Dr. Herich György egy. docens, PTE KTK,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Előadó: Dr. TÖRÖK GYÖRGYI adószakértő
Advertisements

Winkler Gyula, európai parlamenti képviselő
1 groupement national interprofessionnel des semences et plants Vetőmagpiac forgalom az Európai Unióban Az EU vetőmag súlya a világ vetőmag termesztésében.
A TAO támogatási rendszer Magyar Labdarúgás Fóruma
May 2007 PricewaterhouseCoopers Adójogi megfontolások romániai befektetések esetében  *connectedthinking Dr. Békés Balázs LL.M.
Személyi jövedelemadó & Általános forgalmi adó Sándor Zoltán 2010/2011/2.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Gáncs Júlia Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
A tételek eljuttatása az iskolákba
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Az Európai Unió története
PÉLDA OSZTALÉKBÓL TÖRTÉNŐ KIVÉTKIEGÉSZÍTÉSRE. Adatok: Társaság adóalapja: Megfizetett adó (kedvezmény után): Átlagos adómérték: 14,92%
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
VERSENYEKÉPESSÉG NÖVELÉSE ADÓTERVEZÉSSEL Multinacionális cégek által alkalmazott technikák.
Luxemburg, Málta,Hollandia
Nemzetközi Adózás a Gyakorlatban
Nemzetközi módszerek és megoldások
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
Nyugat-Magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
46. Közgazdász Vándorgyűlés Eger
EU II..
Webes változat, animáció nélkül !!!
szakmérnök hallgatók számára
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
A évi demográfiai adatok értékelése
Eredménykimutatás 8. feladat (479. o.)
41. feladat Könyvviteltan szemináriumi és gyakorló feladatok Budapesti Corvinus Egyetem, Számvitel tanszék 2007/2008. tanév.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
Szerviztevékenység jövedelmezősége Ausztriában Varsányi Gyula GÉMOSZ konferencia, május 20.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
A Kárpátia Magyar-Román Kereskedelmi és Iparkamara
1 Adóterhelés és a hazai gazdaság nemzetközi versenyképessége Halász Anita tudományos munkatárs ICEG Európai Központ Az EU-csatlakozás és a hazai gazdaság.
7. Házi feladat megoldása
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Nyugdíjpénztári megtakarítás a többi befektetés mellett Schuszter Péter vezérigazgató Generali Alapkezelő 2008/../.. Pénztárkonferencia.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
Varga Mihály október 4. Versenyfutás az idővel?
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
Dr. Békés Balázs LL.M. PhD. TEP Principal, Ryan Magyarország
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Folie 1 Ausztria mint gazdasági telephely Európai üzleti tevékenységének kiindulópontja Peter Ch. Löschl ABA-Invest in Austria Budapest, October
Adózás az Európai Unióban – magyar szemmel Dr. Vágyi Ferenc Róbert egyetemi docens Nyugat-Magyarországi Egyetem, Pénzügyi és Számviteli Intézet 9400 Sopron,
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
TAX EXPERT International AG  2014 TAX EXPERT International AG. All rights reserved. Fontos tudnivalók a svájci adórendszerröl Sebestyén Péter, TAX EXPERT.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Kvantitatív módszerek
2011/2012 tanév félévi statisztikai adatai. Hiányzások, mulasztások a tanév során (az első 20) Osztály Egy főre eső igazolt órák száma Egy főre eső.
Az Európai Unió.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
TAX EXPERT International AG  2014 TAX EXPERT International AG. All rights reserved. Bevezetés a svájci adórendszerbe Sebestyén Péter, TAX EXPERT International.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
Előadás másolata:

Az uniós adóharmonizáció hatása a magyar költségvetésre avagy az EU áfium elleni orvosság Dr. Herich György egy. docens, PTE KTK, elnök, Magyar Okleveles Adószakértők Egyesülete elnök, MKT Baranya Megyei Szervezete

az államadósság kísértete” „Kísértet járja be Európát, az államadósság kísértete”

Harcban az államadósággal! Vannak már sikeres példák!

Határtátlépő jövedelmek aránya nő Nemzetközi adózás szerepe nő Globalizáció Szabad tőke, munka, termék, szolgáltatás Határtátlépő jövedelmek aránya nő Nemzetközi adózás szerepe nő Állami adórendszerek Nemzetközi adózás: ki milyen mértékben részesül a nemzetközi jövedelemáram adóbevételéből

Adódiplomácia Adódiplomácia: egy ország költségvetési érdekeinek védelme a nemzetközi kapcsolatokban EU-s harmonizációs folyamat Kettős adóztatási egyezmények Belső szabályok, külső adójog Adóellenőrzési rendszer Tudástranszfer

Országok és szabályozási elvek A: Eu tagországok 6.

Országok és szabályozási elvek C B A: Eu tagországok B: Kettős adóztatási egyezménnyel rendelkező országok C: Harmadik országok 7.

Országok és szabályozási elvek D A C B A: Eu tagországok B: Kettős adóztatási egyezménnyel rendelkező országok C: Harmadik (nem egyezményes) országok D: Diszkriminált területek – kedvező adózású 8.

Nemzetközi adózás eszközei Nemzetek feletti egyezmények (pl.: EU) Kettős adóztatási egyezmények (70db) Külső adójog (belföldi szabályozás) Adómorál Jogi keretek Adózási Végrehajtás Ellenőrzési

Kvízkérdés: HARMONIZÁCIÓ Mi az: Két nehézsúlyú bokszoló mérkőzik egy ringben? Verseny. Mi az: Egy nehézsúlyú püföl egy pehelysúlyút a ringben? EU harmonizáció EU harmonizáció: különböző adottságokkal rendelkező szereplők azonos feltételek közé kényszerítése. Adóharmonizáció: a verseny kizárása

Adóharmonizáció vs adóverseny EU harmonizáció Jövedelemadók (negatív harmonizáció) Fogyasztási adók (pozitív harmonizáció) Vám SZJA Jövedék egységes Ta ÁFA Bírósági döntések Irányelvek

ADÓDIPLOMÁCIA : 1. Adóharmonizáció Társasági adó irányelvek alkalmazásából származó költségvetési bevétel kiesés 2004-2009 között Irányelv Jövedelem típusa Forrásadó (millió HUF) Anya- és leányvállalati irányelv Fizetett osztalék 777 376 Kamat és jogdíj irányelv Fizetett kamat 29 321 Fizetett jogdíj 12 125 Egyesülési irányelv Kedvezményezett ügyletek 99 032 Összesen (kiesett költségvetési bevétel) 917 854

Az osztalék forrásadó összege és megoszlása a jelentősebb kifizetések után 2004-2009 között Osztalék kifizetések célállama Összesen 2004-2009 (millió HUF) Forrásadó kulcs (%) Forrásadó (millió HUF) Megoszlás (%) Európa 6 112 207,5   610 322,9 78,51% Ausztria 677 878,6 10,0% 67 787,9 8,72% Belgium 534 430,2 53 443,0 6,87% Ciprus 563 431,9 56 343,2 7,25% Finnország 246 881,3 24 688,1 3,18% Franciaország 278 375,1 27 837,5 3,58% Hollandia 959 642,9 95 964,3 12,34% Luxemburg 825 538,9 82 553,9 10,62% Németország 1 060 398,6 106 039,9 13,64% Amerika 1 109 909,4 110 990,9 14,28% Összesen 7 502 426,0 777 375,7

Kamat kiadás célország Kamat összesen 2004-2009 (millió HUF) Forrásadó a külföldre fizetett kamat kiadás után és megoszlása 2004-2009 között Kamat kiadás célország Kamat összesen 2004-2009 (millió HUF) Forrásadó kulcs (%) Forrásadó (millió HUF) Megoszlás (%) Európa 1 752 381,2   24 604,26 83,91% Belgium 69 078,5 15,00% 10 361,77 35,34% Ciprus 13 153,3 10,00% 1 315,33 4,49% Franciaország 50 027,8 7 504,16 25,59% Hollandia 281 465,5 0,00% 0,00 Írország 46 885,5 Luxemburg 711 763,0 Németország 228 936,4 Olaszország 13 206,9 Svájc 40 557,3 4 055,73 13,83% Amerika 188 528,0 270,61 0,92% Ázsia 46 866,2 2 622,87 8,95% Afrika 6 093,7 Ausztrália és Óceánia 642,3 64,23 0,22% Nemzetközi szervezetek - Nem azonosított 8 792,7 20,00% 1 758,54 6,00% Összesen 2 003 304,1 29 320,5 100,00%

Külföldre fizetett jelentősebb összegű jogdíj forrásadó összege és megoszlása 2005-2009 között Jogdíj kifizetések célország Összesen 2005-2009 (millió HUF) Jogdíj megoszlás (%) Forrásadó kulcs (%) Forrásadó (millió HUF) Adó megoszlás (%) Ausztria 22 844,87 1,73% 0,00% 0,00 Ausztrália 653,43 0,05% 10,00% 65,34 0,54% Belgium 3 741,22 0,28% Bulgária 321,41 0,02% 32,14 0,27% Bermuda 4 510,86 0,34% 16,00% 721,74 5,95% Brazília 21,33 16,50% 3,52 0,03% Kanada 1 923,68 0,15% 192,37 1,59% Svájc 31 931,23 2,42% Ciprus 4 654,50 0,35% Csehország 4 454,86 445,49 3,67% Németország 121 235,02 9,18% Dánia 22 475,05 1,70% Spanyolország 1 540,01 0,12% Nagy-Britannia 29 436,94 2,23% Írország 61 870,28 4,69% Japán 99 891,26 7,57% 9 989,13 82,38% Koreai Köztársaság 18 557,49 1,41% Hollandia 34 795,42 2,64% Egyesült Államok 303 493,42 22,99% Összesen 1 320 244,49 100,00%   12 125,20

Átmeneti rendelkezések Görögország, Lettország, Lengyelország és Portugália: 8 éves átmeneti időszak, de a kamat- és jogdíjfizetések adója max. 10% az első 4 évben, max. 5% a második 4 évben. Litvánia: 6 éves átmeneti időszak, de jogdíjfizetések adója max. 10%, kamatfizetések után első 4 évben max. 10%, utána 2 évig max. 5%. Spanyolország és Csehország: csak jogdíjfizetésre, 6 éves átmenet, max. 10%-os adó. Szlovákia: csak jogdíjfizetésre 2 éves átmeneti időszak 2004/76/EK

ÁTALAKULÁSI IRÁNYELV hatása   Összesen 2004-2008 Társasági adó (16%) Különadó (4%) Összes tao +különadó Költségvetési bevételkiesés adatok millió Ft-ban adatok millió Ft-ban Kedvezményezett átalakulás 13 263 2 122 275 2 397 1 906 Kedvezményezett eszközátruházás 524 829 83 972 20 981 104 953 95 822 Kedvezményezett részesedéscsere 8 363 1 338 251 1 589 1 303 Kedvezményezett ügyletek összesen 99 032

2. áfium: Társasági adóalap harmonizáció Társasági adóharmonizáció tervezett szintjei: Székhely állam szerinti adóztatás (kkv-ra) Közös konszolidált társasági adóalap (CCCTB) Európai társasági adó (vegyes rendszer) Harmonizált uniós egységes adóalap (uniós adó) Modellek. Gerard modell Multi-állam koncepció Nemzetközi trendek és opciók az alapvető reformokra CCCTB :Oxfordi modell

Oxfordi modell Legnagyobb nyertesek: Legnagyobb vesztesek: Balti államok Magyarország !!! Szlovákia Legnagyobb vesztesek: Dánia Finnország Luxemburg Németország Olaszország DE: Az oxfordi kutatók nem számoltak azzal a lehetőséggel, hogy az adóterhelés nem csak negatív adóalap esetén lehet nulla, hanem ha pl. 100%-os adókedvezmény esetén is. (Magyarországon a vizsgált időszakban még létezett 100%-os adókedvezmény pl.: Audi.)

Egyenlőség (fiskális) KKV Multi  32,2% teher AUDI 0% OMV 0% Vodafone 0% Coca-Cola 0,27% Suzuki 1,37% Tesco 1,72% Mercedes??? +támogatások!

Oxfordi modell vs Saját modell A saját (AUDI) modell lépései: Leányvállalatok allokációs kulcsainak meghatározása Csoport szintű adózás előtti adóalap, társasági adóterhelés és adózás utáni eredmény meghatározása CCCTB adóalap és CCCTB társasági adó leányvállalatonkénti meghatározása CCCTB társasági adó országonként Összehasonlítás

Oxfordi modell vs Saját modell Az CCCTB eredmények hasonlítása az alapadatokkal (%) Tagállam Mutató Eltérés átlaga (CCCTB eredmény/valós eredmény) BELGIUM Taxbase 523,96% Tax calculated 461,12% P/L after tax -152,24% GERMANY 105,49% 71,89% 138,66% HUNGARY 53,28% 1180,25% 91,62% ITALY 116,66% -1124,19% 380,43% CSOPORT (CCCTB) 100,00% 85,03% 111,54% A csoport fizetett társasági adóterhe csökkent, 85%-a csak a CCCTB alkalmazása nélkül ténylegesen fizetett társasági adótehernek Audi jól járna

Oxfordi modell vs Saját modell Magyarországon 16%-os adóteher mellett kevesebb adóalap marad CCCTB alkalmazása mellett, míg az összes többi tagállamban több adóalap allokálódik. Magasabb adóteher (+ különadó, iparűzési adó) mellett csak 53%-át kapná az eredeti adóalapnak, míg pl.: Belgium esetében az adóalap több mint ötszörös lenne

CCCTB érveinek, szabályainak problematikája Önálló fogalom meghatározást igényel Adóalap megosztás módszere kulcskérdés Kapcsolt vállalkozások közötti szokásos piaci ár adódó többlet költségek eliminálása Redisztribúciós újraelosztási rendszer kiépítése Tagállamonként eltérő számviteli rendszerek egységesítése Adóhatósági kompetenciaviták Kettős vagy többszörös adminisztrációs teher (csoporton belüli és kívüli ügyletek) Szabályozási problémák – eltérő tagállami érdekek Megoldatlan a kettős adóztatás közös szabályok alapján történő elkerülése Új adóalap megosztási formula (nem a szokásos piaci ár alapján) Közös konszolidált társasági adóalap A közös piac zavartalan működését gátló adózási akadályok megszüntetésének eszköze Meghatározás egységes módszer alapján Egységes formula alapján való szétosztás (Faktorai: munkaerő, eszközök értéke, árbevétel)

A 2003-ban jelentett bérmunkára számított 25%-os áfa: 82,25 mrd Ft/év „ÁFA harmonizáció” A Magyarországon végzett bérmunka adatai A 2003-ban jelentett bérmunkára számított 25%-os áfa: 82,25 mrd Ft/év

Adódiplomácia 2: kettős adóztatási egyezmények európai uniós harmonizációs folyamat kettős adóztatási egyezmények előnytelenek átdolgozása, megújítása új egyezmények kötése, egyezményi háttér bővítése Egyezmény Telephely Időszak (hónap) Modellegyezmény 12 magyar – osztrák 24 magyar – román 9 magyar – szlovén magyar – olasz magyar – lett 6 magyar – francia 18 magyar – észt magyar – spanyol magyar – litván magyar – máltai magyar – cseh magyar – dán magyar - portugál

Adódiplomácia: A külső adójog: - az egyes adónemek szabályozása - külön külső adójogi törvény 4. Adóellenőrzés jogszabályi háttér hatóság szakmai felkészültsége (Big4, külföldi hatóság) nyelvtudása, érdekeltsége technikai és szervezeti lehetőségei 5. Tudástranszfer külföldi szakmai tapasztalatok gyűjtése és hasznosítása magyarországi adózási körülmények, koncepciók terjesztése Kihelyezett nyereség adóztatása Bővített korlátozott adókötelezettség

Miért érdemes Magyarországra jönni? Kiterjedt, kedvező kettős egyezményi hálózat Jogdíj 50%-os adózása (adóalap-csökkentő) Osztalék adómentessége Átalakulási irányelv hatálya Kedvező társasági adó mértékek: 500mFt-ig 10% 16 %-os személyi jövedelemadókulcs Illetékmentes öröklés és ajándékozás egyenesági rokonok esetén Kiváló tanácsadási szolgáltatások Kedvező adóamnesztia a múltra Kreatív adópolitika, hungarikumok a jövőre Szabad pálinkafőzés!(100 lit./43%)

Az (adó)erő legyen velünk!

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! Dr. HERICH GYÖRGY herich@mail.mkt.hu 30.