A gótikus képi ábrázolás: üvegfestmények, táblaképek, falképek, miniatúrák, textilképek
Az üvegfestészet legnagyobb időszaka Méretre vágott, színes, fényáteresztő üvegdarabokat a tervrajz szerint ólomkeretekbe foglalják, amelyek a formákat határoló kontúroknak látszanak A fő színek a kék és a vörös Csekély mértékű belsőrajzot használnak
Chartres-i katedrális üvegfestményei, 13. sz. A legszebb, az üvegfestészet csúcsát jelentő műveket a franciaországi Chartres Notre-Dame-jában lehet látni
Chartres-i katedrális üvegfestményei Mária a gyermek Jézussal és angyalokkal
Olasz festészet a 13-14. században A kor olasz festészete a bizánci festészeti hagyományból kiindulva új irányt ad az európai a festészetnek: a természet utánzásán alapuló látványfestészet irányát
A falfestészet virágzása: freskók Itáliában a gótikus építészet nem bontja meg a fal zártságát úgy mint az északi területek (francia, angol, német) építészetében Az összefüggő falfelületek alkalmasak a falfestészetre
A freskó technika A frissen vakolt, még nedves (al fresco: olaszul „frissen”) falra készülő falkép A festékport meszes vízbe keverik A munka gondos tervezést igényel, csak annyit vakolhatnak be, amennyit egy nap megtudnak festeni, rögtönözni nem lehet Világos, meszes színek jellemzik Tartós, időtálló technika
Cimabue Cimabue az első jelentős mester, aki elmozdul a bizánci festészet merev ünnepélyességétől és élettelibb stílust teremt Táblaképek és freskók alkotója
Cimabue: Trónoló Madonna (Maesta),13. sz. v. Táblakép: gipsszel alapozott fatáblára készül Ekkoriban a festékport tojással keverik össze, ez a tojástempera A bizánci festészetben megszokott témát már kicsit élettelibb, természetesebb részletekkel adja elő
Maesta (olasz: „fenség”) Szűz Mária „mennyei fenségé”-ben díszes kőtrónuson angyalok vagy szentek csoportjában Giotto: Maesta
Egy bizánci ikon és Cimabue képe
A változás még nem jelentős: a trónus térbelisége még bizonytalan, az angyalok egymásmögöttisége is esetleges, a méretkülönbségek hierarchikusak és nem térbeliséget fejeznek ki
A „modern” festészet megteremtője: Giotto A 13-14. sz. fordulóján élt Firenzei festő, Cimabue tanítványa Az európai festészet egyik legjelentősebb alakja Táblaképek és freskók festője A firenzei dóm harangtornyának tervezője
A Giotto-torony
A leghíresebb művei a freskói: a Szent Ferenc templom képei Assisi-ban és a padovai Aréna-kápolna képei
Új kompozíciós gondolkodás: „ablak a valóságra” A valóságot utánzásán alapuló látványfestészet képi kompozícióját az „ablak” metaforával szokták leírni: A valóság egy szeletét próbálja elénk tárni egy meghatározott nézőpontból, mintha egy keretezett nyíláson keresztül látnánk egy teret
Tér, idő, cselekmény egysége A klasszikus dráma hármas-egységéhez közelít ez az új festészeti nyelv: Egy térszelet meghatározott nézőpontból Egy pillanat megállított látványa, Az adott pillanatban zajló cselekmény
A meghatározott nézőpontból ábrázolt egységes tér problémája A térmélység érzékeltetése a kép síkfelületén: A fény-árnyékhatás A takarások A méretcsökkenés (a távoli kisebb mint a közeli) A távolodó párhuzamosok összetartanak egy pont irányába (vonalperspektíva)- Giotto még ösztönösen használja, nem szerkeszti
Az idő és a cselekmény problémája: élőképszerű elrendezés A festő mint színpadi rendező, úgy helyezi el a szereplőket és az egyéb képi elemeket, és állítja meg a mozgásukban, hogy a történés világosan érthető legyen Minden részlet a cselekmény olvashatóságát szolgálja
Élethű ábrázolás A figurák és a részletek ábrázolásának a valóságot kell utánoznia: Meg kell felelni az adott nézőpontnak (felülnézet, alulnézet stb.) Megfelelni a cselekménynek, a szereplők érzelmi állapotának (gesztusok, mimika)
Giotto protoreneszánsz (előreneszánsz) festő Giotto stílusát szokták protoreneszánsz stílusúnak nevezni, mert az előbbiekben említett festészeti problémákat a reneszánsz stílus oldja majd meg, Giotto művészete ebbe az irányba mutat előre
Giotto: Szent Ferenc élete, freskósorozat, Assisi, San Francesco, 13 Giotto: Szent Ferenc élete, freskósorozat, Assisi, San Francesco, 13. sz. v. A Szent Ferenc- templom külső képe
A Szent Ferenc-templom Assisi-ban A ferencesek főtemploma Itt van eltemetve Szent Ferenc, ez a tiszteletének központja Kettős templom: alsó és felső templomból áll
A felső templomban látható Giotto képciklusa Szent Ferenc életútjáról
A kor legfontosabb szentjének élettörténete az oltártól indul a hajó baloldalán, ha szemben állunk a bejárattal, végig fut ezen a falon, majd a bejárati falon át a jobboldalon folytatódik az vissza az oltárig
Festett keretek választják el az egyes jeleneteket
Az ablakok alatti sávban futnak a képek, alattuk festett faliszőnyeg
Sokan dolgoznak, más mesterek is a templomban, más freskókat is láthatunk itt (pl. az ablakok körül)
24 képet festett a ciklusból Giotto a segédeivel
Giotto képein már eltűnik a bizánci képek aranyháttere Az alakok élethűbbek, a gesztusok, arckifejezések kifejezőek A szobrászian formált részletek, a gondosan felépített kompozíciók, ünnepélyes, monumentális jelleget adnak műveinek
Az egyik legszebb jelenet: Szent Ferenc a madaraknak prédikál Szent Ferenc újfajta viszonyát a természethez, a teremtet lények iránti szeretetét talán ez a kép fejezi ki legjobban
Siena festészete A 14. században Siena városának festészete volt a vetélytársa a firenzei művészetnek Itáliában Giotto-nál középkoriasabb, kifinomult, kecses, elegáns gótikus stílus volt a jellemzője (internacionális gótika) Duccio, Pietro Lorenzetti Simone Martini voltak a kiemelkedő alakjai
Simone Martini, Lippo Memmi: Angyali Üdvözlet, 14. sz. Sienai tojástempera táblakép Gótikus keret, aranyalap, törékeny, kecses figurák Mária riadtan húzódik el a hírhozó angyaltól, két szent egészíti ki a jelenetet
Wilton diptichon, 1400. k.
Avignoni Pieta, 15. századi francia mester
Mária ölében a halott Jézus, János, Magdolna és egy donátor (megrendelő, adományozó) látható mellette
A téma Szánalom, sajnálkozás – gyakori témája a keresztény művészetnek, Mária siratja halott fiát
A 15. századi gótikus festészet mélyen átélt vallásossága, csodálatosan reális részletekkel gazdagszik
Kódexek díszítése - Limbourg fivérek: Berry herceg hóráskönyve, 15. sz.
Május
Várkastélyok
Magyar Anjou Legendárium, 14. sz. 2.f. Róma, New York, Szentpétervár
Képes Krónika, 14. sz., Bp. OSZK 300 évig Bécsben őrizték (Bécsi Képes Krónika) Nagy Lajos korában készült, befejezetlen A magyarok történelmét írja le, a kezdetektől Károly Róbert koráig Latin nyelvű A címlap
A szerző, talán Kálti Márk válogatása a korában ismert történeti művekből Miniatúrák, iniciálék díszítik A krónika író (vagy másoló) ábrázolása (Kálti Márk esetleg Mózes) „S” iniciáléban
A képei különösen értékesek címertani, fegyvertörténeti és viselettörténeti szempontból (az Anjou-kort szemléltetik)
Koppány lefejezése
Szent István elfogja Gyula vezért
„B” iniciálé: Szent István király temetése
„P” iniciálé: László herceg birokra kél a leányrabló kunnal Szent László a krónika legtöbbször ábrázolt alakja
A Szent László-legenda: a középkori falfestészetünk egyik leggyakoribb témája, nagyon sok ábrázolása maradt fent a Kárpát-medence templomaiban Türje (Dunántúl)
Bibarcfalva (Erdély) László királyunk még herceg korában az országra törő kunok ellen indul. Egy leányrabló kunt személyesen vesz üldözőbe és legyőzve őt kiszabadítja a magyar lányt
Székelyderzs (Erdély)
László, a „lovagkirály” különösen népszerű volt a 14-15 László, a „lovagkirály” különösen népszerű volt a 14-15. században, Nagy Lajos és Zsigmond példaképének tekintette a szent királyt
Szent László-legenda, 15. sz. e., Kakaslomnic, Szlovákia A falkép kissé provinciális stílusa, naiv szépsége különösen értékessé teszi középkori művészetünkben
Kolozsvári Tamás: Kálvária, 15. sz., Esztergom, Keresztény Múzeum Kolozsvári mester Egyetlen műve ismeretes: a garamszentbenedeki szárnyasoltár, 9 képéből a megmaradt 8 ma Esztergomban látható
Az első névszerint ismert és művel is összekapcsolható táblakép festőnk
Az oltár nyitott állapotban Krisztus szenvedéseinek eseményeit mutatatja Krisztus az Olajfák hegyén A keresztvivő Krisztus Krisztus a kereszten A Mennybemenetel Krisztus feltámadása 1. 4. 3. 2. 5.
A képek szamárhátíves keretbe voltak foglalva
Keresztvitel Cyrenei Simon kicsinyített alakja kiemeli az Üdvözítő heroikus tettét A goromba katonák vonásai Jézus szelídségét emelik ki A szalag szövege Jeruzsálem leányait vigasztalja: „Jeruzsálem leányai, ne miattam sírjatok, hanem fiaitok miatt.”
Arany háttér Törékeny, gótikus formák és reális részletek (pl. a katonák korhű viselete) Olaszos késő gótika és a kora reneszánsz határán
M. S. Mester: A selmecbányai oltár táblái, 16. sz. eleje A csak kezdő betűiről ismert, a Felvidéken (Szlovákia) működő mester, középkori oltárkép festészetünk legkiválóbb alakja Főműve a selmecbányai oltár, ma tábláira bontva Budapesten, Esztergomban és Szlovákiában látható Mária és Erzsébet találkozása
Jézus születése Háromkirályok
Krisztus az Olajfák hegyén Keresztvitel
Krisztus a kereszten Krisztus feltámadása
M. S. Mester: Mária és Erzsébet találkozása, MNG A két várandós asszony, Jézus anyja, Mária és Keresztelő Szent János anyja, Erzsébet találkozása Arany háttér, törékeny figurák, gótikus vonalvezetés (pl. a ruhák töredezett redőzete) Két stílus határán: a megkapó szépségű táj már a reneszánsz stílusra mutat előre
Textilképek: Az egyszarvú legendája, gobelin-sorozat, 15. sz., Párizs