MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Automatikus diabemutató!
Advertisements

TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS.
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
1 Kormányszóvivői tájékoztató március 31. Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (emma)
DOKUMENTUMKEZELÉS.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 26. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 kg alatti helikopterek és merevszárnyú repülőgépek eseményei.
Folyamatleírások szerkesztésének gyakorlata, bemutatóval egybekötött gyakorlati képzés szeptember 22.
Állam munkavédelmi feladatai
KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Storczer László balesetvizsgáló.
AZ 5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG FELETTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Agárd, április 12. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
REPÜLÉSBIZTONSÁG STATISZTIKAI ADATAINAK ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE − (2008. I-VIII. hónapok) és a biztonsági ajánlások KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok,
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
HAJÓZÁSI ADATRÖGZÍTŐ - Voyage Data Recorder KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Kiss László balesetvizsgáló.
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, november 24. Chikán Gábor.
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
ATM ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
1 VÁLTOZÁSOK A SZAKMAI ÉS AZ ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLATRA VONATKOZÓ SZABÁLYOKBAN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. dr. Horváth Diána.
Repülőgép Üzemeltetési osztály működési struktúrájának módosítása
Munkahelyi egészség és biztonság
Kórházi eredetű fertőzések-kártérítési felelősség
Minőségtechnikák I. (Megbízhatóság)
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
A közösség ereje. Mi az e-demokrácia gép? Hogyan működik a gép? Mire szeretnénk használni ezt a gépet? Mi a 42? Kikből áll a 42? Mit szeretne a 42? Miről.
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
Megbízhatóság és biztonság tervezése
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
Adatbiztonság, adatvédelem, kockázatelemzés
„BIG JUNE” Hogyan készülünk fel a évi nagyjavításra?
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések „A biztonságos és egészséges munkahelyekért” Munkavédelmi konferencia.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
Gazdik Judit Ápolásfejlesztő, intézményi szakoktató
Bogos Csaba GAZEK Safety Expert Ügyvezető - Tulajdonos
Előadás másolata:

MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2008.10.07. Horváth János balesetvizsgáló

AZ ESEMÉNY ÁTTEKINTÉSE A pilóta jelentette leszállás után, hogy a baloldali hajtómű nehezen indult. Átvizsgálás után észrevették, hogy a gyújtógyertya ívet húzott a borításnál. (A vizsgálat ezzel ellentétes eredménnyel zárult.) Vizsgáljuk meg a bejelentést előidéző körülményeket: A repülőgépen az eseményt megelőzően a műszaki szakemberek 3000 órás hajtómű karbantartást és futó cserét végeztek. A hajtóművek karbantartása során boroszkópos ellenőrzéseket is végrehajtottak, a futóműveken pedig futómű próbát. A karbantartási munkák zárásaként a repülőgépen hajtómű próbát végeztek, majd a repülőgépet üzemképesnek minősítették. Aznap, ezzel a karbantartással párhuzamosan más karbantartás is folyt.

A SZEMÉLYZET(EK) TEVÉKENYSÉGE A bejelentésben szereplő repülőgép három járat teljesítésére volt programozva, ebből az első kettőt azonos személyzettel. A hajtóművek indításának optimalizálása érdekében a légitársaság a Standard Operating Procedures (SOP) előírásban szabályozza, hogy mely napokon melyik gyújtóegységgel kell végrehajtani az indítást. Az eljárási kézikönyv előírja: páratlan napokon az „A” rendszerről, páros napokon a „B” rendszerről történő indítást. Az eljárás létjogosultságát alátámasztja a bekövetkezett eseménysor.

GYÚJTÓGYERTYA ÉS ANNAK ELHELYEZÉSE A HAJTÓMŰVÖN

GYÚJTÁSTINDÍTÓ VEZÉRLŐPULT

HAJTÓMŰ ÜZEMSZERŰ ÁLLAPOTA 1.

HAJTÓMŰ ÜZEMSZERŰ ÁLLAPOTA 2.

HAJTÓMŰ ÜZEMSZERŰ ÁLLAPOTA 3.

HAJTÓMŰ 1.

HAJTÓMŰ 2.

HAJTÓMŰ 3.

HAJTÓMŰ 4.

A MEGÉGETT HAJTÓMŰ BORÍTÁSA

A SOP LÉTJOGOSULTSÁGA A SOP betartásával elkerülhető az egyik indító rendszer tartós használaton kívüli állapota, tehát egy esetleges meghibásodás hamar észlelhető. (csak oda kell figyelni) Felvetődik a kérdés, hogy mi van abban az esetben, ha az esemény bekövetkezésének napja páratlan nap? Érdemes elgondolkodni rajta!

ÜZEMELTETŐI BIZTONSÁGI AJÁNLÁS BAÜ2007-118-4_1: Az …… szakvezetése minden munkavégzés során követelje meg az okmányolási fegyelem betartását, azaz csak az írja alá a munka végrehajtásának igazolását, aki azt ténylegesen végezte. BAÜ2007-118-4_2: Hatékony szervezési intézkedések kiadásával előzzék meg azokat a helyzeteket, ahol a munkavégző figyelmének ilyen mértékű megosztottsága valószínűsíthető… BAÜ2007-118-4_3: A hajózó típus-vezetése szigorúan követelje meg a személyi állománytól: az OCC – még a levegőből történő - tájékoztatását a bázisrepülőtérre való érkezéskor hozott és ismert hibákról annak érdekében, hogy a műszaki szolgálat időben fel tudjon készülni a hibajavításra, a hajózószemélyzetek az útvonal/ak/ teljesítése közben észlelt minden hibát rögzítsék az AFL-en.

KBSZ BIZTONSÁGI AJÁNLÁS KIEGÉSZÍTÉS BA2007-118-4_1: A KBSZ az üzemeltetői biztonsági ajánlás BAÜ2007- 118-4_3 pontját azzal egészíti ki, hogy az OCC-t a személyzet döntési helyzetben ne csak a bázisrepülőtérre történő repülés esetében értesítse. BA2007-118-4_2: A KBSZ az üzemeltetői biztonsági ajánlás BAÜ2007-118-4_2 pontját azzal egészíti ki, hogy a végrehajtó állomány semmilyen mértékű olyan befolyásolása nem engedhető meg, ami a biztonságos munkavégzést és annak befejezését megzavarná.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! horvath.janos@kbsz.hu www.kbsz.hu