Fekete bárány vagy sötét ló? Fiskális sebezhetőségünk regionális összehasonlításban* Gereben Áron, igazgató Magyar Nemzeti Bank, Pénzügyi Elemzések

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Megindulás - megújulás VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
KILÁBALÁS - NÖVEKEDÉS október VARGA MIHÁLY.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
A gazdaság helyzete – kampányban
A költségvetési kamatkiadások alakulása és szerepe a deficit alakulásában Dr. Borbély László András általános vezérigazgató-helyettes.
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
HELYZETKÉP AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS KÖZÉPTÁVÚ POZÍCIÓJÁRÓL: HIÁNY ÉS ADÓSSÁG ( ) Simor András ÁSZ konferencia május 15.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei II. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank augusztus 29. * A prezentáció az MNB.
Tévhitek és tények a részvénybefektetésekkel kapcsolatban Jaksity György, a BÉT Igazgatósága elnökének sajtótájékoztatója.
Ciklikus vagy strukturális? A gazdaságpolitika fő kérdése Simor András Közgazdász vándorgyűlés, Eger Szeptember 29.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
Görögország és az euró Artner Annamária április 15. MTA VKI 1.
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS március Virág Barnabás Március 30.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Közgazdasági és Befektetéselemzési Főosztály Gazdasági kilátások.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
Gazdaságpolitikai kilátások és kihívások 2009 Hamecz István.
Külső adósság – Kockázatok és mellékhatások… Antal Judit MNB, Pénzügyi elemzések 2006 február 28. MNB-klub.
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
Horgony 2013 Simor András december A növekedéshez kiszámíthatóság és stabilitás kell Horgony 2013 – Simor András Ahová tartozni szeretnénk:
Mikor legyen Magyarországon euro? A magyar gazdaság felzárkózási kilátásai Simor András május 19.
Inflációs Jelentés november Kovács Mihály András.
Antal Judit Elemzés az államháztartásról
Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról július 5.
Az inflációs célkövetés tapasztalatai Magyarországon
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
ELEMZÉS AZ ÁLLAMHÁZTARTÁSRÓL
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS június Virág Barnabás Június 22.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
Új követelmények a nemzetgazdaság finanszírozásában Közgazdász Vándorgyűlés október 2. Kármán András Nemzetgazdasági Minisztérium.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A költségvetési politika a fenntartható növekedés szolgálatában
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
Palócz Éva A magyar gazdaság növekedésének néhány kulcskérdése MKT közgyűlés május 27. Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Kovács Álmos, szakállamtitkár Pénzügyminisztérium
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Eladósodási pálya helyett új munkaerőpiaci megoldások Varga Mihály február február 17.
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Kiútkeresés az adósságválságban Hol tartunk most? Csermely Ágnes Bankok Magyarországon – 2012 Dr. Gáspár Pál Közgazdaságtudományi Emlékalapítvány konferenciája.
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Hol áll és merre mehet még a gazdaság? Hamecz István.
Magyar gazdaságpolitika a nemzetközi kilátások tükrében Kopits György Magyar Közgazdasági Társaság 47. Vándorgyűlése Zalakaros, szeptember 25.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Hol áll és merre mehet még a gazdaság? Hamecz István „Mindannyian tudjuk, hogy mit kell tennünk, csak azt nem tudjuk, hogy hogyan nyerjük meg a választásokat.
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
Fizetési mérleg jelentés
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
MAGYAR GAZDASÁG Jobban teljesít?
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – december
Európai Uniós ismeretek
Fizetési mérleg jelentés április
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

Fekete bárány vagy sötét ló? Fiskális sebezhetőségünk regionális összehasonlításban* Gereben Áron, igazgató Magyar Nemzeti Bank, Pénzügyi Elemzések MKT Közgazdász vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. * Köszönöm Hoffmann Mihály és P. Kiss Gábor kollégáimnak az előadás elkészítésében nyújtott közreműködésüket

The primary objective of the MNB shall be to achieve and maintain price stability. Fekete bárány vagy sötét ló?

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Mennyire sikerült túllépnünk a múlt sötét árnyain? Sokáig a régió fiskális fekete báránya voltunk… … azután elkezdünk szigorítani: csomag csomagot követ… …miközben mások a válság hatására lazítottak Hova jutottunk régiós összehasonlításban? A jövő lehetőségei és kihívásai, avagy hogyan tovább? Alapkérdések

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. 1.Fegyelmezetlen fiskális politika a)Magas költségvetési hiány b)„Választási ciklikusság” 2.Alacsony költségvetési hitelesség 3.Magas állami kiadások 4.Nemzetközi összehasonlításban kimagasló államadósság 5.A fentiek eredőjeként magas finanszírozási költségek, kedvezőtlen kockázati mutatók Sikerült-e érdemben változtatni a fenti sommás megállapítások igazságán az elmúlt pár év intézkedéseivel? Van néhány sokat idézett állítás a magyar fiskális politikával kapcsolatban…

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Fegyelmezetlen fiskális politika nemzetközi összehasonlításban – sosem volt érdemi mozgástér

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Alacsony fiskális hitelesség, avagy tervek és teljesülésük…

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. A magyar költségvetés kiadásai jelentősen meghaladják a visegrádi országok átlagát

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Kiugróan magas adósság a régióhoz képest

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Fejlettségünkhöz képest igen magas az állam eladósodottsága

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. A magasabb eladósodás jól tükröződik a kockázati mutatók magasabb szintjében is (CDS)

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. 1.A magyar államháztartás hiánya a prociklikus fiskális politika eredményeképpen nemzetközi összehasonlításban is viszonylag mérsékelt. 2.A költségvetés kiinduló strukturális pozíciója kedvező: középtávon a bejelentett intézkedések eredményeképpen 1,5 százalék körüli strukturális egyenleg valószínűsíthető. 3.A magyar állami kiadások többlete a V-3-ak átlaga felett a hivatalos adatok szintjén sokat mérséklődött az elmúlt években, bár még jóval a régiós átlag felett van, azonban az összehasonlítást lehetővé tevő korrekciók elvégzése után eltűnik a különbség… A kedvezőtlen múlt után mi adhat okot a bizakodásra?

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása után a strukturális egyenleg jelentős javulását figyelhettük meg

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Hivatalos adatok alapján magyar kiadási szint még 5 százalékponttal V-3 átlaga felett még 2010-ben is (korábban 8-10 szp), azonban az egyes költségvetések és gazdaságpolitikák eltérései miatt az országok nem összehasonlíthatóak, ezért korrekciókra van szükség Elvégzett főbb korrekciók: Kamatkiadások eltérő szintje (fókuszban az elsődleges egyenleg vizsgálata, ami kevésbé determinált, mint a kamatkiadások) Kiadások adótartalma (eltérő adószint és adóalap torzítja a kiadásokat is) EU-transzferek (ezek néhol átfolynak a költségvetésen, néhol nem) Szociális támogatások egyes formái (néhol adókedvezmény formájában, néhol direkt kiadás formájában jelennek meg) Korrigált kiadási szintünk kismértékben már a régió alatt helyezkedik el: a kiadásokat a bevételek és az államadósság is nagymértékben befolyásolja (A módszertan és az eredmények részletes bemutatása: P. Kiss – Szemere, 2009, 2011) Az állami kiadások nemzetközi összehasonlításához korrekciókra van szükségünk

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása után a strukturális egyenleg jelentős javulását figyelhettük meg

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. 1.A kiadások szerkezete továbbra is kedvezőtlen a V-3-hoz képest 2.Az államadósság csak lassan csökken 3.A fiskális politika hitelességének megteremtéséért még sokat kell tenni. Hol van még komoly tennivaló?

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. A kiadási szerkezetben jelentős eltérések vannak

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Az adósság belátható időn belül csak lassan csökken

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Az Euróövezet „régi” tagállamai nagyot lazítottak, néhány országban jelentősen emelkedett az államadósság … 1.a kezdetben számottevő fiskális mozgástérrel nem rendelkezők (GR, PT, IT) 2.a „túl nagyot” lazítók (IE, GR, ES, PT) 3.a magánszektor (bankrendszer) problémáit átvállalók (IE) 4.a legnagyobb reálgazdasági áldozatot elszenvedők (IE, GR, IT, ES) … és komoly bajba kerültek Eközben a visegrádi országok is hasonló mértékben lazítottak, de a jóval alacsonyabb átlagos adósságszint miatt nem kerültek bajba Fontos tanulságok: A költségvetési mozgástér tekintetében az állományok alakulása (adósság) legalább annyira fontos, mint a költségvetési hiányé Válság alatt a mozgástér gyorsan szűkül, ezért az óvatos fiskális politika szerepe felértékelődött Tanulságok: a pénzügyi válság tapasztalatai Európában

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Költségvetési mozgástér tekintetében a folyó hiány tekintetében már jelentős előrelépés történt az elmúlt években, azonban 2011-ben jelentős strukturális romlás várható (adókiengedés következtében) Az államadósság csökkenő pályáját várjuk a következő években, azonban a magas szint továbbra is jelentősen korlátozhatja a költségvetési mozgásterünket Az állami kiadások csökkennek, de a szerkezet még nem optimális Állandó alkalmazkodási kényszer a változó belső-külső körülményekhez (néha ad-hoc nak tűnő programalkotás, nem eléggé egységes gazdaságpolitikai irányvonal irányváltásokkal tarkítva, gyengülő kiszámíthatóság) I. és II. gazdasági akciótervek, Széll Kálmán Terv, Konvergencia program, kiadás zárolások, Országvédelmi terv, költségvetési törvény Egyszeri intézkedésekre, bevételekre építő átmeneti egyenlegjavítás Tanulságok: hogy állunk most?

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. 1.A múltbeli magyar fiskális politika… 2.A regionális összehasonlítás eredményei… 3.És a pénzügyi-gazdasági világválság tapasztalatai alapján: Vannak még tennivalóink fiskális sebezhetőségünk mérséklése érdekében Tanulságok: még messze vagyunk attól, hogy „hófehér paripa” legyünk

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. 1.Tovább kell menni a strukturális egyenleg javításának útján… 2.… amihez minimálisan a bejelentett kormányzati intézkedések maradéktalan végrehajtása szükséges 3.Kulcsfontosságú a 2012-es költségvetés összeállítása (2,5%-os cél) 4.Az átmenetinek szánt bevételnövelő (különadók, MNyP) és a tartós bevételcsökkentő (szja- és társasági adó kiengedés) intézkedéseket tartós kiadáscsökkentő lépésekkel kell felváltani 5.Az államadósságnál érdemes a maastrichti kritériumnál alacsonyabb cél elérését kitűzni (50 százalékos korlát az Alaptörvényben jó irány); ugyanakkor nehéz gyorsan csökkenteni, még sokáig a V-3 felett leszünk Tanulságok: mit kell tennünk?

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. 6.A költségvetés szerkezetében szükségesek további módosítások a fejlletségünknek megfelelően (szociális kiadások versus egészségügy, magas adószint) 7.Egyelőre a középtávú növekedési kilátások – részben a kormányzati kiigazítás következtében is – nem túl kedvezőek, ami kockázatot jelent a költségvetésre nézve is, ezért növekedésbarát költségvetési kiigazításra van szükség 8.Fiskális szabályok és ellenőrző intézmények (például Költségvetési Tanács) fontos szerepet játszhatnak a fegyelmezett állami gazdálkodás kialakulásában, fenntartásában: kiemelt fontosságú a szabályok betartása és a költségvetési önkorlátozás: ez emelheti a hitelességet 9.Gazdaságpolitika kiszámíthatóságának, hitelességének erősítése Tanulságok: hogy állunk most?