Magyarország csatlakozása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Advertisements

Enyhülés és a hidegháború vége
Roncz Gábor vezérigazgató
A befektetési bank helye a bankrendszerben
Változások a hazai kereskedelem szerkezetében 1945-től napjainkig
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
1 Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
A NATO és a Varsói Szerződés
A NATO létrejötte, bővítésének állomásai
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
Az Európai Konvent működése Bakos Gábor BGF Külkereskedelmi Főiskolai Kar.
Az Európai Unió költségvetése Magyar esélyek és veszélyek Dr. Surján László október 10.
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió és Magyarország
Az Európai Unió.
A nemzeti vámjogszabályok
Készítette: Nagy Roland.  Európai Gazdasági és Monetáris Unió (EGMU)  Gazdasági és Monetáris Unió (GMU) Magába foglalja: - ktsgvetési és a gazdaságpolitikai.
ÖSSZEFOGLALÓ FELADATOK
Az Európai Unió története
Az európai integráció története
EU ISMERETEK BEVEZETŐ ELŐADÁS.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Földünk a második világháború után
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
EU II..
TRANZITOLÓGIA IV. ELŐADÁS
Összehasonlító gazdaságtan
EU Bővítése 6. előadás. Finnország csatlakozása -Vesztes a II. vh.-ban, de nem szállták meg -Különleges viszony a SZU-val: finnlandizáció -1952, 1975.
EU és Magyarország 2. előadás Társulástól a csatlakozásig.
EFTA-tagállamok csatlakozása
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
TÖRÖKORSZÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ Készítette: Harcsa Henrietta.
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az európai integráció fejlődése
PARP Planning and Review Process Busa Krisztián őrgy. Honvédelmi Minisztérium.
Az Európai Unió keleti bővítése Európa újraegyesítése
Az Európai Unió közös agrárpolitikája (CAP)
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Szabadkereskedelmi társulások
AZ EURÓPAI UNIÓ.  AZ EU VILÁGGAZDASÁGI SZEREPKÖRE MAGAS SZINTŰ INTEGRÁCIÓ, GAZDASÁGI, MONETÁRIS UNIÓMAGAS SZINTŰ INTEGRÁCIÓ, GAZDASÁGI, MONETÁRIS UNIÓ.
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
Európai ismeretek Tavaszi félév.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
A szocialista kori gazdasági szervek típusai és jellemzői 15. foglalkozás április 29.
Az Európai Unió.
Az európai integráció története 10. előadás. A nagykezdeményezések évtizede – a 80-as évek  Margaret Thatcher követelései  Európa új erőre kap – Jacques.
MAGYARORSZÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ BŐVÍTÉSEK
Magyarország és az Európai Unió. A csatlakozáshoz vezető út első hivatalos kapcsolatok (árgarancia- megállapodás) 1970-es évek – 3 multilaterális.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 1. előadás szeptember 14. Témakörök: Az EU kialakulásának és fejlődésének főbb közjogi elemei Az EU központi.
Szabadkereskedelmi társulások
Románia és az EU-s csatlakozás. Problémafelvetés Visszatekintés Rendszerváltás utáni gazdaságpolitika A csatlakozás folyamata A csatlakozás után.
Bulgária az EU csatlakozás küszöbén Készítette: Miklovicz Katalin.
MAGYARORSZÁG - CHILE Új lehetőségek a kereskedelmi kapcsolatokban.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
Európai Uniós ismeretek Magyarország és az Európai Unió.
Európai és regionális integrációs folyamatok magyar szemszögből
Európai pénzügyi intézményrendszer
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Közép-Európa társadalom-földrajzi vonásai
Az Európai Unió 28. tagállama: Horvátország
Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI
Előadás másolata:

Magyarország csatlakozása EU Bővítése 7. előadás Magyarország csatlakozása

Magyarország az ellentétes úton - 1944. augusztus 27. A Vörös Hadsereg alakulatai átlépik az akkori magyar határt (1991. jún.19. a szovjetek csapatainak kivonása befejeződik), 1945. április 4-én „felszabadítják” az országot - 1946-tól államosítások: szénbányák, nehézipari üzemek (47-bankok, nagyüzemek, 48 egyházi iskolák, 49-ben a 10 főnél többet foglalkoztató üzemek és a külföldi tulajdonú üzemek államosítása, 52 házingatlanok államosítása) - 1949.aug.18. népköztársasági alkotmány elfogadása (1949. évi XX.tv) - 1949. megalakul a Kölcsönös Gazdasági Segítség tanácsa (KGST) - 1950: első ötéves terv - 1951- ersőzakos TSZ-esítés 1955. HUN csatlakozik a Varsói Szerződéshez

A kapcsolatok zord kezdete KGST- EK viszonyát kölcsönös el nem ismerés EGK kereskedelempolitikája-> tagállamai csak egységes kereskedelmi megállapodásokat köthettek, a KGST pedig politikai okból nem volt hajlandó a Közösséggel szervezeti szerződést kötni, ragaszkodott az egyes tagországok közötti megállapodásokhoz EGK és KK-Európa kapcsolatai még a legnagyobb kedvezmény elvét is mellőzték

Első kitörési kísérlet 1956. okt. 23. 1956. nov.1. a Varsói Szerződés felmondása, az ország semlegességének kinyilvánítása Cél a semlegesség; az alakuló EGK még nem lehetett alternatíva A nemzetközi politikai status quo megőrzése és a szuezi válság miatt a szabadságharcot a SZU szabadon leveri

Magyarország gazdasági reformja Nem érdemes az éles szakítás, inkább apróbb gazdasági lépések Az új gazdasági mechanizmus a, és 1968. január 1-jén vezettek be: - csökkent a központi tervezés szerepe és nőtt a vállalati önállóság a termelés és a beruházások terén; - liberalizálódtak az árak, vagyis a hatóságilag rögzített árak mellett egyes termékek árai a piaci keresletnek megfelelően alakulhattak; - a központilag meghatározott bér­rendszer helyét egy flexibilisebb, bizonyos korlátok között a vállalatok által meghatározott szabályozás váltotta fel. - gulyáskommunizmus, legvidámabb barakk

Tapogatózások Nyugat felé gazdasági reformoknak köszönhetően: Technikai megállapodások az EGK és a magyar hatóságok között, lényegük, egy adott termékre irányuló árgarancia megállapodások, amelyben Magyarország kötelezte magát, hogy a megállapodásban rögzített ár alatt nem exportál, az EGK pedig kötelezte magát, hogy nem vet ki többlet-terhet ún. pótlefölözés formájában. Példák: - sertéshús (1968.) EGK-TERIMPEX - bor-árgarancia (1970.) EGK-MONIMPEX - sajt-árgarancia (1971.) EGK-TERIMPEX Jelentősége: - javuló piacra jutási lehetőségek - a hivatalos kapcsolatok kezdete

Találkozás multilaterális fórumokon 1973. Magyarország csatlakozik a GATT-hoz (Általános Vámtarifa és Kereskedelmi Megállapodás) - legnagyobb kedvezményes elbánás elve, de Magyarország esetében lehetőséget adott a mennyiségi korlátozások és a védőzáradék (dömping ellenes) alkalmazására. Az EGK élt a lehetőséggel! Európai Biztonsági és Együttműködési Értekezlet (1975): Magyarország és az EK is aláírta. Záradékba foglalták, hogy a résztvevő országok fokozatosan felszámolják a kereskedelem fejlesztésének mindenféle akadályát. - 1973–74.: KGST-EK párbeszéd-tárgyalások (eredménytelen).

Ágazati megállapodások A Bizottság és a Külkereskedelmi Minisztérium kötötte, pl.: - Acélipari Megállapodás (1978) - Textil megállapodások (1978-82) Juh és kecskehús megállapodás (1981). Jelentősége: - több évre meghatározták az EK piacra az exportkontingenseket - de facto elismerés.

A kapcsolatok normalizálódása HUN csatlakozik 1982-ben az IMF-hez és a Világbankhoz 1984. Magyarország készségét fejezte ki egy KGST-től független kapcsolat létrehozására az EGK-val a diszkrimináció eltörlése esetén (az EGK nem akart még konfrontálódni az EGK-val 1988. június 25. EGK-KGST Közös Nyilatkozat a kölcsönös elismerésről 1988. június 30. Magyarország és EK Kereskedelmi és Gazdasági Együttműködési Megállapodása - legnagyobb kedvezményes elbánás a GATT alapján: az EGK eltörli az ún. “állami kereskedelmű országokkal” szemben alkalmazott diszkriminatív mennyiségi korlátozásokat 1995 végéig védőzáradék: piaczavarás esetén visszaállítható a korábbi állapot

Rendszerváltás és a kapcsolatok erősödése 1989. júliusában a Hetek Párizsi értekezletén elhatározzák Lengyelország és Magyarország pénzügyi, gazdasági, technikai támogatásának megkezdését. (nehogy „visszazuhanjanak) 1989. augusztus: az EGK elindítja a PHARE Programot (Poland and Hungary Assistance with Restructuring the Economy) : diszkrimináció eltörlése; segélyprogram, preferenciális piacra jutás 1989. január 1. A diplomáciai kapcsolatok felvétele, a magyar nagykövet: Dr. Juhász Endre 1990. nov. 6. Magyarország belépett az Európa Tanácsba.

Előzmények Nyolcvanas évek enyhülése Rendszerváltás után csatlakozás az ET-hez (1990), OECD-hez (1996)-> nem kimondott előfeltétel, de a koppenhágai kritériumokból lehet rá következtetni EK-Magyarország kereskedelme nő (58’-14%, 80’-as évek- 20%, 92’- 50 %, csatlakozástól- 80%) Támogatása a rendszerváltozásoknak: a folyamat ne rekedjen meg és forduljon vissza (féltek az oroszok újbóli megerősödésétől)->PHARE

Társulás-Európai Megállapodás társulás: küldő országgal szemben legszorosabb partneri viszony: szabadkereskedelmi intézkedések, politikai megállapodások, Uniós segélyek, gazdasági és szakmai együttműködés stb . Amivel most több: leendő tagság perspektívája, jogharmonizáció, aszimmetrikus ipari szabadkereskedelem 1990. április 28. dublini csúcsértekezlet- társulást ajánlják fel az ex-KGST országoknak

Magyarország 1990-nóben a többpárti parlamenti választások és koalíciós kormányzás megteremtésével érik meg 1990.dec.20-án megkezdődnek a tárgyalások Magyarországgal, Lengyelországgal és Csehországgal 1991. december 16-án kötik meg a szerződést(96’-ig más kk-európai államokkal is megköti), 1994.feb.1-től lép hatályba (csatlakozásig hatályban) A magyar-EK társulási szerződést az 1994. évi I. tv ratifikálta

A magyar-EK EuM tartalma: a társulás alapja: az emberi jogok, pluralista demokrácia, piacgazdaság Magyarország végső célja, hogy a Közösség tagja legyen, és ez a társulás, a Felek véleménye szerint, segíti e cél elérését EUM célja: - fokozatosan szabadkereskedelmi övezetet létesítsen Magyarország és a Közösség között - előmozdítsa a gazdasági, pénzügyi és kulturális együttműködést - a magyar gazdaság fejlesztése, a piacgazdaságra való átállás befejezésének segítése - a politikai párbeszédre és a társulás véghezvitelére megfelelő intézmények

Szabadkereskedelmi övezet 2000-ig, asszimetria elve Munkaerő, tőke és szolgáltatások mozgásának előkészítése Verseny védelme Jogharmonizáció: - egyoldalú kötelezettség - teljes magyar jogrendszerre - hatályos és későbbi joganyagra - nincs még közvetlen alkalmazhatóság

EK mindezekre technikai és szakmai segítséget nyújt Gazdasági segítség Társulási intézmények Összességében: Fontos előfeltétele a csatlakozásnak Önmagában nem elegendő- a kapitalizmusra átállás gazdasági problémákat szül; kell egy külső segítség Az EK ekkor még nem számol a csatlakozással- lassítja a folyamatot (intézményrendszeri és mélyítési reformokkal van elfoglalva, plusz EFTA-tagállamok csatlakozása) Magyarország élen jár, de nem kap előnyt; az EK történelmi bővítésre készül

Csatlakozás feltételeinek kialakulása 1993- koppenhágai EiT-> megerősíti a keleti bővülés lehetőségét Kritériumok: 1. stabil intézményrendszerrel való rendelkezés, amely biztosítja a demokráciát és a jogállamiságot, az emberi és kisebbségi jogok védelmét (politikai kritérium) 2. működőképes piacgazdasággal való rendelkezés, az egységes belső piacon belüli versenyben való részvétel képessége (gazdasági kritérium), 3. a tagságból eredő kötelezettségek teljesítésére való alkalmasság (intézményi és politikai értelemben, valamint a gazdasági és monetáris unióhoz való csatlakozás képessége), jogharmonizáció, 4. + az Unió maga is képes legyen a befogadásra.

1994. ápr.1-jén egy hónappal a társulás hatályba lépése után beadjuk a csatlakozási kérelmet elsőként (utánunk a lengyelek) 1994. december 9–10.: Esseni csúcsértekezlet: a tíz tagjelölt állam kiválasztása: EuM-mal rendelkezők, balti államok és Szlovénia; POL és HUN kérelmezte a csatlakozást a többiek 95-96 1996. Az 1. ország-felmérés (az Európai Bizottság által összeállított kérdőív alapján) 1997. Az 1. országvélemény (Avis) elkészítése a Bizottság által

- 1997. Az AGENDA 2000 kidolgozása (az EU 2000–2006 közötti költségvetésének tervezése, tekintettel a csatlakozni kívánó közép-kelet-európai országokra). - 1997. dec. 12–13.: az Európai Tanács luxemburgi csúcsértekezletén döntés született a csatlakozási tárgyalások megkezdéséről és a csatlakozási stratégiáról

Csatlakozási folyamat és csatlakozási tárgyalások - 1998. március 31-én megkezdődtek a csatlakozási tárgyalások 5+1 országgal ( a többi öttel kollektív jog összehasonlító konzultációk) Az uniós joganyag áttekintésének megkezdése (acquis screening)Az uniós politikákat külön-külön tárgyalták, össz. 31 fejezet alapján A Bizottság közben országvéleményeket ad ki 1999. helsinki csúcs: a többi országgal is kitűzik a tárgyalások megkezdését: konvojelv- az élenjáró országokat lelassította

1999. március 24-25. berlini csúcsértekezlet: az előcsatlakozási eszközök jóváhagyása (PHARE, mezőgazdasági eszközök (SAPARD), strukturális eszközök (ISPA)). Rögzítették, hogy 2002–2006 között az EU évente növekvő összeget különít el az új tagállamok felvételére. - Az AGENDA 2000 elfogadása. 2000. december 7–9. nizzai csúcs (a tizenkettő tagjelölt számára tanácsi és parlamenti helyek meghatározása) Bizottság road map-et dolgoz ki

2001. június 15-16. göteborgi csúcs: a nizzai időkeret megerősítése és konkretizálása. Cél: a legfelkészültebb tagjelöltek a 2004-es európai parlamenti választásokon már tagként vegyenek részt. - 2001. december 14-15. laekeni csúcs: a nagycsoportos bővítés (ún. big bang) melletti állásfoglalás a nizzai időkeret megtartása mellett. Tíz tagjelöltnél látják lehetségesnek a tárgyalások 2002-es lezárását, Bulgáriával és Romániával egyéni menetrend

Vitás részek Mr.o.-val: Személyek szabad áramlása Munkaerő szabad áramlása Tőke szabad áramlása (termőföld tulajdona) Külföldi befektetőknek korábban nyújtott adókedvezmények

Csatlakozási tárgyalások zárása 2002. okt. 9-én EB jelentése, nov 19. EP megerősítése, dec. 9. csatlakozási tárgyalások lezárása 10 tagállammal 2002. dec. 12-13. hivatalos meghívó az EU-ba a koppenhágai EiT-en

Csatlakozási szerződés aláírása, ratifikálása Kormány döntése alapján népszavazás 2003. ápr. 12-én (83,76% támogatta) 2003. április 16. Athénban a „Tízek” és a „Tizenötök” aláírják a csatlakozási szerződést, utána megfigyelői státusz a Tanácsban és a Parlamentben 2004. május 1.

Integráció problémái Elsietett, túl hamar beemelt elmaradottabb területeket; Az EU küldetését erőltetve próbálta teljesíteni Nem foglalkozott a politikai, történelmi gyökerű problémákkal- kisebbségi problémák Szuverén modernizáció hiánya miatt megjelenik a nyugati integráció megtagadása