Titkosszolgálatok és a demokráciák Titkosszolgálatok a 20-21. században 2011-11-10  kurtán 2011.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
Advertisements

Humán rendszerek, közszféra
„Igazságügyi könyvszakértés és a könyvvizsgálat kapcsolata”
Az évi szabadságharc és annak törvényi vonatkozásai
Egészségügy Betegjogok.
Az Országos Bírói Tanács összetétele és feladatai
EU alapismeretek E-Learning.
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, III.
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, II.
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
Az Európai Unió intézményrendszere
Európai Uniós ismeretek Mintafeladatok. Válassza ki a helyes megoldást! 1.Mikor írták alá a Római Szerződéseket? a)1948 b)1957 c)1967 d)1978 Megoldás:
NÉMETORSZÁG. A költségvetési folyamatok jogi szerkezete Áttekintés.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Az áprilisi törvények és a Batthyány-kormány működése
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A kormányhivatalok és a kormányablakok
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
Politológia 6.előadás Politikai intézmények I. A törvényhozás működése.
A Magyar Köztársaság államszervezete
Állam, politika, kormányzat, civil szervezetek Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
Vitaindító az Állambiztonsági Bibliográfia ( ) kérdésköréhez Jobst Ágnes Történeti Levéltár Könyvtár.
megjegyzések a katonai ügyészi és katonai bírói
Alapfogalmak: intelligence titkosszolgálatok a században  kurtán 2011.
Alkotmány és alaptörvény Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
A hidegháború után… Titkosszolgálatok a században  kurtán 2010.
A kormányzati döntéshozási folyamat Magyarországon
Alapfogalmak: igazgatás, közigazgatás, bürokrácia Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
alkotmány – állam- és kormányformák
a hidegháború korszaka és a hírszerzés
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Kormányformák.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Az Országgyűlés szerkezete és működése Egy- vagy kétkamarás parlament Intézményes létezés Törvényalkotás.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
PARP Planning and Review Process Busa Krisztián őrgy. Honvédelmi Minisztérium.
DEMOKRATIKUS INTÉZMÉNYRENDSZER -
A rendészet szervei.
Készítette:Makra Betti Dátum:
Választójog és választási bíráskodás. Reformjavaslatok a XVIII. században  Cél: a képviseleti rendszer alapjainak kiszélesítése  Hajnóczy József Alkotmánytervezete.
A háborús idők emlékműveinek, katonasíroknak megőrzése Magyarországon.
2014. szeptember 12.. A 4 FŐSZEREPLŐ : Az Európai Unió Tanácsa Az Európai Bizottság Az Európai Unió Bírósága Az Európai Parlament.
Állampolgári ismeretek
A nemzetiségi önkormányzatok törvényességi felügyeletének tapasztalatai Dr. Katona Károly törvényességi felügyeleti osztályvezető.
Budapest, október 01. A magyarországi kutatás-fejlesztés nemzetbiztonsági vetületei.
A modern titkosszolgálatok kialakulása
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió intézményrendszere.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A demokrácia alapvető intézményei A hatalmi ágak megosztása Politológia I.Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) 2013/2014. őszi félév.
Az ügyészi szervezet és feladatok
Minisztériumok, központi közigazgatás
A törvényes forradalom
Az alkotmányos monarchia jellemzői Angliában
A végrehajtó hatalom (államfő és kormány)
A kormányzati rendszerek
Németország közigazgatása
A magyar kormányzati rendszer
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
A politikai rendszerek tipológiája I.
Előadás másolata:

Titkosszolgálatok és a demokráciák Titkosszolgálatok a században  kurtán 2011

TITKOSSZOLGÁLATOK FUNKCIÓI FenyegetésFunkciók Külső katonai katonai hírszerzés politikai politikai hírszerzés Belső külföldi kat. kémek kémelhárítás külföldi pol. kémek rendszert ellenzők kémelhárítás, alkotmány/állam- védelem

ELVÁRÁSOK A TITKOSZOLGÁLATOKAL KAPCSOLATBAN A DEMOKRÁCIÁKBAN ► A funkciók lehetőleg váljanak külön ► A belbiztonsági szolgálat és a (külföldi) hírszerzés legyen szétválasztva ► A titkosszolgálatok és a rendőrség lehetőleg legyen elválasztva

A SZOLGÁLATOK HELYE A INTÉZMÉNYRENDSZERBEN Szolgálat típusaMi alá van rendelve Polgári hírszerzésKülügyminisztérium Kémelhárítás/AlkotmányvédelemÁllamfő Kormányfő Belügyminisztérium Igazságügyi minisztérium Rendészeti minisztérium HírszerzésKormányfő Külügyminisztérium Katonai hírszerzésKormányfő Honvédelmi minisztérium Katonai elhárításHonvédelmi minisztérium

BELBIZTONSÁG/HÍRSZERZÉS ELVÁLASZTÁSA: FRANCIAORSZÁG FenyegetésFunkciók Külsőkatonai hírszerzés DRM politikai hírszerzés DGSE Belső katonai kémelhárítás DPSD kémelhárítás, alkotmányvédelem DST

BELBIZTONSÁG/HÍRSZERZÉS ELVÁLASZTÁSA: NAGY-BRITANNIA FenyegetésFunkciók Külső hírszerzés MI6 GCHQ Belső katonai kémelhárítás fegyveres erők kémelhárítás, alkotmányvédelem MI5 Scotland Yard Special Branch

BELBIZTONSÁG/HÍRSZERZÉS ELVÁLASZTÁSA: NÉMETORSZÁG FenyegetésFunkciók Külső hírszerzés BND Belső katonai kémelhárítás MAD kémelhárítás, alkotmányvédelem BfV

BELBIZTONSÁG/HÍRSZERZÉS ELVÁLASZTÁSA: OLASZORSZÁG FenyegetésFunkciók Külső katonai hírszerzés AISE politikai hírszerzés AISE Belső katonai kémelhárítás fegyveres erők AISI kémelhárítás, alkotmányvédelem AISI

BELBIZTONSÁG/HÍRSZERZÉS ELVÁLASZTÁSA: USA FenyegetésFunkciók Külső katonai hírszerzés CIA NSA NRO DIA politikai hírszerzés CIA NSA NRO Belső katonai kémelhárítás fegyveres erők kémelhárítás, alkotmányvédelem FBI

A SZOLGÁLATOK ELLENŐRZÉSE NÉHÁNY ORSZÁGBAN OrszágEllenőrzés (Végrehajtó hat.) Ellenőrzés (Törvényhozó hat.) Jogi szab. szintje Franciaországvannincstörvény (2007) Nagy-Britanniavan törvény (1994) Németországvan törvény (1990) Olaszországvan törvény (1977/2007) USAvan törvény (U.S. Code) (1947)

Négy ország összehasonlítása a szolgálatok ellenőrzése szempontjából 1. USANSZKNagy-BritanniaMagyarország House Permanent Select Committee; Senate Select Committe Parlamentarisches Kontrollgremium Intelligence and Security Committee Nemzetbiztonsági Bizottság Mandátum erős gyenge közepes Tagság Mind a két ház tagjai, kiválasztva a Képviselőház és a Szenátus vezetői által A Bundestag képviselői, a Bundestag által választva Képviselők mindkét házból, kiválasztva a miniszterelnök által, az ellenzék vezetőjével konzultálva Képviselők, akiket a parlament választ

Négy ország összehasonlítása a szolgálatok ellenőrzése szempontjából 3. USANSZKNagy-BritanniaMagyarország Törvényhozás Mind a két bizottság kezdeményezhet és véleményez A bizottság kezdeményezhet és véleményez Nincs ilyen jogosultsága A bizottság kezdeményezhet és véleményez Felügyeleti jogkörök A műveletek törvényességének és az összes szolgálat eredményességének vizsgálata A szolgálatok pénzügyeinek, adminisztrációjának vizsgálata, a katonai szolgálatokat nem felügyeli és nem vizsgálja az műveletek törvényességének A műveletek törvényességét nem vizsgálhatja, de erre felkérheti a minisztert

Négy ország összehasonlítása a szolgálatok ellenőrzése szempontjából 4. USANSZKNagy-BritanniaMagyarország Költségvetés  Mind a két bizottság rendelkezik jóváhagyási és előirányzati jogkörrel  Mindkét bizottság ajánlásokat tehet a költségvetési bizottságnak  Jóváhagyja a költségvetési tervet  Konzultál a költségvetési bizottsággal  Rendelkezik költségvetési felügyeleti jogkörrel, de jóváhagyási jogkörrel nem  Az alsóház elnöke mellett működő számviteli bizottság felügyeli a költségvetési kiadások részteteit  Véleményezi a szolgálatok költségvetését  Javaslatot tehet

Négy ország összehasonlítása a szolgálatok ellenőrzése szempontjából 2. USANSZKNagy-BritanniaMagyarország Jelölés és kinevezés A Szenátus bizottsága jóváhagyja a szolgálatok vezetőit Nincs ilyen jogosultsága Kinevezési jogosultsága nincs, a jelölt alkalmasságáról véleményt nyilvánít Vizsgálati jogkör; információkhoz való hozzáférés  Panaszokat nem vizsgál  Mindkét bizottságnak teljes hozzáférése van minden információhoz  Mindkét bizottságnak van idézési jogköre  Ha az elnök rejtett műveletet hagy jóvá, erről mindkét bizottságok informálnia kell, jóllehet a műveleti szempontokat figyelembe kell vennie  Állampolgári panaszokat vizsgál  Információkat kérhet a kormánytól és a szolgálatoktól  Rendelkezik idézési jogkörrel  Fel van jogosítva bizonyítékok kikérésére és helyszíni szemlékre  Nincs formális vizsgálati jogosítvány  Nem vizsgája meghatározott műveletek törvényességét  Információkat kérhet, de meghatározott dokumentumokat nem  Nincs idézési jogköre, de szükség esetén a miniszterek és a szolgálatok vezetői tanúvallomást tesznek  Panaszokat vizsgálhat betekinthet bizonyos dokumentumokba  Idézési joga van  A műveletek törvényességét nem vizsgálhatja

AZ OLASZ SZOLGÁLATOK SZERVEZTTÖRTÉNETE SISDE AISI SIFAR SID (kat.) (kat.) SISMI (kat.) AISE funkcionális territoriális elv elv