Kérdések, válaszok Érvelés és elemzési módszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kölcsönös befolyásolás
Advertisements


Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Weblap szerkesztés HTML oldal felépítése Nyitó tag Záró tag Nyitó tag Záró tag oldalfej tözs.
Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Érveléstechnika Miről lesz szó? I. Kérdések szerepe, funkciója II. Választípusok III. Kérdések típusai IV. Hibás kérdések V. Veszélyes.
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Tud Ön hullámlovagolni? 2012 után a kibocsátás-kereskedelemben Baráth Barna Vertis Zrt szeptember 15.
Vak ember ült egy épület előtt a lépcsőn, lábánál kalap táblával, a következő szöveggel: „Vak vagyok. Kérem, segítsenek.“
Mellár János 5. óra Március 12. v
Mi látszik egy jéghegyből?
Műveletek logaritmussal
Kérdések, válaszok Készítette: Elek Nikolett Szeptember 12.
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Euklidészi gyűrűk Definíció.
Csoport részcsoport invariáns faktorcsoport részcsoport
4. VÉGES HALMAZOK 4.1 Alaptulajdonságok
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
Bernoulli Egyenlőtlenség
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Karakterisztikák mérése 1 Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás V
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás 2. óra szeptember 9., 10. v
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Beszédjelek lineáris predikciója Takács György 4. előadás
2. Koordináta-rendszerek és transzformációk 2.1. Koordináta-rendszerek 2.2. Az egyenes és a sík egyenlete 2.3. Affin transzformációk 2.4. Projektív transzformációk.
Darupályák tervezésének alapjai
Ma sok mindenre fény derül! (Optika)
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém /' /
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
Faktoidok.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
szakmérnök hallgatók számára
A háború és a modern fegyveres erő
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
var q = ( from c in dc.Customers where c.City == "London" where c.City == "London" select c).Including( c => c.Orders ); select c).Including(
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
13. A zillmerezés, mint bruttó
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Két kvantitatív változó kapcsolatának vizsgálata
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
Mindennapos testnevelés a somogyjádi integrációban
7. Én lelkem, mire csüggedsz el? Mit kesergesz ennyire? :/: Bízzál Istenben s nem hágy el, Kiben örvendek végre. Ki nekem szemlátomást Nyújt kedves szabadulást,
MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Virtuális Méréstechnika Sub-VI és grafikonok 1 Makan Gergely, Vadai Gergely v
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat - levelező Sub-VI és grafikonok 1 Mingesz Róbert V
Elektronikus tananyag
Készítette: Horváth Viktória
1 TANULÁSI TÍPUS TESZT.
Tanévnyitó szeptember 5. Felnőttoktatási tagozat Budapest IX
A nőnek nem kell más, csak legyél neki:
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.2/  További programozási.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Nyilvános kommunikáció
Előadás másolata:

Kérdések, válaszok Érvelés és elemzési módszerek Készítette: Elek Nikolett 2011. Szeptember 14.

Miről lesz szó? Kérdések szerepe, funkciója Választípusok Kérdések típusai Hibás kérdések Hogyan kell a hibás kérdéseket kezelni Bereményi kutatás Beugró tudnivalók 2011. 09. 14.

I. Kérdések szerepe A vitákban gyakori eszköz Meghatározza a válaszadó mozgásterét → a kérdés meghatározás is Az egyik legerősebb érvelési eszköz A mellettünk szóló/ a másik ellen szóló legerősebb érvből érdemes indítani Nem szabad engedni, hogy figyelmen kívül hagyják a kérdésünket A választ figyelni kell 2011. 09. 14.

1. példa Törvénytisztelő polgár filmrészlet (32:24-35:15) Forrás:http://www.entertainmentwallpaper.com/images/desktops/movie/law_abiding_citizen05.jpg 2011. 09. 14.

II. Választípusok … a választ értékelni is kell (a kérdés grammatikájának függvényében) Egyenes/direkt válasz A kért információt tartalmazza Indirekt A kért információ egy részét tartalmazza Mellébeszélés A válasz nem a kért információt tartalmazza Ha nem kapunk választ, fel kell hívnunk erre a figyelmet és újra feltenni a kérdést 2011. 09. 14.

2. Példa- Mellébeszélés kezelése Best of Paxman: http://www.youtube.com/watch?v=sCo7qbzEX3c (2:30-4:18) 2011. 09. 14.

3. Példa- választípusok „Milyen programok lesznek az esküvő napján?” Egyenes válasz Reggel fodrász, kozmetikus, aztán fotózás, majd a házasságkötő teremben boldogító igen, aztán családi vacsora. Indirekt válasz Hát kimondjuk a boldogító igent a házasságkötő teremben. Mellébeszélés Nem hiszem el, hogy te is ezt kérdezed! Mégis mi lenne? Majd meglátod a meghívóban, nemsokára elküldjük. 2011. 09. 14.

III. Kérdések típusai Eldöntendő kérdés Bevállalja? → Igen./ Nem. Választó kérdés Melyik parlamenti párt álláspontja áll önhöz a legközelebb x. kérdésben? → A Fideszé./ Az MSZP-é./ A Jobbiké./ Az LMP-é. Kiegészítendő kérdés Hol a pénz? → témába vágó helymeghatározások 2011. 09. 14.

IV. Hibás kérdések … a kérdés meghatározás is A hibás kérdések nem jól határozzák meg a szóba jöhető válaszok halmazát Két csoportra oszthatók: Veszélyes kérdések és túl általános kérdés 2011. 09. 14.

IV. Hibás kérdések Veszélyes kérdések Túl általános kérdés 2011. 09. 14.

IV. Hibás kérdések Veszélyes kérdések Túl szűkre szabják a mozgásteret Veszélyeztetik a válaszadó álláspontját Túl általános kérdés Nem jelöli ki pontosan a várt információt Nem csak a szükséges információt célozza meg A kontextustól függ, mit tekintünk hibás kérdésnek! 2011. 09. 14.

4. Példa- túl általános kérdés „Mi foglalkoztatja mostanában?” Hibás, túl általános kérdés: Ha egy korrupciós ügybe keveredett közszereplőtől kérdezik ahelyett, hogy konkrétumokra, szereplőkre, következményekre kérdeznének rá. Nem hibás a kérdés: Ha pl. egy portré interjúban merül fel, és az interjúalany a véleményével is magát jellemezheti. 2011. 09. 14.

IV. Hibás kérdések- veszélyes kérdések Agresszív kérdés Komplex kérdés Túl sokat állító kérdés 2011. 09. 14.

A, Agresszív kérdés Túl szűkre szabja az egyenes válasz kereteit A kérdés által kijelölt válaszlehetőségek nem engedik meg, hogy a válaszadó a valós álláspontjának megfelelő választ adjon Lehetséges kedvesen is feltenni agresszív kérdést 2011. 09. 14.

5. Példa- agresszív kérdés Mázlista. Mint lett később Cseh Tamással, az önnel elsőként filmet készíttető Nemeskürty „tanár úrral”, illetve a darabot rendeztető Schwajda Györggyel, hogy csak néhány kvázi mentorát említsük. Ennyire Fortuna kegyeltje? Vagy az önérvényesítés művésze? - Ugyan. Cseh Tamással szinte végzetszerű volt a találkozásom, Nemeskürty István több, velem egyívású írófélét megkínált a lehetőséggel - én vállaltam. Schwajdának épp nem volt rendezője... 2011. 09. 14.

5. Példa- agresszív kérdés Miután a riporterek explicite kimondják, hogy Bereményi mázlista („Mázlista.”; „Ennyire Fortuna kegyeltje?”) és mindhárom példájuk Bereményi szerencsés mivoltját támasztja alá, ezek után fogalmaznak meg egy választó kérdést: „Ennyire Fortuna kegyeltje? Vagy az önérvényesítés művésze?” A sikerességnek számos egyéb oka lehet, pl.: tehetség, akaraterő, maximalizmus, állandó fejlődési igény, kapcsolatok stb. Azért agresszív ez a kérdés, mert a riporterek túl szűkre szabták az egyenes válasz kereteit, pozitív válaszlehetőségeket nem ajánlanak fel. 2011. 09. 14.

Az agresszív kérdés kezelése Mázlista vagy törtető? Egyenes válasz: Mázlista./ Törtető./Mindkettő. Kifejti álláspontját (de nem egyenesen a kérdésre válaszol, mellébeszél): Én a tehetségnek tulajdonítom stb. Az érveléstechnikailag ajánlott módszer 2011. 09. 14.

Az agresszív kérdés kezelése A módszer elemei: Rámutatunk arra, hogy a kérdés hibás Megfogalmazzuk a megfelelő kérdést Megválaszoljuk az általunk átfogalmazott kérdést, kifejtjük az álláspontunkat Jóváhagyást kérünk az újrafogalmazott kérdésre Ha nem hagyja jóvá, indokolja meg az okát 2011. 09. 14.

B, Komplex kérdés Túl sokat kérdez egyszerre Egy kérdezési egységben több kérdés szerepel, de az egészre vár egy választ Nehéz rekonstruálni, mi is a kérdés Esélyt ad a mellébeszélésre Elsikkadhatnak fontos kérdések Nem derül ki, mire válaszol a válaszadó Árukapcsolás problematika 2011. 09. 14.

6. Példa- komplex kérdés Egyetért-e Ön azzal, hogy: teljes számonkérésre van szükség, a politikusbűnözés pártállásától függetlenül? a képviselők visszahívhatóak legyenek, és a mentelmi jogukat el kell törölni? a politikusokat bűncselekmény elkövetése esetén kétszeres büntetéssel kell sújtani? → Igen? Akkor Ön is Jobbik szavazó. Forrás: http://www.tothpeterszeged.hu/rendet/program-reszlet-1.html 2011. 09. 14.

A komplex kérdés kezelése A módszer elemei: Rámutatunk arra, hogy a kérdés komplex. Megkérjük a kérdezőt, hogy tegye fel külön-külön a kérdéseket. 2011. 09. 14.

C, Túl sokat állító kérdés Olyan előfeltevéseket tartalmaz, amelyek veszélyesek a válaszadóra, annak álláspontjára nézve. A kérdező anélkül teszi fel a kérdését, hogy az előfeltevésekre előzőleg rákérdezett volna Bogarat ültet a fülünkbe Előfeltevések: Olyan állítások, amelyeknek igaznak kell lenniük, hogy a kérdés egyenesen megválaszolható legyen. Ha valaki egyenesen megválaszol egy kérdést, akkor elfogadja a benne foglalt előfeltevéseket is. 2011. 09. 14.

7. Példa- túl sokat állító kérdés Tücsök a hangyának: A szomszédaid tudják, milyen irigy vagy? 2011. 09. 14.

A Hangya lehetőségei: A szomszédaid tudják, milyen irigy vagy? 1. Igen/ Nem. Ha a kérdezett egyenes választ ad a kérdésre, akkor elfogadja az előfeltevések igazságát. (rossz fényt vet rá) 2. Álljon meg a menet! Te egész nyáron loptad a napot, míg én dolgoztam… Ha nem ad egyenes választ, mellébeszél. (a mellébeszélés rossz fényt vet(het) rá, „nem zörög a haraszt” effektus) 3. Ez felháborító, erre a kérdésre nem válaszolok. Kérdés visszautasítása. „Nem zörög a haraszt” effektus 4. Nem is vagyok irigy, aki megérdemli, annak szoktam segíteni. Előfeltevések tagadása. „Nem zörög a haraszt” effektus, bizonyítási kényszer átvállalása, a tagadás nehéz folyamat. 2011. 09. 14.

Jó válasz a túl sokat állító kérdésre Rámutatás, utalás a kérdés hibás jellegére A kérdés kimondatlan előfeltevésének explicitté tétele (állító formában) Az előfeltevés bizonyításának kérése Ez alapján a helyes válasz: Te minden alap nélkül állítod, hogy én irigy vagyok. Mire alapozod? 2011. 09. 14.

8. További példák Orbán Viktor és Kálmán Olga 1:46-2:33 Forrás: http://www.youtube.com/watch?v=YzNzOSz1Spw&feature=related Csollány Szilveszter és Hajdú Péter 2:22-2:33 Forrás: http://tv2.hu/frizbi_hajdu_peterrel/video/az-olimpikon-a-pult-moge-kenyszerult Orbán Viktor és Sváby András 0:00-1:26 Forrás:http://www.youtube.com/watch?v=yaNd0JBrSPE 2011. 09. 14.

Kötelező irodalom Margitay Tihamér (2007): Az érvelés mestersége. Typotex, Budapest. 517-539. 2011. 09. 14.

Riporteri visszaélések érveléstechnikai elemzése, hatásvizsgálata

A kutatásom Az érveléstechnikában egyértelmű hibák megítélése a laikus közönség körében E kutatás tárgya a kérdésekre, válaszokra adott érveléstechnikai elmélet tesztelése Egyedi módszertan Újságírói szakma érveléstechnika nélkül: mekkora veszteség? Mekkora felelőtlenség? Gyakori közszereplők: hasznos forrás? 2011. 09. 14.

Hipotézisem A laikus közönség is nagyrészt érzékeli ezeket a visszásságokat, még ha nem is tudja azonosítani ezeket a jelenségeket. 2011. 09. 14.

Bereményi valódi portréja 2011. 09. 14.

A probléma: ha a riporterek miatt a kép nem a valóságos, torzított 2011. 09. 14.

Nem kell Bereményit jobbnak láttatni, mint amilyen 2011. 09. 14.

2.3 Kvalitatív kutatás 3 vizsgált interjú Módszer: (1. Tartalomelemzés) (2. Átírások) 3. Nyitott kérdéses strukturált interjúk 4. Adatelemzés: kódolás, kategorizáció Elméleti mintavétel: az illetőnek ne legyenek érveléstechnikai ismeretei 20 válaszadó 2011. 09. 14.

3. Eredmények Az érveléstechnika terén nem jártas befogadó közönség is érzékeli-e a szabályszegéseket, a visszaélést? A válaszadók nagy része észlelt visszaélést. Az ő szemükben ezek milyen hatást, benyomást keltenek az interjú résztvevőiről? A riporterek: egyértelmű negatív benyomás jellemző, Bereményi megítélése már nem ilyen egyértelmű. Viszont, ha a válaszstratégia az érveléstechnikai elmélet szerint történik, a riportalany megítélése javul. 2011. 09. 14.

Jobb-e a megítélése az érveléstechnikailag helyes válaszoknak az eredetieknél? Egyértelműen igen. 2011. 09. 14.

Következtetések A hipotézisem a laikus közönség is nagyrészt érzékeli a visszásságokat, még ha nem is tudja azonosítani ezeket a jelenségeket, a vizsgált minta esetében beigazolódott. 2011. 09. 14.

Beugró A gyakorlat ideje: 2011. október 5. az óra második felében Pontos beosztás: a honlapon Hozni kell látható NÉVTÁBLÁT Felkészülni: Vitatípusok Hibás kérdések 2011. 09. 14.

Beugró 12 csoport, 6 vita 10 perces, irányított viták Szereplés: 5 pont Házi feladat: 10 pont 2011. 09. 14.