KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ (A SZÁLLÍTMÁNYOZÁS FÖLDRAJZA) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet <http://www.vki.hu/~tfleisch> <tfleisch@vki.hu> Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás szak Szolnok, 2005 október 15.
KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ – ELSŐ DUPLA ÓRA A földrajz és a földrajzi ábrázolás A közlekedési földrajz Néhány általános közlekedési szempont A közlekedéstörténet jelentős állomásai A vízi közlekedésről A vasúti közlekedésről A vasútállomások szerepének változása
KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ Az egyes országok ábrázolt területe a lakosság számával arányos (1970) Cole, J.P. Geography of World Affairs
KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ Az egyes országok ábrázolt területe az általuk felhasznált energia mennyiségével arányos Cole, J.P. Geography of World Affairs
Transport Geography Copyright © 1999-2005, Jean-Paul Rodrigue, Dept. of Economics & Geography, Hofstra University, Hempstead, NY, 11549 USA. Jean-paul.Rodrigue@hofstra.edu You may use the figures within for educational purposes only. No modification or redistribution permitted. For more information: http://people.hofstra.edu/geotrans
Transportation Network Density (in km per 100 sqr km), 2000 More than 100 km / 1002 km 60-100 km / 1002 km 40-60 km / 1002 km Source: ESRI. 20-40 km / 1002 km 10-40 km / 1002 km Less than 10 km / 1002 km
Fields of Transport Geography Environmental studies Natural resources Resource planning NATURAL SCIENCES PLANNING Transport geography Fields at the core of transport geography Field methods Transport demand Population geography Regional planning Cartography Fields related to transport geography Spatial statistics, modeling Information systems Transport networks Transport nodes Regional geography Regional economics MATHEMATICS, COMPUTER SCIENCE ECONOMICS Operations research Spatial optimization Economic geography Political Geography Historical geography World geography POLITICAL SCIENCE HISTORY ECONOMICS, SOCIOLOGY Land use Urban geography Location theory ECONOMICS
The Transport System Nodes Networks Demand Origins Destinations Intermediacy Terminals Locations Friction People Freight Information Flows Linkages Networks Demand
Dimensions of Transport Geography Environment Engineering Computer science Mathematics Economics SPACE Technology Sociology Demography Planning Policy History
Absolute and Relative Barriers Absolute Barrier Modal Change A B Detour Relative Barrier A B Low High Friction
The Geographical Space of Maritime Transportation Northwest Gibraltar M Suez Malacca P A I P Panama Sunda Magellan Good Hope
The Great Circle Distance between New York and Moscow 40’45”N 73’59”W Cos (D) = (Sin a Sin b) + (Cos a Cos b Cos |c|) Sin a = Sin (40.5) = 0.649 Sin b = Sin (55.5) = 0.824 Cos a = Cos (40.5) = 0.760 Cos b = Cos (55.5) = 0.566 Cos c = Cos (73.66 + 37.4) = -0.359 Cos (D) = 0.535 – 0.154 = 0.381 D = 67.631 degrees 1 degree = 111.32 km, so D = 7528.66 km
Major Global Wind Patterns January July Source: adapted from M. Tomczak and J.S. Godfrey (1994) Regional Oceanography: An Introduction, London: Pergamon.
Transportation Networks and Geographical Specialization
Transportation Networks and Geographical Segregation
Mit tehet a közlekedési hálózat Mit tehet a közlekedési hálózat? Feltártság, megközelíthetőség, átszelhetőség, elkerülhetőség Centripetális és centrifugális hálózatok megkülönböztetése Forrás: Rodrigue, J-P (1998-2003), Dept. of Economics & Geography, Hofstra University
Mail Delivery Times between New York and San Francisco, 1840-2000 (in days) Source: SRI International (2002) http://www.sri.com/policy/csted/reports/economics/fedex/
Space / Time Convergence of the World Transport System 1500-1840 Average speed of wagon and sail ships: 16 km/hr 1850-1930 Average speed of trains: 100 km/hr. Average speed of steamships: 25 km/hr 1950 Average speed of airplanes: 480-640 km/hr 1970 Average speed of jet planes: 800-1120 km/hr 1990 Numeric transmission: instantaneous
The Silk Road and the Arab Sea Routes EUROPE Turpan Rome Gobi Desert Black Sea Caspian Sea Samarkand Kashgar Dunhuang Athens Constantinople Bukhara Taklimakan Desert Antioch Lanzhou Hamadan Merv Rey Bactra Hotan Xi’an Mediterranean Ocean Tyre Baghdad PERSIA Alexandria CHINA EGYPT Red Sea Muscat Barbaricon Calcutta Guangzhou Berenike Pacific Ocean ARABIA Sur Barygaza INDIA Muza Kané Arabian Sea Bay of Bengal South China Sea Aden Muziris Mogadishu SOMALIA Indian Ocean Malacca Atlantic Ocean Mombasa JAVA 500 Miles
Roman Road Network, 200 AD Atlantic Ocean Black Sea Adriatic Sea Mediterranean Ocean 500 km Red Sea
Grand Canal System Yellow Sea East China Sea Beijing Jizhou Luoyang Tonghui Canal (Yuan) Yongji Canal (Sui and Yuan) Yellow Sea Old course of the Yellow River (Song) Jiao-Lai Canal (Yuan) Yongji Canal (Sui) Jizhou Canal (Yuan) Jizhou East China Sea Tongji Canal (Sui) Luoyang Kaifeng Huaiyin Bian Canal (Song) Chuzhou Yangzhou Canal (Song and Yuan) Yangzhou Jiangnan Canal (Sui, Song and Yuan) Suzhou 400 km Hangzhou
Early European Maritime Expeditions Cabot (1497) Colombus (1492-93) 370 leagues Cape Verde Gama (1497-99) Magellan (1519-22) Treaty of Tordesillas Line (1494)
Colonial Trade Pattern, North Atlantic, 18th Century 1) Sugar, Molasses, Slaves 2) Flour, Meat, Lumber Tobacco, Furs, Indigo, Lumber Europe North America Sugar, Molasses, Fruits Manufactures 1 North Atlantic Ocean 2 Africa West Indies Dominant wind Slaves, Gold, Pepper South America Trade Route
Major Canals Built 540-1320 Grand Canal Beijing – Hangzhou (2,500 km) 11th Century Naviglio Grande Milan – Adriatic (30 km) 1390-97 Stecknitz Canal Elbe – Trave (11 km) 1604-42 Briare Canal Seine – Loire (58 km) 1667-81 Canal du Midi Garonne – Mediterranean (279 km) 1732 Ladoga canal St. Petersburg – Volga (110 km) 1759-61 Bridgewater Canal Worsley – Manchester (16 km) 1784-1833 Rhine-Rhone canal Strasburg-Mulhouse-Burgundy (319 km) 1810-24 North Sea canal Amsterdam – North Sea (20 km) 1817-25 Erie canal Buffalo – Albany (544 km) 1836-45 Ludwigskanal Main – Danube (172 km) 1838-54 Rhine – Marne canal Saverne gap (314 km) 1859-69 Suez canal Mediterranean – Red Sea (112 km) 1894 Manchester Ship Canal Manchester – Liverpool (64 km) 1887-95 Kiel canal Baltic Sea – North Sea (99 km) 1906-14 Panama canal Atlantic Ocean – Pacific Ocean (80 km) 1905-38 Mittellandkanal Rhine – Elbe (320 km) Source: adapted from Leibrand, K. (1970) Transportation and Town Planning, Cambridge, MA: MIT Press, p. 24.
Geographical Impact of the Suez Canal, 1869 EUROPE EAST ASIA Suez Canal AFRICA 10,000 KM 16,000 KM Indian Ocean
Geographical Impact of the Panama Canal, 1914 NORTH AMERICA Atlantic Ocean 8,000 KM Panama Canal Pacific Ocean SOUTH AMERICA 21,000 KM
Maritime Journey from Britain to Australia, 1788-1960 Source: Australian National Maritime Museum.
Comparison between a Contemporary and Second World War Tanker Modern VLCC (305 m) 1975 T2 Tanker (153 m) 1942
Belvízi hajózás Valaha a legfontosabb szárazföldi(!) távolsági közlekedési mód volt. ma néhány % (áruszáll.) forgalom áttolódása vasút – majd közút felé
Repin: Hajóvontatók a Volgán
Grof Széchenyi István: Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezésérül. Pozsony január 25-dikén 1848. „A vaspályák ennyire kedvező eredményei természetesen a közlekedések más eszközeinek becsét igen csökkentették: különösen hatottak pedig a csatornákra, ezeknek értékét 40-50 %-tel alászállitván; mi miatt azok néhol teljesen elhagyattak; másutt – igen népes gyárvidékeken – fentartották magukat, hol elegendő víz van, s az esés viszonyai kedveztek.” „A kőutak ott sokkal kevesbé szenvedtek a vaspályák által mint előre hitték; jelenleg arra szolgálnak, hogy egyes helyeket egymással, s a legközelebbi vasuttal összekössék; e részben fényesen kimutatá a tapasztalás, miszerint szaporodott közlekedési eszközök a forgalom gyarapodását eszközlik mindenhol.”
Belvízi hajózás Ft/tkm „olcsó” – ha adott a folyó, kikötő, hajó, személyzet, áru Meder: rajnai és dunai profil „NyEu” NL 40 % B és D 20 % és támogatott, a többi csökken, vagy nem létezik (tengerpart, torkolat, XVIIIsz-i csatornák, hagyomány)
Belvízi hajózás
Belvízi hajózás
Belvízi hajózás
KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ (A SZÁLLÍTMÁNYOZÁS FÖLDRAJZA) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet <tfleisch@vki.hu> <http://www.vki.hu/~tfleisch> KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás szak Szolnok, 2005 október 15.