A tanítási gyakorlat életkor szerinti különbségei nemzetközi összehasonlításban Hermann Zoltán MTA KTI Oktatás, foglalkoztatás, versenyképes gazdaság Magyarországon.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
Advertisements

Egy innováció nyomában
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
4. Két összetartozó minta összehasonlítása
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A tanári munka értékelése
A SHARE kutatás kínálta elemzési lehetőségek Gál Róbert & Vargha Lili Szirák, 2011.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Foglalkoztatás, iskolázottság és képzettség
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Humánkineziológia szak
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
3. Két független minta összehasonlítása
Privatizáció, foglalkoztatás és bérek Hozzászólás John Earle és Telegdy Álmos tanulmányához Antal Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet Szirák 2012.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Szövegértés-szövegalkotás „B” Természetismeret
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Becsléselméleti ismétlés
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
 2 egér  Sorozat feladatok: 80 pénz érme 4 mérés  Egymásután következő számok és csak a szembelévőét látja 5-ször mondják, hogy nem tudom utána tudom.
Az árrugalmasság és az infláció területi különbségei: Jóléti és monetáris politikai vonatkozások Márkusné Zsibók Zsuzsanna MTA KRTK Regionális Kutatások.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Hermann Zoltán MTA KRTK KTI Szirák, nov. 9.
A közcélú munka hatása a települési tartós munkanélküliségre
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
Háztartási költségvetési és életkörülmény adatfelvétel
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A 2008/2009-es tanév 6 iskola közösségi életének szervezésével kezdődött.
7. Csoportok és változók sztochasztikus összehasonlítása (összehasonlítások ordinális függő változók esetén)
Statisztikai módszerek áttekintése módszerválasztási tanácsok Makara Gábor.
Kistérségek periódusra vonatkozó fejlesztési tervei 2006.
Többváltozós adatelemzés
Lineáris regresszió.

HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Statisztikai alapfogalmak
A tanári munka és foglalkoztatás indikátorai nemzetközi tükörben Imre Anna Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet november.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Matematika Kompetenciaterület
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
Mérés-értékelés konferencia március 12. Szolnok.
Adamecz Anna: Iskolalátogatási korhatár és az érettségi elérésének valószínűsége Hozzászóló: Varga Júlia MTA KRTK KTI.
A magyar kistérségek innovációs képessége és versenyképessége
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Munkaerőhiány és foglalkozási mobilitás Magyarországon
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

A tanítási gyakorlat életkor szerinti különbségei nemzetközi összehasonlításban Hermann Zoltán MTA KTI Oktatás, foglalkoztatás, versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. Században Szeged, okt

Kutatási kérdés Tetten érhető-e a tanárminőség romlása a tanítási gyakorlat és a tanári szerepfelfogás mutatóiban nemzetközi összehasonlításban? Miért érdekes? A tanári munka minősége meghatározó az oktatási rendszer teljesítményében, az életkori csoportok közötti különbségek pedig megmutathatják a változások irányát A magyarországi kutatások (Varga, 2005, 2007) a tanárminőség romlását jelzik Alacsony kereset – a tanári pálya csökkenő vonzereje – negatív önszelekció a tanári pálya választásában Ehhez hozzájárulhatnak a tanárképzés problémái (?) (Zöld Könyv)

Az előadás vázlata 1.Adatok és a tanítási gyakorlat és felfogás mérése 2.Tanítási gyakorlat és felfogás Magyarországon nemzetközi összehasonlításban 3.Életkor szerinti különbségek a tanítási gyakorlatban 4.Életkor szerinti különbségek: a tanítási gyakorlat két szélsőséges eleme 5.Következtetések

Adatok és mérés OECD nemzetközi tanár-adatfelvétel (TALIS) ISCED 2 szinten tanító tanárok rétegzett, kétlépcsős minta (iskolák) adatfelvétel: 2008 ebben az elemzésben: európai alminta (16 ország) Tanítási gyakorlat és tanári szerepfelfogás mérése sok item-ből álló kérdéscsoportok faktorok a tartalmilag összetartozó és empirikusan összefüggő kérdéscsoportokra ebben az elemzésben: az európai almintára újraszámított faktorok, néhány változóval kibővítve

A tanítási gyakorlat és felfogás mutatói Tanítási gyakorlat -Rendszerező gyakorlat (házi feladatok, munkafüzetek ellenőrzése, frontális tanítás …) -Diák-orientált gyakorlat (csoportmunka, eltérő feladatok a diákok képességei szerint…) -Különleges tevékenységek (egy hetes feladat, vita, esszéírás...) Tanítási szerepfelfogás -Közvetítő felfogás (tárgyi tudás átadása, megmutatni a problémamegoldás módját…) -Konstruktivista felfogás (összefüggések és nem tárgyi tudás, önálló gondolkodás …)

rendszerező gyakorlat diák-orientált gyakorlat különleges tevékenységek

Rendszerező és diák-orientált tanítási gyakorlat

közvetítő felfogáskonstruktivista felfogás

Az életkor szerinti különbségek becslése Egyéni szintű keresztmetszeti regressziós becslések országonként külön-külön Három életkori csoport: -29, 30-39, 40- (ref.kat.) Kontrollváltozók: - mindig: nem, iskolázottság, oktatott tantárgyak (humán, reál, egyéb) - csak a tanítási gyakorlatra: évfolyam, osztálylétszám, diákok összetétele (legalább középfokú végzettségű szülők aránya) - a 2. specifikációban: a függő változó kérdéscsoportjára adott válaszok egyéni átlaga (szubjektív skála?)

Az életkor szerinti különbségek Magyarországon kor Rendszerező oktatási. gyakorlat Diák-orientált oktatási gyakorlat Különleges tevékenységek (1)(2)(1)(2)(1)(2) ***-0.177***-0.134*** (0.085)(0.048)(0.067)(0.048)(0.066)(0.064) ***0.141***-0.094***-0.095*** (0.055)(0.028)(0.034)(0.028)(0.051)(0.043) Magyarországon a fiatalabb tanárok a rendszerező gyakorlatot részesítik előnyben a diák-orientált gyakorlattal szemben A különleges tevékenységek és az oktatási felfogás esetében nincsenek szignifikáns életkori különbségek

Az életkor szerinti különbségek Magyarországon Kétféle magyarázat: 1.A fiatalabb tanárok oktatási gyakorlata általában eltér az idősebbekétől; a tapasztalatok bővülésével a tanárok változtatnak (pl. USA empirikus eredmények: pályakezdő tanárok kevésbé eredményesek) 2.Egyedi folyamat, itt és most az egyik tanári generáció más tanítási gyakorlatot követ, mint a másik a magyar adatok alapján nem lehet dönteni a nemzetközi összehasonlítás segíthet az értelmezésben: - ha 1. igaz, akkor feltehetően sok helyen találunk hasonló összefüggést - ha 2., akkor valószínűbb, hogy nem mindenhol ezt látjuk

Az életkor szerinti különbségek Európában Rendsz.Diák-o. BGR – EST –– HUN +++– – LTU – – – – POL +– SVK –– – – SVN +– Rendsz.Diák-o. AUT + BFL – – –++++ DNK – ESP –++++ IRL – ++++ ITA – MLT – ++ NOR – ++ PRT ++++ KKE: gyenge összefüggés NyE: ellentétes előjelű összefüggés Mo: kiugró életkor szerinti különbségek

a fiatalabb tanárok a rendszerező gyakorlatot részesítik előnyben nemzetközi összehasonlításban kiugró mértékben az idősebb tanárok kevéssé különböznek a nemzetközi átlagtól Az életkor szerinti különbségek Európában 40 alatti tanárok 40 év feletti tanárok

Frontális és differenciált oktatás A tanítási gyakorlat összetett mutatói nem mérik a tanárminőséget, csak közvetett következtetéseket vonhatunk le erre vonatkozóan A tanítási gyakorlat két szélsőséges eleme, amely feltehetően kevéssé korszerű tanítási gyakorlatot jelez: frontális tanítás (majdnem) minden órán eltérő feladatok különböző képességű diákoknak (szinte) soha Az eredmények hasonlóak: Magyarországon erős és nemzetközi összehasonlításban kiugró életkor szerinti különbségek

(becsült valószínűség) eltérő feladatok különböző képességű diákoknak (szinte) soha frontális tanítás (majdnem) minden órán (becsült valószínűség) Frontális és differenciált oktatás

Következtetések Magyarországon a fiatalabb tanárok esetében inkább túlsúlyban van a rendszerező gyakorlat a diák-orientált tevékenységekkel szemben, mint az idősebb tanárok esetében hasonló életkori különbségeket találunk a frontális és differenciált oktatást tekintve nemzetközi összehasonlításban az életkor szerinti különbségek kiugróak: a máshol vagy nincs robusztus összefüggés, vagy ellentétes irányú, így valószínűbb, hogy egy egyszeri folyamatról van szó, nem valamilyen általános, a tapasztalatokkal összefüggő jelenségről az eredmények összhangban vannak a tanárminőség romlására vonatkozó aggodalmakkal