Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Advertisements

Szakképzésbe lépés lehetősége Magyarországon
Szociális munka a börtönben
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális munka az onkológiában
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A szociológia, mint tudomány
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Motivációs kérdezés technikája
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
Fenomenológiai megközelítés
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
Egyéni döntések a szervezetben
A tanácsadó és a mentor szerepe
A tanácsadó és a mentor szerepe
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Soft skills.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
A KONZULTÁCIÓRÓL BEVEZETÉSKÉPPEN
Motivációs állapotfelmérés. Egyéni kezelési terv. Relapszus prevenció
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Függőség a társas kapcsolatokban
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
A kényszeres drogfogyasztó személyisége, drogkarrier
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
ELLENÁLLÁS A SEGÍTŐ KAPCSOLATBAN
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
A team-munka elméleti alapjai
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Segítő hivatás mentálhigiénéje
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Hozzátartozói csoport
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
SAGE Időskorúak segítése a döntéshozatalban való részvételben Trebag Kft.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Szociális esetmunka, mint professzió II.
Szociálpedagógus képzés II. évfolyam I. félév A szociális munka egyénekkel és családokkal című kötet.
Speciális gyermekvédelem
Érzelmi intelligencia
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Személyiségfejlődési zavarok
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
A kötelezett kliensekkel való munka elméleti és gyakorlati kérdései.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Fenomenológiai megközelítés
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Előadás másolata:

Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM A HATÉKONY KONZULTÁNS Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM

Diszfunkcionális indítékok (James GUY, 1987) Emocionális probléma Helyettesítő helyzetmegoldás Magányosság, elszigeteltség Hatalomvágy Szeretetvágy Helyettesítő lázadás Pecze

Játszmák a segítésben Érintett segítő Kényszeres segítő Domináns segítő Büntető segítő Végtelen segítés Tagadó segítő Jogvédő segítő Pecze

Funkcionális tényezők (GUY) Főbb készségek megléte: Kíváncsiság Odafigyelés képessége Beszédkészség Empátia és megértés Emocionális érzék Introspekció Öntagadás képessége A meghittség elviselése Nevetés képessége Harmonikus viszony a hatalommal Pecze

Személyes jellemzők „megsebzett gyógyító” (Rollo MAY) CORMIER (1985): intellektuális kompetencia energia (emocionális és fizikai igénybevétel) flexibilitás támogatás (nem megmentés!!!) jóindulat önismeret Pecze

Személyes jellemzők II. stabilitás, objektivitás harmónia, érzelmi érettség akaraterő megfelelő „coping” Burn out elleni módszerek: baráti környezet, team-munka, elméleti elkötelezettség +folyamatos felülvizsgálat, life long learning, reményteli attitűd fenntartása, szabadidő tartalékolása, tárgyilagos kapcsolat a klienssel, szupervízió… Pecze

Elméleti tényezők Elmélet: keretet biztosít a konzultáns működéséhez Hivatásos konzultáció: 1940-es évek vége 2 megközelítési mód: Williamson klinikai-konzultációs (direktív) Rogers kliens-központú (nondirektív) általános háttér: pszichoanalízis Sokfajta elmélet kidolgozása Eklektikus konzultáció Különféle módszerek kül. kliensek esetén Pecze

Képzettségi jellemzők A segítő kapcsolatok 3 szintje: Nem hivatásos segítők Paraprofesszionális segítők Hivatásos segítők Készségek és ismeretek: Kommunikációs készségek Fejlesztési készségek Stratégiai ismeretek Stratégiák alkalmazása Pecze

A kodependenciáról =társfüggőség 1930-’40-es évek: wife of the alcoholic 1970-es évek: enabler („jogcímet szolgáltató”) 1979: kodependencia Egy magatartászavarban szenvedő ember problémás viselkedéséhez való reaktív alkalmazkodás; az aktív gondoskodás köntösében megjelenő szabályozás, irányítás törekvése Kelemen: saját szükségleteit látszólag alárendeli a másik szükségleteinek, valójában egy szimbiotikus kapcsolatban keres elismerést, biztonságot, önbecsülést Pecze

Segítő tünetcsoport „Helfer-Syndrom” A kodependencia lehet családi vagy/és foglalkozási szerep Foglalkozási szerepben a kodependens valamilyen hivatásos segítőként működik Professzionális keretek között folytatódhat az addig csak magánéleti játszma lásd: Játszmák a segítésben Pecze

Segítés vagy segítés?! co-dependens segítő szidróma ideális segítő Saját érzéseit saját negatív érzéseit tisztában van +,. - nehezen ismeri fel nehezen ismeri fel érzelmeivel (kifejezés) Saját élet elhanyagolása ”segítek, ha „segítek, ha akarod” „neked legyen jó” beledöglünk is” Elutasításra: elutasításra: elutasításra: - agresszió haragszik elfogadja a másik - új játszótársat keres döntését Pecze

Segítés vagy segítés?! co-dependens segítő szidróma ideális segítő játszmák játszmák játszmamentes kommunikáció „mártír szerep” „nem Te, én egyedül” kongruencia (Rogers) =dominancia delegálás képessége manipulál kompetenciahatárok együttműködés Pecze