Foglalkoztatási helyzetkép TÁMOP-1.4.7-12/1-2012-0001 “FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban” Szakmai műhelymunka Pécs, 2013. május 27. Foglalkoztatási helyzetkép a Dél-dunántúli régióban Sasvári Gábor igazgató-helyettes
FOGLALKOZTATOTTSÁG
FOGLALKOZTATOTTSÁG
FOGLALKOZTATOTTSÁG
GDP
FOGLALKOZTATOTTSÁG
FOGLALKOZTATOTTSÁG
AZ LHH KISTÉRSÉGEK ÉS A ROMÁK
MUNKANÉLKÜLISÉG
Munkanélküliségi ráta 2013. március 18,9% Tolna 8,1% 5,8% 14,0% 23,2% 26,5% 18,1% Nógrád Borsod-Abaúj-Zemplén Szabolcs-Szatmár- Bereg 27,7% 22,8% 17,1% 13,3% 16,6% 12,3% 16,1% 18,7% 20,7% 11,1% 10,2% Komárom- Esztergom Győr-Moson- Sopron Pest Heves Jász-Nagykun- Szolnok Hajdú-Bihar Békés Csongrád Bács-Kiskun Fejér Veszprém Baranya Somogy Zala Vas Budapest 6,4%
MUNKANÉLKÜLISÉG A nyilvántartott álláskeresők számának alakulása 2011. január - 2013. március
MUNKANÉLKÜLISÉG Munkanélküliségi ráta kirendeltségenként 2013. március
MUNKANÉLKÜLISÉG A nyilvántartott álláskeresők megoszlása ellátásuk szerint 2011. január - 2013. március
MUNKANÉLKÜLISÉG A pályakezdők számának alakulása Baranya megyében 2011. január - 2013. március
ÁLLÁSHELYEK Az új álláshelyek számának alakulása Baranya megyében 2011. január - 2013. március
A FOGLALKOZTATÁSPOLITIKA KIHÍVÁSAI Kulcskérdés a gazdasági növekedés feltételeinek megteremtése a foglalkoztatás bővítéséhez Kiindulópont: az optimális és hatékony foglalkoztatáshoz, a nemzetközi versenyképesség javításához, a gazdasági növekedéshez mintegy 1 millió munkahely hiányzik Magyarországon Kihasználatlan a hazai humán-erőforrásban rejlő növekedési potenciál, ezért a foglalkoztatáspolitika legfontosabb prioritásai a következők: Munkára ösztönzés erősítése (ellátási rendszer optimalizálása) Gazdasági aktivitás emelése (korhatár előtti nyugdíjazás felülvizsgálata) Képzési szerkezet átalakítása (duális szakképzés előtérbe helyezése) Munkapiaci rugalmasság javítása (munkajogi szabályozás modernizálása) Munkateljesítmények növelése (adórendszer átalakítása, egykulcsos SZJA) Közfoglalkoztatás rendszerének átalakítása (Start Munkaprogramok)
A foglalkoztatási célú támogatások három pillérre épülő rendszere Az első pillér a nyílt munkaerő-piaci elhelyezkedés ösztönzése és támogatása. Ez a legfontosabb a hátrányos helyzetű munkavállalói rétegek esetében, mert célzott bér- és járuléktámogatásokkal segíti elő az elsődleges munkaerő-piacra való visszatérést. A második pillér a szociális gazdaság, ami a helyi lehetőségekre építve szervezi meg a munkanélküliek foglalkoztatását részben állami támogatásból, részben pedig saját bevételekből. Ez egy átmeneti foglalkoztatási forma, amelynek célja hosszabb távon, hogy átvezessen a versenypiaci foglalkoztatásba. A harmadik pillér a közfoglalkoztatás új rendszere, amely szorosan összefügg a szociális segélyezés rendszerének munkára ösztönző átalakításával, és amelynek keretében az állam maga szervezi meg azoknak az átmeneti foglalkoztatását, akiknek az első két pillér jelenleg nem kínál munkalehetőséget.
KÖZFOGLALKOZTATÁS SZOCIÁLIS GAZDASÁG Foglalkoztatók: állami vállalatok, önkormányzatok, illetve az azokkal szolgáltatási szerződést kötött nonprofit szervezetek Foglalkoztatók: nonprofit szervezetek Nem intézményesült munkavégzés Intézményesült munkavégzés A tevékenységeket jogszabályok rögzítik (közfeladatok ellátása) Tevékenységük a helyi munkaerő-piaci szereplők megállapodása alapján, a helyi igényekre épülve szerveződik (közérdekűség) Rövid távú foglalkoztatás (maximum 1 év) Tranzitfoglalkoztatás esetén 3 év, de általában hosszú távú munkahelyteremtés Elsősorban foglalkoztatás, esetenként képzéssel párosítva Komplex: beillesztést segítő szolgáltatások, képzés és foglalkoztatás együttesen Finanszírozási forrása alapvetően a munkaerő-piaci költségvetés Finanszírozási forrása az államháztartás sokféle intézményi támogatása, helyi önkormányzati támogatások, a szolgáltatásokból, ill. termelésből származó saját bevételek, stb. A munkabér eltér az általános szabályoktól (alacsonyabb a közfoglalkoztatási minimálbér) A bérezés az általános szabályok szerint történik. (a minimálbér vagy annál magasabb bér) A foglalkoztatást követően minimális az esély az elsődleges munkaerőpiacon történő elhelyezkedésre Hatékony az első munkaerőpiacon történő elhelyezkedés szempontjából (tranzit funkció)
A nonprofit szektor fejlődése 1993-2010 Szervezetek Foglalkoztatottak Bevételek
A nonprofit szektorban foglalkoztatottak aránya az összes foglalkoztatotthoz képest
Európai projektmenedzser a szociális gazdaságban LEONARDO DA VINCI / TRANSFER OF INNOVATION program: E.M.I.S.E (“European Manager in the social economy”) Európai projektmenedzser a szociális gazdaságban A projekt általános célkitűzése, hogy átadja az európai partnereknek az AROBASE Erőforrás Központ „európai projektmenedzser a szociális gazdaságban” képzése terén szerzett tapasztalatát, és e tapasztalatot minden partner képzésként beillessze, adaptálja saját jogi, gazdasági és társadalmi környezetébe. Ennek érdekében célunk, hogy akkreditált felnőttképzésként, szakirányú továbbképzésként, hosszabb távon pedig egyetemi master szakként is elismertessük ezt a képzést.
Európai projektmenedzser a szociális gazdaságban LEONARDO DA VINCI / TRANSFER OF INNOVATION program: E.M.I.S.E (“European Manager in the social economy”) Európai projektmenedzser a szociális gazdaságban Az „európai projektmenedzser a szociális gazdaságban” képzés célcsoportja: a szociális és szolidáris gazdaság szervezetei vezetőinek, akik innovatív projektek fejlesztésén dolgoznak olyan fiatal diplomásoknak, akik ebben a szektorban szeretnének szakosodni a projektvezetés területén átképzésben részt vevő álláskeresőknek (különös tekintettel az ötven év felettiekre) olyan szociális vállalkozóknak, akik meghatározott területeken munkahelyteremtő és szociális kohéziót erősítő tevékenységi projekteken dolgoznak.
Európai projektmenedzser a szociális gazdaságban LEONARDO DA VINCI / TRANSFER OF INNOVATION program: E.M.I.S.E (“European Manager in the social economy”) Európai projektmenedzser a szociális gazdaságban A projekt partnerei: Centre Ressources AROBASE - Franciaország La Ligue de L'enseignement de Bourgogne - Franciaország Université d’Alméria, - Spanyolország Diputacion Provincial de Almeria - Spanyolország Gruppo Cooperative CGM - Olaszország Gruppo Elefanti Volanti Andropolis – Olaszország Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Kar – Magyarország Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja - Magyarország
Sasvári Gábor KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Igazgató-helyettes Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat - Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja gabor@lab.hu