Reneszánsz Madonnák (2008) 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KÉPTÁR Reneszánsz I..
Advertisements

(középszintű érettségihez)
AZ ÖNKÉPZŐKÖR TAGJAI ÁLTAL VÁLASZTOTT KEDVENC RENESZÁNSZ ALKOTÁSOK (A MŰVEK KELETKEZÉSÉNEK IDŐRENDJÉBEN)
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Toszkána – Firenze: reneszánsz művészet kiindulópontja
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Ikonográfiai alapismeretek-8
A sárospataki Rákóczi-vár udvari loggiája ( )
Dolgozat - GÓTIKA.
(középszintű érettségihez) Korakeresztény, Népvándorlás kora, Bizánc
T.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
N.5 Bibliai jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
Zene: Gh. Zamfir - Summer snow
N.3 Bibliai jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
N.10 Bibliai Jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
Botticelli: Esküvői jelenet (ideális építészet) 1493.
Válaszutak a művészettörténetben A reneszánsz
Ghiberti: Jákob és Izsák története
Giorgione: Pásztorok imádása
Emberi válaszutak a művészettörténetben A középkor
Válaszutak a művészettörténetben Vizsgaanyag I. évfolyam*
Zene: Water source of life
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
A humanizmus és a reneszánsz
DR. LAÁB ÁGNES: MIT ÜZEN A MA ÉLŐKNEK LEONARDO UTOLSÓ VACSORÁJA? MÁRCIUS 19.
Jézus nevén szólította: „Mária!” Az megfordult, és így szólt hozzá héberül: „Rabbuni!” - ami azt jelenti: Mester. Jézus ezt mondta neki: „Ne érints engem,
Sienai festők < 2010 >.
Átmenet a reneszánsz és a barokk között:
Leonardo Da Vinci és festményei
Id. Hans Holbein és id. Lucas Cranach a Szépművészeti Múzeumban,
Az Isenheimi oltár Az Isenheimi szárnyasoltár keletkezése, ikonográfiai programja A középkori nyugat-európai festészet szintézise (gótika – reneszánsz)
A tudás fájától a keresztfáig
Madonna-ábrázolások a kezdetektől a jelenkorig (1-3)
RENESZÁNSZ MADONNA FESTMÉNYEK ZENE JOSQUIN DESPRES: AVE MARIA
Szűz Mária életének eseményei reneszánsz művek tükrében
Kattintással lapozható
Zene: Gheorghe Zamfir – Kjilmar song of ocarina hijos del sol
T.
T.
(középszintű érettségihez)
Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart. Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart.
A ROBBIA CSALÁD MŰHELYE
Ghirlandaio: Irgalmas Madonna, Levétel a keresztről (1472)
ANDREA DEL SARTO
FRA ANGELICO
SANTA CROCE.
Az Újszövetség a művészetekben
Művészettörténet a művészetterápiában
Jan van Eyck: Az Arnolfini házaspár
San Vitale, Ravenna, 570.
Az üvegfestészet legnagyobb időszaka
Reneszánsz.
N.1 F: Laci Automatikus diaváltás Rafaello Sanzio Zene: Acker Bilk – Aria - the most relaxing music imaginable.
GRAO VASCO. Grao Vasco Múzeum G RAO V ASCO C.1542.
FRESCOS Hacer click para avanzar Mi a freskó?. A freskó (olasz a fresco, affresco) a falfestészet olyan fajtája, ahol az alap a festéskor még friss,
ANDREJ RUBLJOV
Téma: CSALÁD.
A képzőművészet mozgásábrázolásra adott válaszai A futurista tanulság.
Reneszánsz festészet. A reneszánsz festészet általános jellemz ő i:  Új perspektivikus ábrázolás  Gyakori a természeti háttér  Élénk, gazdag színvilág.
Flémalle-i mester (Robert Campin) (b. ca. 1375, Valenciennes,
A Quattrocento festészete Album képelemzéshez
KEDVSZERZŐ ELŐKÉSZÍTÉS.
A KULTURÁLIS TURIZMUS KÍNÁLATA
FRA FILIPPO LIPPI
Előadás másolata:

Reneszánsz Madonnák (2008) 1

Jézus Anyja (13.sz.) Kreml, Moszkva

A gruszinszajai Szűzanya Louvre, Párizs (14. sz.)

Trónoló Mária Jézussal (15.sz.) Tretyakov képtár Moszkva

a leghíresebb bizánci ikon A vlagyimíri Szűz a leghíresebb bizánci ikon Az ikon A képrombolás korszaka utáni idő az ikonfestészet első virágkora. A templomokban ekkorra már általánossá vált, hogy a szentélyt és a hajót elválasztó falat képekkel borították. A korábbi ikonfestészettől eltérő finomsággal készítették a Konstantinápolyból orosz földre került híres Vlagyimíri Istenanya ikont, amelyen Máriát és a kis Jézust bensőséges, anya-gyermek viszonyban ábrázolja. Érdekes átmenet a szobrászat és a festészet között Eudoxia színes márvány inkrusztációs díszítésű emléke a XI. századból.

A Vlagyimiri Istenanya ikonja Tretyakov Képtár, Moszkva bizánci művészet A 4-15. sz. között fennálló Keletrómai Birodalom művészete, egyes elemei a görög-keleti egyház területén ma is élnek. Nagy hatással volt a középkori európai, így a magyar művészetre. Neve a hajdani főváros Byzantion nevéből származik. Az ókeresztény hatást antik és keleti elemekkel ötvözte, színgazdag dekorativitás, mesélőkedv párosul benne ünnepélyes merevséggel. (12. sz.)

Vlagyimíri Istenanya Az ikon A képrombolás korszaka utáni idő az ikonfestészet első virágkora. A templomokban ekkorra már általánossá vált, hogy a szentélyt és a hajót elválasztó falat képekkel borították. A korábbi ikonfestészettől eltérő finomsággal készítették a Konstantinápolyból orosz földre került híres Vlagyimíri Istenanya ikont, amelyen Máriát és a kis Jézust bensőséges, anya-gyermek viszonyban ábrázolja. Érdekes átmenet a szobrászat és a festészet között Eudoxia színes márvány inkrusztációs díszítésű emléke a XI. századból.

Bernardo Daddi Triptychon a trónoló Madonnával és Jézussal (Engeln)

Duccio di Buoninsega: Rucellai Madonna (1285 körül) 2

Keresztelő Szent Jánossal Cimabue (Cenno di Pepe) Madonna Keresztelő Szent Jánossal és Szent Péterrel (1200 körül)

(Trónoló Madonna angyalokkal) Cimabue (Cenno di Pepe): Madonna és Jézus (Trónoló Madonna angyalokkal) (1290 - 1295) Louvre, Párizs

Cimabue (Cenno di Pepe): Trónoló Madonna (1285 – 1286) Uffizi képtár, Firenze

Duccio di Buoninsegna: (Museo de la Catedral, Siena) Madonna angyalokkal és szentekkel (Museo de la Catedral, Siena) (1308 – 1311) alcím 2

Simone Martini: Madonna angyalokkal és szentekkel (freskó részlet) (1317) Sienna

Simone Martini: Angyali üdvözlet Uffizi képtár Firenze (1333)

Simone Martini: Angyali üdvözlet és a két szent (részlet) Lippo Memmi (1317 – 1347) társszerző (1333) Uffizi képtár Firenze

Madonna Jézussal és a szentekkel Pietro Lorenzetti: Madonna Jézussal és a szentekkel (részlet) (1320 - 1330) (Szent Ferenc templom Assisi)

Ambrogio Lorenzetti: Madonna di Vico l'Abate (1319)

Gaddi Tadeo: Mária templombamenetele (freskó) (Santa Croe Firenze) (1327 - 1330)

A trónoló Madonna Jézussal és a szentekkel (Uffizi képtár, Firenze) Gaddi Tadeo: A trónoló Madonna Jézussal és a szentekkel (Uffizi képtár, Firenze) (1355)

Buonamicco Buffalmacco: A halál diadala (1355)

(Galeria, Frankfurt am Main, Germany.) Fra Angelico: Madonna az angyalok körében (Galeria, Frankfurt am Main, Germany.) (1425 körül)

(Ermitázs, Szentpétervár) Fra Angelico: Madonna az angyalokkal (Ermitázs, Szentpétervár) (1425 körül)

Pietro della Francesca: A Senigallia Madonna (Galleria Nazionale delle Marche, Urbino, Italy) (1470 körül)

Szűzanya két angyallal (Galleria Nazionale di Capodimonte) Sandro Botticelli (Sandro Filipepi): Szűzanya két angyallal (Galleria Nazionale di Capodimonte) (1470 körül)

Madonna két angyallal és Sandro Botticelli (Sandro Filipepi): Madonna két angyallal és Keresztelő Szent Jánossal (Galleria dell' Accademia, Florence, Italy) (1467 körül)

Szűzanya a gyermekkel (Madonna Litta) (Ermitázs, Szentpétervár) Leonardo da Vinci: Szűzanya a gyermekkel (Madonna Litta) (Ermitázs, Szentpétervár) (1490 körül)

Michelangelo: Tondo Pitti – Madonna az ifjú Szent Jánossal (Museo Nazionale, Bargello, Florence, Italy) (1503 - 1504)

(Galerie Alte Meister, Drezda) Raffaello Santi: Sixtusi Madonna (Galerie Alte Meister, Drezda) (1513 - 1514)

Raffaello Santi: Sixtusi Madonna (részlet) (Galerie Alte Meister, Drezda) (1513 - 1514)

Raffaello Santi (Raphael): Terranuova Madonna (1505 körül)

(Szépművészeti Múzeum, Raffaello Santi: Esterházy Madonna (Szépművészeti Múzeum, Budapest) ()

Tiziano Vecellio: (Tizian) Szűzanya a Gyermekkel National Gallery, London ()

Jan van Eyck: Madonna a forrásnál (Royal Museum of Fine Arts, Antwerp, Belgium) (1493)

(Museo del Prado, Madrid, Spain) Rogier van der Weyden: Madonna vörösben (Museo del Prado, Madrid, Spain) (1440 körül)

Madonna della Strada Úti Boldogasszony kegykép A keresztes háborúk idején került Keletről Rómába, egy bizánci iskola jegyeit mutató Szűzanya kép, amelynek nyomán festették meg a Madonna della Strada, azaz az Úti Boldogasszony kegyképet, amelyet a Capitoliumra vezető út mentén állítottak fel. Az eredetileg kőlapra festett kép egy útmenti oszlopfülkében állt. A kép előtt csakhamar állandóan látni lehetett buzgón imádkozókat a város minden részéből, sőt a környező falvakból és városokból is felkeresték a hívek.

< Dr. Spissák Lajos, 2008 > VÉGE < Dr. Spissák Lajos, 2008 >