NAGYGÉPES ESEMÉNYEK - 2010. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. március 29. Háy György balesetvizsgáló
STATISZTIKÁK
MAGYAR VONATKOZÁSÚ NAGYGÉPES BALESETEK 2005. – 2010.
MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK 2005 – 2010.
NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK JELLEGE 2010.
NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK - LÉGIÜZEMELTETÉS részletesebb bontása 2010.
VILÁG NAGYGÉPES BALESETEI (Lengyel kormánygép szmolenszki esete nélkül) Áldozatok száma Balesetek száma
LEGSÚLYOSABB KÜLFÖLDI NAGYGÉPES ESEMÉNYEK 2010.
AFRIQIYAH A330 103 ÁLDOZAT 2010. 05. 12. TRIPOLI, LÍBIA
AFRIQIYAH A330 103 ÁLDOZAT 2010. 05. 12. TRIPOLI, LÍBIA Hosszú repülés után + Hajnal + Felkelő nappal szembe + Rossz látás + Nem precíziós app.
AIR INDIA EXPRESS B737 158 ÁLDOZAT 2010. 05. 22. MANGALORE, INDIA
AIR INDIA EXPRESS B737 158 ÁLDOZAT 2010. 05. 22. MANGALORE, INDIA Álmos kapitány – F/O: „Startoljunk át!” – Pálya közepe – Sugárfék – Átstart! - Túlfutás
AIRBLUE A321 152 ÁLDOZAT 2010. 07. 28. ISZLÁMÁBÁD, PAKISZTÁN Alacsony felhőzet + Átkörözés + Radar figyelmeztetés + Eltávolodás (9 NM)
AIRBLUE A321 152 áldozat 2010.07.28. Iszlámábád
AIR FRANCE AF447 AIRBUS A330 ATLANTI-ÓCEÁNI 2009. június 01. VIZSGÁLATA
Tengerfenék kutatása
Vízfelszínen úszva MEGTALÁLT REPÜLŐGÉP RÉSZEK
AIR FRANCE AIRBUS A330 228 ÁLDOZAT 2009. 06. 01 AIR FRANCE AIRBUS A330 228 ÁLDOZAT 2009. 06. 01. ATLANTI-ÓCEÁN (RIOPÁRIZS) zivatarok között repülve ACARS sebesség hibaüzenetek (pitot jegesedés?) majd „hassal” a vízbe csapódott
Tengeri kutatás 2 864 m 80 km 4606 m
AIR FRANCE AIRBUS A330 228 ÁLDOZAT 2009. 06. 01. ATLANTI-ÓCEÁN Újabb tengeri kutatás Időszak: 2011. Március – július Eddig átkutatott terület: összesen 7000 km2 Kutatandó terület: +10 000 km2 Kutató eszközök: 3xRemus-6000 AUV (robot-tengeralattjárók)
AF447 VIZSGÁLATA KÖZBEN KIADOTT BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK Tengerek felett közlekedő közforgalmi gépek adat- és hangrögzítőinek (FDR+CVR) keresését segítő jeladók üzemidejét növeljék 30-ról 90 napra! Tengerek felett közlekedő közforgalmi gépeket szereljék fel egy alacsonyabb frekvencián (például: 8,5–9,5 kHz) működő ezért nagyobb távolságból észlelhető jeladóval is a pozíció kezdeti, durvább behatárolásához! Vizsgálják meg annak lehetőségét, hogy a tengerek felett rendszeresen közlekedő közforgalmi gépeket kötelezzék legfontosabb repülési adataik (például: hely, magasság, irány és sebesség) rendszeres közvetítésére! Az ICAO készítsen javaslatot a közforgalmi repülőgépekből balesetkor kivetődő adatrögzítők alkalmazására! EASA vizsgálja meg annak feltételeit, hogy a magas szintű felhőzet fontos tulajdonságait pontosabban meghatározhassák! EASA más engedélyező hatóságokkal összhangban tökéletesítse a repülőgépek engedélyezési eljárását!
LENGYEL ELNÖKI KÜLÖNGÉP KATASZTRÓFÁJA SZMOLENSZK 2010. ÁPRILIS 10. (AZ OROSZ „MAK” JELENTÉSE ALAPJÁN)
LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG
LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG
LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG
LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG Alkalmatlan időjárás (VIS = 2- 400 m) Minimum (100 m QFE) alá süllyedés
Időjárás megismerése: Elahatározási magasság: DÖNTÉSI PONTOK Időjárás megismerése: Döntés a járat folytatásáról q Felszállás előtt: Döntés a járat meg- kezdéséről q Elahatározási magasság: Döntés a süllyedés folytatásáról q
REPÜLŐGÉP Típus: Tupoljev Tu-154M Életkor: 20 év Repült idő: 5 100 óra 3 900 felszállás Utolsó nagyjavítás: 2009. december Légialkalmasság: 2009. május 20-án LEJÁRT (A fedélzeten lévő bizonyítvány a másik kormánygépre szólt) Felszálló-tömeg: 85 800 kg Leszálló-tömeg: 78 600 kg Szmolenszki max. leszálló-tömeg: 74 000 kg Kötelező felelősség-biztosítás: Nem volt
530 óra 160 óra 26 óra 240 óra HAJÓZÓ-SZEMÉLYZET Parancsnok Másodpilóta Navigátor Fedélzeti mérnök Tapasztalat Tu-154-esen az adott beosztásban 530 óra 160 óra 26 óra 240 óra Tu-154 szimulátor gyakorlás Nem volt Összes repülési tapasztalat 3 400 óra 1 700 óra 1 060 óra Szmolenszki helyismeret 3 leszállás (másod-pilótaként) Orosz nyelvtudás gyenge („kielégítő”)
INDULÁSKOR A SZEMÉLYZET RENDELKEZÉSÉRE ÁLLÓ INFORMÁCIÓK A célrepülőtér, Szmolenszk leszállótérképei elavultak voltak A célrepülőtér aktuális és várható időjárásáról egyáltalán nem volt információ Kitérő repülőtérként Minszk és Vicebszk (Vityebszk) volt kiválasztva. Vicebszk időjárás előrejelzése elavult volt. Vicebszk a baleset napján egyáltalán nem üzemelt, nem fogadott és nem indított repülőgépeket.
Időjárás megismerése: DÖNTÉSI PONTOK Időjárás megismerése: Döntés a járat folytatásáról q
IDŐJÁRÁSI MINIMUMOK SZMOLENSZK REPÜLŐTÉREN Látás-távolság Elhatározási magasság Megjegyzés Az irányító által közölt aktuális érték 400 m - Lengyel Jak-40 szerint 200 m 50 m Lengyel nyelven Az alkalmazott eljárásra előírt minimum 1200 m 100 m 2 NDB + Radar Parancsnok személyi minimuma 800 m 60 m ILS-re, Lejárt
MEGKÖZELÍTÉSRE VONATKOZÓ PARANCSNOKI DÖNTÉSEK MEGHOZÁSÁNAK KÖRÜLMÉNYEI Az irányító közli, hogy a szmolenszki időjárás alkalmatlan a leszállásra. Az elnöki apparátus nem hajlandó kitérő repülőteret választani. A két pilóta korábban szemtanúja volt az elnöki szándékkal dacoló parancsnok meghurcolásának (grúz-oszét háború, Tbiliszi). A személyzetet aggasztják a járat sikertelenségének várható következményei. A parancsnok fő személyiség-vonásai: konfliktus-kerülés és alkalmazkodás. A lengyel légierő (pilóta) parancsnoka végig a pilótafülkében tartózkodik. A parancsnok egy „próba megközelítésre” kér és kap engedélyt 100 méteres minimális magasságra süllyedéssel.
Elahatározási magasság: DÖNTÉSI PONTOK q Elahatározási magasság: Döntés a süllyedés folytatásáról
SZMOLENSZKI MEGKÖZELÍTÉS FŐBB PARAMÉTEREI (FDR alapján) Rádió magasság Barommetrikus magasság 100 m Távolság a pályától 0 m
TU-154 ROBOTPILÓTA
MEGKÖZELÍTÉS (FDR+CVR alapján) „TERRAIN” megszólal „TERRAIN” elhallgat Rádió magasság- mérő: 125 m Kapitány ma-gasság mérője átáll 1013 mB-ra +170 m Kapitány magasság- mérője: 270 m 25 m 100 m Rádió: 80 m Másodpilóta: „Startoljunk át!” Magassági húzás 0 m
Radaros kinevezése: 2010. április 06. a baleset előtt 4 nappal LESZÁLLÍTÓ-RADAR Radaros kinevezése: 2010. április 06. a baleset előtt 4 nappal
LESZÁLLÍTÓ-RADAR 2
MEGKÖZELÍTÉS (FDR-PAR)
LENGYEL KORMÁNYGÉPEK SÚLYOS BALESETEI AZ UTÓBBI ÉVTIZEDBEN 2003. december 4. Varsó közelében eljegesedés miatt leállt a Mi-8 mindkét hajtóműve. Autorotáló leszállás. Súlyosan megsérült az (akkori) miniszterelnök, Leszek Miller 2008. Január 3. Miroslawiec CASA Rossz látás, Pilóta-dezorientáció, Légierő vezetői repülésbiztonsági tanácskozásról hazafelé 20 halott 2010. Április 10. Szmolenszk Tu-154 Köztársasági elnök és 95 fős kísérete
FELADAT TELJESÍTÉS ÉS BIZTONSÁG KOMPROMISSZUMAI REPÜLÉSEK SORÁN
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! hay.gyorgy@kbsz.hu www.kbsz.hu