REMIX TECHNOLÓGIÁK ALKALMAZÁSA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
Advertisements

Vigh György: Webes alkalmazások akadálymentesítése Kaposvár, oldal.
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
PÁLYASZERKEZET MÉRETEZÉSI ESETTANULMÁNYOK KAROLINY MÁRTON ÜGYVEZETŐ IGAZGATÓ H – TPA KFT NOV
ITS EasyWay workshop A közönségtájékoztatás lehetőségei.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Budapest, Előadó: Dr. Mihalik József
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
LUDUS … latinul “ játék ”. | Mik azok a komoly játékok? A komoly játékok elektronikus alkalmazások, amelyek.
MTA Távközlő Rendszerek Bizottság tevékenysége Sallai Gyula, elnök Imre Sándor, titkár.
Egy kis séta, hidegben, Debrecenben és Hajdúszoboszlón Fényképezte: Szedő Iván.
Intelligens szoftver megoldások acélszerkezeti tervezéshez.
Makovecz Imre ( ) Kossuth-díjas építész, a magyar organikus építészet egyik képviselője. A Magyar Művészeti Akadémia alapítója, örökös.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
Cigány ügyek az Emberi Jogok Európai Bírósága előtt Siófok, szeptember 16.
Gráfbejárás
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
Darupályák tervezésének alapjai
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Budapest, november 16. Slovnaft THE MOL GROUP Az olajkorszak végén: A 3. árrobbanás és következményei Varró László Vargha Péter Simon Vezető Közgazdász.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 SZTEREOTÍPIÁK Feladat minta Tóth Veronika (OKM)
Branch & bound módszer. A megoldandó feladat: P(x) = 8x 1 + 5x 2  MAX x 1 + x 2
A rejtett foglalkoztatás kiterjedtsége és tényezői Magyarországon Tóth István János „A magyar munkaerőpiac jövője” Magyar Tudományos Akadémia – Kisterem.
szakmérnök hallgatók számára
Tudáskezelés – versenyképes tartalomipar Dr. Domokos László Ovitas Magyarország Informatikai Kft. DAT 2006 Budapest, 2006 november 21.
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
XI. Logisztikai Fórum Budapest,2005 február 18. Készlettervezés és Gazdálkodás Pálffy Levente Nestlé Hungária Kft. Supply Chain Manager.
MTLO értekezlet Balatonföldvár október október
DRAT Ipari Termelő és Kereskedelmi Kft Kisbér, Széchenyi u. 44 Tel: 34/ , Fax: 34/
Okos Jövő Fórum 2014 Smart Future Forum Okos Jövő Fórum 2014 A rendezvény koncepciója 2 2 Hagyományteremtő céllal megrendezett szakmai fórum az.
Forgalomszámláló állomások átalakítása tengelyterhelés mérővé
1 A nemzeti ITS rendszer-felépítési terv a magyar úthálózatra, valamint a nemzeti rendszerfelépítések harmonizációja HITS – Hungarian ITS Framework Architecture.
FRAMA01dBH Kft. BUDAPEST  0 Zajmérési helyszínek az M0 4-es szakaszán MZ 10 (Bp. XVI. Magtár u. 56, 66.) MZ 11 (Bp. XVI. Vecseház u. 45.) MZ 12 (Csömör.
7. Házi feladat megoldása
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
GENERALI Alapkezelő Zrt. Nyugdíjpénztári megtakarítás a többi befektetés mellett Schuszter Péter vezérigazgató Generali Alapkezelő 2008/../.. Pénztárkonferencia.
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.

Az innováció fogalma. A., Schumpeter (1939, 1980) B., Rechnitzer (1993) C., Frascati kézikönyv (1995) D., Oslói kézikönyv (2005) E., Jogszabályok I
BAY-IKTI BATSY kompetencia Ipari Kommunikációs Technológiai Intézet
I A nyolc diasor képeit a feleségem gondozta virágokról, kertünkben, és lakásunkban készítettem, februártól januárig. 116 egynyári- vagy évelő.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A MAGYAR ÜVEGIPARI SZÖVETSÉG PROGRAMTERVE 2008/2009 Magyar Üvegipari Szövetség Közgyűlés 2008.Május 13. Holiday-Inn Budaőrs Hotel.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Közmeghallgatás december 2. Költségvetési beszámoló.
FOREST-PAPÍR Kft. Alapítás éve: év eredményes gazdálkodás,
Az InfoRádió 95.8 hallgatottságának alakulása február, országos és budapesti hallgatottság -
TÁMOP Nyertes pályázataink Ajka Békéscsaba Gyula Újszász Herend Tihany Halásztelek Pilisvörösvár Palánta Általános Iskola Budapest (18. kerület,
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
Avagy Microsoft Magyarország Innovációs Napja Budapest, november 30. – MTA Eszes Gábor.
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
Remix és újrahasznosítás helyzete napjainkban
Innovatív fényforrások Közép-Európában – a CENILS projekt tapasztalatai Baracsi Mária Projektvezető Central European Network for knowledge based on Innovative.
21 a 100-ból: egészségügy Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft. Hova jutunk 100 lépéssel? GKI Rt. Ützleti konferencia Június 24.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
A klímaváltozás káros hatásainak megelőzése, előrejelzése és csökkentése az agrár-élelmiszertermelési vertikumban Konzorciumi záróértekezlet. Gödöllő,
MBA Akadémia 1 A bővülés éve 2008?? Palócz Éva KOPINT-TARKI MBA Akadémia április26.
Számítástechnika az UVATERV-ben
SAP Tanfolyam 2015 Sóskuthy Zalán március 3.
AUTOMATIZÁLT KÁBELKONFEKCIONÁLÁSI TECHNOLÓGIA KUTATÁSA, INTELLIGENS KÁBEL ÉS EGYEDI CSATLAKOZÓK KIFEJLESZTÉSE VLG Kábelkereskedelmi Kft. Vető Géza ügyvezető.
Fejlesztési Innovációs és Technológiai Centrum Regionális Technológiatranszfer-központ Lausitz Alexander Scharfenberg közgazdász | Ügyvezet ő Z.E.I.T.
Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. A szervezet a 68/2011 (IV.28) Korm. rendelet alapján, az európai uniós források hatékony felhasználását segítő térítésmentes.
Modern. építészet Budapest Moszkva.
Dr. Gáspár László és Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft.
Magyar információbiztonsági szabványok V.
Előadás másolata:

REMIX TECHNOLÓGIÁK ALKALMAZÁSA NÉHÁNY MÉRETEZÉSI ÉS TECHNOLÓGIAI KÉRDÉS Kedves Kollégák! A remix technológiák nagyon hatásos módszerei az útfelújításoknak. Be kell látni ugyanakkor, hogy alkalmazásuknál még vannak különböző nehézségek. Ezek lehetséges megoldásairól szeretnék röviden beszélni.

A HATÉKONY ALKALMAZÁS FELTÉTELEI: MEGFELELŐ ÁLLAPOTADATOK ÁTGONDOLT, KÖVETKEZETES ÉS KONZISZTENS MÉRETEZÉSI RENDSZER A megfelelő állapotadatok természetes követelménynek tűnik és a következetes méretezési, tervezési rendszer. Itt egy pillanatra álljunk meg, konzisztens és következetes méretezési rendszernek azt tekintem, amelynél kért felkészült tervező egymástól függetlenül is gyakorlatilag azonos eredményre jut. Ha a rendszer túl sok szubjektivitást tartalmaz (mérnöki megitélés, becslés stb.) attól még lehet jó rendszer, de akkor nagy tapasztalattal rendelkező mérnökökre van szükség. Lássuk be, hogy a szubjektivitás ráadásul egy közbeszerzési feladat esetében, ahol a megbízó a különböző megoldásokat kívánja versenyeztetni, komoly problémákat okoz.

Van még egy fontos feltétel, ez az idő, azaz kell, hogy legyen kellő idő a tervezés végrehajtására.

A helyszíni remix technológiák alkalmazásához szükségszerű, hogy valamit tudni kell a meglévő pályaszerkezet felépítéséreől, anyagainak állapotáról.

Hazai előírásaink és gyakorlatunk ezt általában feltárással próbálja elérni, ez egy elvileg homogén útból vett minták alapján is látható, hogy legalább is problémás.

Nézzünk akkor egy konkrét példát, agy kb Nézzünk akkor egy konkrét példát, agy kb. 2500 m hosszú útszakasz behajlásmérési eredményeit látjuk.

Elvéhezve a méretezést és a diagramon ábrázolva láthatjuk, hogy a mértékadó behajlásból meglehetősen nagy erősítő aszfaltvastagság következik, tehát ebben az esetben célszerű megvizsgálni valamilyen remix beavatkozás gazdaságosságát. A meglévő szerkezet rétegrendjének és anyagi jellemzőinek meghatározása jelen esetben is bizonytalan eredményt ad, kell tehát valami más.

Mindennapjainkban talán nem is emlékszünk rá, de a behajlás és a felületi modulus között nagyon is szoros összefüggés van. Az erősítés méretező diagram számításánál Nemesdy tanár úr is használta ezt, ezen az úton kaphatunk segítséget.

Az előző útszakasz felületi modulus értékeit látjuk, elvileg az erősítés tervezés ezen keresztül is végrehajtható. A már említett probléma az, hogy szükségünk van a felszín alatt is teherbírásértékre.

Helyszíni hideg-recycling HRC ALKALMAZÁSI JAVASLAT NÉMETORSZÁG Helyszíni hideg-recycling HRC az útépítésben 2002. kiadás Németországban ezt a remix réteg alatti modulust méréssel határozzák meg.

A megoldás lényege egy típus szerkezet gyújtamény, ami a forgalom és a földmű (méréssel megállapított) teherbírásának függvényében használható

Itt jön újra az időtényező kérdése, hiszen ezt a mérést mikor, ki, hol hajtja végre.

Egy pillanatra térjünk vissza a német szabályozáshoz. Kinagyítva láthatók a minimálisan alkalmazandó aszfaltréteg vastagságok.

A képen látható felület alapján úgy gondolom, hogy a németekhez képest a minimális 6 cm – hez feltétlenül ragaszkodni kell, ennél kisebbet rajzolni lehet, de jól beépíteni aligha.

Vissztérve a méretezés lehetőségeihez, ha nem a német megoldást választjuk van másik lehetőség is, a végtelen féltér Bossinesque által kidolgozott elmélete alapján zárt képletből számítható a felszín alatt elvileg tetszőleges mélységben elhelyezkedő szinten az ott érvényes modulus. Ehhez arra van szükség, hogy a behajlási teknőt több ponton is meghatározzuk. Erre a nehéz ejtősúlyos berendezések kíválóan alkalmasak, jelenleg is ezekkel történik az állapotfelvételhez és a projektekjhez is a legtöbb mérés. A diagramon egy rész – számítás eredménye látható, 20 mm – es lépcsőben leolvasható a mélységi modulus értéke a központi és a 200 mm – es deflekció függvényében. Mellékesen ez a megoldás megadja a lehetőséget arra az esetre is, amikor aszfalt erősítést úgy hajtunk végre, hogy néhány cm régi aszfaltot eltávolítunk, pl. azért, mert repedezett.

A tervezett remix alsó szál modulus meghatározása után az erősítés méretezés egy másik, zárt formában megadható módszerrel is végrehajtható, az ún. Odemark transzformáció segítségével. Ehhez ismerni kell az új réteg vastagságát és annak (új anyag!) modulusát. A jelenlegi behajlásos méretezésből ugyan nem derül ki, de ott is feltételezve van egy rétegmodulus, tehát ez különösebb újdonságot nem jelent. Az Odemark transzformáció lényege az, hogy a fogadó réteg felületi modulusból és az új rétegek tulajdonságaiból számítható az új felületi modulus. Maga a méretezés ezek után a felületi modulus – behajlás összefüggés segítségével is végrehajtható, de talán nemsokára más lehetőségünk is lesz.

Mindezek után akkor lássuk a medvét, melyik technológiai változat mennyit ér. Az erősítő hatás egyértelmű minden technológiánál. Vegyük épszre azt, hogy a remix technológiák lényegében a lehetséges minimális vastagságot tartalmazzák, ennél vékonyabbat már nem lehtet építeni. A felületi modulus új értékei azonban azt mutatják, hogy az újrahasznosítást tartalmazó esetek vezetnek. Ha ezt kikalkuláljuk, a helyzetük mi9nden bizonnyal jobb lesz.

KÖSZÖNÖM A TÜRELMET Kedves Kollégák! Bemutatóm végére értem, remélem hasznos hozzájárulás lehet a remix technológiák elterjesztéséhez.