KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Bíró Ottó

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

Váltakozó feszültség.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
Az éghajlatváltozás problémája egy fizikus szemszögéből Geresdi István egyetemi tanár Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar.
A repülés kultúra A tudatos gyakorlás vezet mesterfokra.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Mini felderítő repülőgép készítése SolidWorks-szel
Volumetrikus szivattyúk
REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE
Járművek és Mobilgépek II.
Járművek és Mobilgépek II.
Intervallum.
Térelemek Kőszegi Irén KÁROLYI MIHÁLY FŐVÁROSI GYAKORLÓ KÉTTANNYELVŰ KÖZGAZDASÁGISZAKKÖZÉPISKOLA
Műszaki ábrázolás alapjai
Volumetrikus szivattyúk
Gravitációs erő (tömegvonzás)
Folyadékok mozgásjelenségei általában
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
Fizika 3. Rezgések Rezgések.
11. évfolyam A rezgő rendszer energiája
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
1 NAGYGÉPES REPÜLÉS - Néhány esemény tanulságai KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ALAKULÁSA KISGÉPES TERÜLETEN A HALÁLOS BALESETEK TÜKRÉBEN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. Sipos.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
Munkapont - Szabályozás
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém /' /
Kaszkád erősítő Munkapont Au Rbe Rki nagyfrekvenciás viselkedés
Minőségtechnikák I. (Megbízhatóság)
Munkapont - Szabályozás
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
Ideális folyadékok időálló áramlása
Villamos Baleset és Mentés!!!
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A repülés kultúra ÁRAMLÁS.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
Az elektromos áram.
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
Hányszor csodálkozunk azon, amikor halljuk, hogy mások már 100%-ot teljesítenek! Thema: 100%-os teljesítmény És hányszor halljuk, hogy több, mint 100%-ot.
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
A termelés költségei.
Erőtörvények Tóth Klaudia 9/b..
Newton és gravitációs törvénye
Mikroökonómia gyakorlat
Hő- és Áramlástan Gépei
A kisgépes repülésben jelentkező repülési hibák 2 esettanulmányon keresztül bemutatva Szilágyi Endre balesetvizsgáló.
A mozgás egy E irányú egyenletesen gyorsuló mozgás és a B-re merőleges síkban lezajló ciklois mozgás szuperpoziciója. Ennek igazolására először a nagyobb.
1 TORONY HAVÁRIA Budapest, dec. 7 – 8. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, április 15. Háy György Balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
A nyugalmi elektromágneses indukció
A termelés költségei.
Erőforrások tárolhatóság klasszikus felosztás
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Munka, energia teljesítmény.
Előadás másolata:

A 2010-BEN BEKÖVETKEZETT NAGY SEBESSÉGŰ ÁTESÉSES BALESETEK EMBERI, ILLETVE AERODINAMIKAI OKAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. március 29. Bíró Ottó balesetvizsgáló

NAGYSEBESSÉGŰ ÁTESÉSEK 2010-BEN 2010. évben 6 baleset következett be a repülőgépek átesése miatt ebből legalább 3 nagysebességű átesés volt a balesetek végkimenetelére jellemző volt: a repülőgép megsemmisül vagy súlyosan megrongálódik a fedélzeten tartózkodók meghalnak vagy súlyosan (könnyebben- Isteni gondviselés) megsérülnek A perjel utáni szám az összes bejelentés közül a KBSZ hatáskörben vizsgált esetet jelenti.

NAGYSEBESSÉGŰ ÁTESÉSEK 2010-BEN Vitorlázó (Discus) A perjel utáni szám az összes bejelentés közül a KBSZ hatáskörben vizsgált esetet jelenti.

NAGYSEBESSÉGŰ ÁTESÉSEK 2010-BEN UL (Appoló Fox) A perjel utáni szám az összes bejelentés közül a KBSZ hatáskörben vizsgált esetet jelenti.

Merevszárnyú (Cessna 172) NAGYSEBESSÉGŰ ÁTESÉSEK 2010-BEN Merevszárnyú (Cessna 172) (A fedélzeten működött a veszélyes állásszögekre figyelmeztető hangjelzés.) A perjel utáni szám az összes bejelentés közül a KBSZ hatáskörben vizsgált esetet jelenti.

BALESETEK KÖZÖS JELLEMZŐJE A manővereket földközeli magasságokon hajtották végre. A manővereknek minden esetben volt „nézőközönsége”. A nagy terhelési többes értéken végrehajtott manőverek során a gépek a kritikust meghaladó állásszögre kerültek és nagy sebességen átestek. Az átesés következményeként a repülőgépek kormányozhatatlanná váltak. A folyamatok (a kritikus állásszögre kerülés, a meredek zuhanási helyzet kialakulása) nagyon gyors lefolyásúak voltak. A gépek személyzetének volt elegendő repülési tapasztalata.

NAGY SEBESSÉGŰ ÁTESÉS ÉS NAGY TÚLTERHELÉSŰ MANŐVEREK Nagy sebességű áteséséről akkor beszélünk, ha a repülőgép szárny a normál átesési sebességet meghaladó sebességi értékeken (hírtelen) manőverek végrehajtása következtében kerül a kritikust meghaladó állásszögekre és átesik. Vst= Vstv  ny A normál túlterhelés a magassági kormány kitérítésével a repülés folyamán bármikor előidézhető, ezért egy repülőgép szárnya bármely repülési helyzetben, bármely sebességen áteshet, ha a annak állásszöge túllépi a kritikus értéket. Egyazon repülőgép szárnyának kritikus állásszöge állandó, tehát a túlterhelés értékének nincs hatása a kritikus állásszög értékére. A túlterhelés különböző műrepülési figurák végrehajtásának velejárója (dinamikus ugrásba vitel, harcforduló, bukfenc, stb.). A túlterhelés a vízszintes síkban végrehajtott forduló szükségszerű velejárója is.

REPÜLÉS TELJESÍTMÉNY VISZONYAINAK ÁBRÁZOLÁSA PÉNAUD DIAGRAM SEGÍTSÉGÉVEL Az indukált ellenállás, amely a felhajtóerő létrejöttének „mellékterméke”, a minimális sebességtől kezdődően folyamatosan csökken, ahogyan csökken az állásszög is. X IAS Indukált ellenállás

REPÜLÉS TELJESÍTMÉNY VISZONYAINAK ÁBRÁZOLÁSA PÉNAUD DIAGRAM SEGÍTSÉGÉVEL A káros ellenállás (alakellenállás+súrlódási ellenállás+interferencia ellenállás) változása a műszer szerinti sebesség függvényében. Káros ellenállás X IAS

A totál ellenállás (szükséges tolóerő) REPÜLÉS TELJESÍTMÉNY VISZONYAINAK ÁBRÁZOLÁSA PÉNAUD DIAGRAM SEGÍTSÉGÉVEL A totál ellenállás (szükséges tolóerő) változása a műszer szerinti sebesség függvényében. X, P IAS A totál ellenállás (szükséges tolóerő) Vopt α opt

Rendelkezésre álló tolóerő (turbó sugár hajtómű) REPÜLÉS TELJESÍTMÉNY VISZONYAINAK ÁBRÁZOLÁSA PÉNAUD DIAGRAM SEGÍTSÉGÉVEL A rendelkezésre álló tolóerő (vonóerő) változása a műszer szerinti sebesség függvényében Rendelkezésre álló tolóerő (turbó sugár hajtómű) X, P V min IAS V max

REPÜLÉS TELJESÍTMÉNY VISZONYAINAK ÁBRÁZOLÁSA PÉNAUD DIAGRAM SEGÍTSÉGÉVEL Ha a gép sebessége A-ponthoz tartozó értékről A1-hez tartozó értékre változik, az ellenállás nagyobb lesz mint a beállított tolóerő érték, ezért a gép visszalassul A- hoz tartozó sebességre. α opt Instabil (II.) üzemmód Stabil (I.) üzemmód X, P A Tolóerő hiány   A1 IAS Vopt

REPÜLÉS TELJESÍTMÉNY VISZONYAINAK ÁBRÁZOLÁSA PÉNAUD DIAGRAM SEGÍTSÉGÉVEL Ha a sebesség A2 ponthoz tartozó értékre csökken a beállított tolóerő nagyobb lesz az ellenállásnál, ezért a gép visszagyorsul A ponthoz tartozó sebességre. α opt Instabil (II.) üzemmód Stabil (I.) üzemmód X, P A2 A   Tolóerő többlet IAS Vopt

REPÜLÉS TELJESÍTMÉNY VISZONYAINAK ÁBRÁZOLÁSA PÉNAUD DIAGRAM SEGÍTSÉGÉVEL Ha a gép sebessége B1 re nő, akkor a tolóerő nagyobb lesz mint a légellenállás, a gép tovább gyorsul egészen B2 sebességig, amikor újra beáll a tolóerő és ellenállás egyensúlyi állapota. α opt Instabil (II.) üzemmód Stabil (I.) üzemmód X, P B B1 B2    Tolóerő többlet IAS Vopt

REPÜLÉS TELJESÍTMÉNY VISZONYAINAK ÁBRÁZOLÁSA PÉNAUD DIAGRAM SEGÍTSÉGÉVEL Ha a sebesség B2 ponthoz tartozó értékre csökken az ellenállás megnövekszik, nagyobb lesz mint a beállított tolóerő, ezért a gép tovább lassul. α opt Instabil (II.) üzemmód Stabil (I.) üzemmód X, P Tolóerő hiány B   B2 IAS Vopt

ny >+1 α opt Instabil (II.) üzemmód Stabil (I.) üzemmód X, P  Az indukált ellenállás egyenesen arányos a felhajtóerő értékének négyzetével és fordítottan arányos a sebesség négyzetével. A felhajtóerő egyenesen arányos a terhelési többes értékével. α opt Instabil (II.) üzemmód Stabil (I.) üzemmód X, P  Tolóerő hiány  IAS Vopt

ny >+1 α opt Instabil (II.) üzemmód Stabil (I.) üzemmód X, P Vopt A kis sebességeken drasztikusan megnövekedett indukált ellenállás görbéje megemeli és jobbra tolja az össz-ellenállás görbéjét, jelentősen beszűkítve vagy megszűntetve az állandó sebességen repülhető sebesség tartományt. α opt Instabil (II.) üzemmód Stabil (I.) üzemmód X, P Vopt IAS

CSŰRŐ ENERGIKUS KITÉRÍTÉSÉNEK HATÁSA A KRITIKUS ÁLLÁSSZÖG KÖZELI REPÜLÉSEKNÉL A lefelé kitérített csűrő hatására a szárnynak azon a szakaszán, ahol a csűrő kormány elhelyezkedik az állásszög még tovább növekszik, és a kritikus értéket túllépve a szárnynak ez a szakasza átesik. (aszimmetrikus átesés)

NAGY TÚLTERHELÉSŰ MANŐVEREK VESZÉLYE Ha elég nagy a túlterhelés a repülőgép azonnal kritikus állásszög fölé kerülhet és átesik. Ha a túlterhelés kisebb a repülőgép nem esik át azonnal, az instabil tartományba kerülhet, ahol gyorsan veszíti sebességét és rövid idő alatt ugyancsak átesik. A csűrőlapok energikus kitérítése kritikus állásszög közeli helyzetben a szárnyak aszimmetrikus átesését idézi elő. A megnövekedett aerodinamikai erők miatt gyorsabb és drasztikusabb a forgás (dugóhúzó) és a meredek zuhanási szög kialakulása.

2010-BEN BEKÖVETKEZETT NAGY SEBESSÉGŰ ÁTESÉSE BALESETEK EMBERI OKA - A nagy terhelési többes értéken végrehajtott manővereik valós kockázatával a balesetekben érintettek valószínűleg nem voltak maradéktalanul tisztában. - Elméleti képzés hiányossága. - A tudás ellenőrzésének elmaradása.

A NAGYGÉPEK SEM KIVÉTELEK A nagy állásszögű repülés veszélyének lebecsülése, amikor már a stickshaker és a fejlett stall warning system jelzése sem segít.

ÉS KÖVETKEZMÉNYE

A TÚLTERHELÉS LÉTREHOZÁSAKOR A GÉP AZONNAL ÁTESIK

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! biro.otto@kbsz.hu www.kbsz.hu