P ROGRAMOZÁS I/O műveletek. S YSTEM.C ONSOLE A programjainknak fontos része a felhasználóval való kommunikáció. Adatokat kell kérni tőle, vagy közölnünk.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
C# nyelvi áttekintő A „Programozás C# nyelven (Illés Zoltán)”
Advertisements

Programozási feladatok
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
 Megfigyelhető, hogy amikor több elem közötti összehasonlítás történik, akkor szükség van egyszerre több értékre is, főleg akkor, ha ezek az értékek jóval.
Felhasználói felületek és üzleti logika Bollobás Dávid ASP.NET
Tömbök C#-ban.
Jt Java Feltételek, logikai kifejezések. jt 2 Logikai operátorok Logikai kifejezésekre alkalmazhatók a következő műveletek: 1. nem! 2. és&ill.&& 3. kizáró.
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
Cells(sor száma, oszlop száma)
Gyakori hibák C# programozásban
Hibakezelés és Tesztelés a Visual Studio.NET-ben
Csala Péter ANDN #4. 2 Tartalom  C# - ban előre definiált típusok  Változók  Változókkal műveletek  Elágazás  Ciklus.
Bevezetés a Java programozásba
Bevezetés a Java programozásba
Fájlkezelés, IO Kivételkezelés Belső osztályok
Abstract osztályok és interface-ek Beolvasás és kiíratás 7. gyakorlat.
Programozás II. 3. Gyakorlat C++ alapok.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Programozás II. 6. Gyakorlat const, static, dinamikus 2D.
A CLIPS keretrendszer CLIPS "C" Language Integration Production System.
Mutatók, tömbök, függvények
Egy feladat megoldásának gondolatmenete. Feladat: Generáljuk véletlen számokat 1 és 6 között, amíg legalább 10 darab egyes és 10 darab hatos nem lesz.
WEB Technológiák Dr. Pance Miklós – Kolcza Gábor Miskolci Egyetem.
2012. március 7. Paulik Áron Prog szakkör.
C++ alapok, harmadik óra
Programozás I Függvények általános jellemzői
Programozás C# -ban Elágazások.
P ROGRAMOZÁS C# - BAN Kivételkezelés. P ÉLDA I. Nullával való osztás miatt kapjuk a hibaüzenetet.
Programozás Operátorok C# -ban.
Programozás Az adatokról C# -ban.
Összetett adattípusok
Beolvasó utasítás Console.Read();  Int típusú adatot kapunk. Console.ReadLine();  String típusú adatot kapunk. Console.ReadKey();  Tetszőleges billentyű.
Grafikus tervezőrendszerek programozása 8. előadás.
A Pascal programozási nyelv alapjai
A Pascal programozási nyelv alapjai
J.Zs.Cs.: Vizuális programozás (c) 2010 Vizuális programozás Fájl- és állományrendszer kezelés Névtér: System.IO.
Programozási nyelvek, Pascal
Fájlkezelés Pascalban
Szintaktikai, szemantikai szabályok
1.3. Pascal program felépítése Az els ő program. Program ; … Begin … End. Program fej Deklarációs rész Végrehajtó rész.
1.4. Fordítás, szerkesztés, az objektumkönyvtár használata.
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
Delphi Készítette: Rummel Szabolcs Elérhetőség:
Java programozási nyelv Metódusok
Java programozási nyelv Adatbekérés konzolról
World Wide Web Szabó Péter Számítástechnika-technika IV. évfolyam.
Az algoritmuskészítés alapjai
Programozás I. Matematikai lehetőségek Műveletek tömbökkel
Webprogramozó tanfolyam
Fontos tudnivalók A MATLAB egy fajta objektummal dolgozik (Mátrix)
C Programozási alapok.
1. feladat  Készíts olyan függvényt, mely paraméterül kapja két egész típusú változó címét, s hívása után a két változó értéke helyet cserél.
Free pascal feladatok
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
a programegységek között
Gépészeti informatika (BMEGEMIBXGI)
Programozási nyelvek típusossága.
A CLIPS keretrendszer
Hernyák Zoltán Magasszintű Programozási Nyelvek I.
Változók.
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
Algoritmus készítés.
Konverziós operátorok
Előadás másolata:

P ROGRAMOZÁS I/O műveletek

S YSTEM.C ONSOLE A programjainknak fontos része a felhasználóval való kommunikáció. Adatokat kell kérni tőle, vagy közölnünk kell, mi volt a program futásának eredménye. Ahhoz, hogy az adatokat, vagyis a változók tartalmát be tudjuk olvasni vagy meg tudjuk jeleníteni a képernyőn, a.NET rendszerben igénybe vehetjük a C# alapvető I/O szolgáltatásait, A System névtérben található Console osztály ide tartozó metódusait (függvények és eljárások).

I/O System.Console.Read(); System.Console.Write(); System.Console.ReadLine(); System.Console.WriteLine(); A Console.Write() és a Console.WriteLine() a kiírásra míg a Console.Read() és a Console.ReadLine() a beolvasásra használható.

I/O A beolvasás azt jelenti, hogy az ún.: standard input stream –ről várunk adatokat. Amennyiben a Read() beolvasó utasítást használjuk, int típusú adatot kapunk A ReadLine() metódus esetében viszont stringet. Ez kiderül, ha megnézzük a két metódus prototípusát. Jól látszik, hogy a Read() int típusú, a ReadLine() viszont string. Adat beolvasásakor természetesen nem csak erre a két típusra van szükségünk, ezért az input adatokat konvertálnunk kell a megfelelő konverziós eljárásokkal

N ÉVTÉR IMPORTÁLÁS A System hivatkozás elhagyható a metódusok hívásakor, amennyiben azt a program elején, a using bejegyzés után felvesszük a következő módon: using System; Ezt a műveletet névtér importálásnak nevezzük. Mikor eltekintünk a névtér importálástól, akkor az adott metódus teljes, minősített, vagy q nevéről beszélünk, ami a függvény névtérben elfoglalt helyével kezdődik

W RITE L INE Console.WriteLine("\n a={0}\n b={1}\n a+b={2}",a,b,a+b); A System.Console.WriteLine() metódussal a standard output - ra, vagyis a képernyőre tudunk írni, pontosabban a képernyőn megjelenő Consol alkalmazás ablakába. A metódusban ún. formátum string - et, vagy más néven maszkot alkalmaztunk, hogy a változók értékeit formázottan, vagyis a számunkra megfelelő alakban tudjuk megjeleníteni. A formátum string tartalmaz konstans részeket (a=, b=, a+b=) ami változatlan formában kerül a képernyőre. A {0}, {1}, {2} bejegyzéseket arra használjuk, hogy a formátum string megfelelő pontjaira behelyettesítsük a paraméterlistában felsorolt változók értékeit: a {0} jelenti a nulladik, vagyis a sorban az első változó helyét, a {1} a második változó helyét, és így tovább. Amennyiben a {} zárójelek között olyan értéket adunk meg, mely nem létező változóra hivatkozik, a program leáll.

F ORMÁTUM MASZK KARAKTEREI

F ELHASZNÁLÓI ADATBEVITEL A felhasználói input kezelésére lehetőséget biztosítanak a Console.Read(),és a Console.ReadLine() metódusok. Mindkettő esetében adatokat olvashatunk be a standard inputról, vagyis a billentyűzetről, Ha megtámogatjuk a két metódust a Convert osztály konverziós függvényeivel, nemcsak int és string típusú adatokat, hanem szám típusú, vagy logikai értékeket is beolvashatunk a felhasználótól.

Az alábbi felsorolás tartalmazza azokat a konvertáló metódusokat, melyeket az alapvető I/O alkalmazása során használni fogunk: ToBoolean() ToByte() ToChar() ToString() ToInt32() ToDateTime()

K ONVERTÁLÁS a=Convert.ToInt32(Console.ReadLine()); bool b = Convert.ToBoolean(Console.ReadLine()); c=Convert.ToDouble(Console.ReadLine());