PUCHARD Zoltán Az MSZ EN 13108 szabvány-sorozat alapján készített előírások, valamint az aszfaltrétegekre vonatkozó új ÚME főbb szabályozási elemei Puchard.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Advertisements

A komlói andezit anyagminősítése és felhasználási területei
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
A Kerékpáros Műszaki Szabályozás elemei - vitaindító Bodor Ádám a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottja.
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Minőségtanúsítás és tájékoztatás a minőségről
PÁLYASZERKEZET MÉRETEZÉSI ESETTANULMÁNYOK KAROLINY MÁRTON ÜGYVEZETŐ IGAZGATÓ H – TPA KFT NOV
Referenciaházak / Nálam szigetelnek Brassnyó László műszaki tanácsadó február.
Út- és Hídügyi Tagozat Aszfalt-, Beton- és Geotechnikai Laboratórium
AZ MSZ SZABVÁNYSOROZAT SZÜKSÉGESSÉGE
Az SWGS biztonsági útirányrendszer alapjai Műszaki paraméterek (safety way guidance system)
Vonali hőérzékelő rendszer
Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben
A hosszú élettartamú betonburkolatok európai gyakorlata Dr. Gáspár László kutató professzor, KTI Kht. egyetemi tanár, SZIE II. Nemzetközi Betonút Szimpózium.
7. Útügyi Kutatási Nap 2008 Budapest, október 15. VAGYONGAZDÁLKODÁS, TELJESÍTMÉNYELVŰ SZERZŐDÉSEK Dr. Gáspár László KTI – SZE.
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
Kőzetek bitumenfelvétele és tapadása a kőzetváltozatok függvényében
ÖSSZEÁLLÍTOTTA: ODROBINA ZOLTÁN
6. rész: A részletmérés.  A változási vázrajzok elkészítéséhez szükséges részletmérés során a változással érintett területen az állami alapadatok tartalmában.
A bemutató készítés alapjai
Előnyök és alkalmazási területek
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
HIPERBOLIKUS PROGRAMOZÁS
Gazdaságinformatikus szak Operációkutatás I.
EGÉSZÉRTÉKŰ PROGRAMOZÁS
Vizsgálati módszer a homlokzati tűzterjedési határérték meghatározásához október 8. Dobogókő Dr. Bánky Tamás tudományos igazgató.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Minőségbiztosítás a szerelésben
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
Közlekedéstudományi Intézet Kht. Út- és Hídügyi Tagozat Aszfalt-, Beton- és Geotechnikai Laboratórium 1116 Budapest, Temesvár utca Telefon: (06-1)
Dr. Holló András; Dr. Geiger András
4. gyakorlat. Főpálya, csomóponti ágak és pályák, műtárgyak fajlagos költsége alapján (változatonként): -helyszínrajzról felületek (burkolat és műtárgy);
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
1 Lakossági fórum A Lónya-Barabás határátkelő-helyekhez vezető utak korszerűsítési munkái II. ütem építése március 5.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Lakossági fórum 41. sz. főút km szelvényében lévő, Vásárosnamény II. Rákóczi Ferenc Tisza-híd és a csatlakozó ártéri szakaszok felújítása 2009.
Kemény Sándor Doktoráns Konferencia 2007.
Műszaki szabályozás az útépítésben
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
Dr. Pataki Pál Textilipari Műszaki Fejlesztő és Vizsgáló Intézet ZRt. Textile Engineering and Testing Institute Co. Kezelési jelképek és alkalmazásuk az.
Remix és újrahasznosítás helyzete napjainkban
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
A közlekedés építésföldtana Építés- és környezetföldtan 4.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Finszter Ferenc Beszámoló a GRRF 65. üléséről Genf, február Elnök: Ian Yarnold Department for Transport, Anglia Összeállította:
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Betonburkolat építési tapasztalatok
ADR 2017.
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Nyiri Szabolcs Kettinger Ottó Karoliny Márton Budapest
Magyar Útügyi Társaság
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Dr. Gáspár László és Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft.
„Fenntartható” utak K+F bizottság ÁGAZATI K+F TEVÉKENYSÉGET IGÉNYLŐ TÉMÁK   Görgényi Ágnes Colas Hungária Zrt. bizottsági tag.
Horváth Sándor Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
ÉMI Kht. Mechanikai Tudományos Osztály
Az ablakok és ajtók megfelelőség igazolása
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
A csomagolással összefüggő hazai és nemzetközi szabályozások
Előadás másolata:

PUCHARD Zoltán Az MSZ EN 13108 szabvány-sorozat alapján készített előírások, valamint az aszfaltrétegekre vonatkozó új ÚME főbb szabályozási elemei Puchard Zoltán Technológiai változások és új vizsgálatok az EN-hez igazított hazai szabályozás tükrében Szeged, 2008. november 12. Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

Rövid áttekintés, helyzetismertetés PUCHARD Zoltán Rövid áttekintés, helyzetismertetés 1.1. Az útépítési aszfaltkeverékkel kapcsolatos EN szabványok rendszere a különféle aszfaltkeverék (típusok) követelményeire vonatkozó termék- szabványokból, az aszfaltok alapanyagaira, a vizsgálati módszerekre és az aszfaltkeverékek anyagelőírásaira vonatkozó un. „támogató”- szabványokból áll. (vizsgálatok, alapanyag, gyártásközi ellenőrzés) Valamennyi termék- és támogató szabvány MSZ EN formájában 2007 elejére hazánkban is hatályossá vált. Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

Termékszabványok kiegészítése: „Nemzeti melléklet” Az aszfaltkeverékekre vonatkozó (összesen nyolc) termék-szabvány egy-egy EU- tagországban való használhatóságához un. „nemzeti-mellékleteket” kell készíteni. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az EN szabvány által kínált széles spektrumú menüből kell kiválasztani a nemzeti viszonyokra legjobban megfelelő előírásokat, követelményeket. Ez lehet szabvány (például Ausztria, Szlovénia) de lehetnek Műszaki Szállítási Feltételek, Műszaki Előírások (például Németország, Franciaország) Mind a szabvány, mind az MSZF, vagy ÚME formációknak vannak előnyeik, illetve hátrányaik. Gondoljunk itt az általános „kötelezőség” korábban megszokott gyakorlatára, vagy éppen a könnyebb és gyorsabb „karbantarthatóság” egyes kérdéseire, sőt költség-vonzatokra is. Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

Az útépítési aszfaltkeverékekre vonatkozó termék-szabványok: MSZ EN 13108-1 Aszfaltbetonok (Kopó- kötő- és alapréteg típusok) MSZ EN 13108-2 Aszfaltbetonok nagyon vékony rétegekhez MSZ EN 13108-3 Lágy aszfalt MSZ EN 13108-4 Érdesített homokaszfalt MSZ EN 13108-5 Zúzalékvázas masztixaszfalt MSZ EN 13108-6 Öntöttaszfalt MSZ EN 13108-7 Porózus aszfalt MSZ EN 13108-8 Visszanyert aszfalt Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

1.2. Út-pályaszerkezeti aszfaltrétegek A CEN nem készített szabványt a beépített aszfaltrétegek követelményeire, minőségére vonatkozóan, nincs EN szabvány az aszfalt-utak méretezésére és megerősítésére, a forgalmi terhelési (építési) osztályokra, igénybevételi kategóriákra sem. Ezen szabályozási területek várhatóan a jövőben is kizárólagosan nemzeti szabályozási keretek között maradnak, fontos, hogy az aszfaltrétegek különféle beépítési- jellemzőinek vizsgálati módszereire is vannak már hatályos MSZ EN szabványok. Ha valamely jellemző vonatkozásában még nincs EN, vagy prEN szabvány, akkor ÚME szerinti vizsgálati módszer is alkalmazható, Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

2. Munkaprogram A MAÚT „Aszfaltutak” szakbizottságából és a HAPA bizottságaiból létrejött 9 fős ad hoc bizottság mintegy másfél éve kezdte meg munkáját, az EN szabványokkal konform műszaki szabályzatok készítésére. E program keretében: az aszfaltkeverékekre és aszfaltrétegekre egyaránt vonatkozó ÚT 2-301 Útügyi Műszaki Előírást szét kellett választani; - típusonként külön-külön aszfaltkeverékekre, és - aszfaltrétegekre, az aszfaltkeverékek vonatkozásában a jelenlegi első ütemben csak négy aszfalttípusra (aszfaltbetonra, aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez, zúzalék vázas masztixaszfaltra és az öntöttaszfaltokra) vonatkozó előírás, továbbá a visszanyert aszfaltra vonatkozó előírás nemzeti mellékletének kerülhetett sor. Bizottsági tagok: Görgényi Ágnes, Balogh Lajos, Bartha Géza, Fülöp Pál, Jencs Árpád, Karoliny Márton, Orbán Balázs, Dr. Pallós Imre témavezető, Puchard Zoltán Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

3. Az első körben elkészülő Nemzeti Alkalmazási Dokumentumok PUCHARD Zoltán 3. Az első körben elkészülő Nemzeti Alkalmazási Dokumentumok ÚT 2-3.301/1: Útépítési aszfaltkeverékek. Aszfaltbeton ÚT 2-3.301/2: Útépítési aszfaltkeverékek. Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez ÚT 2-3.301/5: Útépítési aszfaltkeverékek. Zúzalékvázas masztixaszfalt ÚT 2-3.301/6: Útépítési aszfaltkeverékek. Öntöttaszfalt Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

3.1. ÚT 2-3.301/1: Aszfaltbeton Szemléletébeli változás: PUCHARD Zoltán 3.1. ÚT 2-3.301/1: Aszfaltbeton Szemléletébeli változás: korábban a hazai gyakorlat az empirikus aszfalttervezési elveket követte, ez a szabvány a FUNDAMENTÁLIS irányt alkalmazza, vagyis az aszfaltkeverékek összetételét csak 4 ponton írja elő, de e mellett aszfaltmechanikai követelményeket támaszt. A fundamentális előírás új szemléletmódot kíván. Az aszfaltot, mint terméket nem az egyes összetevők kontrollján alapuló ellenőrzés eredményei minősítik, hanem a „produktum”, vagyis az aszfaltkeverékek mechanikai vizsgálati eredményeinek megfelelősége. További kontroll: 13108-21 szerinti gyártásközi minőség-ellenőrzés Garancia időszak Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

ÚT 2-3.301/1: Aszfaltbeton Szemeloszlás 4 ponton előírva: PUCHARD Zoltán ÚT 2-3.301/1: Aszfaltbeton Szemeloszlás 4 ponton előírva: 0,063 mm; 2,0 mm; D mm; 1,4 x D mm. Minimális bitumentartalom: 3,0 % Teljesítendő követelmények: hézagtartalom, vízérzékenység, nyomvályú, modulus, fáradás Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

ÚT 2-3.301/1: Aszfaltbeton AC Jelölés: 16 kötő (NM) PmB 10/40-65 PUCHARD Zoltán ÚT 2-3.301/1: Aszfaltbeton Jelölés: AC 16 kötő (NM) PmB 10/40-65 Hasonlóan: AC 32 alap (F) B 35/50 AC 22 kötő B 50/70, AC 8 kopó B 50/70 Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

ÚT 2-3.301/1: Aszfaltbeton Alapanyagok: PUCHARD Zoltán ÚT 2-3.301/1: Aszfaltbeton Alapanyagok: Alapvetően az eddigi gyakorlathoz hasonlóan Alkalmazható bitumenek köre kiszélesedett Mészkőliszt adagolásban, illetve zúzott homokban kis változások Az EN-nek megfelően újrahasznosított aszfalt adagolás megengedett!!! 10 %-ig: valamennyi keveréknél; 20 %-ig: „N” igénybevételi osztályig, 20 % felett: alaprétegek „N” osztályban Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

ÚT 2-3.301/1: Aszfaltbeton Aszfaltmechanikai követelmények: PUCHARD Zoltán ÚT 2-3.301/1: Aszfaltbeton Aszfaltmechanikai követelmények: Hézagtartalom Vízérzékenység Maradó alakváltozás (keréknyom) Modulus Fáradás Háromféle paraméter-megadási forma: i) konkrét számérték kerül megadásra (pl. vízérzékenység ITSR > 80 %) ii) NR – erre az aszfalttípusra nincs követelmény iii) NR megadandó – azt jelenti, hogy az aszfalttípusra vonatkozó értéket tájékoztató jelleggel meg kell adni Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

3.2. ÚT 2-3.301/2: Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez PUCHARD Zoltán 3.2. ÚT 2-3.301/2: Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez Alkalmazása: Jó teherbírású szerkezetre építhető Sima felület szükséges Kiváló zaj és érdesség várható Empirikus alapon! Vizsgálatok: Jelölés: BBTM 5, BBTM 8, BBTM 11 Nyomvályú Vízérzékenység Hézagtartalom megadandó Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

ÚT 2-3.301/2: Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez PUCHARD Zoltán ÚT 2-3.301/2: Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

3.3. ÚT 2-3.301/5: Zúzalékvázas masztixaszfalt PUCHARD Zoltán 3.3. ÚT 2-3.301/5: Zúzalékvázas masztixaszfalt Jelölés: SMA 4, SMA 8, SMA 8 (F) és SMA 11 (F) Szemeloszlás: SMA 8 vázasabb lett hézagtartalom, vízérzékenység, nyomvályú + Új vizsgálat: kötőanyag lefolyás (MSZ EN 13108-20:2005 D13, MSZ EN 12697-18) Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

PUCHARD Zoltán 3.4. ÚT 2-3.301/6: Öntöttaszfalt Jelölés: MA 4, MA 8, MA 8 (F) és MA 11 (F) Bontott aszfalt visszaadagolása növelhető (Bontott öntöttaszfaltból „N” kategóriában akár 40% !!!) Minimális mészkőliszt adagolás csökken Benyomódás ill. benyomódás-növekmény határértékek EN szerint változtak (szigorodtak) Minimális kötőanyag-tartalom növekedés, illetve a felhasználható bitumenek köre bővült (10/20) Megszűnt a bitumenek keverésének lehetősége Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

4. Az aszfaltrétegekre vonatkozó műszaki előírással kapcsolatos változások Az ÚT 2-3.301 ÚME rétegekre vonatkozó részét is át kellett alakítani elsősorban figyelemmel az aszfaltkeverékekre vonatkozó előírásokra, továbbá korszerűsítési igényekre, miközben ezen előírás eredeti (már megszokott) szerkezetét, szabályozási elemeit- rendszerét igyekeztünk megtartani. Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

Jelentősebb változások A következőkben néhány fontosabb változást csak felvillantás-szerűen mutatunk be: módosultak az igénybevételi kategóriák, a tervezhető aszfalttípusok köre, jelölései megváltoztak, a mintavételi gyakoriság megváltozott, a beépített réteg tömörségi foka helyett a beépített réteg hézagtartalma az előírt követelmény, a felületi egyenletesség meghatározására alternatív módszerek lettek specifikálva, az aszfaltkeverék megfelelőségét a konkrét helyre beépített minta vizsgálatával kell tanúsítani a rétegekre vonatkozó előírásban szabályozottak szerint. Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

Javaslatok aszfaltbeton keverékekre AC 16 alap és AC 11 kötő: - Kötő és alaprétegek, de kisforgalmú helyi utak kopórétegeként is javasolt keverék Követelmények: AC 16 alap AC11 kötő V%: 3-5 3-7 (F: 3-6) ITSR%: 70 70 (PmB,F: 80) PRD%: NR NR (PmB:3, F:5) S (MPa): NR NR (F: megadandó) ε6: NR NR (F: megadandó) Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

Javaslatok aszfaltbeton keverékekre AC 16 F kopó: - nagy forgalmú városi utak felújítására - Csak és kizárólag felújítás során használható !!! Követelmények: AC 16 F kopó V%: 2,5 – 5,5 ITSR%: 80 PRD%: 6 (PmB: 5) S (MPa): NR ε6: NR Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

Javaslatok aszfaltbeton keverékekre AC 22 kötő (NM): - nagy forgalmi terhelés esetén alap és kötőrétegként is építhető !!! (PmB esetén bármely félmerev vagy hajlékony pályaszerkezet alaprétegeként, de B 10/20 kemény bitumennel csak hajlékony pályaszerkezetbe építhető) Követelmények: AC 22 (NM) V%: 3 - 5 ITSR%: 70 (PmB: 80) PRD%: 2 S (MPa): 11000 - 21000 ε6: 115 Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

4.1. Igénybevételi kategóriák járulékos igénybevétel Az ÚT 2.-1.202 szerinti forgalmi terhelési osztályok Jele a forgalmi, a terep és a klimatikus körülmények A B C D E K R I. Hűvös, árnyékos, hegyvidéki útszakaszok, magas épületek közötti utak. N F II. Jó benapozású sík- és dombvidéki útszakaszok és ezek településen átvezető szakaszai, belterületi gyűjtő utak. III. Csatornázottan közlekedő forgalommal járt utak, kapaszkodó sávok, szintbeli csomópontok jármű-osztályozói, körforgalmú főúti csomópontok, belterületi főutak, autóbusz- és trolibusz-sávok. Jelentős nehéz forgalmat viselő gyorsforgalmi utak Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

AC 16 kötő (NM), AC 22 kötő (NM) 5) 4.2.Tervezhető aszfaltkeverék-típusok réteg Utak, útszakaszok igénybevételi kategóriái szerinti az egyes aszfalt-pályaszerkezeti rétegekként tervezhető aszfalttípusok N F Kopó AC 4 kopó 1), AC 8 kopó, AC 11 kopó BBTM 5 2), BBTM 8 2), BBTM 11 2) SMA 8, SMA 11, SMA 4 MA 8, MA 11, MA 4 1) AC 16 alap3) AC11 kopó (F), AC 16 kopó (F) SMA 8 (F), SMA 11 (F) MA 11 (F) 4) Kötő AC 11 kötő3), AC 22 kötő AC 16 alap, AC 22 alap, AC 32 alap AC 22 kötő (F) AC 16 kötő (NM), AC 22 kötő (NM) 5) AC 16 kopó (F) 6) Alap AC 32 alap (F) AC 22 kötő (NM) 7) Kiegyenlítő AC 8 kopó, AC 11 kopó, AC 11 kötő nem építhető Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

Keverékekhez kapcsolódó megjegyzések: 1) Csak kerékpár- és gyalogútra tervezhető aszfalttípusok. (AC 4 kopó, MA 4) 2) Zajcsökkentő burkolat külsőségi és városi útszakaszokra. Útfelújításoknál kizárólag megfelelő teherbírású, profilhelyes meglévő rétegre építhető. (BBTM) 3) A és B forgalmi terhelési osztályokba tartozó utak, kis forgalmú városi utak és kommunális utak kopórétegeként is tervezhető típus. (AC 16 alap, AC 11 kötő) 4) K és R forgalmi terhelési osztályok esetén nem tervezhető aszfalttípus MA 11 (F) 5) E, K és R forgalmi terhelési osztályú utak esetén kötőrétegként és alaprétegként egyaránt tervezhető aszfalttípus. AC 22 kötő (NM) 6) Új pályaszerkezet építésekor nem, csak burkolat-felújítás esetén tervezhető aszfalttípus. AC 16 kopó (F) 7) Ha az aszfaltkeverék típusokat polimerrel modifikált bitumennel gyártják, úgy félig merev és hajlékony típusú útpályaszerkezet alaprétegeként egyaránt tervezhető. Ha B 10/20 fokozatú kemény útépítési bitumennel gyártják, akkor csak hajlékony pályaszerkezetbe tervezhető aszfalttípus. AC 22 kötő (NM) Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

4.3 Mintavételek, megfelelőség igazolás Korábban forgalmi sávonként legfeljebb 500 folyóméterenként kellett mintát venni. Hengerelt aszfaltok esetében 6000 m2 –enként kell mintát venni. A követelmények köre egyrészt módosult, másrészt bővült. Az előadás időkorláta miatt a változások okainak ismertetését, azok műszaki indokait, előnyöket-hátrányokat itt nem tudjuk ismertetni. (Ezek közeljövőben való ismertetése, szakmai vitája azonban elengedhetetlen lesz.) Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

Aszfaltrétegek követelményei Az előírás/ követelmények általános régi vastagsági réteg (szabad)hézagtartalma a tömörségi fok helyett! új a réteg aszfaltjának összetételi jellemzői kopóréteg felületi egyenletessége: - Út 02 készülékkel, vagy - IRI egyenletességi index méréssel kopóréteg makroérdessége  30 mm vastagságú kopóréteg tapadása megépült út geometriai megfelelősége Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

4.4. Megfelelőség, minőségcsökkenés A minőségi megfelelőség meghatározása változatlanul az előírt értéktől való megengedett eltérés alapján történik, amely módszert hazánkban először éppen az aszfaltos műszaki előírások alkalmaztak. A módszer még megengedhető túllépést is meghatároz, ennek vonzata azonban minőségcsökkenés-értékcsökkenés, mértéke annál nagyobb minél távolabb van az előírt mértéktől. Ezt az Európa több országában működő és elvileg jól kezelhető, egyértelmű módszert a rétegekre vonatkozó előírásunk megtartotta. Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

Minőségi tartományok, egyértelmű selejthatárokkal a.) eset: előírt érték kétoldali tűréshatárral selejt értékcsökkent (megengedett túllépés tartománya) megfelelő minőség  előírt érték  tűréssel b.) eset: előírt érték egyoldali tűréshatárral:  előírt érték megfelelő minőség (előírt érték egyoldali tűréssel) értékcsökkent (megengedett túllépés tartománya) selejt Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

További érdekességek… a réteg hézagtartalma vonatkozásában az előírt érték az MSZ EN 13108-20 szerinti típusvizsgálat szerint előírt érték. Az alsó tűréshatár a keverék típusára előírt alsó határ, felső tűréshatárának megállapításánál viszont a réteg tömöríthetőségét is figyelembe kellett venni. a réteg az összetételi jellemzők vonatkozásában az előírt értékek a típusvizsgálatban rögzített (tervezett) értékek, a kétoldali tűréshatárok viszont az a gyártásellenőrzésre vonatkozó MSZ EN 13108:21 szerintiek. ilyen szabályozási mód tudja talán EN előírásokkal való konformitást biztosítani. Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

Az úthasználói igények? Felületi jellemzők Szerkezeti tervezés Aszfaltkeverék tervezés Alkotó anyagok vizsgálata Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán

Méretezési esettanulmány 86-os út felújítása PUCHARD Zoltán Méretezési esettanulmány 86-os út felújítása A B 1 Szerkezeti réteg típusa Modulus [MPa] 2 Korábbi aszfaltrétegek vegyesen ~ 5.000 3 Itatott makadám 2.000 4 Szórt alap 360 5 Altalaj 65 6 mK-20/F kötőréteg 7.800 7 mZMA-12 kopóréteg 5.800 8 COLBASE H kötőréteg 12.000 9 RUFLEX H kopóréteg 7.000 Állapotfelvétel Nyommélység mérés Fúrásos mintavétel Rétegvastagság megh. Nyomvályú vizsgálat Teljes pszerk csere kijelölése Teherbírásmérés (Dynatest, TPA) Pályaszerkezet-méretezés (összehasonlító módszer + ALIZE!) Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

86-os főútra tett alternatív javaslat (112+450-115+200 km) PUCHARD Zoltán 86-os főútra tett alternatív javaslat (112+450-115+200 km) EREDETI szerkezet (16 cm erősítés) ALTERNATÍV szerkezet (14 cm erősítés) Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

Útpálya komfortérzetének mértéke = IRI PUCHARD Zoltán Útpálya komfortérzetének mértéke = IRI (hosszirányú egyenetlenség, állapotleromlás jellemzése) Az IRI egy szabványos és tökéletes út-mérővel felszerelt járművet szimulál. Az IRI reprodukálható, hordozható és időben stabil! Nagy hullámhossz tartományok kimutatása a hosszprofilban Negyed gépkocsi szűrő (algoritmus) Bármely használatos profilmérővel ~ Hullámhosszankénti elemzés Pontszerű mérések összegzése Úthasználók elégedettségi szintje RST (IRI + RMS és keresztprofil / nyomvályú Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

- Belgium: IRI ≤ 2,2 mm/m Minősítő paraméterek (M5 autópálya, 2007) PUCHARD Zoltán Minősítő paraméterek (M5 autópálya, 2007) FELÜLETI EGYENLETESSÉG ELŐÍRÁS M - 5 KONCESSZIÓS AUTÓPÁLYA 1/B ILLETVE 1/C SZAKASZAINAK FELÚJÍTÁSÁHOZ MÉRENDŐ PARAMÉTER MÉRÉSI EREDMÉNY ELŐÍRT ÉRTÉK TŰRÉS 1 TŰRÉS 2 JAVÍTÁSI KÖTELEZETTSÉG IRI a 20 m – ként mért értékből számított átlagérték 100 m hosszon, forgalmi sávonként IRI (mm/m) ≤ 1,2 Legnagyobb 5 db 20 m-ként mért érték az átlagból kihagyható, Kihagyandó még a meglévő (nem szerz. szerint Megvalósuló) Rétegekhez való csatlakozás 20 20 m es értékei ha az előzők szerintSzámított érték > 1,2 mm/m, de Kisebbmint 1,4 , kötelezően Vállalandó+2 év jótállás,Vagy Azonnali javítás VállalkozóDön ése Szerint Ha Tűrés 2 sem teljesül, kötelező javítás min. kopó rtg. cseréjével - Belgium: IRI ≤ 2,2 mm/m - Spanyolország: IRI ≤ 2,0 mm/m - Franciaország: IRI ≤ 1,3 mm/m - Lengyelország: rétegenként eltérő - Svédország: haladási sebességtől függ - Quebec: „bonus-malus” - 1,2 mm/m felett kivitelező fizet - 1,2 mm/m alatt megrendelő fizet Nemzetközi kitekintés Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

Csúszási súrlódási együttható >> >> közlekedés biztonság PUCHARD Zoltán Csúszási súrlódási együttható >> >> közlekedés biztonság csúszásellenállás ASFT zajhatás Homokmélység SRT-inga (PSV, PTV) SFC-érték (SCRIM, ASFT) Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

COLAS Hungária összemérés PUCHARD Zoltán ASFT mérési eredmények BFC-érték Braking Force Coefficient : fékezőerő együttható SFCSCRIM : Sideway Force Coefficient (ferde irányú csúszás) BFCASFT * k = SFCSCRIM k = 0,87 (gyártói) COLAS Hungária összemérés SFC = 0,65 (ASFT)2 – 0,35 (ASFT) + 0,42 Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

Gördülési zaj (útburkolat zajhatása) PUCHARD Zoltán Gördülési zaj: L = A + B log (V) (A,B): út-gumiabroncs komb. V nagy: „A” pont ~ jó komb. V kicsi: „C” pont ~ jó komb. Zaj-kibocsátás + terjedés (érdesség, porozitás) Δ max. 15 dB Mérési módszerek: EN ISO 11819-1: Statisztikai elhaladási módszer (SPBI index) EN ISO 11819-2: Járműközeli („zajszigetelt”) módszer (CPXI index) Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

Zajcsökkentő burkolatok lehetőségei PUCHARD Zoltán Nagy hézagtartalmú drénaszfaltok néhány év alatt elszennyeződnek. - 3 dB zajcsökkentés (zaj időtartama) >>> „forgalom feleződése”. - Pórusos (drén) aszfaltok a városi környezetvédelemben. - Forgalombiztonsági szempont < > élettartam, fenntartási kts. Low Noise < 75 LRef in dB(A) (@ 20°C, reference speed 90 km/h) The French Road Authority (Strasbourg LRPC) data-base 75 < Intermediate < 79 79 < Noisy Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

Aszfaltkeverék tervezés Alkotó anyagok vizsgálata PUCHARD Zoltán Minden időszakban gazdaságosan és biztonságosan használható teljesítőképes útpálya biztosítása Magasabb rendű követelmények megfogalmazása: Komfort (egyenetlenség, nyomvályú -mentesség) Biztonság (útpálya csúszás-ellenállása) Környezeti hatások (pl. gördülési zaj) Követelmények teljesülése Út- használó Funkcionális Felületi jellemzők Szerkezeti tervezés Strukturális Aszfaltkeverék tervezés Alkotó anyagok vizsgálata Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán Budapest, 2007.12.04

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Szeged, 2008.11.12. ... Puchard Zoltán