KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ (A SZÁLLÍTMÁNYOZÁS FÖLDRAJZA)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Getting started with intercultural dialogue - perspectives from HungaryAvviare il dialogo interculturale – prospettive nei musei ungheresiGetting started.
Advertisements

Eisenbahn-Unfalluntersuchungsstelle des Bundes KBSZ Szakmai találkozó Siófok, október 8. Bundesministerium für Verkehr, Bau- und Stadtentwicklung.
1 groupement national interprofessionnel des semences et plants Vetőmagpiac forgalom az Európai Unióban Az EU vetőmag súlya a világ vetőmag termesztésében.
Az Intel® Xeon® processzor 5500 sorozat
Geszler Nikolett Budapesti Corvinus Egyetem
Pannon Egyetem – Fizika Intézet University of Pannonia – Institute of Physics Metamer minták „előállítása” és színinger-metrikai felhasználása ’Producing’
Nyugdíjreform folyt. köv.? Pension Reform To Be Continued? Bodor András “PENSION REFORM IN HUNGARY: DO WE NEED ONE (PILLAR) MORE?” symposium Washington.
Hungary In the heart of Europe for over 1100 years Member of the European Union since May 2004 Citizenship: 10 million Economic Importance.
What is the Mission Situation in Hungary?. Dr. György KOVÁCS What Is The Mission Situation In Hungary? Presentation Design by Ed Nickle – United World.
„ Bottom-up” cluster development and cooperation in Hungary Hungarian Confederation of Clusters and Networks Conference on cluster-cooperation in the V4.
ENEREA - Észak –Alföld Regional Energy Agency Gábor Vámosi Managing director.
Spring School Mathematics and Computer-Aided Modeling in Sciences Szeged: May Novi Sad: May Jó szomszédok a közös jövőért Good neighbours.
Kalman-féle rendszer definíció Kálmán Rudolf Rudolf Emil Kalman was born in Budapest, Hungary, on May 19, He received the bachelor's degree (S.B.)
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
A globalizáció indikátorai, A fenti táblázat az alábbi források kivonata: World Investment Report, International Trade Statistics Yearbook,
Ea01 Rádiószolgálatok - FNFT A rádió összeköttetések és vezetékes összeköttetések összehasonlítása Rádiórendszerek típusai.
Bevezetés a tárgyakhoz Tárgyak  Objects are the containers for values of a specified type  Objects are either signals, variables or constants  Once.
Kortárs diagnózisok helyzetfelmérés.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Európa népessége (egyéb elemek). A., Népsűrűség I. Meghatározó tényezők 1. természeti környezet a., domborzat b., éghajlat 2. gazdasági tényezők II.
Készítette: Staberecz Márk Tantárgy: Testnevelés.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Az erőátviteli rendszer
Course Situation and Event Driven Models for Multilevel Abstraction Based Virtual Engineering Spaces Óbuda University John von Neumann Faculty of Informatics.
Course Situation and Event Driven Models for Multilevel Abstraction Based Virtual Engineering Spaces Óbuda University John von Neumann Faculty of Informatics.
Címszámítás Számítógép hálózatok gyakorlata
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Wednesday, July 23, 2014 Kiss Judit, ügyvezető igazgató - Manpower Entering the Human Age.
KÖZÉP-ÁZSIA:A GREAT GAME- MASODIK FELVONÁS Tamás Pál MTA SZKI.
Alertet indíthat egy: SQL Server esemény (LOG) SQL Server performancia érték WMI events Alert végezhet: Operátor értesítést JOB indítás (válasz az eseményre)
Projektmunka az NI-nál
szakmérnök hallgatók számára
Elektroanalitikához segédábrák Az ábrák több, részben szerzői jogokkal védett műből, oktatási célra lettek kivéve. Csak az intranetre tehetők, továbbmásolásuk,
Aktuális helyzet Elhasznált gumiabroncs hasznosítás MAGUSZ
Anyagok 3. feladat 168. oldal.
Biometria I. SANB_BI1019 Pearson-féle Chi-négyzet (χ2) teszt Molnár Péter Állattani Tanszék
TERMÉKAJÁNLÓ DOBOZOK Érvényes: február 8.. TERMÉKAJÁNLÓ DOBOZOK  Képes-szöveges termékajánló dobozok az Index, Velvet és Dívány cikkoldalain 
Kormányszóvivői tájékoztató Közmegbecsülés a köz szolgálatáért.
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
Szalma Botond Plimsoll Kft - MAHOSZ
Standardizálás Példák.
Teachers as key stakeholders of ICT in Hungarian schools Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Tanulni, tanulni, tanulni Értékesítői képességek, a személyzet képzése.
Adatokkal a vásárlók és az eladók nyomában (Mindenhol vár egy jófogás) Kovács Márton.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudomanyi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke 1 Tokozások termikus tesztje, minősítése.
Multilingual websites in Hungary Gabriella Szalóki Egy előadás könnyen vitára ösztönözheti a hallgatóságot. A PowerPoint bemutatók használatával azonban.
A magyar nyelv nagyszótára ‘Comprehensive Dictionary of Hungarian’ (Dictionary of the Academy) A brief history Tamás Péter Szabó Department of Lexicography.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Tények Tartományok Érdekességek.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A sablon nyelvének választása: /Format/Slide Design /majd jobb oldalt válaszd a másik be- ágyazott sablont! Projekt logó beállítása: /View/Master /Slide.
New Horizons in Brain Research & Gendered Innovation VALÉRIA CSÉPE Brain Imaging MTA RCNS, Budapest.
Department of Applied Mechanics – Budapest University of Technology and Economics Magas röptű robotok a mennyezeten Magas röptű robotok a mennyezeten Stépán.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Technological investigation of Early Neolithic pottery from Vörs, South-West Hungary Gherdán, Katalin* - T. Biró, Katalin** - Szakmány, György* - Tóth,
Magyar Orvostanhallgatók Egyesülete Hungarian Medical Students’ International Relations Committee The Committee about 1000 members in Hungary 4 Local.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
The Major River Valley Civilizations
Systems Hardware Business challenge
Overall Equipment Effectiveness (OEE)
Main Idea: New nations emerged from the British colony of India
Nokia C5 Data Sheet Planned Market Introduction • Q Category
Assessment & Accountability Update
Knowledge Organiser: The American West
Eastern Analytical Symposium, Princeton NJ
Major Academic Plan (MAP)
Dalit Shental-Bechor, Turkan Haliloglu, Nir Ben-Tal 
Előadás másolata:

KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ (A SZÁLLÍTMÁNYOZÁS FÖLDRAJZA) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet <http://www.vki.hu/~tfleisch> <tfleisch@vki.hu> Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás szak Szolnok, 2005 október 15.

KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ – ELSŐ DUPLA ÓRA A földrajz és a földrajzi ábrázolás A közlekedési földrajz Néhány általános közlekedési szempont A közlekedéstörténet jelentős állomásai A vízi közlekedésről A vasúti közlekedésről A vasútállomások szerepének változása

KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ Az egyes országok ábrázolt területe a lakosság számával arányos (1970) Cole, J.P. Geography of World Affairs

KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ Az egyes országok ábrázolt területe az általuk felhasznált energia mennyiségével arányos Cole, J.P. Geography of World Affairs

Transport Geography Copyright © 1999-2005, Jean-Paul Rodrigue, Dept. of Economics & Geography, Hofstra University, Hempstead, NY, 11549 USA. Jean-paul.Rodrigue@hofstra.edu You may use the figures within for educational purposes only. No modification or redistribution permitted. For more information: http://people.hofstra.edu/geotrans

Transportation Network Density (in km per 100 sqr km), 2000 More than 100 km / 1002 km 60-100 km / 1002 km 40-60 km / 1002 km Source: ESRI. 20-40 km / 1002 km 10-40 km / 1002 km Less than 10 km / 1002 km

Fields of Transport Geography Environmental studies Natural resources Resource planning NATURAL SCIENCES PLANNING Transport geography Fields at the core of transport geography Field methods Transport demand Population geography Regional planning Cartography Fields related to transport geography Spatial statistics, modeling Information systems Transport networks Transport nodes Regional geography Regional economics MATHEMATICS, COMPUTER SCIENCE ECONOMICS Operations research Spatial optimization Economic geography Political Geography Historical geography World geography POLITICAL SCIENCE HISTORY ECONOMICS, SOCIOLOGY Land use Urban geography Location theory ECONOMICS

The Transport System Nodes Networks Demand Origins Destinations Intermediacy Terminals Locations Friction People Freight Information Flows Linkages Networks Demand

Dimensions of Transport Geography Environment Engineering Computer science Mathematics Economics SPACE Technology Sociology Demography Planning Policy History

Absolute and Relative Barriers Absolute Barrier Modal Change A B Detour Relative Barrier A B Low High Friction

The Geographical Space of Maritime Transportation Northwest Gibraltar M Suez Malacca P A I P Panama Sunda Magellan Good Hope

The Great Circle Distance between New York and Moscow 40’45”N 73’59”W Cos (D) = (Sin a Sin b) + (Cos a Cos b Cos |c|) Sin a = Sin (40.5) = 0.649 Sin b = Sin (55.5) = 0.824 Cos a = Cos (40.5) = 0.760 Cos b = Cos (55.5) = 0.566 Cos c = Cos (73.66 + 37.4) = -0.359 Cos (D) = 0.535 – 0.154 = 0.381 D = 67.631 degrees 1 degree = 111.32 km, so D = 7528.66 km

Major Global Wind Patterns January July Source: adapted from M. Tomczak and J.S. Godfrey (1994) Regional Oceanography: An Introduction, London: Pergamon.

Transportation Networks and Geographical Specialization

Transportation Networks and Geographical Segregation

Mit tehet a közlekedési hálózat Mit tehet a közlekedési hálózat? Feltártság, megközelíthetőség, átszelhetőség, elkerülhetőség Centripetális és centrifugális hálózatok megkülönböztetése Forrás: Rodrigue, J-P (1998-2003), Dept. of Economics & Geography, Hofstra University

Mail Delivery Times between New York and San Francisco, 1840-2000 (in days) Source: SRI International (2002) http://www.sri.com/policy/csted/reports/economics/fedex/

Space / Time Convergence of the World Transport System 1500-1840 Average speed of wagon and sail ships: 16 km/hr 1850-1930 Average speed of trains: 100 km/hr. Average speed of steamships: 25 km/hr 1950 Average speed of airplanes: 480-640 km/hr 1970 Average speed of jet planes: 800-1120 km/hr 1990 Numeric transmission: instantaneous

The Silk Road and the Arab Sea Routes EUROPE Turpan Rome Gobi Desert Black Sea Caspian Sea Samarkand Kashgar Dunhuang Athens Constantinople Bukhara Taklimakan Desert Antioch Lanzhou Hamadan Merv Rey Bactra Hotan Xi’an Mediterranean Ocean Tyre Baghdad PERSIA Alexandria CHINA EGYPT Red Sea Muscat Barbaricon Calcutta Guangzhou Berenike Pacific Ocean ARABIA Sur Barygaza INDIA Muza Kané Arabian Sea Bay of Bengal South China Sea Aden Muziris Mogadishu SOMALIA Indian Ocean Malacca Atlantic Ocean Mombasa JAVA 500 Miles

Roman Road Network, 200 AD Atlantic Ocean Black Sea Adriatic Sea Mediterranean Ocean 500 km Red Sea

Grand Canal System Yellow Sea East China Sea Beijing Jizhou Luoyang Tonghui Canal (Yuan) Yongji Canal (Sui and Yuan) Yellow Sea Old course of the Yellow River (Song) Jiao-Lai Canal (Yuan) Yongji Canal (Sui) Jizhou Canal (Yuan) Jizhou East China Sea Tongji Canal (Sui) Luoyang Kaifeng Huaiyin Bian Canal (Song) Chuzhou Yangzhou Canal (Song and Yuan) Yangzhou Jiangnan Canal (Sui, Song and Yuan) Suzhou 400 km Hangzhou

Early European Maritime Expeditions Cabot (1497) Colombus (1492-93) 370 leagues Cape Verde Gama (1497-99) Magellan (1519-22) Treaty of Tordesillas Line (1494)

Colonial Trade Pattern, North Atlantic, 18th Century 1) Sugar, Molasses, Slaves 2) Flour, Meat, Lumber Tobacco, Furs, Indigo, Lumber Europe North America Sugar, Molasses, Fruits Manufactures 1 North Atlantic Ocean 2 Africa West Indies Dominant wind Slaves, Gold, Pepper South America Trade Route

Major Canals Built 540-1320 Grand Canal Beijing – Hangzhou (2,500 km) 11th Century Naviglio Grande Milan – Adriatic (30 km) 1390-97 Stecknitz Canal Elbe – Trave (11 km) 1604-42 Briare Canal Seine – Loire (58 km) 1667-81 Canal du Midi Garonne – Mediterranean (279 km) 1732 Ladoga canal St. Petersburg – Volga (110 km) 1759-61 Bridgewater Canal Worsley – Manchester (16 km) 1784-1833 Rhine-Rhone canal Strasburg-Mulhouse-Burgundy (319 km) 1810-24 North Sea canal Amsterdam – North Sea (20 km) 1817-25 Erie canal Buffalo – Albany (544 km) 1836-45 Ludwigskanal Main – Danube (172 km) 1838-54 Rhine – Marne canal Saverne gap (314 km) 1859-69 Suez canal Mediterranean – Red Sea (112 km) 1894 Manchester Ship Canal Manchester – Liverpool (64 km) 1887-95 Kiel canal Baltic Sea – North Sea (99 km) 1906-14 Panama canal Atlantic Ocean – Pacific Ocean (80 km) 1905-38 Mittellandkanal Rhine – Elbe (320 km) Source: adapted from Leibrand, K. (1970) Transportation and Town Planning, Cambridge, MA: MIT Press, p. 24.

Geographical Impact of the Suez Canal, 1869 EUROPE EAST ASIA Suez Canal AFRICA 10,000 KM 16,000 KM Indian Ocean

Geographical Impact of the Panama Canal, 1914 NORTH AMERICA Atlantic Ocean 8,000 KM Panama Canal Pacific Ocean SOUTH AMERICA 21,000 KM

Maritime Journey from Britain to Australia, 1788-1960 Source: Australian National Maritime Museum.

Comparison between a Contemporary and Second World War Tanker Modern VLCC (305 m) 1975 T2 Tanker (153 m) 1942

Belvízi hajózás Valaha a legfontosabb szárazföldi(!) távolsági közlekedési mód volt. ma néhány % (áruszáll.) forgalom áttolódása vasút – majd közút felé

Repin: Hajóvontatók a Volgán

Grof Széchenyi István: Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezésérül. Pozsony január 25-dikén 1848. „A vaspályák ennyire kedvező eredményei természetesen a közlekedések más eszközeinek becsét igen csökkentették: különösen hatottak pedig a csatornákra, ezeknek értékét 40-50 %-tel alászállitván; mi miatt azok néhol teljesen elhagyattak; másutt – igen népes gyárvidékeken – fentartották magukat, hol elegendő víz van, s az esés viszonyai kedveztek.” „A kőutak ott sokkal kevesbé szenvedtek a vaspályák által mint előre hitték; jelenleg arra szolgálnak, hogy egyes helyeket egymással, s a legközelebbi vasuttal összekössék; e részben fényesen kimutatá a tapasztalás, miszerint szaporodott közlekedési eszközök a forgalom gyarapodását eszközlik mindenhol.”

Belvízi hajózás Ft/tkm „olcsó” – ha adott a folyó, kikötő, hajó, személyzet, áru Meder: rajnai és dunai profil „NyEu” NL 40 % B és D 20 % és támogatott, a többi csökken, vagy nem létezik (tengerpart, torkolat, XVIIIsz-i csatornák, hagyomány)

Belvízi hajózás

Belvízi hajózás

Belvízi hajózás

KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ (A SZÁLLÍTMÁNYOZÁS FÖLDRAJZA) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet <tfleisch@vki.hu> <http://www.vki.hu/~tfleisch> KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás szak Szolnok, 2005 október 15.