Diószegi Mónika november 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
a sebesség mértékegysége
Advertisements

Digitális térképek összehasonlítása a gyakorlatban Szabó József – CadMap Kft. GITA 2011 Balatonalmádi.
Hírközlés – Hatóság Szabó Tibor Kompetenciaközpont vezető
Microsoft Excel Függvények I.
SZJA 2011 avagy az „adóforradalom” Dr. Vámosi-Nagy Szabolcs c. egyetemi docens Ernst & Young igazgató november 19.
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Szent László Alapfokú Oktatási Központ Türje a Támogató Társadalmi Megújulás Operatív Program keretén belül a „Hálózati tanulás – együttműködés” című TÁMOP / azonosítójelű.
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Part #19 Part #9 Bergen Part #8 中 Part #16 A természet 7 új csodája. Olyan kezdeményezés indult 2007-ben, hogy kiválasztott emberek hozzanak létre egy.
Az előadásokon oldandók meg. (Szimulációs modell is tartozik hozzájuk)
A projekt megvalósítás tapasztalatai
14.Aceton, víz és benzin azonosítása
Zöld növényvédelem – m-learning a mezőgazdaságban M. Tóthová 2, Radics L. 1, S. Basile 3, Vörös I. 1, P. Tóth 2 1 Magyar Ökológiai Gazdálkodásért Egyesület.
Matematika II. 3. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2010/2011. tanév Műszaki térinformatika ágazat tavaszi félév.
Beszámoló a Dél-dunántúli Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervezési Bizottság létrehozásáról, a VGT 2 társadalmasításáról (DDTVT, Dráva RVT) Pécs december.
Virtuális méréstechnika 12. Óra Karakterisztikák mérése November 21. Mingesz Róbert v
(MY)SQL MEGJEGYZÉSEK. MYISAM VS. INNODB  A MySQL-ben többféle tárolási motor is használatos: MyISAM, InnoDB  A régebbi verziókban a MyISAM alapértelmezett,
Gyakran előforduló táblák és jelzések vízen és vízparton
Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr
Motorteljesítmény mérés
ABC   A1B1C1 .
Első Magyar Tanúsító (EMT) Zrt. NQA Hungary
GTK-GVAM 11-es csoport. Bevezetés 1. Mi a vizsgált probléma? 2. Ki a célcsoport? 3. Mi a várható hasznosság?
Növényökológia terepgyakorlat Fajok asszociáltságának vizsgálata I.) Az egyes esetek TAPASZTALT gyakorisága 1. táblázat A faj B faj+- +aba+b.
Növényökológia gyakorlat Fajok asszociáltságának vizsgálata I.) Az egyes esetek TAPASZTALT gyakorisága 1. táblázat A faj B faj+- +aba+b -cdc+d.
Instrukciók a készítéshez Az irodalomkutatás eredményeit kell hangsúlyozni. (Mi történt eddig, s abból mi állapítható meg.) Az irodalomkutatás eredményeit.
Diákparlament 2010 Kistérségi fórum. A kistérségi fórum előkészítése 1.meghívók eljuttatása a kerület illetve a kistérség közoktatási intézményeibe (
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont
HAJTÁSOK-ÁTTÉTEL.
Bizonytalanság melletti döntések
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém 2007.
Pannon Egyetem Kihelyezett Képzés Székesfehérvár.
Fiatalok motiválása a véleményformáló diáksajtósok bevonásával
Üzleti informatika Szabó Gábor - üzletágvezető February 25.
szakmérnök hallgatók számára
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
Szerző neve: Zsembery György Dátum: november 30. InnoMax Díj 2011 Innováció újratöltve.
2005. november 18..
Útmutatások a szerepjátékok alkalmazásához  Magyarázd el a szerepjáték alkalmazásának folyamatát  Magyarázatodban ne használd a „eljátszani” szót Mond.
SZMPSZ Galánta - Vágsellye régió RPK és TV tevékenysége
Tananyagfejlesztési munkacsoport Tevékenységünket októberében kezdtük. Feladatunk: Olyan tananyagok elkészíttetése pályázat útján, amely önálló.
"Új látásmód" érzékenység, innováció és közös tanulás a látássérült emberek munkaerő-piaci re/integrációjáért TAMOP /
 Azon kedvezményezettek, akik az ÚMVP intézkedéseinek támogatásával olyan infrastrukturális beruházást hajtanak végre, melynek teljes költsége meghaladja.
Szakkör címe Tantárgy, évfolyam Tanár neve Tanulmányi intézmény neve Település neve.
PILISI PARKERDŐ PROGRAM „Közös akarattal” címen az Új Út Szociális Egyesület részéről bemutatva Az előadást készítette: Éliás Éva, Polgár Ágnes és Szanyi.
Hogyan működnek a játékelméletek a tartalomgyártásban Nagy Gergely Enter Digital május 26.
Projektzáró rendezvény R. M. Á. I. Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya TÁMOP – – 11/2 – A kincsesbányai Kazinczy Ferenc Tagiskola.
R. M. Á. I. Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya TÁMOP – – 11/2 – A kincsesbányai Kazinczy Ferenc Tagiskola felkészülése a kistérségi.
Átlag napi elérés a 15 évesek és idősebbek körében országos Forrás: Ipsos-GFK ‘Rádiós Közönségmérés’, április, ReachN Mintaelemszám: 2000 fő, hibahatár.
Az iskoláskor küszöbén
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Mi az élet, miért fontos a víz az élővilágban
Elektronikus tananyag
Vicc 8 legjobb mondat a vezetésoktatóktól Avagy, amit ha hallunk akkor baj van…
Budapesti liturgiai felmérés 2012 Válaszadók száma: 26 fő.
Önálló és rendőrrel közös polgárőri tevékenység és ehhez kapcsolódó rendőri karjelzések ismertetése +
Függvények II..
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Zárthelyi előkészítés október 10.
TÁMOP /A Országos Munkaerő-piaci Szolgáltató és Szakmai Támogató Hálózat.
CNC forgácsoló tanfolyam 2008 – 2009 Dr. Neiger Róbert
Ferenczi Ilona szakmai nap
Ki tud többet kémiából?.
Feladatmegoldás 2017.
Fogaskerekek hibalehetőségei
Az adszorpció Dr. Böddiné dr. Schróth Ágnes.
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

Diószegi Mónika 2011. november 26. Fogaskerék hajtások 2. Diószegi Mónika 2011. november 26.

Σx és y viszonya (a fogcsonkítás oka) Miért? da1=z1m +2m +2x1m -2(Σx-y)m x1 + x2 ≠ y Σx > y Magyarázat (ábra) és ismertetés a táblán!

Szerszámelállítás okai (magyarázat a táblán) 1. z1<zo 2. aw ≠ a 3. Ha az első két pont nem áll fenn, akkor is szükség van szerszám elállításra Oka: relatív csúszás kiegyenlítés

Relatív csúszás kiegyenlítés A merőlegesek tételéből adódik, hogy a normál irányú sebességek az 1 és a 2 keréken is megegyeznek. Probléma: az AE szakaszon tetszőlegesen kijelölt pont tangenciális sebességeinek(vt1ésvt2) eltérése!

A kék nincs kiegyenlítve A relatív csúszás Egységnyi tangenciális irányú fogfej vagy fogláb sebességre eső csúszási sebesség Legnagyobb csúszási érték az A és az E pontban ébred A E A piros ki van egyenlítve Csúszás mindig van. Eltüntetni nem tudjuk csak kiegyenlíteni!

Relatív csúszás kiegyenlítés szerkesztéssel Keressük A és E pontokat - azaz a fejköröket (fgv. x- nek) – szerkesztéssel a közös fogmagasság segítségével! Ezt az eltérést kell kiegyenlíteni Adott: hwkomp= 2m hwált= 2m – (Σx-y)m N1C/2= Az 1-es próbálkozás helytelen, ilyen fejkörökkel nagy lenne a csúszás A 3-as a helyes, mert P3’≈ P3’’ Pólus pont

Relatív csúszás meghatározása számítással Csak a fejkörök változtathatók!(fgv.x) A többi érték állandó.

Fogkopások jellege

Fogaskerekek méretezése Modul szerepe Befogott tartóként kell figyelembe venni a fog igénybevételét Modul optimalizálás: adott fejkör és b szélességnél olyan modult kell választani aminél a keréktest sérülés nélkül is működik

Fogra ható erők A σred a (σ1- σ2) és az átlagos τ feszültségből adódik Nyomó ig. Hajlító ig. Erre méretezünk I. fogtő igénybevétele hajlítás: repedések II. felszíni (nyomás) szilárdságra: kagylós gödrösödés a lábrészen III. berágódásra: kilágyulás a működő részeken A σred a (σ1- σ2) és az átlagos τ feszültségből adódik

I. fogtő igénybevétele hajlítás Névleges kerületi erő F= T/rw Elemi fogazat esetén a fogban ébredő feszültség Általános fogazat esetén a fogban ébredő feszültség - fogalak tényező (fgv. z, x)

Fogalak tényező Fogcsonkításnál: qf = qt-cg

I. Fogtő hajlításra történő ellenőrzés általános fogazatnál Fogaskerekek szilárdsági méretezése I. Fogtő hajlításra történő ellenőrzés általános fogazatnál fogcsonkításnál: qf

Fogaskerék anyagok

II. Felszíni nyomás ellenőrzése Fogaskerekek szilárdsági méretezése II. Felszíni nyomás ellenőrzése

III. Berágódás vizsgálata Fogaskerekek szilárdsági méretezése Hő villanás következtében létrejövő horzsolások Függ: Felületi finomságtól Kerületi sebességtől Kenőanyagtól Felületi keménységtől Foghézagtól „n” berágódás = biztonsági tényező vizsgálata III. Berágódás vizsgálata

Ferdefogazatú kerekek (jegyzet:78-85)

Ferdefogazatú kerekek osztásai Homlokosztás ívben Normálosztás fogakra merőlegesen

Ferdefogazatú kerék geometriája

Ferdefogazatú kerekek kapcsolószáma

Ferde- és egyenes fogazat összehasonlítása A fog teljes hosszában egyszerre viszi át a terhelést Nagy csúszás „C” – ben irányváltás Nagy dinamikus hatások, rezgések Kisebb kapcsolószám Ferde fogazat: Folyamatos kapcsolódás Egyenletesebb terhelés Zaj és rezgés mentes „a” három tényezőtől függ Axiális terhelés is éri a csapágyakat

Felhasznált irodalom Géprajz gépelemek II.-III. jegyzet és segédlet Gépelemek BSC tankönyv Diószegi György: Gépszerkezetek példatár További tanulandó ismeretek: 1. Több fogméret (j. 162-168) 2. Csigahajtás (j. 197-211)

Köszönöm a figyelmet! Sok sikert a vizsgázóknak! 1.December 7.-én (péntek) zh pótlás és a házi feladatot is legkésőbb ekkor be kell adni ! (két mulasztott zh esetén csak az egyiket lehet megírni) 2. December 7. (péntek) a 3. házi feladat végső beadási határideje! Sok sikert a vizsgázóknak!