Az emberi természet természettudományos vizsgálata A STRATÉGIAI KUTATÁSOK 2006–2007 2007. november 29. Az emberi természet természettudományos vizsgálata Humánetológia az oktatásban Csányi Vilmos és Miklósi Ádám (ELTE Etológiai Tanszék)
A humánetológia bevonása az oktatásba Új gondolkodásmód: Az evolúciós érvrendszer használata Ultimális okok felismerése (korlátok) Tervezés kérdése Gyakorlati megközelítés: „Az ember mindenkit érdekel” Gyakorlati felhasználhatóság: Globális kihívások (környezetszennyezés; egészség) Interdiszciplinaritás: Társadalom- és természettudományok határán
A humánetológia bevonása az oktatásba Jelenlegi helyzet: ELTE TTK Biológia BSc és az ELTE más hallgatói számára elérhető Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Pszichológia BSc Szegedi Tudományegyetem, Pszichológia BSc Pécsi Tudományegyetem, Pszichológia BSc Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Menedzser Szak Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Kommunikáció szak (terv)
A humánetológia bevonása az oktatásba Terv: Szakspecifikus tananyag kidolgozása a felsőoktatás számára Honlap: http://humanetologia.elte.hu/ Általános képzés (féléves előadások) Specifikus tananyag (negyedéves előadások) Középszintű képzés (pl. gimnáziumok)
A humánetológia bevonása az oktatásba Az ELTE Etológia Tanszék munkatársainak közreműködésével: Átfogó képzések: 1. Humánetológia gyógypedagógus hallgatóknak 2. Humánetológia művészeti szakok hallgatóinak 3. Humánetológia óvónőknek 4. Humánetológia középiskolásoknak (modul-verzió) 8 speciális téma (pl. Emberszabású majmok kultúrája A Homo nem története, Az emberi kooperáció alapjai Férfi-női különbségek a viselkedésben, Populációs és kulturális különbségek a viselkedésben)