eSzabványok Workshop 1. előadás: Bevezető, eAdatmodell október 13.
eSzabványok Workshop 1. előadás – október 13. Miről lesz szó? A szabványok A szabványosítás folyamata, várható menetrendje A szabványok célja, helye az eü. informatikában Technológiai kérdések: A szabványok jelöléstechnikája UML – XSD – XML bevezető Implementációs kérdések Adattipusok Megszorítások
eSzabványok Workshop 1. előadás – október 13. Miről lesz szó? 1. előadás: Általános bevezető Mindennnek az alapja: az eAdatmodell 2. előadás: eKórlap, eKonzilium, eLelet Hogyan szerveződik az információ? Hogyan szolgálja ki az eAdatmodell az egyes területeket? 3. előadás: eRecept, eFin Hogyan szerveződik az információ? Hogyan szolgálja ki az eAdatmodell az egyes területeket?
eSzabványok Workshop 1. előadás – október 13. A szabványok A szabványosítás folyamata 3 éves folyamat Konszenzuson alapul Érintettek Folyamatos felülvizsgálat Folyamatos változtatások???
eSzabványok Workshop 1. előadás – október 13. A szabványok A szabványosítás célja: egységesítés, az intézményi és intézményközi rendszerek közti adatcsere lehetővé tétele érdekében Fogalmi szinten Reprezentáció szinten Nem célja: megoldások uniformizálása Nem rendszerterv Nem kórházi informatikai rendszer adatmodell! „közös nyelv” „egyéni gondolkodás”
eSzabványok Workshop 1. előadás – október 13. UML modell XML Implementáció UML – XSD – XML
eSzabványok Workshop 1. előadás – október 13. UML – XSD – XML UML modell Felhasználók (fejlesztők, alkalmazók) Publikáció XML Implementáció XMI XSD XSD
eSzabványok Workshop 1. előadás – október 13. Az UML egy, az Object Management Group által definiált és karbantartott nyitott modellezési szabvány.Object Management Group „Az UML - Unified Modeling Language egy grafikus nyelv szoftver-intenzív rendszerek elemeinek megjelenítésére, specifikációjára, létrehozására és dokumentálására. Az UML szabányos megoldást kínál a rendszerek leírására, beleértve az olyan fogalmak megjelenítését, mint üzleti folyamatok, rendszer-funkciók, valamint konkrét dolgok, mint programnyelvi utasítások, adatbázis-sémák, és újrafelhasználható komponensek." UML – XSD – XML
eSzabványok Workshop 1. előadás – október 13. Az XML egy, az World Wide Web Consortium (W3C) által létrehozott és karbantartott ajánlás (recommendation). Az XML tervezésének fő céljai: 1. XML shall be straightforwardly usable over the Internet. 2. XML shall support a wide variety of applications. 3. XML shall be compatible with SGML. 4. It shall be easy to write programs which process XML documents. 5. The number of optional features in XML is to be kept to the absolute minimum, ideally zero. 6. XML documents should be human-legible and reasonably clear. 7. The XML design should be prepared quickly. 8. The design of XML shall be formal and concise. 9. XML documents shall be easy to create. 10. Terseness in XML markup is of minimal importance. UML – XSD – XML
eSzabványok Workshop 1. előadás – október 13. Az XSD egy, az World Wide Web Consortium (W3C) által, az XML dokumnetumok belső sémájának leírására létrehozott és karbantartott ajánlás UML – XSD – XML
eSzabványok Workshop 1. előadás – október 13. UML - A szabványok jelöléstechnikája Szabványosok 1.csapat Szabványfejlesztés dr. Horváth Lajos Puskás Zsolt Péter Szabványosok 1.csapat Autóverseny dr. Horváth Lajos Puskás Zsolt Péter Széria Audi 2800 cm3
eSzabványok Workshop 1. előadás – október 13. UML - A szabványok jelöléstechnikája
eSzabványok Workshop 1. előadás – október 13. UML - A szabványok jelöléstechnikája
eSzabványok Workshop 1. előadás – október 13. UML - A szabványok jelöléstechnikája
eSzabványok Workshop 1. előadás – október 13. Adattipusok Az UML-ben nincsenek explicit adattípusok Az „implementáció” az XSD adattipusait használhatja: XML Schema Part 2 - Datatypes UML - A szabványok jelöléstechnikája
eSzabványok Workshop 1. előadás – október 13. Megszorítások: UML – XML „fordítás” miatt Többszörös öröklés XML nem támogatja Template class-ok alkalmazása (UML 2.0) UML - A szabványok jelöléstechnikája