4.7. Textúra A felület anyagszerűsége Sík-képek ráborítása a felületre Például: faburkolat
Textúrák Változatos felületekre bitlapos (bittérképes), procedurális-, 3D-textúrák Bitlapos textúra: színes négyzet [ 0 u, v 1] C // = {r, g, b} Felület textúrázása: textúra geometriai modell KPP, vagy textúra KPP
Felületek paraméterezése Egy textúra- négyzet leképezése felület-elemekre: TextúraKR VKR (SKR) gömbre, hengerre, háromszögre: képlettel Bonyolultabb felületeknél - befoglaló közvetítő felület-elem: gömb, stb; - textúra közvetítő-elem: „paraméterezés” - közvetítő-elem felület; merőleges vetítés
Gömb „paraméterezése” Textúra leképezése egy gömb felületére: (u,v)= (x,y,z) Az r sugarú gömb: x() = r sin cos ; 0 < r y() = r sin sin; 0 0 2 z() = r cos;. u = / (2), v = / jelöléssel: 0 u, v 1, x(u, v) = r sin(v) cos(2u), y(u, v) = r sin(v) sin(2u), z(u, v) = r cos(v), Inverze: u = atan2(x, y) / (2); v = arccos(z / r) / ;
Henger „paraméterezése” Textúra leképezése egy henger felületére : (u,v)= (x,y,z) Az r sugarú, H magasságú henger: x (h) = r cos, 0 < r y (h) = r sin, 0 2 z (h) = h; 0 h H. u = / (2), v = h / H jelöléssel 0 u, v 1, x(u, v) = r cos(2 u), y(u, v) = r sin(2 u), z(u, v) = v H, Inverze: u = atan2(x, y) / (2); v = z / H;
Háromszög paraméterezése Textúra háromszög leképezése egy VKR háromszögre: Ti = (ui, vi) = [ui, vi, 0, 1] Vi = [xi, yi, zi, 1]; i = 1, 2, 3 Affin transzformációval: P Ti = Vi ; P = { pik } ( p11 p12 p13 p14 ) ( ui ) = ( xi); i = 1, 2, 3 | p21 p22 p23 p24 | | vi | = | yi | | p31 p32 p33 p34 | | 0 | = | zi | ( 0 0 0 1 ) ( 1 ) = ( 1 ); (p*4): T1 eltolása V1 -be 9 egyenlet, 9 ismeretlen Az inverz leképezés hasonlóan: P’ Vi = Ti
A textúra-piramis A tárgyak különböző nagyításainál a textúra részletessége is eltér
Különleges leképezések Ami még kimaradt … Árnyék és átlátszóság Különleges leképezések Bucka Környezet Stb.