Hallgatói kiválóság és intézményválasztási motivációk a hazai felsőoktatási felvételiknél Budapest, Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem 2010. október 28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.

Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Egyetemi kutatók – jövőbeli vállalkozók? Dr. Makra Zsolt IBS Nemzetközi Üzleti Főiskola.
Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási.
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Diplomás pályakezdők a versenyszektorban Tóth István János * - Várhalmi Zoltán + „Felsoktatás és foglalkoztathatóság” Műhelykonferencia a Budapesti.
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
A JOGI KAROK KÖZÜLI VÁLASZTÁS Készítette: Kasa Helga.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
Friss diplomával a munkaerőpiacon DPR Szakmai Nap III. - Diplomás pályakövetés - nemzetközi és hazai gyakorlatok június 10. Budapesti Corvinus Egyetem.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Rangsorok a médiában /A legjobb befektetés a tudás/ Budapest november 8. Szauer Péter.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
szakmérnök hallgatók számára
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
A évi demográfiai adatok értékelése
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
A háború és a modern fegyveres erő
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
. Hallgatói kiválóság – Tehetséggondozás – TDK dr. Princzinger Péter október 27.
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
10 érv, hogy a Nyíregyházi Egyetemet válaszd!
Oktatás a mérnök informatikus szakon: tények és vélemények
Előadás másolata:

Hallgatói kiválóság és intézményválasztási motivációk a hazai felsőoktatási felvételiknél Budapest, Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem október 28. Fábri István Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.-Felsőoktatási Iroda

AZ ELSŐ MAGYAR FELSŐOKTATÁSI RANGSOR

Felvi-rangsor Az első magyar felsőoktatási rangsor ( ) Alapelvek: sok szempontú rangsorolás, módszertani alaposság, hivatalos adatok Felhasznált adatok: Educatio Nonprofit Kft. – OFIK jelentkezési és felvételi adatbázis, OKM statisztika, OTDT nyilvántartás Szociológiai kutatások a hallgatók és a munkaadók körében (2001,2003, 2005, 2006, 2007, 2009) Gazdaságszociológiai vizsgálatok a munkaadók körében (MKIK – Gazdaság- és Vállalkozáselemző Intézet 2008, 2009, 2010) Tartalomból: 169 felsőoktatási intézmény, 14 képzési terület, közel 80 szak rangsorolása hallgatói és oktatói kiválóság rangsorok hallgató vélemény rangsorok (14 képzési terület) munkaerő-piaci kutatások: hirdetéselemzés munkaerő-piaci presztízs rangsorok

Felvi rangsor jellemzői 1. Több mint száz szempont együttes érvényesítése 2. Tíz éves összehasonlító elemzésekre épülve hosszú idősoros rangsorok 3. Interneten állandóan elérhető online rangsor : saját szempontú rangsorkészítés (privát trangsor) Fontosabb rangsorképző elemek: - Oktatói kar minősége - Intézményi infrastruktúra jellemzői - Intézmények tudományos potenciálja - Intézményi szolgáltatások hallgatói megítélése - Diploma értékének hallgatói megítélése - Munkáltatói véleményeken alapuló rangsorok - Oktatói-szakértői véleményeken alapuló rangsorok - Intézmények hallgatói presztízsrangsorai -

I. Intézmények statisztikai jellemzői (adatalapú rangsorok) 1. Oktatói kiválóság mutatószámai (intézményi statisztikák alapján) 1.1. minősített oktatók száma 1.2. minősített oktatók aránya az összes oktatón belül 1.3. hallgatók–minősített oktatók aránya 1.4. Phd fokozatot szerzettek száma 1.5. PhD fokozatot szerzettek aránya az összes oktatón belül 1.6. kandidátusi fokozatot szerzettek aránya az összes oktatón belül 1.7. akadémiai doktorok aránya az összes oktatón belül 1.8. habilitáltak aránya az összes oktatón belül 2. Hallgatói kiválóság mutatószámai (intézményi és jelentkezési statisztikák alapján) 2.1. jelentkezők száma 2.2. bejutási arány 2.3. felvettek pontátlaga 2.4. nyelvvizsgával rendelkezők aránya a felvetteken belül 2.5. hallgatók száma 2.6. OKTV-helyezettek száma a jelentkezők között 2.7. legjobb középiskolában érettségizettek száma a jelentkezők között 2.8. hallgatók–OKTV-helyezettek aránya 2.9. PhD-képzésben részt vevők száma PhD fokozatot szerzettek száma intézmény regionális vonzereje

3. Oktatási infrastruktúra (intézményi statisztikák alapján) 3.1. kollégiumi férőhelyek 3.2. kollégiumi térítési díjak 3.3. könyvtári könyvállomány 3.4. egy számítógépre jutó hallgatók száma 3.5. internet-hozzáférési lehetőségek II. Intézmények értékelési mutatói (véleménykutatási rangsorok) 1. Hallgatói véleményrangsorok oktatás színvonala 1.1. oktatás színvonala általában 1.2. oktatott szakismeretek naprakészsége 1.3. oktatott szakismeretek alkalmazhatósága 1.4. szakterület elismert képviselőinek jelenléte az oktatásban 1.5. szakmai gyakorlatok színvonala 1.6. elméleti képzés színvonala 1.7. szakterület napi gyakorlati példái, jelenségei az oktatásban

1.8. legszínvonalasabbnak tartott intézmények a képzésterületen diploma értéke 1.9. elhelyezkedés valószínűsége a szakterületen a végzés utáni egy-két éven belül bejutás nehézsége bejutás nehézsége a többi intézményhez képest tanulmányi követelmények nehézsége tanulmányi követelmények nehézsége a többi intézményhez képest elhelyezkedési esélyek Magyarországon elhelyezkedési esélyek Magyarországon a többi intézményhez képest elhelyezkedési esélyek külföldön elhelyezkedési esélyek külföldön a többi intézményhez képest szaktudás versenyképessége az Európai Unióban diploma elismertsége az Európai Unióban Hallgatók intézményi menedzselése oktatók segítőkészsége (mennyire segítik a diákokat a tanulmányi-szakmai munkában, előrejutásban) szakmai önképzési lehetőségek egyéni szakmai érdeklődés kielégítése diákok szakmai konferenciákon való részvételi lehetősége

1.24. végzés utáni elhelyezkedés segítése kutatásokba való bekapcsolódás lehetősége képzés alatti munkalehetőségek biztosítása főiskola, egyetem kapcsolata a szakmában működő vállalatokkal, cégekkel külföldi részképzésben való részvétel lehetősége oktatási infrastruktúra számítógép-ellátottság általában számítógép-hozzáférés és szolgáltatások könyvtár színvonala általában könyvtárellátottság és szolgáltatások tantermek felszereltsége intézményi épületek intézmény épületeinek állapota intézmény, tanítás helyszíneinek megközelíthetősége közlekedési szempontból kollégium színvonala intézmény „külleme” (mennyire szép, esztétikus) intézmény légköre hallgatói önkormányzat érdekképviseleti tevékenysége

1.39. intézményi demokrácia intézményen belüli étkezési lehetőségek kulturális lehetőségek sportolási lehetőségek általában az egyetemi, főiskolai légkör hallgatók tájékoztatása tanulmányi, képzési ügyekben az oktatók és a hallgatók viszonya általában képzés szervezettsége az oktatómunka hallgatói véleményezése hallgatói önkormányzat szolgáltató tevékenysége (6 alszempont szerinti) intézményi kötődés mennyire érzik jól magukat a diákok az intézményben mennyire kötődnek a diákok az egyetemhez, főiskolához hányadik helyen jelölték meg az intézményt ugyanazt az intézményt választanák-e ismét

2. Oktatói véleményrangsorok 2.1. főiskola/egyetem kapcsolata a szakmában működő cégekkel, vállalatokkal 2.2. oktatott szakismeretek naprakészsége 2.3. oktatott szakismeretek alkalmazhatósága 2.4. a szakterület elismert képviselőinek jelenléte az oktatásban 2.5. szakmai gyakorlatok színvonala 2.6. elméleti képzés színvonala 2.7. a szakterület napi gyakorlati példái, jelenségei az oktatásban 2.8. elhelyezkedés valószínűsége a szakterületen a végzés utáni egy-két éven belül 2.9. legjobb szakembereket kibocsátó intézmények melyik intézményt ajánlaná ismerősének 3. Munkaadói véleményrangsorok 3.1. melyik intézményből választana friss diplomást 3.2. intézmények hírneve a munkaadók körében 3.3. melyik intézményt ajánlaná ismerősének

Felvi-rangsor Az első magyar felsőoktatási rangsor ( ) Alapelvek: sok szempontú rangsorolás, módszertani alaposság, hivatalos adatok Felhasznált adatok: Educatio Nonprofit Kft. – OFIK jelentkezési és felvételi adatbázis, OKM statisztika, OTDT nyilvántartás Szociológiai kutatások a hallgatók és a munkaadók körében (2001,2003, 2005, 2006, 2007, 2009) Gazdaságszociológiai vizsgálatok a munkaadók körében (MKIK – Gazdaság- és Vállalkozáselemző Intézet 2008, 2009, 2010) Tartalomból: 169 felsőoktatási intézmény, 14 képzési terület, közel 80 szak rangsorolása hallgatói és oktatói kiválóság rangsorok hallgató vélemény rangsorok (14 képzési terület) munkaerő-piaci kutatások: hirdetéselemzés munkaerő-piaci presztízs rangsorok

FELVI KÖNYVEK 2010

Online  személyre szabott rangsorok készítése  bővített szempontrendszer  egyszerű használat

Kar Intézményi légkörHallgatói kiválóságOktatói kiválóság helyezéspontszámRANGPONTRANGPONT DE-BTK KRE-BTK SZTE-JGYPK ELTE-BTK PPKE-BTK PTE-BTK ELTE-PPK SZTE-BTK BÖLCSÉSZETTUDOMÁNY KÉPZÉS Az intézményi légkör és a szakmai minőség rangsorai 2010.

Szak- és intézményválasztás szempontjai 1. szakmai érdeklődés (szakterület– és szakválasztás) 2. munkaerő-piaci és karrierépítési stratégiák 3. intézményi presztízs 4. lakóhelyi közelség (képzési kínálat területi meghatározottsága, regionális vonzerő, munkaerő-piaci stratégiák) 5. felvételi stratégia (bejutási esélyek mérlegelése)

A diploma megszerzése után azon a szakterületen akar-e dolgozni, amin jelenleg tanul?