A digitális dokumentumok nyilvántartása az OSZK-ban és azon túl. Káldos János OSZKDB 2005. január 18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Getting started with intercultural dialogue - perspectives from HungaryAvviare il dialogo interculturale – prospettive nei musei ungheresiGetting started.
Advertisements

Bevezető Innovációs területek S+S Epilógus. pptPlex Section Divider Bevezető The slides after this divider will be grouped into a section and given the.
Merényi Ádám Microsoft Magyarország
Mobile Voice Communication Project Review •Cooperating partners: Cisco and T- Mobile, HTTP Foundation •Aim: new course on Cisco WLAN and Mobile.
English version A sablon nyelvének választása: /Format/Slide Design /majd jobb oldalt válaszd a másik be- ágyazott sablont! Projekt logó beállítása: /View/Master.
Tester Developer Architect Project Manager Business Analyst Designer Database Professional.
Nyereményjátékok és a Facebook - aki mer, az nyer!?”
"Shoes on the Danube Bank” "נעליים בטיילת הדנובה"
21 Years of Partnership and Innovation 1989 Citrix Systems founded 2010 Citrix signed licensing agreement with Microsoft for NT Server Introduced Independent.
Pannon Egyetem – Fizika Intézet University of Pannonia – Institute of Physics Metamer minták „előállítása” és színinger-metrikai felhasználása ’Producing’
Optikai sugázrás hatása az emberi bőrre és szemre
Nyugdíjreform folyt. köv.? Pension Reform To Be Continued? Bodor András “PENSION REFORM IN HUNGARY: DO WE NEED ONE (PILLAR) MORE?” symposium Washington.
Dreams. How much does our dream cost? If we plan something or dream about somthing we hope them to come true. If we plan something or dream about somthing.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC A life for two, full of tenderness, obtains happiness as they get closer to heaven. Az élet kettesben.
What is the Mission Situation in Hungary?. Dr. György KOVÁCS What Is The Mission Situation In Hungary? Presentation Design by Ed Nickle – United World.
„ Bottom-up” cluster development and cooperation in Hungary Hungarian Confederation of Clusters and Networks Conference on cluster-cooperation in the V4.
Árvai Zoltán Számalk Oktató központ.
Kalman-féle rendszer definíció Kálmán Rudolf Rudolf Emil Kalman was born in Budapest, Hungary, on May 19, He received the bachelor's degree (S.B.)
VHDL Fő témakörök: VHDL-en alapuló áramkörtervezés VHDL alapok
Bevezetés a tárgyakhoz Tárgyak  Objects are the containers for values of a specified type  Objects are either signals, variables or constants  Once.
Fehérjék 4 Simon István. Predicting protein disorder - IUPred Basic idea: If a residue is surrounded by other residues such that they cannot form enough.
Comenius school partnership Together for our planet! project Orosháza Város Általános Iskolája és Pedagógiai Szolgáltató Intézménye Orosháza, HUNGARY.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt eTwinning: a digital touch in teacher training Klaudia.
Az erőátviteli rendszer
Adatbáziskezelés Horváth Ernő 1. Elérhetőségek Kiss Jenő Horváth Ernő Tanszéki honlap
Forrás:
Infokommunikációs rendszerek 12
Infokom. rendsz. 11. előadás nov Kommunikációs rendszerek alapjai 11. előadás Rádiós adathálózatok Bluetooth, ZigBee, WiFi, WiMAX, Takács.
Infokommunikációs rendszerek 11
Course Situation and Event Driven Models for Multilevel Abstraction Based Virtual Engineering Spaces Óbuda University John von Neumann Faculty of Informatics.
Magyarország pénzügyi megítélése nemzetközi aspektusból László Csaba október 12.
Fénynél sebesebben? Kísérleti kétségek és remények ELTE, 2011 október 5.
Bevezetés a kísérleti részecskefizikába 2OO7.
Európai Neutronkutató Központ létesítése Magyarországon
KÖZÉP-ÁZSIA:A GREAT GAME- MASODIK FELVONÁS Tamás Pál MTA SZKI.
Alertet indíthat egy: SQL Server esemény (LOG) SQL Server performancia érték WMI events Alert végezhet: Operátor értesítést JOB indítás (válasz az eseményre)
A hazai könyvtárak és az Európai Digitális Könyvtár Információs nap a 3. FP7-ICT pályázati felhívásról Budapest, január 29.
Nyílt könyvtári gyűjtemények az Interneten Szabványos metaadatok: átjárhatóság Tapolcai Ágnes MEK Osztály.
Projektmunka az NI-nál
Elektroanalitikához segédábrák Az ábrák több, részben szerzői jogokkal védett műből, oktatási célra lettek kivéve. Csak az intranetre tehetők, továbbmásolásuk,
WAP, WML Felhasznált források: Developer’s Guide v1.2 (Nokia WAP Toolkit) WML Reference v1.1.
Szervező program Pénzügy figyelő, számlázó program Legújabb alkalmazás.NET Framework 2.0 WSE.NET Framework 4.0 WCF Régebbi, jól bevált alkalmazás.
Egy GAZDAG HIBAJELENTÉS elég információt tartalmaz ahhoz, hogy AZONNALI LÉPÉSEKET lehessen tenni, a javítás érdekében.
Kajcsos Zsolt MTA KFKI Részecske-és Magfizikai Kutató Intézet Nagyspinű és kisspinű állapotok tanulmányozása pozitrónium kölcsönhatások által.
Biometria I. SANB_BI1019 Pearson-féle Chi-négyzet (χ2) teszt Molnár Péter Állattani Tanszék
Null Hypothesis (H 0 ) is true He truly is not guilty Alternative Hypothesis (H 1 ) is true He truly is guilty Accept Null Hypothesis Acquittal Right decision.
EGEE-II INFSO-RI Enabling Grids for E-sciencE EGEE and gLite are registered trademarks P-GRADE Portal gyakorlat ismertető Gergely.
Hasznos ismeretek Hogyan bővítsük ismereteinket AVRDUDEflags -E noreset.
Torr-1 Pierre Fermat, the great French mathematician (and lawyer) asked the following problem from Torricelli, the physician living in Firense: Find.
Teachers as key stakeholders of ICT in Hungarian schools Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Tanulni, tanulni, tanulni Értékesítői képességek, a személyzet képzése.
Könyvtár, csomag és alprogramokVHDL Könyvtár, csomag és alprogram n Library és use n Package n Alprogramok –Procedure –Function –Resolution function Egy.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudomanyi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke 1 Tokozások termikus tesztje, minősítése.
Multilingual websites in Hungary Gabriella Szalóki Egy előadás könnyen vitára ösztönözheti a hallgatóságot. A PowerPoint bemutatók használatával azonban.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 6 / 1 C h a p t e r 6 Elastic Critical Plate Buckling Loads.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 1 / 1 C h a p t e r 1 Introduction.
A magyar nyelv nagyszótára ‘Comprehensive Dictionary of Hungarian’ (Dictionary of the Academy) A brief history Tamás Péter Szabó Department of Lexicography.
Tények Tartományok Érdekességek.

EUDOC Database System in the Hungarian National Assembly Eszter Kertészné-Gérecz ECPRD/2006. Vilnius.
TALÁLTAM EGY OLDALT AHOL EZEKET A “TOJÁSOKAT” LEHET LÁTNI. NAGY MÛVÉSZNEK KELLET LENNI, HOGY ILYEN SZÉPEN TUDTA FORMÁZNI A TOJÁSOK HÉJÁT, DE SZERINTEM.
Web Application 1 Web Application 3 Web Application 2 Web Application 4 Shared Service Provider 1 Shared Service Provider 2 Excel Services1 Search1.
Welcome to Bruno's Art & Sculpture Garden. Hidden amongst the trees of the small Victorian village of Marysville is a world full of fantasy, beauty and.
Technological investigation of Early Neolithic pottery from Vörs, South-West Hungary Gherdán, Katalin* - T. Biró, Katalin** - Szakmány, György* - Tóth,
Design Thinking módszertan Juhász Dániel UI Designer / DT Coach Buday Balázs Product Owner / DT Coach.
1 KÖZÖSSÉG AZ ÚJ TESTAMENTUMBAN Romans 12:10Romans 12:10 Romans 12:16Romans 12:16 Romans 15:14Romans 15:14 1 Corinthians 11:331 Corinthians 11:33 2 Corinthians.
D2A Pathway 2: End of Life Care – Home (usual place of residence)
Developing a framework for assessing use and reuse
Today’s Scripture: Morning Message: Psalm 71:1-6 “Our Daily Manna”
Dalit Shental-Bechor, Turkan Haliloglu, Nir Ben-Tal 
Előadás másolata:

A digitális dokumentumok nyilvántartása az OSZK-ban és azon túl. Káldos János OSZKDB január 18.

Minták Neumann-ház (Közgyűjtemények digitalizálási adatai) URL: MINERVA MICHAEL (Inventories of digitised contents) URL: RSLP Collection Description (UKOLN) URL: Inventory of Canadian Digital Initiatives (A Canadian Initiative on Digital Libraries URL: (!) PANDORA - National Library of Australia and partners URL: Archives HUB (A national gateway to descriptions of archives in UK universities and colleges) URL: universities and collegeshttp:// Catalogue des fonds culturels numerisés URL: (!) OSZK-EPA-KI (2004. október) OSZK felmérési kísérlet (2002) OSZK digitalizálási adatbázis

MINERVA – MICHAEL Multilingual Inventory of Cultural Heritage in Europe Történet –2004. jún. 14. Róma – alakuló ülés Résztvevők –Olasz Kulturális Minisztérium –Francia Kulturális Minisztérium –Angol intézmények xsphttp://vernier.gamsau.archi.fr:9000/sdx/anum_portal/index. xsp A technikai specifikáció a MINERVA NRG Parmaban tartott összejövetelén alakult ki (Nov. 2003)

Minerva megállapodás Elfogadja a digitális tartalom létrehozásának adatmodelljét OAI-PMH, XML Dublin Core Culture (DC.Culture), opcionálisan a teljes RSLP metaadatrendszert használja Terminológiai egyeztetés

A digitális tartalom létrehozásának modellje

RSLP – Modell (A) Research Support Libraries Programme - UKOLN

RSLP – Modell (B)

Elemek (Item) és halmazok (Collection) A a001 B b001 Projekt Digitális Gyűjtemény a002 a…n Szolgáltatás

Elemek (Item) és halmazok (Collection) a001 n

Elemek (Item) ? Elem (Item)? (Object ?) = file

Javaslat Elem (Item) Halmaz (Collection) Intézmény SzemélyProjekt Termék/ Szolgáltatás

Nyilvántartási szintek Intézményi szint Elem (Item) Halmaz (Collection) Intézmény SzemélyProjekt Termék/ Szolgáltatás Központi szint Intézmény Projekt Termék/ Szolgáltatás Halmaz (Collection) MINERVA szint OAI

Definíciók Program – Nincs definiálva Project – Név Collection – RSLP: A Collection is an aggregation of physical and/or electronic Items. Item – RSLP: Item is the concrete (incorporating physical and electronic) realization of Content. … Item has been chosen as the most neutral term in preference to other terms which have been used such as 'Document' or 'Document-like Object'. Item can most easily embrace all of the concepts of physical and electronic, text and non-text, and human and natural creations. Content – Content is an intellectual creation, without reference to any particular instantiation. Item is the concrete (incorporating physical and electronic) realization of Content. Note that, in so far as the model is concerned with collections, the entities Content and Item are considered only to the extent that their types and attributes impinge upon Collection Description. In the vast majority of cases, too, the Items will coincide with what FRBR calls Items, not Manifestations. Item has been chosen as the most neutral term in preference to other terms which have been used such as 'Document' or 'Document-like Object'. Item can most easily embrace all of the concepts of physical and electronic, text and non-text, and human and natural creations. A Collection is an aggregation of physical and/or electronic Items. A Location is the place (identified physically or electronically) where a Collection is held. Note that it is important to distinguish between the place and the institution responsible for the place; the latter is represented in this model by the term Administrator. A Creator is responsible in some way for the existence of the intellectual Content of an Item. A Producer is responsible for the existence of the physical or electronic form in which an Item is realized. A Collector gathers Items together. An Owner is the Agent who has legal possession of a Collection. An Administrator has responsibility for the physical or electronic environment in which a Collection is held. The model separates Agents (Creator, Producer, Collector, Owner and Administrator), shown on the left-hand side, from Objects (Content, Item, Collection and Location), shown on the right. Agents are people or organizations. Agents initiate actions, for example they create Content, produce Items, gather Items into Collections and administer Locations. Agents have rights. Agents can have many roles at the same time, for example the Collector of a collection may also be its Owner. Agents also control the usage of the collections. They determine who has access rights to the Collection and its Location and who holds copyright and ownership.