Árképzési gyakorlat 8. szeminárium

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements


„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Minőség elejétől a végéig Abranet ™. ABRANET  •ABRANET TM egy új típusú porelszívásos csiszolóanyag.
Készlet késztermékek, alkatrészek, kiegészítő termékek,
Az árpolitika (ismétlés) Marketing-mix Ár fogalma Árpolitika
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Szigorlati mintafeladat megoldása (folytatás)
Tökéletes verseny és monopólium
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Piaci korlátok.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
MIKROÖKONÓMIA ÖSSZEFOGLALÓ
Magyar vásárlók ártudatossága
Humánkineziológia szak
Kérjük halkítsák le telefonjukat!
13. Tétel Szépségszalonjában kötelező jól látható helyen elhelyezni az árjegyzéket! Foglalja össze az Ön által ismert árképzési módokat! Mutassa be egy.
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Koordináta transzformációk
Költségtani gyakorló feladatok
A tételek eljuttatása az iskolákba
2010 október 2651 kp. Vizsga 2. feladata
2010 október 2651 kp. Vizsga 2. feladata. Megoldás: „A” vállalat: Beszerzés : 100 millió Árrés: ( 12 %) = 100 x 0,12=12 millió Nettó eladási ár =
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A diákat készítette: Matthew Will
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje A fazekas műhely példája és más egyszerű példák a vállalat modellezésére, rendszermátrix számításokra.
Ember László XUBUNTU Linux (ami majdnem UBUNTU) Ötödik nekifutás 192 MB RAM és 3 GB HDD erőforrásokkal.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Marketingmenedzsment 2008
Védőgázas hegesztések
Költségelemzés, költséggazdálkodás
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
szakmérnök hallgatók számára
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
29. Feladat 6-7-es Termelő Kft..
Anyagok 3. feladat 168. oldal.
Honnan származik a pozitív nettó jelenérték? Richard A. Brealey Stewart C. Myers MODERN VÁLLALATI PÉNZÜGYEK Panem, fejezet McGraw Hill/Irwin Copyright.
A diákat készítette: Matthew Will
Kalkuláció 13. feladat TK 69. oldal.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Költségek, költségfüggvények
7. Házi feladat megoldása
IV. Terjeszkedés.
IV. Terjeszkedés 2..
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Forever Living Products illetve Vision International People Group MLM vállalatok jogdíjas jutalékainak összehasonlítása.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
Comenius Logo (teknőc).
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
ÁRBEVÉTEL ÉS PROFIT, FEDEZETI PONT ÉS ÜZEMSZÜNETI PONT
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Kvantitatív módszerek
A termelés költségei.
Mikroökonómia gyakorlat
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A termelés költségei.
Marketing I. 7. előadás Árpolitika
Előadás másolata:

Árképzési gyakorlat 8. szeminárium Nagy Gábor 2008. árpilis. 02.

Fedezetszámítás Költségelvű árképzés Kereslettől függő árképzés Az árképzés marketing gyakorlata

Fedezetszámítás – képlet 3

Fedezetszámítás Költségelvű árképzés Kereslettől függő árképzés Az árképzés marketing gyakorlata

Kérdés (1/a) Egy vállalat termékeit közvetlenül értékesíti a fogyasztóknak. A termék ára 100 Ft. A változó költség 75 Ft/db. Milyen mennyiségű terméket kell ahhoz eladni, hogy egy 500.000 Ft költségű reklámkampány mellett elérjük a fedezeti pontot? 5

Kérdés (1/a) FC, TC, TR TR TC B 500e FC A 20e db Értékesített mennyiség 20e db 6

Megoldás (1/a) Fedezet: 100 – 75 = 25 Ft/db Fedezeti pont: 500.000 / 25 = 20.000 db 7

Kérdés (1/b) Tételezzük fel, hogy ezt a mennyiséget reálisan el lehet adni. A kiélezett verseny következtében a vállalat azt tervezi, hogy 10%-al csökkenti az árait. Az előzetes piackutatás szerint ez 50%-al fogja megnövelni a keresletet. Ez jó döntés lenne? 8

Kérdés (1/b) FC, TC, TR TR TR’ VC A A’ 500e FC 20e db Értékesített mennyiség 9

Megoldás (1/b) P’ = 90 Ft Fedezet: 90 – 75 = 15 Ft/db Fedezeti pont: 500.000 / 15 = 33.333 db 10

Kérdés (1/c) Egy másik alternatív lehetőség, hogy megnöveljük a termék méretét 10%-al, mely ismét 50%-os keresletnövekedést eredményezne. Ez egy jó alternatíva? 11

Megoldás (1/c) VC’ = 75 * 1,10 = 82,5 Ft Fedezet: 100 – 82,5 = 17,5 Ft Fedezeti pont: 500.000 / 17,5 = 28.571 db 12

Kérdés (1/d) A menedzsment úgy döntött, hogy csak olyan projekteket támogat, melyek 10%-os profitot eredményeznek. Gazdasági szemszögből hogyan értékelné ezt a döntést? 13

Megoldás (1/d) P = x VC = 75 Ft p = 10 % P / VC = p Û x / 75 = 1,1 Þ x = P = 82,5 Ft 14

Kérdés (1/e) A menedzsment úgy döntött, hogy a 2. pontban megállapított árat használja, de ebben az esetben figyelembe kell venni azt is, hogy 30.000 db legyártása után 200.000 Ft extra beruházás szükséges. 15

Kérdés (1/f) A cég úgy látja, hogy ügynökök alkalmazásával az eladások növekednének. Az ügynökök alkalmazásának költsége 100.000 Ft/év. A másik lehetőség, hogy a termékek értékesítésében résztvevő nagykereskedő az eladások után 5% járulékot kérne. Melyik alternatívát választaná, ha az eredeti áron kínálja a terméket? 16

Megoldás (1/f) VC(ügynök) = 500e + 100e = 600.000 Ft Fedezet(ügynök) = 600e / 25 = 24e db P(kisker árrés 5%) = 100 * (1-0,05) = 95 Ft Fedezet(kisker árrés 5%) = 95 – 75 = 20 Ft Fedezeti pont = 500e / 20 = 25e db 17

Fedezetszámítás Költségelvű árképzés Kereslettől függő árképzés Az árképzés marketing gyakorlata

Feladat (2) A Fashion-Plus Ruhaipari vállalat jó minőségű férfi és női ingeket gyárt. Országszerte ismert a vállalat, és a divatszakmában is jó híre van. Kifejlesztett egy új ingkollekciót, amely minőségben vetekszik a piacon kapható termékekkel. Az ár megállapítása még hátra van. A következő információk állnak rendelkezésre. 19

A versenytársak árai (2) Kiskereskedelmi ár Megfigyelések száma 14 EUR 2 15 EUR 7 16 EUR 5 17 EUR 3 20

Várható költségek (2) Várható költségek Inganyag 2,20 EUR/db Gomb 0,05 EUR/db Cérna 0,05 EUR/db Munka 1,33 EUR/db Csomagolás 0,27 EUR/db 21

Egyéb tudnivalók (2) Azt is tudja a vállalat, hogy a reklám és eladási költségek az új termék bevezetésének első évében 300.000 Eurót tesznek ki behatolásos stratégia esetén, és 340.000 Eurót lefölözéses stratégia esetén. A kiskereskedők a piaci ár 30%-át számolják fel árrésként. 22

Egyéb tudnivalók (2) A vállalatvezetés megítélése szerint az egyéb fix költségek (rezsi, bér. Stb.) 117.600 EUR lenne. Piaci előrejelzések szerint behatolásos árstratégia esetén a várható forgalom 130.000-150.000 db ing lehet, lefölözéses stratégia esetén pedig 110.000-130.000 db ing. 23

Kérdés (2/a) a) Mekkora legyen a gyári ár? b) Hol van a fedezeti pont? c) Mekkora a várható profit? d) Milyen típusú árképzést válasszon? 24

Megoldás (2/a) Behatolásos árstratégia: P = 13*(1-0,3) = 9,1 EUR Lefölözéses árstratégia: P = 18*(1-0,3) = 12,6 EUR 25

Kérdés (2/b) b) Hol van a fedezeti pont? 26

Megoldás (2/b) FC(beh) = 117.600 + 300.00 = 417.600 EUR FC(lefö) = 117.600 + 340.000 = 457.600 EUR Fedezeti pont(beh): q = 417.600/(9,1-3,9) = 80.308 db Fedezeti pont(lefö): q = 457.600/(12,6-3,9) = 52.598 db 27

Kérdés (2/c) c) Mekkora a várható profit? 28

Megoldás (2/c) Várható profit behatolásos árképzés esetén: TR = 150.000 * 9,1 = 1.365.000 € TC = 150.000 * 3,9 + 417.660 = 1.002.600 € p = TR – TC = 362.400 € 29

Megoldás (2/c) Várható profit lefölözéses árképzés esetén: TR = 130.000 * 12,6 = 1.638.000 € TC = 130.000 * 3,9 + 457.600 = 964.600 € p = TR – TC = 673.400 € 30

Kérdés (2/d) d) Milyen típusú árképzést válasszon? 31

Árképzési módok – Megoldás (2/d) Lefölöző árak Behatoló árak A piacra lépés korlátai magasak Alacsony belépési korlátok A kereslet árrugalmassága alacsony A kereslet árrugalmassága magas Világosan meghatározott piaci szegmens Hálózati hatás és kritikus tömeg Rövid termékéletciklus Hosszú termékéletciklus Alacsony széria-gazdaságtan Méretgazdaságosság, tapasztalati hatás 32

Fedezetszámítás Költségelvű árképzés Kereslettől függő árképzés Az árképzés marketing gyakorlata

Feladat (3a) Tételezzük fel, hogy a Malév New York-i oda-vissza járatának keresleti görbéje a következő összefüggéssel írható le: P = 1400 – 4Q. A gép maximális utaskapacitása 300 fő. A jelenlegi árképzés alapján egy repülőjegy ára 200 €. 34

Kérdések (3a) Teljes kapacitáskihasználás esetén mekkora árbevételt realizálna a Malév? A mikroökonómiából ismert fogyasztói többlet elmélet alapján mekkora árbevételről kell a vállalatnak lemondania a fogyasztók javára? 35

Repülőgépülések iránti kereslet (3a) B C 200 € A FT = 180e € TR = 60e € P = 1400 – 4Q 100 200 300 Elfoglalt ülések 36

Feladat (3b) A fedezetszámítás során azonban kiderült, hogy a 200 €-s ár esetén a vállalat igencsak szerény nyereségességi mutatókkal büszkélkedhet. Éppen ezért az értékesítési osztály munkatársai, a bevételi és a költségfüggvények alapos tanulmányozását követően, a nyereségességi mutatók javítása céljából 750 €-s jegyárat határoztak meg. 37

Kérdések (3b) Milyen lenne ebben az esetben a gép helykihasználása, valamint a realizált nyereség, ha tudjuk, hogy egy utasra eső változó költségek nagysága 30 €, a gép indításának fix költsége pedig 70 000 €-ra rúg? A keresleti függvény ismeretében ebben az esetben mekkora árbevételről kell a vállalatnak lemondania a fogyasztók javára? 38

Repülőgépülések iránti kereslet (3b) A p = 42,5e € FT = 52,65e € E D 750 € F 100 200 300 Elfoglalt ülések 39

Egy-ár stratégiák (3b) 40 Utasok Ár (€) Árbevétel (€) VC(€) FC(€) Nyereség (€) Kapacitáskihasználás maximuma 300 200 60 000 30 70 000 -19 000 A nyereség maximalizálása 162 750 121 500 42 500 40

Feladat (3c) Az utasok körében végzett legutóbbi felmérés alapján a Malév értékesítési munkatársai három jól elkülöníthető fogyasztói csoportot azonosítottak az árérzékenység és az alapszolgáltatások minőségi elvárásainak különbözőségei alapján. Az azonosított fogyasztói csoportok attól függően, hogy milyen utaskiszolgálásban részesülnének, a következő jegyárakat lennének hajlandók megfizetni: 1200 €, 750 € valamint 200 €. 41

Azonosított fogyasztói szegmensek A testre szabott utaskiszolgálás költségei Azonosított fogyasztói szegmensek I. II. III. Fizetendő jegyár (€) 1 200 750 200 Változó kéltségek (€) 100 50 25 Fix költségek (€) 70 000 42

Kérdések (3c) A fenti információk ismeretében, milyen árképzési technikát alkalmazhatnak a Malév munkatársai a vállalat nyereségességének maximalizálása érdekében? A fenti árak ismeretében hogyan alakulna a kereslet összetétele, valamint a vállalat nyereségességi mutatói? 43

Repülőgépülések iránti kereslet (3c) A H 1200 € G J E 750 € D K C 200 € B 100 200 300 L I F Elfoglalt ülések 44

Testre szabott árpolitika (3c) Utasok Ár (€) Árbevétel (€) VC(€) FC(€) Nyereség (€) Első osztály 50 1 200 60 000 100 - Business Class 112 750 84 000 Economy 138 200 27 600 25 Összesen 300 171 600 14 050 70 000 87 550 45

Kérdések (3d) Elkülönülő fogyasztói szegmensek azonosításával, hogyan változott a Malév árképzési politikája és nyereségességi mutatói a korábbi gyakorlathoz képest? 46

Utasok Ár (€) Árbevétel (€) VC(€) FC(€) Nyereség (€) 300 200 60 000 30 Kapacitáskihasználás maximuma 300 200 60 000 30 70 000 -19 000 A nyereség maximalizálása 162 750 121 500 42 500 Utasok Ár (€) Árbevétel (€) VC(€) FC(€) Nyereség (€) Első osztály 50 1 200 60 000 100 - Business Class 112 750 84 000 Economy 138 200 27 600 25 Összesen 300 171 600 14 050 70 000 87 550

Köszönöm a figyelmet!