Fiskális szabályok, transzparencia, program alapú költségvetés Bathó Ferenc 44. Közgazdász Vándorgyűlés Nyíregyháza, 2006. augusztus 29. – szeptember 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Humán rendszerek, közszféra
Lobbizás az egészségügyben
A pénzügyi felügyelés fő irányai a biztosítási szektorban. A jövő szabályozási kérdései és irányai Dr. Banyár József Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
Martin József Péter A Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Az Európai Unió költségvetése Magyar esélyek és veszélyek Dr. Surján László október 10.
Innovatív üzleti parkok fejlesztése az innováció és a vállalkozó szellem előmozdítása érdekében a Dél- Kelet Európai térségben FIDIBE.
A felsőoktatás finanszírozásának alapfogalmai, alapkérdései
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
A stratégiai tervezés történeti háttere
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Egészségpolitika.
Dr. Mikulás Ildikó november 3. A borpiaci helyzet és a borpiaci rendtartás várható reformja.
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Szervezetfejlesztési Program
Antal Judit Elemzés az államháztartásról
Költségvetési kérdések a válság után 47. Közgazdász Vándorgyűlés, Zalakaros szeptember 25. Jakab Zoltán elemzési igazgató.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
© 2004 KPMG Cyprus is member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. The KPMG logo and name are trademarks of KPMG International.
A költségvetési politika a fenntartható növekedés szolgálatában
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
44. Közgazdász-vándorgyűlés Nyíregyháza augusztus 31.-szeptember 2. Gazdaság- és pénzügypolitikánk a nemzetközi pénzügyi intézmények követelményeinek.
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Nyugdíjkérdések közgazdász szemmel
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
Kormányszóvivői tájékoztató Public Private Partnership Átfogó hatékonyságjavítási és befektetési-aktivitás növelési program.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
A közfeladatok ellátásának nehézségeiről. Társadalmi célok üzleti módszerek.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Hajdics Antónia Államháztartási Szabályozási Főosztály
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
Gazdaság, politika, egészségügy- a furcsa háromszög Dr. Pusztai Erzsébet Egészségpolitikus, MDF.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
A Magyar Közgazdasági Társaság 46. Közgazdász-vándorgyűlése László Sándor vezérigazgató előadása.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Pénzügy szigorlat Közösségi gazdaságtan
A nemzetgazdasági tervezés megújítása
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Fordulatok után / fordulatok előtt
Előadás másolata:

Fiskális szabályok, transzparencia, program alapú költségvetés Bathó Ferenc 44. Közgazdász Vándorgyűlés Nyíregyháza, augusztus 29. – szeptember 1. Jelen előadás a szerző saját véleményét, és nem feltétlenül a Pénzügyminisztérium hivatalos álláspontját tükrözi.

2 Miért van szükség a költségvetési rendszer reformjára? Mitől nem fog a baj megint megismétlődni? Mitől nem fog a baj megint megismétlődni? fenntartható pályára állás fenntartható pályára állás pályán maradás biztosítása pályán maradás biztosítása Mitől fogja ezt a piac elhinni? Mitől fogja ezt a piac elhinni? Következetes hatáskör-megosztás Következetes hatáskör-megosztás Átlátható működés Átlátható működés Hogyan lehet a szűkös költségvetési erőforrásokat jobban elosztani? Hogyan lehet a szűkös költségvetési erőforrásokat jobban elosztani? Teljesítmény-orientált költségvetés Teljesítmény-orientált költségvetés Adekvát ösztönző-rendszer Adekvát ösztönző-rendszer

3

4 Feltételezések Van politikai akarat a költségvetési rendszer reformjára (2/3-os törvényeket is érint a kérdés!) Van politikai akarat a költségvetési rendszer reformjára (2/3-os törvényeket is érint a kérdés!) Megvalósulnak a nagy strukturális reformok Megvalósulnak a nagy strukturális reformok Új intézmény létrehozása lehetőleg elkerülendő Új intézmény létrehozása lehetőleg elkerülendő A meglévő intézményi súlypontok módosíthatók A meglévő intézményi súlypontok módosíthatók Itt csak a központi kormányzatról lesz szó, de az önkormányzati rendszer esetleges reformja nyomán átgondolható a kiterjesztés Itt csak a központi kormányzatról lesz szó, de az önkormányzati rendszer esetleges reformja nyomán átgondolható a kiterjesztés

5 Fiskális szabályok I. A demográfiai trendek alapján a költségvetési helyzet jelentős romlása várható éves távon A demográfiai trendek alapján a költségvetési helyzet jelentős romlása várható éves távon Az öregedéssel összefüggő kiadásoknak „helyet kell csinálni” Az öregedéssel összefüggő kiadásoknak „helyet kell csinálni” Az egyik mód – a nyugdíjrendszer és az egészségügy reformja mellett – a kamatkiadások mérséklése Az egyik mód – a nyugdíjrendszer és az egészségügy reformja mellett – a kamatkiadások mérséklése Cél az adósságráta jelentős csökkentése, majd stabilizálása (a kamatfelárak csökkenése is segít) Cél az adósságráta jelentős csökkentése, majd stabilizálása (a kamatfelárak csökkenése is segít)

6 Fiskális szabályok II. Lehetőségek az adósságcsökkentési cél formalizálására Lehetőségek az adósságcsökkentési cél formalizálására A technikai kivetítés alapján adódó adósságrátának egy kiválasztott időtávon megfelelő mértékben csökkennie kell A technikai kivetítés alapján adódó adósságrátának egy kiválasztott időtávon megfelelő mértékben csökkennie kell Az adósságráta hosszú távú csökkenése – megfelelő makrogazdasági feltételezések mellett – átszámítható elsődleges egyenleg-követelménnyé Az adósságráta hosszú távú csökkenése – megfelelő makrogazdasági feltételezések mellett – átszámítható elsődleges egyenleg-követelménnyé Eljárási szabály-javaslat: Eljárási szabály-javaslat: Rövid távon rugalmatlan tételek egyenlegére kötelező egyenértékű ellentételezés Rövid távon rugalmatlan tételek egyenlegére kötelező egyenértékű ellentételezés Rövid távon rugalmas tételek egyenlegére gördülő nominális limit (pl.t+3) Rövid távon rugalmas tételek egyenlegére gördülő nominális limit (pl.t+3)

7 Fiskális szabályok III. A fiskális szabályrendszer bevezetése feltételezi A fiskális szabályrendszer bevezetése feltételezi Középtávú tervezés megerősítése Középtávú tervezés megerősítése Összhang intézményes biztosítása a különféle időhorizontú tervek között Összhang intézményes biztosítása a különféle időhorizontú tervek között hosszú (pl. NFT) hosszú (pl. NFT) közép (pl. konvergencia-program) és közép (pl. konvergencia-program) és rövid távú (pl. éves költségvetési törvény) rövid távú (pl. éves költségvetési törvény) Döntési jogosultságok megfelelő telepítése Döntési jogosultságok megfelelő telepítése

8 Transzparencia I. A transzparencia nem egy a lehetséges intézkedések közül, mindent át kell hatnia Adatok Adatok Előrejelzések és azok módszertana Előrejelzések és azok módszertana Számviteli és statisztikai módszertan Számviteli és statisztikai módszertan Intézmények működése Intézmények működése Döntéshozatali mechanizmusok Döntéshozatali mechanizmusok

9 Transzparencia II. Publikálás Publikálás Idősorok és technikai kivetítés Idősorok és technikai kivetítés Makro és köztes feltételezések Makro és köztes feltételezések Előrejelzési módszertan, hatástanulmányok Előrejelzési módszertan, hatástanulmányok Auditálás Auditálás ÁSZ szerepének megerősítése ÁSZ szerepének megerősítése Makro-pálya összevetése a magánszektor véleményével Makro-pálya összevetése a magánszektor véleményével Hatástanulmányok megrendelése független szakértőktől Hatástanulmányok megrendelése független szakértőktől Áttekinthetőség Áttekinthetőség Költségvetési törvény és indoklása Költségvetési törvény és indoklása Államháztartási törvény és házszabály Államháztartási törvény és házszabály (Intézményrendszer) (Intézményrendszer)

10 Program Alapú Költségvetés I. Cél: eredmény-orientáltság bevezetése Cél: eredmény-orientáltság bevezetése Módszerek Módszerek Politika-alkotás és szolgáltatás szétválasztása Politika-alkotás és szolgáltatás szétválasztása A parlamenti döntéshozatal „átsúlyozása” A parlamenti döntéshozatal „átsúlyozása” Döntéshozó és végrehajtó szervezetek megkülönböztetése Döntéshozó és végrehajtó szervezetek megkülönböztetése Program-szemlélet: Program-szemlélet: Program-rend Program-rend Cél, felelős, teljesítménymérés Cél, felelős, teljesítménymérés

11 A parlamenti döntéshozatal „átsúlyozása” Minden kiadás parlamenti felhatalmazáson alapul Minden kiadás parlamenti felhatalmazáson alapul Valós döntések a nagy kérdésekről Valós döntések a nagy kérdésekről Minden pénzről csak egyszer születik döntés Minden pénzről csak egyszer születik döntés Teljes programok jóváhagyása (nem csak az első évi kiadás) Teljes programok jóváhagyása (nem csak az első évi kiadás) Megalapozottabb vita Megalapozottabb vita Áttekinthetőbb költségvetési dokumentumok Áttekinthetőbb költségvetési dokumentumok Kevesebb beleszólás a végrehajtási részletekbe Kevesebb beleszólás a végrehajtási részletekbe parlamenti és végrehajtói költségvetés parlamenti és végrehajtói költségvetés A kormány alá tartozó szervezetek működtetése az összevont költségvetési forrásból a Kormány hatásköre A kormány alá tartozó szervezetek működtetése az összevont költségvetési forrásból a Kormány hatásköre

12 Döntéshozó és végrehajtó szervezetek megkülönböztetése Döntéshozók A célt a közjó határozza meg A célt a közjó határozza meg Szabályozás a domináns Szabályozás a domináns Saját központi költségvetési forrásból működik Saját központi költségvetési forrásból működik Kötött gazdálkodás (köztisztviselők, nincs piaci tevékenység, stb.) Kötött gazdálkodás (köztisztviselők, nincs piaci tevékenység, stb.) Végrehajtók A célt a szerződés határozza meg „Kivitelezés” a domináns Lebonyolítási kiadásokból működik Állami és magán tulajdonúak esélyegyenlősége a gazdálkodási kötöttségekben is

13 Program-rend Programrend szintjeinek szétválasztása Programrend szintjeinek szétválasztása Szakmai és lebonyolítási kiadások szétválasztása Szakmai és lebonyolítási kiadások szétválasztása Nem intézményt, hanem feladatot finanszíroz a költségvetés Nem intézményt, hanem feladatot finanszíroz a költségvetés Véges és állandó programok Véges és állandó programok Speciális programok (EU, kamatok, alapintézmények, stb.) Speciális programok (EU, kamatok, alapintézmények, stb.) FőprogramProgramAlprogram JellegFunkcióCélIntézkedés Döntés---ParlamentProgramfelelős Darab (kb.) PéldaKörnyezetvédelem Szennyvíztisztítás megoldása Szennyvíztisztító megépítése Bírságok emelése

14 Cél, felelős, teljesítmény Cél: Cél: állandó és véges programok megkülönböztetése Felelős: Felelős: Manager-szemlélet és személyi elszámoltathatóság megjelenése az állami felsővezetők körében Teljesítmény Teljesítmény Csak kevés helyen nincs értelme teljesítménymutatókat kialakítani, de csak kevés helyen működik igazán jól.

15 A bevezetés ütemezése Fiskális szabályrendszer: Fiskális szabályrendszer: a „nagy kiigazítás” után, a strukturális reformok elején Transzparencia növelése: Transzparencia növelése: amit lehet, azonnal, majd folyamatosan Program alapú költségvetés: Program alapú költségvetés: több évet igényel, ezért már most el kell kezdeni

Köszönöm a figyelmet