dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár Az V. Helsinki Közlekedési Folyosó közúti beruházásainak megvalósítása Magyarországon Záhony - 2003. április
A csatlakozásról szóló népszavazást követően 2003 A csatlakozásról szóló népszavazást követően 2003. április 16-án Magyarország miniszterelnöke és külügyminisztere Athénban aláírta az ország Unióhoz történő csatlakozási nyilatkozatát, mellyel egyértelműen megynyílt az út az Európai Unió felé. Az ország integrálódási szándékát, az uniós elvárásokat már az új közlekedésfejlesztési stratégia is tükrözi. Az új közlekedéspolitika egyaránt figyelembe veszi a hazai és az Unió terület- és gazdaságfejlesztési érdekekeit és az Unió regionális politikáját.
HELSINKI FOLYOSÓK
Kiemelt feladat a TINA hálózat magyarországi szakaszainak kiépítése. A TINA hálózat részét képezik azok a Helsinki folyosók, amelyeket az 1997-ben Helsinkiben megtartott Harmadik Összeurópai Közlekedési Konferencia jelölt ki. Magyarországot ezek közül 6 folyosó érinti, nevezetesen a IV., V., V/B., V/C., VII. és a X/B jelűek. A VII. folyosó a Duna folyam.
Magyarországi TINA folyosók
Az V. Helsinki folyosó (Velence-Trieszt/Koper/-Ljubljana-Budapest- Ungvár-Lvov), amelynek teljes hosszban történő mielőbbi kiépítése a magyar érdekek mellett elsődlegesen Ukrajna és Dél-Nyugat Európa (a Földközi tenger) közötti gyorsforgalmi összeköttetés megteremtése szempontjából fontos. Az V. folyosóhoz a további egyeztetések alapján három elágazás csatlakozik: V/A. Pozsony-Zsolna-Kassa-Ungvár V/B. Fiume-Zágráb-Budapest V/C Plocse-Szarajevo-Eszék-Budapest
2004-ben tervezett üzembehelyezések: A 2044/2003. (III. 14.) Kormányhatározatban foglalt, az V. Helsinki folyosó részét képező magyarországi gyorsforgalmi út-szakaszok üzembe helyezése 2004-ben tervezett üzembehelyezések: M3 autópálya Polgár-Görbeháza közötti szakasza (V.). M7 autópálya Becsehely - Letenye közötti szakasza (V., V/B). M70 autóút Letenye -Tornyiszentmiklós közötti szakasza (V.). 2005-ben tervezett üzembehelyezések: M7 autópálya Balatonszárszó - Ordacsehi közötti szakasza (V., V/B). M0 keleti szektorában az M5 autópálya és a 4. sz. főút közötti szakasz, a 4. sz. főút új, Vecsést és Üllőt elkerülő szakaszával együtt (V.). 2006-ban tervezett üzembehelyezések M3 autópálya Görbeháza-Nyíregyháza közötti szakasza, illetve a Görbeháza-Nyíregyháza közötti szakaszhoz kapcsolódó, nyíregyházi elkerülés a hozzá tartozó főúti fejlesztésekkel (V.). M6 autópálya Budapest- Dunaújváros közötti szakasza (V/C.) M7 autópálya Zamárdi-Balatonszárszó és Ordacsehi-Balatonszentgyörgy közötti szakaszai (V., V/B).
Építési munkák megkezdése 2003-2006 között, üzembe helyezés 2006 után M0 keleti szektora a 4. sz. főút és az M3 autópálya között, beleértve a gödöllői átkötést is. (V.) M0 autóút déli szektora 2x3 sávos autópályává fejlesztése az M1-M5 autópályák között. (V.) M6 autópálya Dunaújváros-Szekszárd közötti szakasza (V/C.) M7 autópálya Nagykanizsa-Becsehely és Balatonszentgyörgy-Nagykanizsa közötti szakaszai. (V.)
Előkészítés megkezdése 2003-2006 között a 2007-2015 közötti megvalósítás érdekében Az M3 autóút Nyíregyháza-országhatár közötti szakaszán. Az M56 autóút Bóly-országhatár közötti szakaszán.
Az M3 gyorsforgalmi út Vásárosnamény-országhatár közötti szakasza
Fejlesztések Záhony térségében Záhonyban a határnál 2002-ben elkészült a személyforgalmi terminál. PHARE támogatással 2002-ben megkezdődött és 2003. év közepén várhatóan befejeződik a 4. sz. főút és a csatlakozó mellékutak korszerűsítése.
ÖSSZEFOGLALÁS A közúthálózat állapota, a hálózat fejlettsége közvetlen hatással van a nemzetközi és hazai gazdaság, valamint kulturális kapcsolatokra, a termelésre, a külföldi tőke megjelenésére, a honvédelemre és az úthasználók közlekedési költségeire. A fenti programok és fejlesztések megvalósításával Magyarország közelebb fog kerülni a fejlett országokhoz és javulni fognak a szomszédos országokkal az együttműködés feltételei.
Köszönöm szíves figyelmüket