Az uniós adóharmonizáció hatása a magyar költségvetésre avagy az EU áfium elleni orvosság Dr. Herich György egy. docens, PTE KTK, elnök, Magyar Okleveles Adószakértők Egyesülete elnök, MKT Baranya Megyei Szervezete
az államadósság kísértete” „Kísértet járja be Európát, az államadósság kísértete”
Harcban az államadósággal! Vannak már sikeres példák!
Határtátlépő jövedelmek aránya nő Nemzetközi adózás szerepe nő Globalizáció Szabad tőke, munka, termék, szolgáltatás Határtátlépő jövedelmek aránya nő Nemzetközi adózás szerepe nő Állami adórendszerek Nemzetközi adózás: ki milyen mértékben részesül a nemzetközi jövedelemáram adóbevételéből
Adódiplomácia Adódiplomácia: egy ország költségvetési érdekeinek védelme a nemzetközi kapcsolatokban EU-s harmonizációs folyamat Kettős adóztatási egyezmények Belső szabályok, külső adójog Adóellenőrzési rendszer Tudástranszfer
Országok és szabályozási elvek A: Eu tagországok 6.
Országok és szabályozási elvek C B A: Eu tagországok B: Kettős adóztatási egyezménnyel rendelkező országok C: Harmadik országok 7.
Országok és szabályozási elvek D A C B A: Eu tagországok B: Kettős adóztatási egyezménnyel rendelkező országok C: Harmadik (nem egyezményes) országok D: Diszkriminált területek – kedvező adózású 8.
Nemzetközi adózás eszközei Nemzetek feletti egyezmények (pl.: EU) Kettős adóztatási egyezmények (70db) Külső adójog (belföldi szabályozás) Adómorál Jogi keretek Adózási Végrehajtás Ellenőrzési
Kvízkérdés: HARMONIZÁCIÓ Mi az: Két nehézsúlyú bokszoló mérkőzik egy ringben? Verseny. Mi az: Egy nehézsúlyú püföl egy pehelysúlyút a ringben? EU harmonizáció EU harmonizáció: különböző adottságokkal rendelkező szereplők azonos feltételek közé kényszerítése. Adóharmonizáció: a verseny kizárása
Adóharmonizáció vs adóverseny EU harmonizáció Jövedelemadók (negatív harmonizáció) Fogyasztási adók (pozitív harmonizáció) Vám SZJA Jövedék egységes Ta ÁFA Bírósági döntések Irányelvek
ADÓDIPLOMÁCIA : 1. Adóharmonizáció Társasági adó irányelvek alkalmazásából származó költségvetési bevétel kiesés 2004-2009 között Irányelv Jövedelem típusa Forrásadó (millió HUF) Anya- és leányvállalati irányelv Fizetett osztalék 777 376 Kamat és jogdíj irányelv Fizetett kamat 29 321 Fizetett jogdíj 12 125 Egyesülési irányelv Kedvezményezett ügyletek 99 032 Összesen (kiesett költségvetési bevétel) 917 854
Az osztalék forrásadó összege és megoszlása a jelentősebb kifizetések után 2004-2009 között Osztalék kifizetések célállama Összesen 2004-2009 (millió HUF) Forrásadó kulcs (%) Forrásadó (millió HUF) Megoszlás (%) Európa 6 112 207,5 610 322,9 78,51% Ausztria 677 878,6 10,0% 67 787,9 8,72% Belgium 534 430,2 53 443,0 6,87% Ciprus 563 431,9 56 343,2 7,25% Finnország 246 881,3 24 688,1 3,18% Franciaország 278 375,1 27 837,5 3,58% Hollandia 959 642,9 95 964,3 12,34% Luxemburg 825 538,9 82 553,9 10,62% Németország 1 060 398,6 106 039,9 13,64% Amerika 1 109 909,4 110 990,9 14,28% Összesen 7 502 426,0 777 375,7
Kamat kiadás célország Kamat összesen 2004-2009 (millió HUF) Forrásadó a külföldre fizetett kamat kiadás után és megoszlása 2004-2009 között Kamat kiadás célország Kamat összesen 2004-2009 (millió HUF) Forrásadó kulcs (%) Forrásadó (millió HUF) Megoszlás (%) Európa 1 752 381,2 24 604,26 83,91% Belgium 69 078,5 15,00% 10 361,77 35,34% Ciprus 13 153,3 10,00% 1 315,33 4,49% Franciaország 50 027,8 7 504,16 25,59% Hollandia 281 465,5 0,00% 0,00 Írország 46 885,5 Luxemburg 711 763,0 Németország 228 936,4 Olaszország 13 206,9 Svájc 40 557,3 4 055,73 13,83% Amerika 188 528,0 270,61 0,92% Ázsia 46 866,2 2 622,87 8,95% Afrika 6 093,7 Ausztrália és Óceánia 642,3 64,23 0,22% Nemzetközi szervezetek - Nem azonosított 8 792,7 20,00% 1 758,54 6,00% Összesen 2 003 304,1 29 320,5 100,00%
Külföldre fizetett jelentősebb összegű jogdíj forrásadó összege és megoszlása 2005-2009 között Jogdíj kifizetések célország Összesen 2005-2009 (millió HUF) Jogdíj megoszlás (%) Forrásadó kulcs (%) Forrásadó (millió HUF) Adó megoszlás (%) Ausztria 22 844,87 1,73% 0,00% 0,00 Ausztrália 653,43 0,05% 10,00% 65,34 0,54% Belgium 3 741,22 0,28% Bulgária 321,41 0,02% 32,14 0,27% Bermuda 4 510,86 0,34% 16,00% 721,74 5,95% Brazília 21,33 16,50% 3,52 0,03% Kanada 1 923,68 0,15% 192,37 1,59% Svájc 31 931,23 2,42% Ciprus 4 654,50 0,35% Csehország 4 454,86 445,49 3,67% Németország 121 235,02 9,18% Dánia 22 475,05 1,70% Spanyolország 1 540,01 0,12% Nagy-Britannia 29 436,94 2,23% Írország 61 870,28 4,69% Japán 99 891,26 7,57% 9 989,13 82,38% Koreai Köztársaság 18 557,49 1,41% Hollandia 34 795,42 2,64% Egyesült Államok 303 493,42 22,99% Összesen 1 320 244,49 100,00% 12 125,20
Átmeneti rendelkezések Görögország, Lettország, Lengyelország és Portugália: 8 éves átmeneti időszak, de a kamat- és jogdíjfizetések adója max. 10% az első 4 évben, max. 5% a második 4 évben. Litvánia: 6 éves átmeneti időszak, de jogdíjfizetések adója max. 10%, kamatfizetések után első 4 évben max. 10%, utána 2 évig max. 5%. Spanyolország és Csehország: csak jogdíjfizetésre, 6 éves átmenet, max. 10%-os adó. Szlovákia: csak jogdíjfizetésre 2 éves átmeneti időszak 2004/76/EK
ÁTALAKULÁSI IRÁNYELV hatása Összesen 2004-2008 Társasági adó (16%) Különadó (4%) Összes tao +különadó Költségvetési bevételkiesés adatok millió Ft-ban adatok millió Ft-ban Kedvezményezett átalakulás 13 263 2 122 275 2 397 1 906 Kedvezményezett eszközátruházás 524 829 83 972 20 981 104 953 95 822 Kedvezményezett részesedéscsere 8 363 1 338 251 1 589 1 303 Kedvezményezett ügyletek összesen 99 032
2. áfium: Társasági adóalap harmonizáció Társasági adóharmonizáció tervezett szintjei: Székhely állam szerinti adóztatás (kkv-ra) Közös konszolidált társasági adóalap (CCCTB) Európai társasági adó (vegyes rendszer) Harmonizált uniós egységes adóalap (uniós adó) Modellek. Gerard modell Multi-állam koncepció Nemzetközi trendek és opciók az alapvető reformokra CCCTB :Oxfordi modell
Oxfordi modell Legnagyobb nyertesek: Legnagyobb vesztesek: Balti államok Magyarország !!! Szlovákia Legnagyobb vesztesek: Dánia Finnország Luxemburg Németország Olaszország DE: Az oxfordi kutatók nem számoltak azzal a lehetőséggel, hogy az adóterhelés nem csak negatív adóalap esetén lehet nulla, hanem ha pl. 100%-os adókedvezmény esetén is. (Magyarországon a vizsgált időszakban még létezett 100%-os adókedvezmény pl.: Audi.)
Egyenlőség (fiskális) KKV Multi 32,2% teher AUDI 0% OMV 0% Vodafone 0% Coca-Cola 0,27% Suzuki 1,37% Tesco 1,72% Mercedes??? +támogatások!
Oxfordi modell vs Saját modell A saját (AUDI) modell lépései: Leányvállalatok allokációs kulcsainak meghatározása Csoport szintű adózás előtti adóalap, társasági adóterhelés és adózás utáni eredmény meghatározása CCCTB adóalap és CCCTB társasági adó leányvállalatonkénti meghatározása CCCTB társasági adó országonként Összehasonlítás
Oxfordi modell vs Saját modell Az CCCTB eredmények hasonlítása az alapadatokkal (%) Tagállam Mutató Eltérés átlaga (CCCTB eredmény/valós eredmény) BELGIUM Taxbase 523,96% Tax calculated 461,12% P/L after tax -152,24% GERMANY 105,49% 71,89% 138,66% HUNGARY 53,28% 1180,25% 91,62% ITALY 116,66% -1124,19% 380,43% CSOPORT (CCCTB) 100,00% 85,03% 111,54% A csoport fizetett társasági adóterhe csökkent, 85%-a csak a CCCTB alkalmazása nélkül ténylegesen fizetett társasági adótehernek Audi jól járna
Oxfordi modell vs Saját modell Magyarországon 16%-os adóteher mellett kevesebb adóalap marad CCCTB alkalmazása mellett, míg az összes többi tagállamban több adóalap allokálódik. Magasabb adóteher (+ különadó, iparűzési adó) mellett csak 53%-át kapná az eredeti adóalapnak, míg pl.: Belgium esetében az adóalap több mint ötszörös lenne
CCCTB érveinek, szabályainak problematikája Önálló fogalom meghatározást igényel Adóalap megosztás módszere kulcskérdés Kapcsolt vállalkozások közötti szokásos piaci ár adódó többlet költségek eliminálása Redisztribúciós újraelosztási rendszer kiépítése Tagállamonként eltérő számviteli rendszerek egységesítése Adóhatósági kompetenciaviták Kettős vagy többszörös adminisztrációs teher (csoporton belüli és kívüli ügyletek) Szabályozási problémák – eltérő tagállami érdekek Megoldatlan a kettős adóztatás közös szabályok alapján történő elkerülése Új adóalap megosztási formula (nem a szokásos piaci ár alapján) Közös konszolidált társasági adóalap A közös piac zavartalan működését gátló adózási akadályok megszüntetésének eszköze Meghatározás egységes módszer alapján Egységes formula alapján való szétosztás (Faktorai: munkaerő, eszközök értéke, árbevétel)
A 2003-ban jelentett bérmunkára számított 25%-os áfa: 82,25 mrd Ft/év „ÁFA harmonizáció” A Magyarországon végzett bérmunka adatai A 2003-ban jelentett bérmunkára számított 25%-os áfa: 82,25 mrd Ft/év
Adódiplomácia 2: kettős adóztatási egyezmények európai uniós harmonizációs folyamat kettős adóztatási egyezmények előnytelenek átdolgozása, megújítása új egyezmények kötése, egyezményi háttér bővítése Egyezmény Telephely Időszak (hónap) Modellegyezmény 12 magyar – osztrák 24 magyar – román 9 magyar – szlovén magyar – olasz magyar – lett 6 magyar – francia 18 magyar – észt magyar – spanyol magyar – litván magyar – máltai magyar – cseh magyar – dán magyar - portugál
Adódiplomácia: A külső adójog: - az egyes adónemek szabályozása - külön külső adójogi törvény 4. Adóellenőrzés jogszabályi háttér hatóság szakmai felkészültsége (Big4, külföldi hatóság) nyelvtudása, érdekeltsége technikai és szervezeti lehetőségei 5. Tudástranszfer külföldi szakmai tapasztalatok gyűjtése és hasznosítása magyarországi adózási körülmények, koncepciók terjesztése Kihelyezett nyereség adóztatása Bővített korlátozott adókötelezettség
Miért érdemes Magyarországra jönni? Kiterjedt, kedvező kettős egyezményi hálózat Jogdíj 50%-os adózása (adóalap-csökkentő) Osztalék adómentessége Átalakulási irányelv hatálya Kedvező társasági adó mértékek: 500mFt-ig 10% 16 %-os személyi jövedelemadókulcs Illetékmentes öröklés és ajándékozás egyenesági rokonok esetén Kiváló tanácsadási szolgáltatások Kedvező adóamnesztia a múltra Kreatív adópolitika, hungarikumok a jövőre Szabad pálinkafőzés!(100 lit./43%)
Az (adó)erő legyen velünk!
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! Dr. HERICH GYÖRGY herich@mail.mkt.hu 30.