Diószegi Mónika 2011. november 26. Fogaskerék hajtások 2. Diószegi Mónika 2011. november 26.
Σx és y viszonya (a fogcsonkítás oka) Miért? da1=z1m +2m +2x1m -2(Σx-y)m x1 + x2 ≠ y Σx > y Magyarázat (ábra) és ismertetés a táblán!
Szerszámelállítás okai (magyarázat a táblán) 1. z1<zo 2. aw ≠ a 3. Ha az első két pont nem áll fenn, akkor is szükség van szerszám elállításra Oka: relatív csúszás kiegyenlítés
Relatív csúszás kiegyenlítés A merőlegesek tételéből adódik, hogy a normál irányú sebességek az 1 és a 2 keréken is megegyeznek. Probléma: az AE szakaszon tetszőlegesen kijelölt pont tangenciális sebességeinek(vt1ésvt2) eltérése!
A kék nincs kiegyenlítve A relatív csúszás Egységnyi tangenciális irányú fogfej vagy fogláb sebességre eső csúszási sebesség Legnagyobb csúszási érték az A és az E pontban ébred A E A piros ki van egyenlítve Csúszás mindig van. Eltüntetni nem tudjuk csak kiegyenlíteni!
Relatív csúszás kiegyenlítés szerkesztéssel Keressük A és E pontokat - azaz a fejköröket (fgv. x- nek) – szerkesztéssel a közös fogmagasság segítségével! Ezt az eltérést kell kiegyenlíteni Adott: hwkomp= 2m hwált= 2m – (Σx-y)m N1C/2= Az 1-es próbálkozás helytelen, ilyen fejkörökkel nagy lenne a csúszás A 3-as a helyes, mert P3’≈ P3’’ Pólus pont
Relatív csúszás meghatározása számítással Csak a fejkörök változtathatók!(fgv.x) A többi érték állandó.
Fogkopások jellege
Fogaskerekek méretezése Modul szerepe Befogott tartóként kell figyelembe venni a fog igénybevételét Modul optimalizálás: adott fejkör és b szélességnél olyan modult kell választani aminél a keréktest sérülés nélkül is működik
Fogra ható erők A σred a (σ1- σ2) és az átlagos τ feszültségből adódik Nyomó ig. Hajlító ig. Erre méretezünk I. fogtő igénybevétele hajlítás: repedések II. felszíni (nyomás) szilárdságra: kagylós gödrösödés a lábrészen III. berágódásra: kilágyulás a működő részeken A σred a (σ1- σ2) és az átlagos τ feszültségből adódik
I. fogtő igénybevétele hajlítás Névleges kerületi erő F= T/rw Elemi fogazat esetén a fogban ébredő feszültség Általános fogazat esetén a fogban ébredő feszültség - fogalak tényező (fgv. z, x)
Fogalak tényező Fogcsonkításnál: qf = qt-cg
I. Fogtő hajlításra történő ellenőrzés általános fogazatnál Fogaskerekek szilárdsági méretezése I. Fogtő hajlításra történő ellenőrzés általános fogazatnál fogcsonkításnál: qf
Fogaskerék anyagok
II. Felszíni nyomás ellenőrzése Fogaskerekek szilárdsági méretezése II. Felszíni nyomás ellenőrzése
III. Berágódás vizsgálata Fogaskerekek szilárdsági méretezése Hő villanás következtében létrejövő horzsolások Függ: Felületi finomságtól Kerületi sebességtől Kenőanyagtól Felületi keménységtől Foghézagtól „n” berágódás = biztonsági tényező vizsgálata III. Berágódás vizsgálata
Ferdefogazatú kerekek (jegyzet:78-85)
Ferdefogazatú kerekek osztásai Homlokosztás ívben Normálosztás fogakra merőlegesen
Ferdefogazatú kerék geometriája
Ferdefogazatú kerekek kapcsolószáma
Ferde- és egyenes fogazat összehasonlítása A fog teljes hosszában egyszerre viszi át a terhelést Nagy csúszás „C” – ben irányváltás Nagy dinamikus hatások, rezgések Kisebb kapcsolószám Ferde fogazat: Folyamatos kapcsolódás Egyenletesebb terhelés Zaj és rezgés mentes „a” három tényezőtől függ Axiális terhelés is éri a csapágyakat
Felhasznált irodalom Géprajz gépelemek II.-III. jegyzet és segédlet Gépelemek BSC tankönyv Diószegi György: Gépszerkezetek példatár További tanulandó ismeretek: 1. Több fogméret (j. 162-168) 2. Csigahajtás (j. 197-211)
Köszönöm a figyelmet! Sok sikert a vizsgázóknak! 1.December 7.-én (péntek) zh pótlás és a házi feladatot is legkésőbb ekkor be kell adni ! (két mulasztott zh esetén csak az egyiket lehet megírni) 2. December 7. (péntek) a 3. házi feladat végső beadási határideje! Sok sikert a vizsgázóknak!