Titkosszolgálatok és a demokráciák Titkosszolgálatok a században kurtán 2011
TITKOSSZOLGÁLATOK FUNKCIÓI FenyegetésFunkciók Külső katonai katonai hírszerzés politikai politikai hírszerzés Belső külföldi kat. kémek kémelhárítás külföldi pol. kémek rendszert ellenzők kémelhárítás, alkotmány/állam- védelem
ELVÁRÁSOK A TITKOSZOLGÁLATOKAL KAPCSOLATBAN A DEMOKRÁCIÁKBAN ► A funkciók lehetőleg váljanak külön ► A belbiztonsági szolgálat és a (külföldi) hírszerzés legyen szétválasztva ► A titkosszolgálatok és a rendőrség lehetőleg legyen elválasztva
A SZOLGÁLATOK HELYE A INTÉZMÉNYRENDSZERBEN Szolgálat típusaMi alá van rendelve Polgári hírszerzésKülügyminisztérium Kémelhárítás/AlkotmányvédelemÁllamfő Kormányfő Belügyminisztérium Igazságügyi minisztérium Rendészeti minisztérium HírszerzésKormányfő Külügyminisztérium Katonai hírszerzésKormányfő Honvédelmi minisztérium Katonai elhárításHonvédelmi minisztérium
BELBIZTONSÁG/HÍRSZERZÉS ELVÁLASZTÁSA: FRANCIAORSZÁG FenyegetésFunkciók Külsőkatonai hírszerzés DRM politikai hírszerzés DGSE Belső katonai kémelhárítás DPSD kémelhárítás, alkotmányvédelem DST
BELBIZTONSÁG/HÍRSZERZÉS ELVÁLASZTÁSA: NAGY-BRITANNIA FenyegetésFunkciók Külső hírszerzés MI6 GCHQ Belső katonai kémelhárítás fegyveres erők kémelhárítás, alkotmányvédelem MI5 Scotland Yard Special Branch
BELBIZTONSÁG/HÍRSZERZÉS ELVÁLASZTÁSA: NÉMETORSZÁG FenyegetésFunkciók Külső hírszerzés BND Belső katonai kémelhárítás MAD kémelhárítás, alkotmányvédelem BfV
BELBIZTONSÁG/HÍRSZERZÉS ELVÁLASZTÁSA: OLASZORSZÁG FenyegetésFunkciók Külső katonai hírszerzés AISE politikai hírszerzés AISE Belső katonai kémelhárítás fegyveres erők AISI kémelhárítás, alkotmányvédelem AISI
BELBIZTONSÁG/HÍRSZERZÉS ELVÁLASZTÁSA: USA FenyegetésFunkciók Külső katonai hírszerzés CIA NSA NRO DIA politikai hírszerzés CIA NSA NRO Belső katonai kémelhárítás fegyveres erők kémelhárítás, alkotmányvédelem FBI
A SZOLGÁLATOK ELLENŐRZÉSE NÉHÁNY ORSZÁGBAN OrszágEllenőrzés (Végrehajtó hat.) Ellenőrzés (Törvényhozó hat.) Jogi szab. szintje Franciaországvannincstörvény (2007) Nagy-Britanniavan törvény (1994) Németországvan törvény (1990) Olaszországvan törvény (1977/2007) USAvan törvény (U.S. Code) (1947)
Négy ország összehasonlítása a szolgálatok ellenőrzése szempontjából 1. USANSZKNagy-BritanniaMagyarország House Permanent Select Committee; Senate Select Committe Parlamentarisches Kontrollgremium Intelligence and Security Committee Nemzetbiztonsági Bizottság Mandátum erős gyenge közepes Tagság Mind a két ház tagjai, kiválasztva a Képviselőház és a Szenátus vezetői által A Bundestag képviselői, a Bundestag által választva Képviselők mindkét házból, kiválasztva a miniszterelnök által, az ellenzék vezetőjével konzultálva Képviselők, akiket a parlament választ
Négy ország összehasonlítása a szolgálatok ellenőrzése szempontjából 3. USANSZKNagy-BritanniaMagyarország Törvényhozás Mind a két bizottság kezdeményezhet és véleményez A bizottság kezdeményezhet és véleményez Nincs ilyen jogosultsága A bizottság kezdeményezhet és véleményez Felügyeleti jogkörök A műveletek törvényességének és az összes szolgálat eredményességének vizsgálata A szolgálatok pénzügyeinek, adminisztrációjának vizsgálata, a katonai szolgálatokat nem felügyeli és nem vizsgálja az műveletek törvényességének A műveletek törvényességét nem vizsgálhatja, de erre felkérheti a minisztert
Négy ország összehasonlítása a szolgálatok ellenőrzése szempontjából 4. USANSZKNagy-BritanniaMagyarország Költségvetés Mind a két bizottság rendelkezik jóváhagyási és előirányzati jogkörrel Mindkét bizottság ajánlásokat tehet a költségvetési bizottságnak Jóváhagyja a költségvetési tervet Konzultál a költségvetési bizottsággal Rendelkezik költségvetési felügyeleti jogkörrel, de jóváhagyási jogkörrel nem Az alsóház elnöke mellett működő számviteli bizottság felügyeli a költségvetési kiadások részteteit Véleményezi a szolgálatok költségvetését Javaslatot tehet
Négy ország összehasonlítása a szolgálatok ellenőrzése szempontjából 2. USANSZKNagy-BritanniaMagyarország Jelölés és kinevezés A Szenátus bizottsága jóváhagyja a szolgálatok vezetőit Nincs ilyen jogosultsága Kinevezési jogosultsága nincs, a jelölt alkalmasságáról véleményt nyilvánít Vizsgálati jogkör; információkhoz való hozzáférés Panaszokat nem vizsgál Mindkét bizottságnak teljes hozzáférése van minden információhoz Mindkét bizottságnak van idézési jogköre Ha az elnök rejtett műveletet hagy jóvá, erről mindkét bizottságok informálnia kell, jóllehet a műveleti szempontokat figyelembe kell vennie Állampolgári panaszokat vizsgál Információkat kérhet a kormánytól és a szolgálatoktól Rendelkezik idézési jogkörrel Fel van jogosítva bizonyítékok kikérésére és helyszíni szemlékre Nincs formális vizsgálati jogosítvány Nem vizsgája meghatározott műveletek törvényességét Információkat kérhet, de meghatározott dokumentumokat nem Nincs idézési jogköre, de szükség esetén a miniszterek és a szolgálatok vezetői tanúvallomást tesznek Panaszokat vizsgálhat betekinthet bizonyos dokumentumokba Idézési joga van A műveletek törvényességét nem vizsgálhatja
AZ OLASZ SZOLGÁLATOK SZERVEZTTÖRTÉNETE SISDE AISI SIFAR SID (kat.) (kat.) SISMI (kat.) AISE funkcionális territoriális elv elv