MTA Regionális Kutatások Központja Az ÚMVP 3-4. tengelyével kapcsolatos problémák és megoldási lehetőségek Dr. Finta István Ph.D. 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A CLLD-LEADER megközelítés helye és lehetősége a magyar fejlesztéspolitikában VIAB Finta István Ph.D.
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
LEADER PROGRAM ÁTALAKÍTÁSA TÁRSADALMI VITA ORSZÁGOS ZÁRÓ RENDEZVÉNY LAJOSMIZSE, DECEMBER 2. Nyugat-Dunántúli Régió „Tiszta szívet teremts bennem,
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A vidék fejlődését a sikeres programalkotást és megvalósítást veszélyeztető tényezők a as időszakban 2014.
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A közérdekű bejelentők védelmére vonatkozó új szabályozás Budapest, január 18. Dr. Klotz Péter antikorrupciós szakértő Közigazgatás-fejlesztési és.
Baranya Megyei Önkormányzat
ESZA Nonprofit Kft. Nagy Balázs– uniós programigazgató.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A Ket. tervezett módosítása
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Az ÚMVP intézményrendszere
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Egészségügyért Felelős Államtitkárság Az alapellátás megerősítésének helyzetértékelése Dr. Beneda Attila január 17.
DIT-ÚMVP III. és IV. tengelyét, illetve a TS intézkedést érintő programmódosítási javaslatok Dr. Maácz Miklós főosztályvezető Vidékf ejlesztési Főosztály.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Vasútszabályozási Osztály
Strukturális és Kohéziós Alapok
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Mezőföldi Híd Térségfejlesztő Egyesület. Új Magyarország Vidékfejlesztési Program IV. tengely – Leader program  A pályázati időszak október.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
 Módosítás jogszabályi háttere: › évi XVII. Törvény › 23/2007. (IV.17.) FVM rendelet › Letölthető:  Benyújtás helye: támogatási.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Az állami szervezetek feladatai és lehetőségei a fejlesztési programok hatékonyságának javítása érdekében Dr. Novák Csaba Budapest, április 16.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Tervezett témák Hazai együttműködés Nemzetközi együttműködések támogatás A HACS Feladatai Közösség és vidékfejlesztés KSZ feladatok Finanszírozás Decentralizáció.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
Pályázati Tanácsadói Szakmai Nap április 16. START Tőkegarancia Zrt. HOL ÉS HOGYAN KAPCSOLÓDIK A PÉNZÜGYI SZEKTOR AZ ÚMFT GAZDASÁGFEJLESZTÉSI PROGRAMJAIHOZ?
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
HVS felülvizsgálat 6/2011. (II. 04.) IH közlemény.
Előadás másolata:

MTA Regionális Kutatások Központja Az ÚMVP 3-4. tengelyével kapcsolatos problémák és megoldási lehetőségek Dr. Finta István Ph.D. 1

MTA Regionális Kutatások Központja I. Intézményrendszer Beavatkozás típusaHacs-okMVH-IHHVI Azonnali beavatkozásFinanszírozás, elszámolás Kommunikáció: legyen, Döntések: az érintettek bevonása mellett A HVI rendszert megszüntetni Rövid távú beavatkozás Önállóság biztosítása, akkreditációs feltételek felülvizsgálata Státusz felülvizsgálata, finanszírozás megváltoztatása Középtávú beavatkozás Kifizető ügynökségi funkciók szétválasztása, két önálló kifizető ügynökség Stratégiai kérdések A HACS-ok szerepe és elhelyezése a magyar fejlesztéspolitika intézményrendszerében II. Eljárásrend Beavatkozás típusa Azonnali beavatkozásEljárásrend, informatikai háttér (módosítás) Rövidtávú beavatkozásÚj, önálló eljárásrend kidolgozása, jogszabályi intézményesítése III. Forrásallokáció Rövidtávú beavatkozás A jelenlegi forrásallokáció megváltoztatása, mely a különbségek növelését eredményezi a hátrányos helyzet teljes mértékű figyelmen kívül hagyása mellett. Az új modellt az MTA RKK elkészítette. Alkalmazható a meglévő források elosztására. IV. ÚMFT-ÚMVP lehatárolásának kérdésköre Rövid-középtávú beavatkozásA jelenlegi lehatárolás többszörösen hátrányosan érinti a vidéki térségeket. A megváltoztatásra készültek javaslatok.

MTA Regionális Kutatások Központja Azonnali beavatkozás I. Intézményrendszer HACS Finanszírozás, elszámolás Probléma 1.: Azon HACS-ok esetén, amelyek működési előlegét a Holding biztosította, megszűnik a jelenlegi finanszírozási konstrukció. Az új, tervezett konstrukció az önkormányzatok kezességvállalását igényli, ami nem teljesül. Más pénzintézetek – garancia vállalás hiányában – nem hajlandók előleget finanszírozni. Következmény: ezen HACS-ok az utófinanszírozás következtében működésképtelenné válnak. Megoldás 1.: Állami garancia a működési források tekintetében.

MTA Regionális Kutatások Központja Azonnali beavatkozás I. Intézményrendszer HACS Finanszírozás, elszámolás Probléma 2.: A HACS munkaszervezetek ugyan meghatározó részben, vagy kizárólagosan kifizető ügynökségi feladatot látnak el – melynek finanszírozása a technikai segítségnyújtásból történik – ennek ellenére finanszírozásuk azonos elbírálás alá esik bármely ÚMVP-ből pályázó finanszírozásával. A HACS-ok nem tartoznak az 1974/2006 EK rendelet 56. cikkének hatálya alá. (A 38. cikk itt teljesen irreleváns.) Megoldás 2.1.: A működési források biztosítása az IH, Kifizető Ügynökség el azonos módon történjen (nem utófinanszírozás, nem banki előleg). Megoldás 2.2.: A kifizető ügynökségi feladatok ellátásának finanszírozása ugyanabból a forrásból történjen, mint ahogy az a Kifizető Ügynökség esetén történik.

MTA Regionális Kutatások Központja HACS finanszírozás, elszámolás Probléma 3.: A jelenleg rendelkezésre bocsátott források nem biztosítják minden HACS számára a 2013-ig, illetve a jogszabály szerint június 30-ig történő működést, a jelenleg kötelező (akkreditációban meghatározott) személyi, dologi követelmények mellett. Megoldás 3.1: Jogszabály módosítás, amely a források felhasználhatóságának maximumát arányosan meghatározza 2015-ig éves bontásban. (A 2009-es 30%, majd az azt követő 20%-os maximum keret kihasználása 2013-ig fedezi a működési költségeket) Megoldás 3.2.: Összefügg a forrásallokációval. A még rendelkezésre álló forrásokból nem csupán fejlesztési, hanem működési forrásokat is kell biztosítani, differenciáltan. (A differenciálás alapja részben a forrásallokációs modell, részben a tényleges igények.) Nem igaz, hogy a meglévő források csak fejlesztésre fordíthatók. Az igaz, hogy a működési költségeket arányosítani kell és azok nem haladhatják meg az összesen forrás 20%-át. Megoldás 3.3.: A HVI számára elkülönített forrásokat átcsoportosítani a HACS működési támogatására.

MTA Regionális Kutatások Központja HACS elszámolás, teljesítményértékelés Probléma 4.: A HACS munkaszervezetek tevékenységének meghatározó részét teszi ki a működési költségek elszámolásának adminisztrációja. A finanszírozás semmilyen érdemi összefüggést nem mutat a teljesítménnyel egyik szereplő esetén sem. Megoldás 4.: Az adminisztráció drasztikus csökkentése (felesleges és már nem kötelező VTSZ szám használat eltörlése, útiköltség adminisztráció, stb. Elegendő a dologi és személyi bontás. további részletezés szükségtelen.) Az intézményrendszer szereplőit illető elszámolás egységesítése. (Ugyanazon szabályok vonatkozzanak a költségek elszámolása során az MVH-ra, IH-ra, stb., mint a HACS-okra) Részben teljesítményalapú finanszírozás kialakítása mind a HACS-okra, mind a kifizető ügynökségre.

MTA Regionális Kutatások Központja Szereplők közötti kommunikáció, új döntéshozatali mechanizmus Probléma: A HACS-ok, valamint az IH és MVH között az információ áramlás gyakran egyirányú. Felülről szinte kizárólag utasítások jelennek meg, az alulról jövő kérdésekre a válasz esetleges, késedelmes, vagy egyáltalán nincs. (Szakmai kérdésekről van szó!) A döntésekbe, a döntés- előkészítésbe a HACS-ok szakmai közössége – ritka kivételektől eltekintve – nincs bevonva. Következmény: életszerűtlen, nem végrehajtható utasítások, jogszabályi rendelkezések. Megoldás: Kapacitásában és szakértelmében megfelelő humánerőforrás biztosítása az MVH és az IH személyi állományában. Jogszabályi formában kialakítani, intézményesíteni a Leader Egyeztető Fórum működését, mely minimum véleményezési jogot gyakorol a döntés- előkészítés folyamán. (Minta és példa az évi XXI. törvény évi módosítása a civil egyeztető fórumról.)

MTA Regionális Kutatások Központja Helyi Vidékfejlesztési Irodák Probléma: A HVI hálózat a tervezés időszakában játszhatott érdemi szerepet. Ezt követően a jogszabályokban meghatározott feladatokat a HACS-ok látják, láthatják el. Értelmes feladatuk nincs, káder temető-elhelyezőként funkcionál, a 3. tengely forrásait emészti. Megoldás: A HVI hálózat megszüntetése, forrásainak átcsoportosítása a HACS-okhoz.

MTA Regionális Kutatások Központja II. Eljárásrend, informatikai háttér Probléma: A jelenlegi eljárásrend és a pályázatok/kérelmek kezelését biztosítani hivatott informatikai háttér teljes egészében alkalmatlan a feladatok ellátására hónapos ügyintézési határidő elfogadhatatlan, sőt kifejezetten káros az elmaradó gazdaságfejlesztési beruházások esetén. Megoldás: Az eljárásrend – és annak szabályozásának – megváltoztatása, az informatikai háttér azonnali megváltoztatása (pl.: átállás az ÚMFT – korábban az agrár tárca – által használt informatikai rendszerre).

MTA Regionális Kutatások Központja Rövid-középtávú beavatkozás I. Intézményrendszer Probléma 1.: A HACS-ok közösségi jogszabályban biztosított önállósága (pl.: döntés) relatívvá válik a részletekbe menő központi szabályozás mellett. Az akkreditációs feltételek egy része (különösen a tárgyi feltételekre vonatkozó) felesleges, csak a működtetést drágítja. Megoldás 1.: Jogszabályban rögzíteni az egyes szereplők mozgásterét (IH, MVH döntéshozatali, szabályozási joga ne legyen parttalan), felülvizsgálni az akkreditációs feltételeket (ne legyen szigorúbb, mint ami a magyar közigazgatás – pl.: polgármesteri hivatalok – esetén követelmény).

MTA Regionális Kutatások Központja Rövid-középtávú beavatkozás I. Intézményrendszer Probléma 2.: Az MVH a fejlesztéspolitika szereplője, ami nem igényel hatósági tevékenységet, pontosabban a fejlesztéspolitika végrehajtása nem hatósági tevékenység. Ennek ellenére státusza hivatal, az alkalmazottak köztisztviselők. Finanszírozásuk a költségvetési szervekével azonos, nem teljesítmény alapú. Motiváció, ösztönzés, felelősség és felelősségre vonás nincs, vagy elhanyagolható. Megoldás 2.: Az MVH státuszának megváltoztatása, kikerül a közigazgatási intézmények közül, szervezeti formája 100%-os állami tulajdonú Zrt. az alkalmazottak a munkajog hatálya alá tartoznak. Finanszírozásuk az SLA rendszer szerint történik, a teljesítmény figyelembe vételével. (Hasonlóan a jelen pillanatban is működő – és gyorsabban működő – ÚMFT rendszeréhez.)

MTA Regionális Kutatások Központja Rövid-középtávú beavatkozás I. Intézményrendszer Probléma 3.: Amennyiben a Kifizető Ügynökség eljárásrendje, szemléletmódja, egész működése nem változik gyökeresen, akkor továbbra sem képes a 3-4. tengelyes ügyek eredményes intézésére. (A falumegújítás, turizmusfejlesztés, stb. nem traktor, nem szántó, nem úgy működik, hogy felül bedobom az adatot – vetőmag, terület, műtrágya, stb. – és alul a határozatban kijön az eredmény.) Megoldás 3.: minimum szemléletváltás, közbülső megoldásként önálló részleg az MVH-án belül, maximum 3-4. tengelyes kifizető ügynökség létrehozása (a TS keret arányos átadása mellett, mely nyilván nem a darabszámon alapul).

MTA Regionális Kutatások Központja Rövid-középtávú beavatkozás II. Eljárásrend Probléma: A jelenlegi eljárásrend rövid távon sem szolgálja az ÚMFT 3-4. tengelyének hatékony és eredményes megvalósítását (Ket. és néhány különálló jogszabály hibrid változata, génmódosított formában). Megoldás: Új önálló eljárásrend kialakítása (Az ÚMFT esetén ez a jogalkotási és jogalkalmazási gyakorlat.)

MTA Regionális Kutatások Központja III. Forrásallokáció Rövidtávú beavatkozás A jelenlegi forrásallokáció megváltoztatása, mely a különbségek növelését eredményezi a hátrányos helyzet teljes mértékű figyelmen kívül hagyása mellett. Az új modellt az MTA RKK elkészítette. Alkalmazható a meglévő források elosztására.

MTA Regionális Kutatások Központja Köszönöm a figyelmet!