Magyar művészet 1948-tól A kommunista diktatúra Rákosi szakasza (48-tól 56-ig) a művészet feladatának a kommunista ideológia közvetítését tartotta, a kultúrpolitika.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mennyire ismered Magyarországot?
Advertisements

Kossuth-díjas magyar festő
VALKÓI EGYHÁZKÖZSÉG.
Fotó: Fenyősi László. Fotó: Fenyősi László Fotó: Fenyősi László.
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
Hogyan illeszkedik be Mészöly munkássága a második világháború utáni magyar irodalomba?
MÉHES LÁSZLÓ ÉLETKÉPEK.
Készült a 25 éves osztálytalálkozónk emlékére !
KORTÁRS MŰVÉSZET Gruber Ágnes Kövesy Krisztina Varga Csilla
Realista építészet EKLEKTIKA
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
FELÜGYELŐ BIZOTTSÁG Elnök: Dr
PÉNZ FELAJÁNLÁS Szűcs Gabriella Ft Dr. Balla Zsolt
A kutatási program rövid bemutatása
Kohán György (1910, Gyulavári , Gyula).
A legújabb SZOBROK Összegyűjtötte: Kovácsné Balla Györgyi.
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Diktatórikus rendszerek, II.
Nemes Nagy Ágnes Készítette: 9.A.
Könnyűzenei lexikon: Omega
„A Radnóti-hagyaték eddig nem látott kincsei” (..aki ezt nem látja, az alig látott valamit Radnótiból…) Eredeti levelek (köztük a Fannihoz írott két utolsó.
Automatikus diaváltás A hangszórókat kérem bekapcsolni.
Visszaemlékezés Szabó Gábor professzor oktatói, kutatói, intézetigazgatói és közéleti tevékenységére Biró Sándor.
Kvíz kérdések az Toldi iskola múltjából és jelenéből
Kiss Attila: Korszerű adatbázisok Adatbázis kutatási eredmények a TÁMOP támogatásával Június 7. Visegrád.
A Nyugat.
MTA Regionális Kutatások Központja Településracionalizálás, falupolitika és falurombolás Romániában és Magyarországon az államszocializmus időszakában.
A Kádár-korszak „termelési hőse” A műszaki értelmiség érvényesülési lehetőségei és színterei a hatvanas évek magyar nagyjátékfilmjeiben.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
FESTŐI BUDAPEST.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Magyar művészet 1945 előtt.
Az én melegséget árasztó, bronz barátaim
1956 az irodalomban 1/C.
Építészeti Emlékek Tanútja - Szocreál Tanösvény
A SZÜRREALIZMUS.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Olvasásismeret 2006/2007 II. félév Beniczky Péterné.
Az egészségügyi informatika jövője Dr. Surján György GYEMSZI Informatikai és rendszerelemzési főigazgatóság EGVE Egészségügyi Napok 2012 Balatonfüred.
Kádár-korszak ( ) „a legvidámabb barakk” „gulyáskommunizmus”
Nyers Rezső, az „új mechanizmus” egyik legjelentősebb ösztönzője
A romantika.
Történelem – középszintű témakörök
Kádár-korszak. Kádár-korszak Genezis Az 56-os forradalom és szabadságharc leverése „Forradalmi” ellenkormány Idegen (szovjet) beavatkozás Megtorlás.
KÜLDÖTTGYŰLÉS ELNÖKSÉG
Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület. A Stúdió.
Várkonyi Mária1 Sára Sándor A mozgókép mestere.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Medgyaszay István: Budaörsi úti városi bérház, 1925.
Rippl-Rónai Múzeum Rippl-Rónai Megyei Hatókörű Városi Múzeum
Weöres Sándor Általános Iskola és Művészeti Iskola
Az MNV Zrt. szervezeti felépítése
A kézművesség történeti áttekintése A hagyomány szerepe előadó: Bangó Aliz.
Ami a tananyagból kimaradt… - Válogatás a Ludwig Múzeum gyűjteményéből - - A diasor a rajz és vizuális kultúra valamint a művészettörténet érettségire.
Dr. Pallo József PhD. bv. ezredes
Egyszerű történet vessző száz oldal – a kardozós változat
Magyar Nemzeti Galéria
Szobrászat.
KIHÍVÁS A bemutatót készítette: kihivasottak_6: Zsámboki Csilla Tóth Judit Fári Anna.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Sonnevend Péter Új munka indult:
Emlékezzünk azon Évfolyamtársainkra
20.sz. második fele. Le Corbusier: Ronchamp-i kápolna, 1955 Alvar Aalto: Községháza, Säynätsalo Pier Luigi Nervi: Sportcsarnok, Róma
Társulatunk május 4-én alakult. 10 ÉVE SZOLGÁLJUK A NEMZETI ENERGIAPOLITIKÁT 1.
„Boldogok vagytok, amikor gyaláznak és üldöznek titeket, „Boldogok vagytok, amikor gyaláznak és üldöznek titeket, és hazudozva és hazudozva minden rosszat.
SZIPORKA ORSZÁGOS MATEMATIKA VERSENY 2017.
BARABÁS MIKLÓS (1810, Kézdimárkosfalva , Budapest)
Az Erdélyi magyar történelmi személyek”
Történelmi áttekintés 1
Történelmi áttekintés 1
Előadás másolata:

Magyar művészet 1948-tól A kommunista diktatúra Rákosi szakasza (48-tól 56-ig) a művészet feladatának a kommunista ideológia közvetítését tartotta, a kultúrpolitika a szocreál (szocialista realizmus) megteremtését tartotta feladatának (Pinczehelyi Sándor)

Dogmatikus kultúrpolitika A modernista törekvéseket formalizmusnak (öncélú formai kísérletezésnek) minősítve tiltotta, még a nagybányai-festészet impresszionista-realizmusa is elvetendő volt számára, Munkácsy és Benczúr akadémista realizmusát tekintette követendőnek Fénykép egy 1951-ben készült szocialista-realista „remekmű”-ről, ami még most is az Anatómiai Intezétben, a professzori irodában lóg (de most már iróniából)

Somogyi József: Martinász, Dunaújváros, 1953 A kor szigorú dogmatizmusa még az ilyen, a szocialista szellemiséget óvatos expresszív monumentalitással ötvöző alkotásokat is bizalmatlanul fogadta

A kádárizmus időszaka A kádárista „puha-diktatúra” kultúrpolitikája (3T: „tűrt, támogatott, tiltott”) színesebb művészeti életet tett lehetővé, de továbbra is egészen a 80-as évek elejéig a posztimpresszionizmus és egyéb izmusok eredményeit is agitatív céllal immár felhasználhatónak vélt szocialista művészetet erőltetette (Kiss István)

Varga Imre: Radnóti, Mohács, 1969

Tűrt vagy kevésbé tiltott avantgárd a kommunista diktatúrában A szabadság hiánya az „igazi” művészetet az esztétikai problémákon túl politikai tartalmakkal is telitette, a 60-as évektől megjelenő avantgárd tendenciákban is szabadság metaforákkal találkozhatunk (Erdély Miklós)

Borsos Miklós: Madár tojással, 1968

A magyar grafika nagy alakja: Kondor Béla A 60-as évek kiemelkedő alakja erőteljes morális tartalmú művészetet teremtett Alapkérdései: a haladás viszonylagossága, ember és történelem drámája (gyilkos ideológiák, háború, az emberlét hitnélkülisége)

Kondor Béla: Rajz, 1969, Győr

Szűrrealizmus és montázselv Újító erővel hatott a szürrealizmus a 60-as évek festészetére: Bálint Endre, Ország Lili, szürnaturalizmus (Bernáth Aurél tanítványai, pl. Csernus Tibor), Szürenon-csoport (szürrealizmus és nonfigurativitás egyesítése): Haraszty István, Pauer Gyula (Bálint Endre)

(Ország Lili)

(Csernus Tibor)

Pauer Gyula: Pszeudo, 1970

Haraszty István: Kalitka, 1973, Székesfehérvár

Neoavantgárd irányzatok: Iparterv csoport Az 1968-ban lépnek fel (az Ipari tervezőintézetben rendezett kiállításukról kapták nevüket) és ők honosítják meg a pop art, a koncept, a festészet utáni absztrakció, a kinetikus művészet stb. különböző jelenségeit (Bak Imre, Keserű Ilona, Lakner László, Hencze Tamás, Molnár Sándor) (Bak Imre)

(Bak Imre)

Keserű Ilona: Forma, 1969 „Festészet utáni absztrakció”, „színes mező” festészet, „kemény él” festészet

(Lakner László)

A plasztikai gondolkodás megújulása A 60-as évek a szobrászatban is megjelennek a pop arttal és a hiperrealizmussal rokon törekvések

Schaár Erzsébet: Az utca, Székesfehérvár, 1974

Jovánovics György: Részlet a nagy Gilles-ből 1967-68

A koncept A 70-es évek legjelentősebb alakja az építészetet, szobrászatot tanult, verssel és filmmel is foglalkozó Erdély Miklós Installációi, akciói a konceptuális törekvések hazai példái

Erdély Miklós: Hűség, 1979

Szentjóby Tamás: Hülő víz, 1965

A posztmodern kor A kádárizmus agóniája még nyitottabb lehetőségeket teremtett már a rendszerváltás előtt is a magyar képzőművészetben A 80-as évek elejétől nálunk is beköszönt a posztmodern (pl. az újfestőiség)

„Frissen festve”: új szenzibilitás A transzavantgárd tendenciákat nálunk a művészettörténészek (Hegyi Lóránd) új szenzibilitás (új érzékenység) néven emlegetik (Nádler István, Bak Imre, Birkás Ákos, Fehér László stb.)

Szentendreiek A 80-as évek művészetében jelentős szerepet játszanak a stilárisan sokszínű szentendrei művészek (Wahorn András, ef Zámbó István, Fe Lugossy László)

ef Zámbó István: Új magyar népművészet II., 1987

Installáció és fotóhasználat 90-es évek nálunk is az installációk és az intermediális munkák uralmát hozta el A hagyományosabb festészeti eljárással dolgozó művészek munkáin a fotóhasználat megnövekedett szerepét láthatjuk

Mauer Dóra: Hommage a Joseph Hoffmann, 1990

Lakner László: Mosoly, 1969, Kiscelli Múzeum

Bak Imre: Ismert történet II., 1984

Bak Imre: Tao, 1993