Változások a termékdíjas szabályozásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség
Advertisements

Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
A hulladékgazdálkodás eredményei és jövőképe Magyarországon
Fémkereskedelem szabályozása
1 ‘Bakonyalja-Kisalföld kapuja’ Vidékfejlesztési Egyesület évi ÚMVP monitoring adatszolgáltatási kötelezettség Kisbér,
Környezetvédelmi termékdíj
Dudásné Regdon Krisztina
A környezetvédelmi termékdíj szerepe a hulladékgazdálkodásban*
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A termékdíjról A környezetvédelmi termékdíj célja
Mottó: „Eljön-e a világvége?!” Előadók: Bartos Gyula Borsányi-Bognár Levente.
Környezetvédelmi termékdíj tanácsadó
Zalaegerszeg december 13.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
e-jövedék konferencia
HOGYAN FOKOZHATÓ AZ ELŐÍRÁSOK BETARTATÁSA? PUSZTA JÁNOS ALEZREDES VÁMIGAZGATÓ-HELYETTES.
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Környezetvédelmi termékdíj 2012
Dr. Farkas Hilda Főtanácsos KvVM
Licencdíj és termékdíj, miért alternatíva?
Környezetvédelmi termékdíj Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Környezetvédelmi termékdíj
Környezetvédelmi termékdíj Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Fekete Balázs vezető szakértő GS1 Magyarország Kht.
A termékdíjas szabályozás aktuális kérdései
Környezetvédelmi termékdíj 2012 Kiskovács Miklós OKSZ-BKIK Budapest,
A termékdíjtörvény végrehajtási rendelete
A környezetvédelmi termékdíj a gyakorlatban
A környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011.évi LXXXV. Törvény
A környezetvédelmi termékdíj évi változásai Nemzeti Adó- és Vámhivatal Nyugat-dunántúli Regionális Adó Főigazgatósága Tájékoztatási Osztály.
Dudásné Regdon Krisztina Pénzügyőr százados, kiemelt főreferens NAV Nyugat-dunántúli Regionális Vám-és Pénzügyőri Főigazgatóság 1/20.
A környezetvédelmi termékdíj a gyakorlatban
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
Áttekintés a magyar hulladékgazdálkodásról Dr. Hornyák Margit
Elektronikus ügyintézés a nyugdíjbiztosításban
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Titre de la présentation
Hulladékgazdálkodás – veszélyes hulladékok szállítása
Változások az áramforrások területén Schmidtka Gábor október 13.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
Központi Hivatal - Környezetvédelmi és Környezetgazdasági Főosztály 1095 Budapest, Mester u. 7.  NAV 1 A környezetvédelmi.
Közösségi ügyletek és számlakorrekciók NAV Észak-magyarországi Regionális Adó Főigazgatóság Jogi, Tájékoztatási és Törvényességi Főosztály Tájékoztatási.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Láncügyletek áfa kezelése szeptember 19.. Láncügylet Definíció: ugyanazon termék több alkalommal történő továbbértékesítése oly módon, hogy a termék.
Környezetvédelmi termékdíj 2012 Sztruhár Imre, tanácsadó Green Tax Consulting Kft.
Kelemen István Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Szabályozási és Termékdíj Osztály Környezetvédelmi termékdíj 2005 Hatvan – Gyöngyös – Eger 2005.
Környezetvédelmi termékdíj Előadó: Váradi Ágnes fhdgy.
(Horányi Márton) Lényegi változás nincs, pontosítások, értelmezések.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
1 ÖKO-KORD Országos Nonprofit Kft Kós Szabina Környezetvédelmi mérnök.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
E – Ügyintéző Bt. Küldetésünk: - Környezetvédelmi termékdíj és jövedéki szaktanácsadás, szakértés és ügyintézés.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Termékdíj Zsófi és Chubby. Termékdíj törvény évi LVI. törvény  10/1995. (IX.28) KTM rendelet általánosságban fogalmazza meg a kötelezettségeket.
Jövedéki adó évi CXXVII. Tv.
Változások a termékdíjas szabályozásban
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Üdvözöljük az előadás résztvevőit!
VÁLTOZÁSOK A TERMÉKDÍJAS RENDSZERBEN 2012-től E+E és gumiabroncsok
a logger-használat kérdései
Előadás másolata:

Változások a termékdíjas szabályozásban a környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény rendelkezéseire figyelemmel (a NAV tevékenységének legfontosabb, a vállalkozásokat is érintő elemei, a kapcsolattartás, adatszolgáltatások követelményei, az ellenőrzések feltételei) Bangóné Korbász Katalin pénzügyőr őrnagy főosztályvezető-helyettes „a 2012. évi új termékdíjas szabályozásról a gyakorlatban” konferencia és fórum

+ Népegészségügyi termékadó (2011. szeptember 01!) Környezetvédelmi és Környezetgazdasági Főosztály Környezetvédelmi termékdíj, Regisztrációs adó Fém ellenőrzés, Hulladék szállítás Fém engedélyezés, Energia adó Vámigazgatóság + Népegészségügyi termékadó (2011. szeptember 01!) Jövedéki Igazgatóság Rendészeti Igazgatóság Vám Főosztály Jövedéki Főosztály Rendészeti és Központi Ügyeleti Főosztály

A 2012. évi Költségvetési törvény szakterületet érintő sarokszámai Környezetvédelmi termékdíj (+38,9) 60,1274 milliárd Ft. Hűtőberendezés (+3,7) 3,7000 Gumiabroncs (+ 246) 746,4274 Reklámhordozó papír (+ 4 251) 6 251,2000 Elektromos , elektronikai berendezés (+10 499) 12 498,8000 Kenőolaj (+ 9 298) 15 498,8000 Csomagolóeszköz (+14 801) 25 001,2000 Regisztrációs adó (+6,7) 39,0000 milliárd Ft. Energiaadó (+0,9) 17,9000 milliárd Ft. Népegészségügyi termékadó 30,0000 milliárd Ft. Akkumulátor Millió Ft

a környezetvédelmi termékdíjról 2011. évi LXXXV. törvény a környezetvédelmi termékdíjról A tv. hatálya a termékdíjköteles termékre és az azzal kapcsolatos tevékenységre terjed ki. Termékdíjköteles termékek: az akkumulátor;  a csomagolás; csomagolóeszköz, egyéb csomagolószer  az egyéb kőolajtermék;  az elektromos és elektronikai berendezés;  a gumiabroncs;  a reklámhordozó papír.

Egyéni hulladékkezelés Az akkumulátor [1. § (3) bekezdés a)] és csomagolás [1. § (3) bekezdés b)], valamint az elektromos és elektronikai berendezés [1. § (3) bekezdés d)] és gumiabroncs [1. § (3) bekezdés e)], mint termékdíjköteles termék termék- és anyagáramából keletkezett hulladék végső fogyasztótól kötelezett telephelyén történő önálló gyűjtése, ideértve a kötelezettnek a termék forgalmazását végző kereskedelmi egységgel ténylegesen, közösen, az értékesítés helyén történő gyűjtését, illetve saját célú felhasználás esetén kötelezett telephelyén történő gyűjtése, és e fenti két pont szerint gyűjtött hulladék hasznosítása vagy hasznosíttatása. Nem választható egyéb kőolajtermék és reklámhordozó papír esetében! Választható – Bejelentés köteles (Nyilatkozat) – termék/anyagáramonként külön-külön – a határidő jogvesztő! 2011. évi LXXXV. törvény a környezetvédelmi termékdíjról 2. § E törvény alkalmazásában: 8. egyéni hulladékkezelés: az 1. § (3) bekezdés a) és b), valamint d) és e) pontja szerinti termékdíjköteles termék termék- és anyagáramából keletkezett hulladék a) végső fogyasztótól kötelezett telephelyén történő önálló gyűjtése, ideértve a kötelezettnek a termék forgalmazását végző kereskedelmi egységgel ténylegesen, közösen, az értékesítés helyén történő gyűjtését, illetve b) saját célú felhasználás esetén kötelezett telephelyén történő gyűjtése, és az a) és b) pont szerint gyűjtött hulladék hasznosítása vagy hasznosíttatása; 1. § (1) A törvény céljának elérése érdekében környezetvédelmi termékdíjat (a továbbiakban: termékdíj) kell fizetni. (2) E törvény hatálya a termékdíjköteles termékre és a termékdíjköteles termékkel kapcsolatos tevékenységre terjed ki. (3) E törvény alkalmazásában termékdíjköteles termék: a) az akkumulátor; b) a csomagolás; c) az egyéb kőolajtermék; d) az elektromos és elektronikai berendezés; e) a gumiabroncs; f) a reklámhordozó papír. (4) A (3) bekezdés a) és c)-f) pontja szerinti termékdíjköteles termékek vámtarifaszámok alá osztályozott körét a 2010. január 1-jén hatályos Kombinált Nomenklatúra szerint az 1. melléklet határozza meg.

A termékdíj alapja, mértéke Az egyéni hulladékkezelő kötelezett díjfizetése T=R+E1+K1 T: fizetendő termékdíj R: rendszerirányítási alapköltség E1: externális költség K1: kezelési költség R: fix tétel, E1 és K1 képlettel számítandó Termék- és anyagáramonként külön – külön határozandó meg 6

Hulladékkezelési teljesítmény A hulladékkezelési teljesítmény meghatározása során - hasznosításának helyétől függetlenül - kizárólag Magyarország területén gyűjtött hulladék vehető figyelembe. A hasznosításra történő átvételt a hulladékot átvevő hasznosító a tárgyévben teljesített átvételt elismervénnyel visszaigazolja, és a tényleges hulladékhasznosítást a tárgyévet követő év június 30-ig a kötelezett számára leigazolja. (Ezzel ellentétben negyedéves bevallás van!) Az anyagában történő hasznosítás mértéke termék- és anyagáramonként legalább 75%-ot el kell érjen. Termék- és anyagáramonként az energetikai hasznosítás legfeljebb 25%-os arányban vehető figyelembe. A veszélyes hulladéknak minősülő csomagolási hulladékokra vonatkozó szabályok - az eltérő szabályozásra figyelemmel - a Kormányrendeletben kerülnek meghatározásra.

Nem változnak az alapok! Mögöttes jogszabály az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) A NAV vámszerve jár el a termékdíj bevallása, befizetése, kiszabása, visszaigénylése, ellenőrzése során. A vámhatóság a termékdíjfizetéssel kapcsolatos jogok gyakorlásához és kötelezettségek teljesítéséhez nyomtatványt rendszeresíthet . Képviselet tartalma. Negyedéves bevallási határidő – elektronikus bevallás. VPID A kötelezettnek bevallást nem kell benyújtania, amennyiben a tárgynegyedévben termékdíjköteles terméket nem hozott forgalomba, saját célra nem használt fel, nem vett készletre, és termékdíj-fizetési kötelezettsége sem keletkezett.

Ellenőrzési tevékenység A 2011. évben még mindig fontos a kötelezett gazdálkodóknak a termékdíjas rendszerbe történő „bevezetése”, az érintett gazdálkodók önkéntes, jogkövető magatartásának elérése. Az ellenőrzésre történő javaslat és kiválasztás során továbbra is fontos a gazdálkodói kör ellenőrzéssel történő minél szélesebb átfogása, így a célzott kiválasztási rendszerek mellett a véletlenszerű kiválasztás alkalmazása is. Ellenőrzési irányelv – Art. 90. § - egyéb kőolaj, reklám, E+E, visszaigénylés/levonás, import és közösségi behozatal, többszöri székhelyváltoztatás

Vámhatósági ellenőrzés 2012. Hulladékgazdálkodás ellenőrzése Hatósági felügyelet Adóellenőrzés

Hatósági ellenőrzés 2011. Célja: a gazdálkodó a vámhatóság látókörébe kerüljön (bejelentkezési kötelezettség), jogkövető magatartásra ösztönzés, információgyűjtés a vámhatóság részére (kockázatelemzés, kiértékelés, további vizsgálatok megalapozása) További vizsgálati szempontok: nyilvántartás vezetési és a számla záradékolási kötelezettség vizsgálata.

Hatósági ellenőrzés 2012. A vámhatóság hatósági ellenőrzés keretében vizsgálhatja: a) a termékdíj(-fizetési) kötelezettség fennállását és azt, hogy a kötelezett a termékdíjköteles termékkel kapcsolatos tevékenységét bejelentette-e; b) a termékdíj számlán való megjelenítésére vonatkozó szabályok betartását; c) a számlán átvállaló az átvállalásra vonatkozó záradékolási kötelezettségének helyesen tett-e eleget; d) a nyilvántartások adattartalma megfelel-e az előírásoknak; e) korábbi hatósági ellenőrzés keretében hozott jogerős határozatban foglalt kötelezettségek teljesítését. Ket. szabályai szerint kell lefolytatni. Nincs előzetes értesítés, jármű+rakomány átvizsgálható, leltárfelvétel, jegyzőkönyv!

Hatósági felügyelet Ket. szabályai szerint! Gyakorolható folyamatos jelenléttel és vizsgálattal vagy helyszíni, eseti vizsgálattal. Hatósági felügyelet keretében vizsgálható: a) környezetvédelmi termékdíjköteles termék előállítása, raktározása, szállítása, felhasználása; b) környezetvédelmi termékdíjköteles termékkel kapcsolatos tevékenység, a készleten lévő környezetvédelmi termékdíjköteles termék utáni adófizetési kötelezettség rendezéséig, c) Környezetvédelmi termékdíjköteles termékből keletkezett hulladék előkezelése, feldolgozása, ártalmatlanítása, hasznosítása. A vámhatóság folyamatos jelenlét elrendelése esetén köteles a kötelezettet előzetesen értesíteni. A vámhatóság, döntése alapján készletfelvétellel megállapíthatja a tényleges készletet, amelyet jegyzőkönyvbe kell foglalni.

Adóellenőrzés A NAV 2011. évben adóellenőrzési terv alapján végzi a környezetvédelmi termékdíj adóellenőrzési tevékenységét. Terv módosítás Terven felüli ellenőrzés Art. alapján történik az ellenőrzés, ami lehet bevallás utólagos ellenőrzése [Art. 87. § (1) a)], egyes adókötelezettségek teljesítésére [Art. 87. § (1) c)], illetve adatgyűjtésre [Art. 87. § (1) d). Az adóellenőrzés során a hatósági ellenőrzéskor korábban már vizsgált kötelezettségek is ellenőrzés alá vonhatók.

Adóellenőrzés Vizsgálati szempontok: termékdíj alapja, befizetett termékdíj, mentesség jogszerűsége, nyilvántartás vezetésének jogszerűsége, átvállalási szerződésben foglalt adatok ellenőrzése, számla záradékolási kötelezettség vizsgálata. Fajtái: Bevallások utólagos ellenőrzése, egyes adókötelezettségek teljesítésének ellenőrzése, adatgyűjtésre irányuló ellenőrzés + Felülellenőrzés

Adóellenőrzés 2012. Nem elsődleges szempont az új szabályok betartásának ellenőrzése – elévülés! Tervek szerint a 2011. évi esetszám kerül elrendelésre, más elvek alapján. A kockázatelemzésen alapuló kiválasztásnál figyelembe vételre kerül: a NETA-val kapcsolatos esetleges megállapítás (csomagolás), átalányosoknál a mezőgazdasági gázolaj visszaigénylés nagysága, bevallásokban szereplő adatok, folyószámla egyenleg, bejelentkezés – bevallás viszonylata (hatósági ellenőrzés, dátum, termékkör) visszaigénylés mértéke, egyéb kőolajtermékek, gumiabroncs, webáruházak, import adatok, közösségen belüli beszerzések adatai, adóellenőrzést követő korábbi megállapítás, ha a kötelezett nem önellenőrizte korábbi bevallásait, vagy, ha valamely időszakra nincs bevallása, esetleg annak adattartalma nagymértékben eltér a többitől.

Hulladékgazdálkodás ellenőrzése A vámhatóság az OHÜ által finanszírozott hulladékhasznosítási szolgáltatások körébe tartozó ügyletek tényleges megvalósulását, illetve azok végrehajtásának szabályszerűségét ellenőrzi. (azt ellenőrzi aki a kifizetés jogosultja). az egyéni hulladékkezelést teljesítő kötelezett és az ennek érdekében vele szerződött hulladékkezelők által teljesített ügyletek tényleges megvalósulását, illetve azok végrehajtásának szabályszerűségét ellenőrzi. az elrendelt ellenőrzéssel összefüggésben keresztellenőrzést folytathat az ellenőrzés alanyával közvetett, vagy közvetlen kapcsolatban állónál, feltéve, hogy az elrendelt ellenőrzés tényállásának teljes körű tisztázása érdekében szükséges. Art. szerinti ellenőrzés – lezárása: jegyzőkönyv -> OHÜ részére átadás. A vámhatóság, a környezetvédelmi hatóság és az OHÜ szükség esetén együttműködik az ellenőrzések során.

A főosztály új e-mail címe: kh.kvkgf@nav.gov.hu

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!