Faktoidok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

A kölcsönös befolyásolás

Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Készítette: Boros Erzsi
Weblap szerkesztés HTML oldal felépítése Nyitó tag Záró tag Nyitó tag Záró tag oldalfej tözs.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Érveléstechnika Miről lesz szó? I. Kérdések szerepe, funkciója II. Választípusok III. Kérdések típusai IV. Hibás kérdések V. Veszélyes.
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Tud Ön hullámlovagolni? 2012 után a kibocsátás-kereskedelemben Baráth Barna Vertis Zrt szeptember 15.
Érvek, érvelés.
Humánkineziológia szak
Vak ember ült egy épület előtt a lépcsőn, lábánál kalap táblával, a következő szöveggel: „Vak vagyok. Kérem, segítsenek.“
Mellár János 5. óra Március 12. v
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Műveletek logaritmussal
Kérdések, válaszok Készítette: Elek Nikolett Szeptember 12.
Euklidészi gyűrűk Definíció.
Ember László XUBUNTU Linux (ami majdnem UBUNTU) Ötödik nekifutás 192 MB RAM és 3 GB HDD erőforrásokkal.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Műszaki ábrázolás alapjai
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Védőgázas hegesztések
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Beszédjelek lineáris predikciója Takács György 4. előadás
2. Koordináta-rendszerek és transzformációk 2.1. Koordináta-rendszerek 2.2. Az egyenes és a sík egyenlete 2.3. Affin transzformációk 2.4. Projektív transzformációk.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém /' /
Kérdések, válaszok Érvelés és elemzési módszerek
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
szakmérnök hallgatók számára
2. A KVANTUMMECHANIKA AXIÓMÁI 1. Erwin Schrödinger: Quantisierung als Eigenwertproblem (1926) 2.
A háború és a modern fegyveres erő
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
Két kvantitatív változó kapcsolatának vizsgálata
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
2010. október 21. III. FELSŐOKTATÁSI MARKETING KONFERENCIA 1 A felsőoktatási marketing folyamatok minőségügyi támogatása Koczor Zoltán - Gáti József –
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Virtuális Méréstechnika Sub-VI és grafikonok 1 Makan Gergely, Vadai Gergely v
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat - levelező Sub-VI és grafikonok 1 Mingesz Róbert V
Elektronikus tananyag
Mikroökonómia gyakorlat
1 TANULÁSI TÍPUS TESZT.
A nőnek nem kell más, csak legyél neki:
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.2/  További programozási.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Nyilvános kommunikáció
Előadás másolata:

Faktoidok

A faktoidok A meggyőzés sikeres eszköze: faktoid A faktoid: „Olyan tény, ami csak azóta létezik, amióta az újságokba bekerült.” (Norman Mailer) Tágabban: Olyan állítás, amelyre nincs bizonyíték. (rémhírek, pletykák stb.) Fajtái: 1. Fikció, amely közszájon forog és egyre inkább tényként fogadják el az emberek. 2. Amely lehet igaz vagy hamis, de mindenestre semmi konkrét bizonyíték nem támasztja alá.

A faktoidok 1. Példa: 1944. szeptember 1-én az USA területén egy új sorozatos betörést elkövető személyről beszélt a sajtó. (Veszélyes, könnyen halállal végződő „gázzal” támadt. Az elkövetőt soha nem fogták el: valójában kitalált személy volt.) Másik példa: 1938 október 30-án mutatták be Orson Welles rádiójátékát (H.G. Wells művének adaptációját.) A lakosság jelentős része pánikba esett: a telefonvonalak izzottak, mert tömegesen köszöntek el az emberek szeretteiktől, abban a tudatban, hogy a marslakók tényleg támadnak.

A faktoidok 2. Példa: Összeesküvés-elméletek. Ha nincs mellette bizonyíték, ez is azt bizonyítja, hogy milyen erős kapcsolat van az összeesküvők között. (Milyen ügyesen összejátszanak.) További példák: a) munkahelyen: pletyka b) tárgyalóteremben: közvetett bizonyíték c) tömegkommunikációban: gyanúsítgatás

A faktoidok A politikában igen gyakori az alkalmazása. (Thomas Jeffersonról ellenfelei azt terjesztették, hogy ateista. Hiába próbálta tisztázni magát, az ateizmus vádja végigkísérte pályafutását. Goebbels és Sztálin szerint is a „kis hazugságokat” könnyen tisztázhatják a megvádoltak, de az igazán fantasztikusan hangzókat, az úgynevezett „nagy hazugságokat” szinte soha, ezek mindig beárnyékolják a megvádoltakat. Lásd koncepciós perek: Például Buharin terrorista, vagy Berija CIA ügynök.) Sokszor a sejtetés – a puszta kérdésfeltevés – is majdnem olyan mértékben beárnyékolja a vádlottat, mint a nyílt vádaskodás. (A kérdés szerepe a meggyőzésben)

Kérdések, válaszok Érvelés és elemzési módszerek Készítette: Elek Nikolett 2011. Szeptember 14.

Miről lesz szó? Kérdések szerepe, funkciója Választípusok Kérdések típusai Hibás kérdések Hogyan kell a hibás kérdéseket kezelni Bereményi kutatás Beugró tudnivalók 2011. 09. 14.

I. Kérdések szerepe A vitákban gyakori eszköz Meghatározza a válaszadó mozgásterét → a kérdés meghatározás is Az egyik legerősebb érvelési eszköz A mellettünk szóló/ a másik ellen szóló legerősebb érvből érdemes indítani Nem szabad engedni, hogy figyelmen kívül hagyják a kérdésünket A választ figyelni kell 2011. 09. 14.

1. példa Törvénytisztelő polgár filmrészlet (32:24-35:15) Forrás:http://www.entertainmentwallpaper.com/images/desktops/movie/law_abiding_citizen05.jpg 2011. 09. 14.

II. Választípusok … a választ értékelni is kell (a kérdés grammatikájának függvényében) Egyenes/direkt válasz A kért információt tartalmazza Indirekt A kért információ egy részét tartalmazza Mellébeszélés A válasz nem a kért információt tartalmazza Ha nem kapunk választ, fel kell hívnunk erre a figyelmet és újra feltenni a kérdést 2011. 09. 14.

2. Példa- Mellébeszélés kezelése Best of Paxman: http://www.youtube.com/watch?v=sCo7qbzEX3c (2:30-4:18) 2011. 09. 14.

3. Példa- választípusok „Milyen programok lesznek az esküvő napján?” Egyenes válasz Reggel fodrász, kozmetikus, aztán fotózás, majd a házasságkötő teremben boldogító igen, aztán családi vacsora. Indirekt válasz Hát kimondjuk a boldogító igent a házasságkötő teremben. Mellébeszélés Nem hiszem el, hogy te is ezt kérdezed! Mégis mi lenne? Majd meglátod a meghívóban, nemsokára elküldjük. 2011. 09. 14.

III. Kérdések típusai Eldöntendő kérdés Bevállalja? → Igen./ Nem. Választó kérdés Melyik parlamenti párt álláspontja áll önhöz a legközelebb x. kérdésben? → A Fideszé./ Az MSZP-é./ A Jobbiké./ Az LMP-é. Kiegészítendő kérdés Hol a pénz? → témába vágó helymeghatározások 2011. 09. 14.

IV. Hibás kérdések … a kérdés meghatározás is A hibás kérdések nem jól határozzák meg a szóba jöhető válaszok halmazát Két csoportra oszthatók: Veszélyes kérdések és túl általános kérdés 2011. 09. 14.

IV. Hibás kérdések Veszélyes kérdések Túl általános kérdés 2011. 09. 14.

IV. Hibás kérdések Veszélyes kérdések Túl szűkre szabják a mozgásteret Veszélyeztetik a válaszadó álláspontját Túl általános kérdés Nem jelöli ki pontosan a várt információt Nem csak a szükséges információt célozza meg A kontextustól függ, mit tekintünk hibás kérdésnek! 2011. 09. 14.

4. Példa- túl általános kérdés „Mi foglalkoztatja mostanában?” Hibás, túl általános kérdés: Ha egy korrupciós ügybe keveredett közszereplőtől kérdezik ahelyett, hogy konkrétumokra, szereplőkre, következményekre kérdeznének rá. Nem hibás a kérdés: Ha pl. egy portré interjúban merül fel, és az interjúalany a véleményével is magát jellemezheti. 2011. 09. 14.

IV. Hibás kérdések- veszélyes kérdések Agresszív kérdés Komplex kérdés Túl sokat állító kérdés 2011. 09. 14.

A, Agresszív kérdés Túl szűkre szabja az egyenes válasz kereteit A kérdés által kijelölt válaszlehetőségek nem engedik meg, hogy a válaszadó a valós álláspontjának megfelelő választ adjon Lehetséges kedvesen is feltenni agresszív kérdést 2011. 09. 14.

5. Példa- agresszív kérdés Mázlista. Mint lett később Cseh Tamással, az önnel elsőként filmet készíttető Nemeskürty „tanár úrral”, illetve a darabot rendeztető Schwajda Györggyel, hogy csak néhány kvázi mentorát említsük. Ennyire Fortuna kegyeltje? Vagy az önérvényesítés művésze? - Ugyan. Cseh Tamással szinte végzetszerű volt a találkozásom, Nemeskürty István több, velem egyívású írófélét megkínált a lehetőséggel - én vállaltam. Schwajdának épp nem volt rendezője... 2011. 09. 14.

5. Példa- agresszív kérdés Miután a riporterek explicite kimondják, hogy Bereményi mázlista („Mázlista.”; „Ennyire Fortuna kegyeltje?”) és mindhárom példájuk Bereményi szerencsés mivoltját támasztja alá, ezek után fogalmaznak meg egy választó kérdést: „Ennyire Fortuna kegyeltje? Vagy az önérvényesítés művésze?” A sikerességnek számos egyéb oka lehet, pl.: tehetség, akaraterő, maximalizmus, állandó fejlődési igény, kapcsolatok stb. Azért agresszív ez a kérdés, mert a riporterek túl szűkre szabták az egyenes válasz kereteit, pozitív válaszlehetőségeket nem ajánlanak fel. 2011. 09. 14.

Az agresszív kérdés kezelése Mázlista vagy törtető? Egyenes válasz: Mázlista./ Törtető./Mindkettő. Kifejti álláspontját (de nem egyenesen a kérdésre válaszol, mellébeszél): Én a tehetségnek tulajdonítom stb. Az érveléstechnikailag ajánlott módszer 2011. 09. 14.

Az agresszív kérdés kezelése A módszer elemei: Rámutatunk arra, hogy a kérdés hibás Megfogalmazzuk a megfelelő kérdést Megválaszoljuk az általunk átfogalmazott kérdést, kifejtjük az álláspontunkat Jóváhagyást kérünk az újrafogalmazott kérdésre Ha nem hagyja jóvá, indokolja meg az okát 2011. 09. 14.

B, Komplex kérdés Túl sokat kérdez egyszerre Egy kérdezési egységben több kérdés szerepel, de az egészre vár egy választ Nehéz rekonstruálni, mi is a kérdés Esélyt ad a mellébeszélésre Elsikkadhatnak fontos kérdések Nem derül ki, mire válaszol a válaszadó Árukapcsolás problematika 2011. 09. 14.

6. Példa- komplex kérdés Egyetért-e Ön azzal, hogy: teljes számonkérésre van szükség, a politikusbűnözés pártállásától függetlenül? a képviselők visszahívhatóak legyenek, és a mentelmi jogukat el kell törölni? a politikusokat bűncselekmény elkövetése esetén kétszeres büntetéssel kell sújtani? → Igen? Akkor Ön is Jobbik szavazó. Forrás: http://www.tothpeterszeged.hu/rendet/program-reszlet-1.html 2011. 09. 14.

A komplex kérdés kezelése A módszer elemei: Rámutatunk arra, hogy a kérdés komplex. Megkérjük a kérdezőt, hogy tegye fel külön-külön a kérdéseket. 2011. 09. 14.

C, Túl sokat állító kérdés Olyan előfeltevéseket tartalmaz, amelyek veszélyesek a válaszadóra, annak álláspontjára nézve. A kérdező anélkül teszi fel a kérdését, hogy az előfeltevésekre előzőleg rákérdezett volna Bogarat ültet a fülünkbe Előfeltevések: Olyan állítások, amelyeknek igaznak kell lenniük, hogy a kérdés egyenesen megválaszolható legyen. Ha valaki egyenesen megválaszol egy kérdést, akkor elfogadja a benne foglalt előfeltevéseket is. 2011. 09. 14.

7. Példa- túl sokat állító kérdés Tücsök a hangyának: A szomszédaid tudják, milyen irigy vagy? 2011. 09. 14.

A Hangya lehetőségei: A szomszédaid tudják, milyen irigy vagy? 1. Igen/ Nem. Ha a kérdezett egyenes választ ad a kérdésre, akkor elfogadja az előfeltevések igazságát. (rossz fényt vet rá) 2. Álljon meg a menet! Te egész nyáron loptad a napot, míg én dolgoztam… Ha nem ad egyenes választ, mellébeszél. (a mellébeszélés rossz fényt vet(het) rá, „nem zörög a haraszt” effektus) 3. Ez felháborító, erre a kérdésre nem válaszolok. Kérdés visszautasítása. „Nem zörög a haraszt” effektus 4. Nem is vagyok irigy, aki megérdemli, annak szoktam segíteni. Előfeltevések tagadása. „Nem zörög a haraszt” effektus, bizonyítási kényszer átvállalása, a tagadás nehéz folyamat. 2011. 09. 14.

Jó válasz a túl sokat állító kérdésre Rámutatás, utalás a kérdés hibás jellegére A kérdés kimondatlan előfeltevésének explicitté tétele (állító formában) Az előfeltevés bizonyításának kérése Ez alapján a helyes válasz: Te minden alap nélkül állítod, hogy én irigy vagyok. Mire alapozod? 2011. 09. 14.

8. További példák Orbán Viktor és Kálmán Olga 1:46-2:33 Forrás: http://www.youtube.com/watch?v=YzNzOSz1Spw&feature=related Csollány Szilveszter és Hajdú Péter 2:22-2:33 Forrás: http://tv2.hu/frizbi_hajdu_peterrel/video/az-olimpikon-a-pult-moge-kenyszerult Orbán Viktor és Sváby András 0:00-1:26 Forrás:http://www.youtube.com/watch?v=yaNd0JBrSPE 2011. 09. 14.

Kötelező irodalom Margitay Tihamér (2007): Az érvelés mestersége. Typotex, Budapest. 517-539. 2011. 09. 14.

Riporteri visszaélések érveléstechnikai elemzése, hatásvizsgálata

A kutatásom Az érveléstechnikában egyértelmű hibák megítélése a laikus közönség körében E kutatás tárgya a kérdésekre, válaszokra adott érveléstechnikai elmélet tesztelése Egyedi módszertan Újságírói szakma érveléstechnika nélkül: mekkora veszteség? Mekkora felelőtlenség? Gyakori közszereplők: hasznos forrás? 2011. 09. 14.

Hipotézisem A laikus közönség is nagyrészt érzékeli ezeket a visszásságokat, még ha nem is tudja azonosítani ezeket a jelenségeket. 2011. 09. 14.

Bereményi valódi portréja 2011. 09. 14.

A probléma: ha a riporterek miatt a kép nem a valóságos, torzított 2011. 09. 14.

Nem kell Bereményit jobbnak láttatni, mint amilyen 2011. 09. 14.

2.3 Kvalitatív kutatás 3 vizsgált interjú Módszer: (1. Tartalomelemzés) (2. Átírások) 3. Nyitott kérdéses strukturált interjúk 4. Adatelemzés: kódolás, kategorizáció Elméleti mintavétel: az illetőnek ne legyenek érveléstechnikai ismeretei 20 válaszadó 2011. 09. 14.

3. Eredmények Az érveléstechnika terén nem jártas befogadó közönség is érzékeli-e a szabályszegéseket, a visszaélést? A válaszadók nagy része észlelt visszaélést. Az ő szemükben ezek milyen hatást, benyomást keltenek az interjú résztvevőiről? A riporterek: egyértelmű negatív benyomás jellemző, Bereményi megítélése már nem ilyen egyértelmű. Viszont, ha a válaszstratégia az érveléstechnikai elmélet szerint történik, a riportalany megítélése javul. 2011. 09. 14.

Jobb-e a megítélése az érveléstechnikailag helyes válaszoknak az eredetieknél? Egyértelműen igen. 2011. 09. 14.

Következtetések A hipotézisem a laikus közönség is nagyrészt érzékeli a visszásságokat, még ha nem is tudja azonosítani ezeket a jelenségeket, a vizsgált minta esetében beigazolódott. 2011. 09. 14.

Beugró A gyakorlat ideje: 2011. október 5. az óra második felében Pontos beosztás: a honlapon Hozni kell látható NÉVTÁBLÁT Felkészülni: Vitatípusok Hibás kérdések 2011. 09. 14.

Beugró 12 csoport, 6 vita 10 perces, irányított viták Szereplés: 5 pont Házi feladat: 10 pont 2011. 09. 14.