TÁVHŐSZOLGÁLTATÁS ÉS TÁVHŐTERMELÉS JANUÁR ELSEJE UTÁN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tatabánya, EHÖSZ konferencia október 24.
Advertisements

Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
Az új épületenergetikai szabályozás
ÖKO Zrt. Budapesti Corvinus egyetem
Depóniagáz, mint üzemanyag
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Megújuló energiaforrások Napenergia hasznosítása
Út a napenergia hasznosítás felé, avagy sikerek és nehézségek az önkormányzatokkal való együttműködésben.
/21 TESZÖV – Fejér Földgázpiac Aktuális információk Székesfehérvár, január 22.
1 PV helyzetkép Az NCsT felülvizsgálata a napelemes trendek tükrében Horváth Attila Imre helyettes államtitkár Zöldgazdaság Fejlesztéséért, Klímapolitikáért.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
A földgázpiac jelenlegi szereplői, működési tapasztalatok, várható változások. A Magyar Gázipari Egyesülés működésének bemutatása Molnár.
A Hivatal árelőkészítési tapasztalatai TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI KONFERENCIA ÉS KIÁLLÍTÁS május 9. PÉCS Dr. Grabner Péter elnökhelyettes
Távhőtermelés a Budapesti Erőmű Zrt. erőműveiben
Virtuális erőművi megoldások kapcsolt termelőknek a KÁT alatt és után.
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
Távhőszolgáltatási Konferencia
Fosszilis vs. megújuló Gazdaságossági szempontok
13. Tétel Szépségszalonjában kötelező jól látható helyen elhelyezni az árjegyzéket! Foglalja össze az Ön által ismert árképzési módokat! Mutassa be egy.
A Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetsége szervezésében az Egri Vagyonkezelő és Távfűtő Zrt. támogatásával TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI KONFERENCIA ÉS KIÁLLÍTÁS.
A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései
Energetika II. energetikai BSc szak (energetikai mérnök szak)
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
A tételek eljuttatása az iskolákba
A faanyag energetikai hasznosításának hazai helyzete és racionális fejlesztési módjai Sopron, Szeptember 04. Dr. Jung László vezérigazgató-h.
A villamosenergia-ellátás forrásoldalának alakulása
Néhány szó a földgáz piacról
10 ÉVES FEJLESZTÉSI JAVASLAT CEBC III. Energy Summit Hungary 2012 Konferencia Budapest, május 31. Dr. Zsuga János Vezérigazgató.
1 Megújuló villamosenergia arányát tekintve: Új befektetések a fenntartható energiarendszerekbe Technológiánként: Értékben: Régiónként: Forrás:
A befektetői tőke szerepe a megújuló energiát
) 27/07/2014 A befektetői tőke szerepe a távhőszolgáltatás fejlesztésében Fernezelyi Ferenc Kereskedelmi igazgató Dalkia Energia Zrt. MaTáSzSz konferencia.
LAKATOS TIBOR igazgató Visegrád, november 5-6. Biomassza a távhőben, termeljünk-e villamosenergiát?
Kapcsolt energiatermelés az új szabályozási környezetben Rudolf Viktor elnök, MKET Távhőszolgáltatási konferencia MaTáSzSz május Pécs.
szakmérnök hallgatók számára
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Vasútszabályozási Osztály
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
MVM Trade portfoliója 2009-ben
Lángfy Pál osztályvezető Magyar Energia Hivatal
Horváth J. Ferenc elnök Magyar Energia Hivatal Jubileumi Szakmai nap szeptember 16. A VEZETÉKES ENERGIAIPAR SZABÁLYOZÁSÁNAK 10 ÉVES TAPASZTALATAI,
Horváth J. Ferenc, elnök Magyar Energia Hivatal GAZDASÁGI BIZOTTSÁG Energetikai Albizottság Budapest, december 14. A VILLAMOSENERGIA-ÁRKÉPZÉS RENDSZERE.
Civin Vilmos MVM Zrt. „Klímacsúcs” Budapest, február 27. Klímaváltozás és egy állami tulajdonú villamos társaság.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A piacnyitás sikeressége
Bercsi Gábor: A kapcsolt energiatermelés hazai helyzetének áttekintése; Cogen Day, április 25.; 1/37 Kapcsolt energiatermelés hazai helyzetének áttekintése.
Schmidt Csaba polgármester október 24. Városi Fűtéskorszerűsítési Program Tatabánya.
Stratégiai kérdések az energetikában Kecskeméten, a TERMOSTAR Kft. szemszögéből.
Energetikai gazdaságtan
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
MEGÚJULÓ ENERGIA A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN előadó: Ámon Ada Energy Summit – Gerbeaud Ház Budapest, november 25.
Város energetikai ellátásának elemzése
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Varga Pál elnök MÉGNAP Egyesület Napkollektoros hőtermelés jövője a napelemes áramtermelés mellett Egyetemek, főiskolák környezetvédelmi oktatóinak VIII.
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
2010. szeptember ETE Távhő Vándorgyűlés, Pécs Napenergia-hasznosítás energetikai tapasztalatai a Főtávnál Némethi Balázs Főtáv Zrt. Esetek, eredmények.
TÍZMILLIÁRDOKKAL KÁROSÍTOTTA MEG A MAGYAR CSALÁDOKAT A FIDESZ!
A hazai erőműpark és a villamosenergia-ellátás helyzetéről
A VEOLIA pécsi erőműve a körkörös gazdasági modell tükrében
Előadás másolata:

TÁVHŐSZOLGÁLTATÁS ÉS TÁVHŐTERMELÉS 2011. JANUÁR ELSEJE UTÁN TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI KONFERENCIA ÉS KIÁLLÍTÁS Pécs, 2012. május 9-11. TÁVHŐSZOLGÁLTATÁS ÉS TÁVHŐTERMELÉS 2011. JANUÁR ELSEJE UTÁN Orbán Tibor műszaki vezérigazgató-helyettes (FŐTÁV Zrt.) alelnök (MaTáSzSz)

Fontosabb változások (törvények 1) 2011. január 1-től minden termelőre megmaradt a kötelező átvétel, de 15%-kal csökkent az átvételi ár [2011. február, Lázár-féle javaslatok: -25%, majd -35% az átvételi árból] 2011. évi XXIX. törvény az energetikai tárgyú törvények módosításáról VET módosítása: KátV július 1-től, szervezett villamosenergia-piac Tszt. módosítása 2011. április 15-től: a termelt és a lakosságnak és KKI-nek szolgáltatott távhő árát 2011. március 31-i árszinten befagyasztják az árak megállapításának új szabályait vezetik be: a távhő-szolgáltatás díjait - mint legmagasabb hatósági árat - és azok szerkezetét a MEH javaslatának (08.31-ig) figyelembe vételével az energiapolitikáért felelős miniszter rendeletben állapítja meg bővíti a MEH, és - a csatlakozási díjak megállapítására - szűkíti az önkormányzatok képviselő-testületeinek feladatait, hatáskörét előírja a távhőszolgáltatók és a MEH által kiadott működési engedéllyel nem rendelkező távhőtermelők részére új működési engedélykérelmek benyújtását 2011. december 31-ig a MEH felé Szervezett villamosenergia-átvétel: 50 MW alatt, 2012.06.30-ig, be-kilépés 1X, HUPX spot árak 92 belépő tag Szigorú szabályok (pl. nincs aggregált termelés, utólag ismertté váló árak)

Fontosabb változások (törvények 2) 2011. évi CXXVI. törvény a Tszt. és az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény módosításáról Tszt. fontosabb változásai 2011. október 1-től felhatalmazza a minisztert a távhőszolgáltatási támogatás mértékének, továbbá a távhőszolgáltatási támogatásra való jogosultság feltételeinek megállapítására kibővíti a MEH és pontosítja az önkormányzatok feladat- és hatáskörét A 2011. évi CLXXXII. törvény egyes energetikai tárgyú törvények módosításáról Tszt. fontosabb változásai 2012. január 1-től részletesen meghatározza a távhőtermelők és a távhőszolgáltatók részére a tevékenységek számviteli szétválasztásának követelményeit, előírja, hogy a távhőszolgáltatási díj a bérlő vagy a használó által történő megfizetéséért a tulajdonos egyszerű (sortartó) kezesként felel

Fontosabb változások (kormányrendeletek) A 104/2011. (VI. 29.) Korm. rendelet a Tszt. végrehajtásáról szóló 157/2005. (VIII. 15.) Korm. rendelet (Vhr.) módosításáról (2011. július 7-től): részletesen meghatározza a költségmegosztók használatának és a költségek megosztásának szabályait (2011. szeptember 1-től kezdődően) A 378/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet a villamosenergia-ellátással, a földgázellátással és a távhőszolgáltatással összefüggő kormányrendeletek módosításáról A Tszt. Vhr. fontosabb változásai 2012. január 1-től: meghatározza a MEH által kivethető bírság összegének felső határát (a tárgyévet megelőző évi nettó árbevétel legfeljebb tíz százalékában), meghatározza a közüzemi szerződés felmondása alóli mentességre vonatkozó részletes szabályokat

Fontosabb változások (miniszteri rendeletek 1) A 13/2011. (IV. 7.) NFM rendelet felhatalmazta az MVMP-t a távhőtermelők és a kapcsolt erőművek „kedvezményes” földgázellátására az MVMP 2011. május 26-án tette közzé „kedvezményes” ajánlatát Az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árának, valamint a lakossági felhasználónak és a KKI-nek nyújtott távhőszolgáltatás díjának megállapításáról (hatályos 2011.10.01-től) tételesen, termelőnként meghatározza a távhőtermelők által a távhő-szolgáltatók részére értékesített hőenergia díját, az értékesítőkre vonatkozó követelményeket, valamint a díjalkalmazási feltételeket, rögzíti, hogy a végfelhasználó a távhőszolgáltatásért a 2011. március 31-én alkalmazott – legmagasabb hatósági árnak minősülő – díjakat köteles fizetni, meghatározza a távhőtermelők és a távhőszolgáltatók nyereség-korlátját (a könyv szerinti bruttó eszközérték 2%-ában, a nem megtérült termelők esetében 4,5%-ában), meghatározza a nyereségkorláton felüli nyereség esetén a „nyereség-elvonás” szabályait. a rendelet az eddigiekben 4-szer módosult (dec., jan., feb., máj.) MVMP ajánlata: TTF alapú, drága RHD, szigorú feltételek, Indokolt költség alapú árképzés, Transzparencia hiánya, éves árképzés, likviditási problémák

Fontosabb változások (miniszteri rendeletek 2) Az 51/2011. (IX. 30.) NFM rendelet a távhőszolgáltatási támogatásról (hatályos 2011.10.01-től, a támogatás forrása a villamos energia végfelhasználói árába „kapcsolt termelésszerkezet-átalakítási díj” elnevezéssel beépített 1,20 Ft/kWh) tételesen, termelőnként, illetve szolgáltatónként meghatározza a szolgáltatók által igényelhető támogatás mértékét (összegét), meghatározza a támogatás feltételeit, igénylésének, kifizetésének és ellenőrzésének, valamint a jogosulatlan igénybevétel esetén a visszafizetésének szabályait. a rendelet az eddigiekben 4-szer módosult (dec., jan., feb., máj.) a 83/2011. (XII. 29.) NFM rendelet szerint 2012. január 1-től „a végfelhasználó a távhőszolgáltató részére a távhőszolgáltatásért a távhőszolgáltató által 2011. március 31-én alkalmazott, általános forgalmi adót nem tartalmazó díjnál 4,2 százalékkal magasabb mértékű - legmagasabb hatósági árnak minősülő - díjat köteles fizetni.”

Nemzeti energiastratégia, TFCsT Magyar Köztársaság Kormánya H/3839. számú országgyűlési határozati javaslat a Nemzeti Energiastratégiáról Az Országgyűlés ……….. felkéri a Kormányt, hogy az Energiastratégia alapján: vizsgálja meg a távhőtermeléssel kapcsolatos árszabályozási és jogi rendelkezések végrehajtásának, valamint a távhőszolgáltatást igénybe vevő fogyasztók támogatásának tapasztalatait, és ez alapján dolgozzon ki cselekvési tervet a távhőszolgáltatás verseny-képességének biztosítására, hatékonyságának fejlesztésére és a megújuló energiaforrások bevonására

MaTáSzSz tevékenységek Aktívan segítettük az új szabályozás kialakítását (már amikor lehetett), és „finomhangolását” Felajánlottuk a regulátornak egy új, benchmark alapú árszabályozás alapelveinek kidolgozását (pályáztatott nyertes tanácsadó TIG-RES-Reál-Energo konzorcium) Részt vettünk a 2012/13. gázévi gázbeszerzés „MEH-ajánlás”-ának kidolgozásában A „MEH-ajánlás” szellemében – kisebb viharokat követően - közös gázbeszerzést írtunk ki (pályáztatott nyertes tanácsadó EnergiQ Kft., 170 millió m3/a pályáztatott mennyiség) Részt veszünk a TFCsT kidolgozásában

KÁTV jelölés forrása: Dr. Stróbl Alajos Kát és KátV után KÁTV jelölés forrása: Dr. Stróbl Alajos

Kapcsolt energiatermelés

A kapcsolt energiatermelés társadalmi haszna href=36% href=60%

A TÁVHŐ magyarországi társadalmi haszna A távhő ~2/3-át Magyarországon (ma még!) a 2004/8 EU direktíva szerinti nagyhatékonyságú kapcsolt energiatermeléssel állítják elő. A ~6 TWh/a (ebből KÁT-os ~5 TWh/a) távhővel kapcsolt villamos energia a hazai fosszilis erőművek átlagos hatásfokát alapul véve megfelel ~35 PJ évi primerenergia-megtakarításnak ~2 millió tonna évi CO2-kibocsátás elmaradásának ~1 milliárd gnm3 évi földgázimport csökkenésnek A kapcsolt energiatermeléssel, ezen belül a távhőszolgáltatáson alapuló kapcsolt energiatermeléssel elérthez fogható mértékű primerenergia-megtakarítás és CO2-kiváltás konkrét műszaki intézkedésekkel az elmúlt másfél évtizedben egyetlen más területen nem valósult meg! Az eddigiekben még nem korszerűsített panelépületekben lévő ~500 ezer lakás ésszerű korszerűsítésével elérhető összes primerenergia-megtakarítás ~6 PJ/év. Ennek egyszeri beruházási költsége legalább 750 mrd forint !

A távhőszolgáltatás versenyhelyzete A hőpiacon a termék helyettesíthetősége következtében éles piaci verseny van! Csak a kedvezményes ÁFA biztosítja a versenyelőnyt (és csak a lakossági szektorban)!

A távhődíj szerkezete (főtáv) A szolgáltatás nettó költségeinek ~70%-a energia, ~10%-a ÉCs és adók!

A (sikeres) távhőszolgáltatás alapja az olcsón termelt hő! (1) Közvetlen (forróvízkazános) távhőtermelés földgázbázison nem lehet versenyképes alternatíva! Ha a távhő hőforrásai, mint nagyfogyasztók, nem jutnak olcsóbban földgázhoz, mint a közvetlen gázfűtéssel bíró végfelhasználók (kisfogyasztó épületek), akkor a távhőrendszerek karbantartási és működési költségeivel együtt (beleértve a távhőszolgáltatók általános költségeit is) a távhőszolgáltatás sohasem lesz nyereséges a gázfűtéssel szemben a hőpiacon! 15

A (sikeres) távhőszolgáltatás alapja az olcsón termelt hő! (2) Bécs Budapest Előtérbe helyeződik (helyeződne?) a kapcsolt és/vagy a megújuló és hulladék(hő) bázisú hőtermelés!

A gázárakról sokadszor, de nem utoljára A regulátor beavatkozásai a szolgáltatók által a piacon kicsikart előnyöket általában felemésztik!

Mi a támogatás célja? Egy gazdasági tevékenység támogatása akkor lehet indokolt, sőt szükséges, ha: Az adott tevékenység fejlesztését gyorsítani kell. A piaci árban meg nem fizetett, a társadalom és az állam számára értéket képviselő előnyöket kell elismerni. Egyes gazdasági szereplők – elsősorban a kistermelők – piacra jutásának nehézségeit kell ellensúlyozni. Nemzetközi kötelezettségeket kell teljesíteni. Nemzetgazdasági célkitűzéseket kell megvalósítani. Szociális problémák megoldását és más célokat kell közvetetten támogatni. A kapcsolt energiatermelés támogatása a fenti összes szempont alapján indokolt (volt), kivéve az f) pontot, de eddig még arra sem sikerült jobb megoldást találni.

Támogatott villamos energia (GWh) A támogatás összege 2010-ben KÁT-kassza 203,5 mrd Ft Kapcsoltakra 135 mrd Ft Megújulókra 68,5 mrd Ft Támogatott 7.275 GWh Átlagár ~28 Ft/kWh Piaci villanyár ~14 Ft/kWh Támogatás 101,6 mrd Ft Kapcsoltakra 67,4 mrd Ft Megújulókra 34,2 mrd Ft 2011.júl.1-től (okt.1-től) „kapcsolt termelésszerkezet-átalakítási díj” 1,20 Ft/kWh 44 mrd Ft Û 67,4 mrd Ft Támogatott villamos energia (GWh)

A SIKERES TÁVHŐ ALAPJA AZ OLCSÓ HŐ! Hőtermelők eredő hőárának alakulása az új szabályozás előtt és után (főtáv) A SIKERES TÁVHŐ ALAPJA AZ OLCSÓ HŐ!

Vásárolt hő+földgáz-támogatás (főtáv) LÁTHATÓ A REGULÁTOR TÖREKVÉSE A „FINOMHANGOLÁSRA”!

Kiserőmű árbevétele

Kiserőmű energetikai árrése

Kiserőmű spark spread

Kiserőművek hőtermelése 2009-2011

Kiserőművek hőtermelése 2009-2011

A kapcsolt energiatermelés gazdaságossága Kapcsolt energiatermelésnél a termelt hő ára kisebb is lehet, mint a felhasznált tüzelőanyag ára! Ugyanez fűtőművi (közvetlen) hőtermelésnél nem lehetséges!

Olajtermékek árainak alakulása EEX tőzsdei árak alakulása A teljesség kedvéért… Olajtermékek árainak alakulása EEX tőzsdei árak alakulása 2011. október / 2008. július: ~85-90% 2011. október / 2008. július: ~60-65%

Megújulók rendszerintegrációja óbuda, faluház (1) 10 emeletes szalagház, 15 lépcsőház, 883 lakás 2 hőközpont (5 + 10 lépcsőház) Átlagosan 88 m3 napi és 8 TJ éves HMV-fogyasztás Napkollektorok száma: 125 db Teljes kollektorfelület: 1.515 m2 Szolártárolók térfogata: 100 m3 A rendszer beruházási költsége: 263 MFt (=173 eFt/m2) Várt megtakarítás: hmv-hőigény 45-50%-a Hasznosított napenergia: 1.923 GJ/év (a hmv-hőigénynek csak 24%-a!) Megtakarított távhődíj: 6,2 MFt/év Egyszerű megtérülés: 42,4 év (!)

Megújulók rendszerintegrációja óbuda, faluház (2) A körzet alaphőforrása egy gázturbinás fűtőerőmű (MVM É-B Fűtőerőmű Kft., csúcshőforrása földgáztüzelésű forróvízkazános fűtőmű (Főtáv) Az adott helyen a napenergia részben nagy hatékonyságú kapcsolt termelést vált ki. 1 GJ kiváltott kapcsolt hő primer energiában 0,3 GJ többletigényt jelent, mivel a kieső kapcsolt villamos energiát kondenzáció-ban kell megtermelni. 1 GJ kiváltott közvetlen hő 1,11 GJ megtakarítást jelent primer energiában. A primerenergia-igény és a CO2 emisszió nőtt! A fogyasztói teher akár még nőhet is (gázturbinaüzem nyári ellehetetlenülése!)   Hasznosított napenergia [GJ] Kapcsoltan termelt hő aránya a hőforrásban Kiváltott kapcsolt hő [GJ] Kiváltott közvetlen hő [GJ] Primerenergia-felhasználás változása [GJ] CO2 kibocsátás változása [kg] Január 46,6 41% 19,1 27,5 -25,7 -1 444 Február 81,5 58% 47,3 34,2 -26,1 -1 465 Március 201,8 65% 131,2 70,6 -45,4 -2 547 Április 235,6 96% 226,2 9,4 46,5 2 611 Május 246,3 92% 226,6 19,7 35,2 1 976 Június 259,9 95% 246,9 13,0 47,8 2 682 Július 241,2 231,6 9,6 47,7 2 673 Augusztus 240,5 72% 173,2 67,3 -31,2 -1 749 Szeptember 110,3 93% 102,6 7,7 17,3 969 Október 174,9 74% 129,4 45,5 -17,9 -1 004 November 105,7 68% 71,9 33,8 -19,5 -1 092 December -21,6 59% -12,7 -8,9 6,6 372 Összesen 1923 1593,1 329,6 35,4 1 984 zem Rendszerszintű megközelítés szükséges a társadalmi haszon alapján!

Megújulók rendszerintegrációja biomassza kiserőmű

Megújulók rendszerintegrációja fajlagos beruházási költségek

Megújulók rendszerintegrációja Termelt hő egységköltsége

Megújulók rendszerintegrációja Társadalmi haszon

Megújulók rendszerintegrációja következtetések – nem a megújulók ellen! Rendszerszintű megközelítés szükséges a társadalmi haszon alapján! Fosszilis bázisú közvetlen (táv)hőtermelés kiváltása esetén a megújulók társadalmi haszna egyértelmű, gazdaságos megvalósításuk azonban jelentős arányú támogatás nélkül nem képzelhető el. Nagyhatékonyságú kapcsolt energiatermelés (vagy éppen egy másik megújuló) kiváltása esetén a megújulók rendszerintegrációja ellentétes a fenntartható fejlődés követelményeivel, támogatásuk ilyen esetekben káros, tovább súlyosbítva a KÁT-megvonás hatásait. Az integrált (rendszerszintű) megközelítés térnyerése híján az energiapolitikai célkitűzések (EU-s vállalások) nem lesznek teljesíthetők, a támogatásokra fordított összeg egy része pedig kidobott pénz lesz!

Egy sikeres távhőszolgáltatás Néhány szükséges, de nem elégséges peremfeltétel: Egyirányú, következetes energiapolitika, észszerű jogi szabályozók (pl. kötelező csatlakozás, nehezített leválás), párhuzamos infrastruktúra hiánya, tudatos fogyasztói magatartás (költségosztás, belső hőmérséklet), piaci árképzés, fizetőképes kereslet. VERSENYKÉPESSÉG! Forrás: Finpro Hungary

A sikeres távhőszolgáltatás pillérei A távhőellátás az ingatlanok értéknövelő tényezője 1. PILLÉR Olcsó hő Hatékony és fenn-tartható hőtermelés kommunális hulladék kapcsolt termelés megújulók bázisán 2. PILLÉR Hatékony működés Működési költségek csökkentése Korszerű vállalat-irányítás Profi munkatársak Tulajdonosi szemlélet 3. PILLÉR Piacbővítés Új fogyasztók Új termékek Vevőközpontúság Nemzeti Energiastratégia 2030 Távhőfejlesztési Cselekvési Terv

Szeressük az energetikát! Köszönöm a figyelmet! Szeressük az energetikát! Szeressük a távfűtést! Orbán Tibor torban@fotav.hu 38