Intertemporális döntések magatartásgazdaságtani modellje Dezső Linda GTK SZTE Neszveda Gábor BCE KTK BCE, Behavioral Economics Workshop, 2010. 04. 23.
Milyen döntésekről van szó? Egy cserearány megfogalmazása a jövőbeli és a jelenbeli fogyasztás között. Jövőbeli fogyasztás mai értéke és/vagy jelenlegi fogyasztás jövőbeli értéke Példák: Ma elmegyek tornázni azért, hogy 1 év múlva csinos legyek Félreteszek a nyugdíjra most vagy elköltöm
Normatív modell A racionális fogyasztóról feltételezzük, hogy az időt stacionáriusan értékeli. A diszkontált hasznosság szerint konstans rátán számolja egy későbbi fogyasztás jelenbeli értékét (és fordítva) és a nagyobb hasznosságú alternatívát választja. A jelenben ugyanúgy értékeli a következő egy évet, mint a tíz év múlva bekövetkező egy évet. És képes fogyasztási pályáját előre optimalizálni. Valamint látja előre és be tudja építeni azokat a tényezőket (világállapotokat), amelyek most nincseneke jelen, de várhatóak. Minden ilyen info alapján diszkontál. Mintha a fogyasztó egy pénzügyi elemzőként számolna jelen – és jövőértékeket.
A valóság: Anomáliák1 Az érték nem következetes változása időben: ma: egy alma, holnap: két alma 50.nap: egy alma, 51.nap: két alma Türelmetlenség Nagysági hatás Nyereség-veszteség aszimmetria „Delay – speed up” aszimmetria Választási/Közömbösségi kérdésfelvetés . Tapasztalatok a fogyasztók viselkedéséről és empírikus viszglatok alapján elmondható, hogy a valóságban a fogyasztók megsértik a normativitást. – Azonos idővel eltolás esetén: érzékenyebben érint, ha most van a halasztás, mintha később 1Loewenstein & Prelec QJE 1992
Hiperbolikus diszkontálás2 Ahol φ(0)=1 Diszkontfüggvény pedig hiperbola Ahol α, β > 0 α – eltérés a konstans diszkontálástól 2Loewenstein & Prelec QJE 1992
Present bias – Jelen felé torzítás Csökkenő diszkontráta időben
Okok: Pszichológiai tényezők A cserearány kiszámolása NEHÉZ - korlátozott mentális kapacitás Nem vagyunk képesek tökéletesen előlátni: memóriából szisztematikusan torzan hívunk érzelmeket, zsigeri állapotokat nem tudunk tökéletesen elképzelni referencia-pont alkotása Cserearány változása az időben – közeli fogyasztásnál magasabb a diszkontráta
Program: Mi lehet az általános kognitív mechanizmus? Nehéz elképzelni, hogy az emberek hiperbolikus fg-formában gondolkoznak. Cél_1: Empírikus vizsgálatok: Milyen kognitív mechanizmus állhat a „rövidlátás” mögött – események reprezentációja Milyen mechanizmus révén konstruáljuk a referencia szintet? Hol és mit torzítunk? Cél_2: Általanos modell kialakítása
Köszönöm a figyelmet!