NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Weblap szerkesztés HTML oldal felépítése Nyitó tag Záró tag Nyitó tag Záró tag oldalfej tözs.
Társasházi Közös Képviselők Klubja – Csepel ( )
Somogy megyei projektek
2010. Augusztus 16. és Augusztus 17. hajnala.
1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Makrogazdasági és részvénypiaci kilátások
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.
Humánkineziológia szak
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK I-IX. hó KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, október 27. Háy György balesetvizsgáló.
Mellár János 5. óra Március 12. v
REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE
Koordináta transzformációk
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
2010 október 2651 kp. Vizsga 2. feladata
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Védőgázas hegesztések
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Darupályák tervezésének alapjai
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
AZ 5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG FELETTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Agárd, április 12. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
1 NAGYGÉPES REPÜLÉS - Néhány esemény tanulságai KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
SIKLÓERNYŐ-EJTŐERNYŐ-SÁRKÁNY statisztika és összehasonlítás
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
szakmérnök hallgatók számára
A háború és a modern fegyveres erő
Anyagok 3. feladat 168. oldal.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
A 2012-es év eseményei. 1, Olvasás népszerűsítő program Alsomocsolád 2012-ben hét alkalommal tartottak könyvklubot, alkalmanként fő részvételével.
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
7. Házi feladat megoldása
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
20).7-es szint Rákóczi 2. sz. barlang előtt
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Érettségi eredmények május-június. Az utóbbi évek érettségi eredményei TanévÉrettségi átlag (RFG- AGK) Országos érettségi átlag Kitűnők száma (RFG-
1 TORONY HAVÁRIA Budapest, dec. 7 – 8. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, április 15. Háy György Balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Előadás másolata:

NAGYGÉPES ESEMÉNYEK - 2010. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. március 29. Háy György balesetvizsgáló

STATISZTIKÁK

MAGYAR VONATKOZÁSÚ NAGYGÉPES BALESETEK 2005. – 2010.

MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK 2005 – 2010.

NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK JELLEGE 2010.

NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK - LÉGIÜZEMELTETÉS részletesebb bontása 2010.

VILÁG NAGYGÉPES BALESETEI (Lengyel kormánygép szmolenszki esete nélkül) Áldozatok száma Balesetek száma

LEGSÚLYOSABB KÜLFÖLDI NAGYGÉPES ESEMÉNYEK 2010.

AFRIQIYAH A330 103 ÁLDOZAT 2010. 05. 12. TRIPOLI, LÍBIA

AFRIQIYAH A330 103 ÁLDOZAT 2010. 05. 12. TRIPOLI, LÍBIA Hosszú repülés után + Hajnal + Felkelő nappal szembe + Rossz látás + Nem precíziós app.

AIR INDIA EXPRESS B737 158 ÁLDOZAT 2010. 05. 22. MANGALORE, INDIA

AIR INDIA EXPRESS B737 158 ÁLDOZAT 2010. 05. 22. MANGALORE, INDIA Álmos kapitány – F/O: „Startoljunk át!” – Pálya közepe – Sugárfék – Átstart! - Túlfutás  

AIRBLUE A321 152 ÁLDOZAT 2010. 07. 28. ISZLÁMÁBÁD, PAKISZTÁN Alacsony felhőzet + Átkörözés + Radar figyelmeztetés + Eltávolodás (9 NM)

AIRBLUE A321 152 áldozat 2010.07.28. Iszlámábád

AIR FRANCE AF447 AIRBUS A330 ATLANTI-ÓCEÁNI 2009. június 01. VIZSGÁLATA

Tengerfenék kutatása

Vízfelszínen úszva MEGTALÁLT REPÜLŐGÉP RÉSZEK

AIR FRANCE AIRBUS A330 228 ÁLDOZAT 2009. 06. 01 AIR FRANCE AIRBUS A330 228 ÁLDOZAT 2009. 06. 01. ATLANTI-ÓCEÁN (RIOPÁRIZS) zivatarok között repülve ACARS sebesség hibaüzenetek (pitot jegesedés?) majd „hassal” a vízbe csapódott

Tengeri kutatás 2 864 m 80 km 4606 m

AIR FRANCE AIRBUS A330 228 ÁLDOZAT 2009. 06. 01. ATLANTI-ÓCEÁN Újabb tengeri kutatás Időszak: 2011. Március – július Eddig átkutatott terület: összesen 7000 km2 Kutatandó terület: +10 000 km2 Kutató eszközök: 3xRemus-6000 AUV (robot-tengeralattjárók)

AF447 VIZSGÁLATA KÖZBEN KIADOTT BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK Tengerek felett közlekedő közforgalmi gépek adat- és hangrögzítőinek (FDR+CVR) keresését segítő jeladók üzemidejét növeljék 30-ról 90 napra! Tengerek felett közlekedő közforgalmi gépeket szereljék fel egy alacsonyabb frekvencián (például: 8,5–9,5 kHz) működő ezért nagyobb távolságból észlelhető jeladóval is a pozíció kezdeti, durvább behatárolásához! Vizsgálják meg annak lehetőségét, hogy a tengerek felett rendszeresen közlekedő közforgalmi gépeket kötelezzék legfontosabb repülési adataik (például: hely, magasság, irány és sebesség) rendszeres közvetítésére! Az ICAO készítsen javaslatot a közforgalmi repülőgépekből balesetkor kivetődő adatrögzítők alkalmazására! EASA vizsgálja meg annak feltételeit, hogy a magas szintű felhőzet fontos tulajdonságait pontosabban meghatározhassák! EASA más engedélyező hatóságokkal összhangban tökéletesítse a repülőgépek engedélyezési eljárását!

LENGYEL ELNÖKI KÜLÖNGÉP KATASZTRÓFÁJA SZMOLENSZK 2010. ÁPRILIS 10. (AZ OROSZ „MAK” JELENTÉSE ALAPJÁN)

LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG

LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG

LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG

LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG Alkalmatlan időjárás (VIS = 2- 400 m) Minimum (100 m QFE) alá süllyedés

Időjárás megismerése: Elahatározási magasság: DÖNTÉSI PONTOK Időjárás megismerése: Döntés a járat folytatásáról q Felszállás előtt: Döntés a járat meg- kezdéséről q Elahatározási magasság: Döntés a süllyedés folytatásáról q

REPÜLŐGÉP Típus: Tupoljev Tu-154M Életkor: 20 év Repült idő: 5 100 óra 3 900 felszállás Utolsó nagyjavítás: 2009. december Légialkalmasság: 2009. május 20-án LEJÁRT (A fedélzeten lévő bizonyítvány a másik kormánygépre szólt) Felszálló-tömeg: 85 800 kg Leszálló-tömeg: 78 600 kg Szmolenszki max. leszálló-tömeg: 74 000 kg Kötelező felelősség-biztosítás: Nem volt

530 óra 160 óra 26 óra 240 óra HAJÓZÓ-SZEMÉLYZET Parancsnok Másodpilóta Navigátor Fedélzeti mérnök Tapasztalat Tu-154-esen az adott beosztásban 530 óra 160 óra 26 óra 240 óra Tu-154 szimulátor gyakorlás Nem volt Összes repülési tapasztalat 3 400 óra 1 700 óra 1 060 óra Szmolenszki helyismeret 3 leszállás (másod-pilótaként) Orosz nyelvtudás gyenge („kielégítő”)

INDULÁSKOR A SZEMÉLYZET RENDELKEZÉSÉRE ÁLLÓ INFORMÁCIÓK A célrepülőtér, Szmolenszk leszállótérképei elavultak voltak A célrepülőtér aktuális és várható időjárásáról egyáltalán nem volt információ Kitérő repülőtérként Minszk és Vicebszk (Vityebszk) volt kiválasztva. Vicebszk időjárás előrejelzése elavult volt. Vicebszk a baleset napján egyáltalán nem üzemelt, nem fogadott és nem indított repülőgépeket.

Időjárás megismerése: DÖNTÉSI PONTOK Időjárás megismerése: Döntés a járat folytatásáról q

IDŐJÁRÁSI MINIMUMOK SZMOLENSZK REPÜLŐTÉREN Látás-távolság Elhatározási magasság Megjegyzés Az irányító által közölt aktuális érték 400 m - Lengyel Jak-40 szerint 200 m 50 m Lengyel nyelven  Az alkalmazott eljárásra előírt minimum 1200 m 100 m 2 NDB + Radar Parancsnok személyi minimuma 800 m 60 m ILS-re, Lejárt

MEGKÖZELÍTÉSRE VONATKOZÓ PARANCSNOKI DÖNTÉSEK MEGHOZÁSÁNAK KÖRÜLMÉNYEI Az irányító közli, hogy a szmolenszki időjárás alkalmatlan a leszállásra. Az elnöki apparátus nem hajlandó kitérő repülőteret választani. A két pilóta korábban szemtanúja volt az elnöki szándékkal dacoló parancsnok meghurcolásának (grúz-oszét háború, Tbiliszi). A személyzetet aggasztják a járat sikertelenségének várható következményei. A parancsnok fő személyiség-vonásai: konfliktus-kerülés és alkalmazkodás. A lengyel légierő (pilóta) parancsnoka végig a pilótafülkében tartózkodik. A parancsnok egy „próba megközelítésre” kér és kap engedélyt 100 méteres minimális magasságra süllyedéssel.

Elahatározási magasság: DÖNTÉSI PONTOK q Elahatározási magasság: Döntés a süllyedés folytatásáról

SZMOLENSZKI MEGKÖZELÍTÉS FŐBB PARAMÉTEREI (FDR alapján) Rádió magasság Barommetrikus magasság 100 m Távolság a pályától 0 m

TU-154 ROBOTPILÓTA

MEGKÖZELÍTÉS (FDR+CVR alapján) „TERRAIN” megszólal „TERRAIN” elhallgat Rádió magasság- mérő: 125 m Kapitány ma-gasság mérője átáll 1013 mB-ra +170 m Kapitány magasság- mérője: 270 m 25 m 100 m Rádió: 80 m Másodpilóta: „Startoljunk át!” Magassági húzás 0 m

Radaros kinevezése: 2010. április 06. a baleset előtt 4 nappal LESZÁLLÍTÓ-RADAR Radaros kinevezése: 2010. április 06. a baleset előtt 4 nappal

LESZÁLLÍTÓ-RADAR 2

MEGKÖZELÍTÉS (FDR-PAR)

LENGYEL KORMÁNYGÉPEK SÚLYOS BALESETEI AZ UTÓBBI ÉVTIZEDBEN 2003. december 4. Varsó közelében eljegesedés miatt leállt a Mi-8 mindkét hajtóműve. Autorotáló leszállás. Súlyosan megsérült az (akkori) miniszterelnök, Leszek Miller 2008. Január 3. Miroslawiec CASA Rossz látás, Pilóta-dezorientáció, Légierő vezetői repülésbiztonsági tanácskozásról hazafelé 20 halott 2010. Április 10. Szmolenszk Tu-154 Köztársasági elnök és 95 fős kísérete

FELADAT TELJESÍTÉS ÉS BIZTONSÁG KOMPROMISSZUMAI REPÜLÉSEK SORÁN

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! hay.gyorgy@kbsz.hu www.kbsz.hu