamat hatása a középiskolás pályaválasztókra Felvételi Információs Szolgálat kutatási eredmények – hallgatók várakozásai

Az Országos Középiskolai Kutatásról Évente ismétlődő kutatás a éves, továbbtanulni szándékozó középiskolás diákok körében Szervező: FISZ (Felvételi Információs Szolgálat, Módszer: önkitöltős, kérdőíves eljárás Komplex: több mint 100 kérdés Témakörök: kétszintű érettségi, továbbtanulás, pályaorientáció, tájékozódás, médiahasználat, kiadványok, közéleti kérdések, nyelvtudás, EU, ifjúság Publikálás: sorozatos sajtómegjelenések, Középiskolai évkönyv Nyitott kutatás: „külsős” kérdések is szerepelnek, a szervező lehetőséget biztosít más szervezeteknek is, hogy kérdéseikkel részt vegyenek a kutatásban

Országos Középiskolai Kutatás A mintavétel ideje : 2005 március, április Résztvevők : 501 érettségit adó középiskola diák, akik 2005-ben, 2006-ban, illetve 2007-ben tesznek érettségi vizsgát, és biztosan szeretnének továbbtanulni valamely felsőoktatási intézményben. A mintáról: A kutatásban résztvevők 59 százaléka nő, 41 százalékuk férfi. Érettségi éveRésztvevők megoszlása % % % LakóhelyRésztvevők megoszlása Budapest16% Vidék84%

Kétszintű érettségi

Nem tesz emelt szintű vizsgát

Kétszintű érettségi 2004-ben a diákok csupán 16%-a gondolta úgy, hogy megelégszik a közép szintű vizsgával, 2005-ben 45%-a nem kíván emelt szintű vizsgát tenni A 2005-ben érettségiző diákok esetében a szám még ennél is eltérőbbet mutat, ugyanis idén 74%-uk nyilatkozott úgy, hogy nem tesz emelt szintű érettségit, míg tavaly csak 15%-uk válaszolta ugyanezt Legnépszerűbb tantárgyak az angol és a történelem, mindhárom évfolyamnál, illetve a német a végzősöknél Leginkább az orvosi és a bölcsész, legkevésbé az agrár és a katonai, rendvédelmi pályára készülők terveznek emelt szintű érettségit. Legbizonytalanabbak a művészeti és a kommunikációs pályára készülők

Miért EMELT, miért KÖZÉP? 7 többletpont értékelhető, használható tudás fiatalabb évfolyamok –emelt szintű érettségi magasabb szintű megítélése –szülői ösztönzés végzősök –tudásukhoz illeszkedőnek érezve választják inkább az emelt szintű vizsgát –tanári ösztönzés jobbnak érzik tudásukat a közép szinthez végzős diákok - félelem az idegen vizsgabizottság előtti vizsgázástól nem vettek részt az emelt szintű érettségire való felkészítésen nem akarnak nagyobb erőfeszítést tenni Kétszintű érettségi

SzükségesBizonytalanSzükségtelen 2004-es kutatási adat * 59%32%9% 2005-ös kutatási adat* 58%25%17% Szükséges-e a karrier intézmények népszerű szakjaira a biztos bejutáshoz az emelt szintű érettségi? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről

Tájékozottság Kétszintű érettségi Tisztában van vele Hallott rólaNem tud róla 2004-es kutatási adat * 23%60%18% 2005-ös kutatási adat * 44%48%9% Tisztában van vele, hogyan juthat be egyetemre vagy főiskolára 2005-től a kétszintű érettségi életbe lépésével? Évfolyamoktól függetlenül nőtt a tájékozottság az elmúlt egy évben. Több mint 20%-kal nőtt azon tanulók száma, akik tisztában vannak minden részlettel, és 10%-kal csökkent azok száma, akik semmit sem tudnak az új rendszerről. *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

Tájékozottság Kétszintű érettségi Tisztában van vele Hallott rólaNem tud róla 2004-es kutatási adat * 32%40%28% 2005-ös kutatási adat * 55%29%16% Tisztában van vele, hogy az emelt szintű érettségiért mennyi plusz pontot kaphat felsőfokú intézménybe való továbbtanuláskor? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján A 2005-ben érettségizők körében a 2004-es felmérés eredményeihez képest 30%-kal nőtt a tájékozottak aránya és több mint 10%-kal csökkent a pluszpont számítási rendszert nem ismerők aránya.

Tájékozottság Bolognai folyamat 2005-ös kutatási adat* Teljesen tisztában van a folyamattal3% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit6% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit12% Hallott a folyamatról, de nem ismeri23% Nem hallott a folyamatról56% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján 10. évfolyam11. évfolyam12. évfolyam Nem hallott a folyamatról65%60%46% Az emelt és közép szinten érettségizőknél a jól informáltak aránya szinte megegyezik. Az emelt szinten érettségizők körében nagyobb arányban vannak azok a diákok, akik rész információkkal rendelkeznek, a közép szinten érettségizők körében viszont magasabb azok aránya, akik egyáltalán nem ismerik.

Tájékozottság Bolognai vs. kétszintű 2005-ös kutatási adat* 2004-es kutatási adat* Bolognai folyamat Kétszintű érettségi Tisztában van vele, hogy az emelt szintű érettségiért mennyi plusz pontot kaphat felsőfokú intézménybe való továbbtanuláskor? Tisztában van vele, hogyan juthat be től főiskolára/ egyetemre? Tisztában van vele, hogy az emelt szintű, sikeres nyelvi érettségivel ingyen juthat nyelvvizsgához? Tisztában van vele, mi a különbség az emelt és a közép szintű érettségi között? Teljesen tisztában van a folyamattal 3%32%23%52%61% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6% 40%60%27%34% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 12% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 23% Nem hallott a folyamatról 56%28%18%21%5% Egy évvel az adott rendszer bevezetése előtti tájékozottság *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

Tájékozottság Bolognai folyamat 2005-ös kutatási adat* Fisz.hu rendszeres látogatók Egyenes út az egyeteme olvasók Teljesen tisztában van a folyamattal 3%5% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6%10% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 12%20%19% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 23%27%30% Nem hallott a folyamatról 56%38%36% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

Tájékozottság Bolognai folyamat INF.KAT.EÜ.MŰV.MŰSZ.KOMM.KÖZG.ORV.TERM.AGR.JOG.BÖLCS. Teljesen tisztában van a folyamattal 4%5%3%2%3%2% 4%2%4%5%3% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6%4%6%5% 6% 8%6%5%6%7% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 10%9%11%12% 14% 16%14%15%18% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 19%21% 23% 24% 20%24%25% 27% Nem hallott a folyamatról 61% 59%58%56% 54% 53%52%50%46% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal?

Továbbtanulás Bolognai folyamat 2005-ös kutatási adat* Bachelor2% Bachelort, de ott ahol master továbblépési lehetőség is van5% Master6% „Régi típusú”10% Nem tudja mi a különbség a Bachelor és a Master között78% Milyen képzést választ inkább? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján 10. évfolyam11. évfolyam12. évfolyam Nem tudja mi a különbség83%81%70% A közép szinten érettségizők inkább választanának Bachelor képzést, az emelt szinten érettségizők pedig „régi típusút”, vagy Mastert. Bachelort, vagy masterrel kiegészülő képzés - informatikai és műszaki pályára készülők Master képzés - orvosi, bölcsész, jogi és szociális igazgatási pályára készülők

Továbbtanulás Felvételi esélyek 2005-ös kutatási adat* Tipikusan mely pályára készül? Érettségi évében felvesznek 54%Jogi, bölcsész, agrár Legkésőbb az érettségit követő évben felvesznek 30%Művészeti, egészségügyi Az érettségi utáni néhány évben felvesznek 10%Művészeti, katonai, informatikai Nem vesznek fel 6% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján A végzős diákok és az emelt szintű érettségit tevők nagyobb magabiztossággal állnak a kérdéshez, többen érzik úgy, hogy már az érettségi évében bekerülnek a felsőoktatásba Milyen várakozásokkal tekint a felsőoktatási továbbtanulására?

2005, Kétszintű érettségi… Emelt szintű érettségi –A végzősök 74%-a nem tervezte az emelt szintű érettségit Karrier intézmények – emelt szintű érettségi –2004-hez képest növekedett a szükségtelennek tartók száma, 58% tartotta szükségesnek Felvételi várakozások –A végzősök 58%-a gondolta úgy, hogy az érettségi évében felvételt nyer a kiválasztott intézménybe 738 szakra többletpont nélkül nem lehetett bekerülni …előtti várakozások…utáni tény

2005, Bolognai folyamat… A diákok 56%-a nem is hallott a folyamatról A tanulók 78%-a nem tudja mi a különbség a „Bachelor” és a „Master” képzés között ? …előtti helyzet…utáni tény

Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) 1053 Bp. Veres Pálné u / Ahol letölthető kutatásokat találhat: Elérhetőségek

Dr. Csikesz Tamás FISZ Szerkesztőség és Hírügynökség Elnök Tel: Köszönöm a figyelmet!