ELKÉPZELÉSEK A NEMZETI ADÓ- ÉS VÁMHIVATAL LÉTREHOZÁSÁRÓL Budapest, 2010. ősze Dr. Varga Árpád elnökhelyettes, APEH
PM Ellenőrzési Főigazgatóság Adómegállapító Hivatal APEH 1987. Július 1. 6.050 fő 1. Kísérlet 1995. TB integráció, APEH Bűnügyi Igazgatóság 1999. Január 1. 13.575 fő 11.962 fő (2004.) Illetékek, Szerencsejáték Felügyelet 2007. Január 1. 15.635 fő
Szervezet 2010. október 1-től Jelenlegi szervezet Szervezet 2010. október 1-től Célkitűzés - Állami adóhatóság és vámhatóság integrációja 2011.01.01-től APEH VP Egységes szervezet
Szervezet 2010.október 1-től
Három fokú adóigazgatás FUNKCIONÁLIS ADÓÜGY HIVATAL ELLENŐRZÉS VÉGREHAJTÁS RÉGIÓ HATÓSÁGI FUNKCIONÁLIS SZAKMAI IRÁNYÍTÓ ADÓÜGY MEGYE ELLENŐRZÉS VÉGREHAJTÁS
Adó és vámigazgatás összevonás indokai I. Költségvetési bevételek nyilvántartása, beszedése, ellenőrzése egy kézben Európai Uniós csatlakozás – Schengeni egyezmény Párhuzamosságok felszámolása Költségcsökkentés
Adó és vámigazgatás összevonás indokai II. Hatékonyabb csalás elleni küzdelem Koordináció erősítése Átláthatóság növelése, felelősségi rendszer világosabbá tétele Egyablakos rendszer átláthatóságot teremt az adózók számára is Szolgáltatások javítása, az adózók jogkövetési terheinek csökkentése
Néhány példa Ausztria – 5 régió, összesen 40 adó és 9 vám iroda, a kiemelt adózókkal foglalkozó szervezeti egység és a nyomozati egység a régióktól elkülönülten működik Spanyolország – központi, regionális és helyi szintek. A támogató funkciók (HR, Informatika) egyesítettek, operatív szinten elkülönülnek a feladatok (adóügy, ellenőrzés, vámügy, végrehajtás) Írország – 4 régió, régiónként regionális iroda, eltérő számú adó- és illetékügyekkel foglalkozó kerületi kirendeltség, vámiroda, „különleges jogkövetési” kirendeltség, nagy adózók kirendeltség, nyomozati kirendeltség, és jogorvoslati fórum Románia – Adóigazgatás-42 megyei, 398 helyi iroda (még nincs régió) - Vámigazgatás – 8 régió, 42 megyei, 49 helyi szintű iroda Észtország – 4 adó + vámigazgatási központ, 17 integrált helyi kirendeltséggel. A régiókban közös támogatói rendszerek, közös infrastruktúra, menedzsment és kommunikációs csatornák Egyesült Királyság – 36 divízió („funkciók szerint felállított”) Dánia – központi hivatal, 31 regionális hivatal (ebből 7-ben van vámhivatal) és egy vámház
Mire kell figyelni? I. 1) Stabil és hosszú távú politikai és anyagi támogatás biztosítottsága 2) Több évet felölelő, több fázisban megvalósuló átalakítás szükségessége 3) Világos célkitűzések, egyértelmű stratégia, a folyamatos visszacsatolás lehetőségének biztosítása 4) Az integrációt előkészítő munkacsoportokban egyenlő arányban vegyenek részt a két szakterület munkatársai 5) Fontos az eltérő szervezeti kultúrákból adódó nehézségek alábecsülésének elkerülése
Mire kell figyelni? II. 6) Pilot projektek fontossága 7) Folyamatos belső kommunikáció, a „MI” tudat kialakítása, alkalmazottak bevonása 8) Informatikai rendszerek mielőbbi és minél magasabb fokú integrációja 9) Ellenőrzési tevékenység összehangolása
Elnevezések az EU-ban I. Típus II. Típus III. Típus Hivatal, Adó- és Vámhivatal (Tax and Customs Administration) Bevételi Szolgálat (Revenue Services) Ügynökség Szövetségi Pénzügyi Szolgálat és Pénzügyigazgatási ügynökség (Federal Public Service Finance, Tax Agency)
Várható szervezeti felépítés
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!