„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Advertisements

Dixon Próbadb.Valószínűségi szint (p%) n10%5%1%7.3?4321 7? ,890,940,99pH7,07,27,3 4 0,68 0,770,89n=4 r 10 = (7,3-7,3)/(7,3-7,0) = 0 r 10 =(x 1 -x.
A beiskolázási életkor hatása az iskolai teljesítményre Magyarországon Hámori Szilvia, MTA KTI 1.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
Munkaerő-felmérés (MEF) Labour force survey (LFS)
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Munkaerő-piac és a civil szervezeti háló Készítette: Lovasné Szemők Ildikó.
Edzők válaszai a kérdőíves felmérésre (325 válaszadó)
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Dr. Sárváry Attila főiskolai docens
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
100-as szög méreteinek gyakorisága (n = 100) db mm.
Munkaerő-közvetítés recesszió idején Munkaerő-piaci ismeretek EURES hazai tréning 2009 Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
C = C/Y Ĉ=∆C/∆Y A fogyasztási függvény Reáljövedelem Y
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Szegénység megjelenési formái az Észak-magyarországi régióban
REFLEXIÓK VARGA JÚLIA “A KÖZALKALMAZOTTI BÉREMELÉS HATÁSA A TANÁROK PÁLYAELHAGYÁSI DÖNTÉSÉRE” CÍMŰ ÍRÁSÁRA Cseres-Gergely Zsombor, Szirák 2012.
szakmérnök hallgatók számára
Gázolaj és kenőolaj adója 1.Ha nincs változás 2007-hez képest: Gázolaj 67,6 Ft /liter (+ 25 % ÁFA) Kenőolaj 0 Ft/kg termékdíj Megtakarítás 84,5 Ft/liter.
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Lakónépesség*: Lakónépesség*: ezer fő Foglalkoztatottak: Foglalkoztatottak: ezer fő Munkanélküliek száma: Munkanélküliek száma: ezer fő Gazdaságilag.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Dél-dunántúli Munkaügyi Központ MUNKAERŐ-KERESLETIÉS KÍNÁLATI ELŐREJELZÉSEK HEFOP 1.2. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése kutatási alkomponens.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A magyar foglalkoztatás-politika helyzete
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Változások a család és a munka szerepében és megítélésében Pongrácz Tiborné „Nők a családban, a munkahelyen és azon túl – Közép-európai együttműködés a.
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
Demográfiai válság: Hová tartasz Nógrád megye?
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Példák I. Viszonyszám számítás.
ÜDVÖZÖLJÜK a Térségi Konferencia résztvevőit november.
1998-ban a Fidesz két legfontosabb egészségügyi választási ígérete a több biztosítós rendszer bevezetése és a 400 százalékos orvosi béremelés volt. Egyik.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
40).6-os szint X. feltörésnél az omlás ideiglenes biztosítása
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Kazincbarcika és vonzáskörzete munkaerő-piaci helyzetének bemutatása
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
KERESETEK ALAKULÁSA 2011 JANUÁR 18 jövedelmi szint.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
TÁRSADALOMSTATISZTIKA Sztochasztikus kapcsolatok II.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A tanári munka és foglalkoztatás indikátorai nemzetközi tükörben Imre Anna Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet november.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
A munkaerő-piaci kereslet és kínálat összehangolása __________________________ Kámán István.
Kvantitatív módszerek
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A munkanélküliség problémája Szabadkán - frissen végzettek álláskeresési problémái - Szekció: Társadalmi problémák a városokban Előadó: Kovács Krisztina.
Értékek – Elvárás Diákok Szolgáltatói kultúra értékei ÁgazatSZMSZKIBarossÉpítészetiJendrassikPálfy- Vízügyi
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
Munkaerőhiány és foglalkozási mobilitás Magyarországon
Előadás másolata:

„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia Tanári pályaelhagyás és közalkalmazotti béremelés Varga Júlia MTA KRTK KTI „Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia Szirák, 2012. november 9-10.  

Kérdések milyen szerepet játszanak a tanárok pályaelhagyási döntésében a keresetek, alternatív kereseti lehetőségek ? hogyan hatott a tanárok pályaelhagyására a 2002. évi közalkalmazotti béremelés?

Miért érdekes? - motiváció a tanárok kereseti helyzetének változása befolyásolhatja a pedagógus-pályára lépést, a pályaelhagyást, a tanárok minőségének alakulását a közoktatás jelentős foglalkoztató, a 2000-es években az összes foglalkoztatott több mint 8 %-a dolgozott az oktatásban a közszférában foglalkoztatottak több mint egyharmada az oktatásban dolgozik hat-e egy általános, drága béremelés?

A tanárok relatív kereseti helyzetének alakulása

A tanárok relatív kereseti helyzetének alakulása

Előzmények a magasabb bér növeli a tanári pályán eltöltött időt: Murnane és Olsen (1989), Dolton és van der Klaauw (1995) és (1999), Chevalier et al. (2002), Podgursky et al. (2004), Imazeki (2005), Krieg (2006), Ondrich, Pas, és Yinger (2008) a pályaelhagyó tanárok kisebb része keres csak többet, mint korábban, a pályaelhagyó tanárok jelentős része kilép a munkaerő-piacról vagy a közszférában helyezkedik el alacsonyabb bérért: Vandenberghe (2000) , Frijters et al., (2004) , Scafidi et al. (2006) A pályaelhagyási döntéseket a munkakörülmények legalább ugyanolyan mértékben befolyásolják, mint a relatív keresetek Hanushek és szerzőtársai (2001 és 2004) a házasság és gyerekvállalás a döntő e döntésekben: Stinebrickner (1998)

Adatok OEP-ONYF-FH-MÁK adatbázis 2002. 01.- 2008. 12-ig legalább egy hónapig főállásban közvetlen tanítást végző pedagógusi munkakörökben dolgozók (középiskolai tanár, oktató, középfokú oktatási intézmény szakoktató, egyéb középfokú tanintézeti oktató, általános iskolai tanár, tanító, egyéb alapfokú tanintézeti oktató) 57 546 egyén adatai megfigyelési egység egy ember egy havi státusza – max. 84 megfigyelés/egyén

Módszerek Időtartam modellek Cox proporcionális hazard függvények: elhagyja a tanári pályát/nem hagyja el λ(t,x(t)) = λ0(t)ex(t)’В(t) λ0 - referencia hazard (base hazard) t - az idő, x - az egyén jellemzői x(t) időben változó változók, ahol a paraméterek az idő parametrikus függvényei В(t) Versengő kockázatok modellek (competing risk model) Két kockázat : más állásban helyezkedik el: λNT(t) inaktív, gyes/gyed , vagy munkanélküli: λIA(t).

Módszerek Béremelés hatásának vizsgálata: Cox modellekben év dummy-k Cox modell epizódokra bontva (2 epizód: 2002. szeptember előtt és után) Becslések a teljes mintára és 5 korcsoportonkénti almintára is: - 30 éves, 31-40, 41-50, 51-60 és 61- éves

Változók - nem - korcsoport dummyk (teljes minta) - számított végzettség régió dummy tartózkodási régiói havi munkanélküliségi ráta szeptember dummy (log) jövedelem 2002 januári reálértéken relatív jövedelem felsőfokú végzettségűekhez relatív pedagógusjövedelem

Havi reáljövedelem pályaelhagyás szerint (2002. januári értéken) Ft Teljes minta -30 éves 31-40 éves 41-50 éves 51-60 éves 61- éves Tanári pályán marad 149 818 106 531 130 229 169 783 192 820 159 807 Pályaelhagyó 123 480 84 294 104 286 151 043 172 909 107 529 Pályaelhagyó, dolgozik nem tanárként 152 031 113 220 138 516 170 804 181 320 104 384 GYES-en, gyeden van: 47 348 47 030 46 858 37 013 - Egyéb inaktív, vagy munkanélküli 48 977 49 931 46 900 39 003 39 4712 43 890

Empirikus túlélési függvény

Empirikus túlélési függvény

Empirikus túlélési függvények

Hazard ráta Nem 1.236* Középfokon tanít 1.074* Budapest 2.484* Észak-Magyarország 0.712* Észak-Alföld 0.744* Dél-Alföld 1.149* Közép-Magyarország 1.867* Közép-Dunántúl 1.496* Nyugat-Dunántúl 1.682* Havi munkanélküliségi ráta a régióban 1.080* Relatív jövedelem 1.602* Relatív pedagógus jövedelem 0.612* (log) reáljövedelem 0.734* szeptember 15.989* 30 évesnél fiatalabb 2.451* 30-40 éves 1.669* 51-60 éves 2.782* 61- éves 8.330* Megfigyelt egyének száma 57546 Megfigyelt hónapok száma 3498517 Két kimenetes hazard model becslés - Elhagyja-e a tanári pályát igen/nem

Két kimenetes hazard model becslések - Elhagyja-e a tanári pályát igen/nem Cox regresszió - Breslow method for ties -30 éves 31-40 éves 41-50 éves 51-60 éves 61- éves Hazard ráta Hazárd ráta Nem 1.261* 0.858* 1.377* 1.277* 1.425* Középfokon tanít 0.851* 0.928 1.131** 1.341* 1.024 Havi munkanélküliségi ráta a régióban 0.836* 1.433* 1.184* 0.711* 0.992 Relatív jövedelem 0.521* 0.208* 1.083 11.052* 1.186 Relatív pedagógus jövdelem 0.331* 0.887 1.084 0.370* 1.666 (log) reáljövdelem 1.00 0.832* 0.483* 0.570* 0.749* szeptember 0.272* 2.097* 10.048* 3.034* 10.184*

Versengő kockázati hazard becslések (sub-hazard ráták) Kockázatok: nem tanárként dolgozik inaktív státuszba kerül (gyes, gyeddel együtt), vagy munkanélküli -30 éves 31-40 éves 41-50 éves 51-60 éves Máshol dolgozik Inaktív Nem 1.414* 0.774* 2.091* 0.349* 1.658* 1.04 1.270* 1.083 (0.053) Középfokon tanít 0.921 0.765* 1.128** 0.809* 1.250* 0.958 1.223** 1.238* Havi munkanélküliségi ráta a régióban 0.932** 1.151* 1.073 1.785* 1.053 1.457* 1.045 0.790* Relatív jövedelem 0.479** 1.085 1.140 0.116 0.899 3.654* 1.002 14.846* Relatív pedagógus jövdelem 0.734 0.136 * 0.453* 2.081 0.164* 1.616 0.281* (log) reáljövdelem 0.958** 1.040 0.791* 0.985 0.498* 0.513* 0.699** 0.591* szeptember 0.447* 0.480* 1.183* 1.783 2.149* 6.398** 3.574 2.246* Megfigyelt hónapok szá,ma 618340 570594 1254817 1247724 1370952 1419460 784436 76122 Megfigyelt egyének száma 18033 16324 29048 30198 29596 31524 20313 20212 No. failed 2896 2495 3120 4297 2751 1585 2334 5103 No. competing 2505 2387 2972 2945 1132 2707 4171 2299

A közalkalmazotti béremelés hatása Teljes minta -30 éves 31-40 éves 41-50 éves 51-60 éves Hazárd ráta Relatív jövedelem 1.867* 1.102 0.620** (0.133) 2.607** (1.079) 6.040* (1.453) Relatív pedagógus jövedelem 0.528* 0.158* 0.375* 0.4830** 0.564*** (log) reáljövedelem 0.734* 1.086 0.847* 0.520* 0.606* 2003 0.729* 0.487* 0.640* 0.687* 0.514* 2004 0.594* 0.599* 0.650* 0.677* 0.240* 2005 0.479* 0.889 0.828 0.745* 0.109* 2006 0.265* 0.984 0.809 0.848* 0.035* 2007 0.597* 1.632* 2.19* 1.479* 0.034* 2008 1.367** 3.21* . 1.571* 0.020* Megfigyelt egyének száma 57546 13184 27533 29059 18720 Megfigyelt hónapok száma 3498517 476216 1167950 1345142 767993

A közalkalmazotti béremelés hatása Hazard ráta Nem (férfi) 1.222* Középfokon tanít 1.078* Budapest 2.544* Észak-Magyarország 0.708* Észak-Alföld 0.740* Dél-Alföld 1.152* Közép-Magyarország 1.897* Közép-Dunántúl 1.513* Nyugat-Dunántúl 1.703* Havi munkanélküliségi ráta a régióban 1.082* Relatív jövedelem 1.647* Relatív pedagógus jövdelem 0.597* (log) reáljövedelem 0.734* szeptember 15.844* -30 éves 2.449* 31-40 éves 1.682* 51-60 éves 2.834* 60- éves 9.524* tvc interakcióban _t>9 -vel Férfi 1.242* 0.926 0.887 0.656* 0.174* A közalkalmazotti béremelés hatása

A pályaelhagyó, egyéb állásba kerülő tanárok megoszlása az új állás szektora szerint % Teljes minta -30 éves 31-40 éves 41-50 éves 51-60 éves Oktatásban nem tanári állás 51.77 70.57 51.24 37.52 39.89 Nem oktatási állás 48.23 29.43 48.76 62.48 60.11 Együtt 100

A nem oktatási szektorba kerülő pályaelhagyó tanárok megoszlása az új állás foglalkozása szerint % Teljes minta -30 éves 31-40 éves 41-50 éves 51-60 éves Vezető foglalkozások 33.1 11.6 32.0 50.6 47.9 Felsőfokú foglalkozások 29.7 31.9 32.3 25.5 28.6 Ügyintéző, irodai jellegű foglalkozások 29.9 43.9 25.41 15.8 17.1 Szolgáltatás, pénztáros, eladó, 3.9 7.9 5.5. 3.7 1.1 Fizikai foglalkozások 3.4 4.7 4.8 4.4 5.3 Együtt 100

az alacsony saját jövedelem minden korcsoportban növeli annak valószínűségét, hogy más állást keres a tanár a 41-50 éves pedagógusok maradnak legstabilabban a pályán, az összes többi korcsoporthoz tartozó tanárok nagyobb valószínűséggel kerülnek más állásba - a közalkalmazotti béremelés átmenetileg a pályán tartotta a fiatal tanárokat, de a hatás két év alatt eltűnt - A pályakezdők és 31-40 évesek pályaelhagyási valószínűsége nem különbözik a béremelés előtt és után, de az idősebb tanárok 2002 szeptemberét követően kisebb valószínűséggel kerültek ki a pályáról

Köszönöm a figyelmet