Manierizmus (16. sz. közepe és vége)
A reneszánsz hanyatlása? Maniera (modor, stílus, itt modoros, mesterkélt, furcsa, bizarr) A későreneszánsz furcsaságai – ahogy a 19. század látja Nyugtalan kor: reformáció, ellenreformáció, földrajzi felfedezések, gazdasági válság, török veszély, dinasztikus és vallás háborúk Művészeti újítások (útkeresés)
Manierista furcsaságok 1. Építészet Szabálytalanul használt klasszikus elemek, virtuóz, szeszélyes ötletek
Különös dekoráció
Manierista kert
Manierista furcsaságok 2. Szobrászat Virtuozitás
Csavart tengelyű figurák – körüljárásra komponált szobor
Szokatlan arányok – keresett szépség
Cellini sótartója
Manierista furcsaságok 3. Festészet Zsúfolt képfelület
Bizonytalan tér
Átlós kompozíció
Szokatlan színharmóniák
Új szépségeszmény
Parmigianino: Hosszúnyakú Madonna
Virtuozitás
Bronzino: Toledói Eleonóra
Szokatlan képi ötletek – a művelt közönség szórakoztatása
Arcimboldo
Tintoretto Velencei mester A vallásos témák újrafogalmazója Mitológiai témák is Kiváló portréfestő
A kifejező erő (expresszivitás)
Átlós elrendezés - aszimmetria
Sajátos színvilág
Szent Márk holttestének elrablása
A téma: Velence védőszentje, többször is ábrázolja Tintoretto a hozzákapcsolódó legendákat
Átlós kompozíció Kísérteties megvilágítás Szellemalakok
Rövidülés
El Greco (Domenikosz Theotokopulosz) Görög Kréta, Velence, Róma, Toledo Bizánci örökség, velencei iskolázottság
Megnyújtott figurák
Kísérteties fények és furcsa színek
Krisztus az olajfák hegyén Budapest
Téma változatok: Krisztus virraszt az elfogásának éjszakáján, tanítványai alszanak, Judás már közeleg a római katonákkal
Jézus kéri az Úrt, mentse meg Őt a kereszthaláltól: „Mondván: Atyám, ha akarod, távoztasd el tőlem e pohárt…”
Az alvó tanítványok
Judás és a közelgő rómaiak
Az expresszionizmus előfutára