A dal évszázadai. 1. Dal, de mégsem dal Görögök: ódé Rómaiak: Horatius carmenjei Középkor: trubadúrlíra – éppen, hogy nem személyes Az igazi, mai értelemben.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gyönyörű napot kívánok!
Advertisements

GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Arany János Ősszel.
Az állandó határozó és a vonzat
Advent 4. vasárnapja Advent két szálon fut: várakozunk a Messiás születésének a minden évben való megünneplésére, és próbálunk felkészülni a lelkünkben.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Összefoglalás Alföldy Jenő Irodalom 8. tankönyvéhez © Tomasovszky Edit
A KÖZÉPKOR IRODALMA A lovagi költészet.
Petőfi Sándor / / Kovács Zsuzsanna.
Készítették: Balázs, Misu, Zita, Zsuzsi
Gondolatok a barátságról szeretettel barátaimnak
Gondolatok a barátságról
A szüret motívuma az elégikus irodalomban 22A. 1. A szüret a falu életében •Az Alföldön Szent Mihály, a Dunántúlon Terézia napján kezdik (szept29, okt15)
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
Amit a Spanielekről tudni kell!
BŰN ÉS BŰNHŐDÉS ARANY JÁNOS BALLADÁIBAN
Arany balladái.
Klasszicizmus Romantika
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Babits Mihály (Szekszárd, Budapest, 1941)
Fent vagy valamelyik közösségi portálon?. A közösségi weboldalak, mint amilyen a Facebook, a MySpace vagy az iwiw, az oldalukon megjelenő reklámokból.
Zsikazsu Emlékkönyve.
Friedrich Hölderlin 1770.március június 7.
A magyar felvilágosodás irodalomból
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
Bécsi klasszicizmus Joseph Haydn
Berzsenyi Dániel Érettségi tételminta.
Tematika 9. évfolyam irodalom.
A görög és római líra.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Forradalmi költészete
A 19. századi líra átalakulása
Jung Károly: Dal a hazáról
1906 Párizs Akkor nyáron korán beköszöntött az ősz, és a sarkon  besodorta a szél a hulló faleveleket. És itt, a kávéház teraszán megszületett a Párisban.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
Ki beszél a versben? A lírai én fogalma
Homérosz és művei 3/A.
A drámai monológ 28/B.
A ballada 31/A.
A szimbolizmus.
Vezess, Jézusunk, S véled indulunk. Küzdelemre hív az élet, Hadd kövessünk benne téged! Fogjad hát kezünk, Míg megérkezünk!
Arany János Mindvégig.
A görög líra Apolló és a líra.
Nem volt fény, amely tovább vezet,
Dráma Irodalmi mű.
Hogyan készüljünk fel a szóbeli interjúra? Milyen kérdések várhatóak?
Francois Villon.
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
I. Eltér-e az alany-állítmány viselkedése az alárendelő szintagmáktól? Három helyen azt mondhatjuk, igen, ez a régi elmélet mellett szól. (Oda-vissza kérdezhetőség,
Egy műfaj nyomában: az elégia
Az Élet Igéje november „Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni az Isten országába.” (Mt 19,24)
Az Élet Igéje szeptember.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
A BALLADA Formája: verses Szerzője: népballada – ismeretlen
Fel, mert az irgalom percei múlnak, Életünk, mint folyam árja siet,
Petőcz András: Könyörgés 30/B. Hogyan elemezhetünk egy ilyen rövid művet? Életrajzi háttér: 1959-ben született, a nyolcvanas évek egyik formabontó irodalmi.
Tanórai szokásaim 5/14.
PETŐFI SÁNDOR ( ).
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
Ady: Új versek Ciklusok, témák, motívumok. 1. Bevezetés- Ady költészete  A 20. század eleji magyar líra megújítója  Szecessziós- szimbolista költői.
Elemzés MNÁ   január 22-én írta Kölcsey Ferenc, ma ezt a napot a Magyar kultúra napjaként tartjuk számon.  Az alcím - „A magyar nép zivataros.
az akvarell a festészet költészete líra és dráma egyszemélyben.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A romantika.
Vojtina ars poeticája:
Velünk élő középkor Forrás:
Gyönyörű napot kívánok!
Előadás másolata:

A dal évszázadai

1. Dal, de mégsem dal Görögök: ódé Rómaiak: Horatius carmenjei Középkor: trubadúrlíra – éppen, hogy nem személyes Az igazi, mai értelemben vett dal első alkotója: Vogelweide, lied, Hársfaágak csendes árnyán Hasonlóan közvetlen, személyes: vágánsdalok Sok közülük bordal, ami az ókori Anakreónt utánozza Első jellemzője tehát: személyes közvetlenség

Az ódé dal, így a choródia is, de éppenséggel nem személyes

A kórus a közvélekedést képviseli, így nem lírai

Horatius carmeneinek jelentése szintén: dal Mégsem dalok, mert tanító szándékuk, emelkedettségük ódává teszi őket Thaliarcushoz: - drámai, mert az élet egészéről szól - megszólít: ne bánd, a holnap mit hoz… - felfokozott: roskad a hó alatt, és nyög az erdő - általánosságok után: zálogul rabolt gyűrű

A trubadúrdal is személytelen: ugyanazokat a paneleket alkalmazza

A vágánsdalok is közkeletű tartalmakat fejeznek ki, pl. a szerencse forganódságát

Vogelweide: Hársfaágak csendes árnyán: az első igazi dal, lied: személyes, egyedi, közvetlen, lírai

2. Klasszicizmus-szentimentalizmus Goethe: Vándor éji dala A legegyszerűbb téma, ellentmondások nélkül Rövid, látszólag igénytelen, spontán Jelentése nem áttételes: azt jelenti, amit mond Denotatív, és nem konnotatív Tehát: a dal egyszerű, egynemű, jelképes áttételek nélküli – inkább hangulat, mint tartalom

Az alkonyi perc az elmúlás kódja, jelképe, emblémája - Nem tartalomban gazdag, hanem érzésben, hangulatban – igazi dal

E házikó közelében írta Goethe A vándor éji dalát

3. Romantika Közösségi dalok: harci dal, csatadal, lelkesítő dal Kollektív műfajjá alakul, bár szerzője konkrét, ismert Petőfi: Nemzeti dal Hosszú benne a refrén, hogy gyorsan kollektívvá válhasson Erőteljes a ritmus, hogy énekelni is lehessen Tehát: rövidség, énekelhetőség, sok ismétlődés

Petőfi Nemzeti dala rövid, egyszerű, énekelhető, sok ismétlésben gazdag – könnyen kollektivizálható

A legiskolázatlanabb nép is érti, ismeri

4. Modernség A dekadencia korában a lelkesedés vagy búfelejtő mámor elvész a dalokból Helyette: a pusztulás, hanyatlás keserű melódiáivá lesznek Paul Verlaine: Őszi chanson – ősz, elmúlás, betegség, aláhullás Ady Endre: A fekete zongora – kiszolgáltatottság, disszonancia, koporsószerű feketeség Tehát: a dal a modern költészetben sötét színezetűvé válik, vagy elégikus belenyugvással, vagy tiltakozó drámaisággal

Verlaine Őszi chansonja is dalszerű, hangulati líra

A fekete zongora anti- bordal