SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, 2008. április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Advertisements

TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Műveletek logaritmussal
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS
Koordináta transzformációk
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Karakterisztikák mérése 1 Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás V
Mérés és adatgyűjtés Kincses Zoltán, Mingesz Róbert, Vadai Gergely 10. Óra MA-DAQ – Műszer vezérlése November 12., 15. v
Virtuális méréstechnika 12. Óra Karakterisztikák mérése November 21. Mingesz Róbert v
Ember László XUBUNTU Linux (ami majdnem UBUNTU) Ötödik nekifutás 192 MB RAM és 3 GB HDD erőforrásokkal.
Tűrések, illesztések Áll: 34 diából.
Pázmány - híres perek Pázmány híres perek.
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
VITORLÁZÓREPÜLÉS, ULTRAKÖNNYŰ-REPÜLÉS, SÁRKÁNYREPÜLÉS
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
EJTŐERNYŐS és SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK 2006 KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
REPÜLÉSBIZTONSÁG STATISZTIKAI ADATAINAK ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE − (2008. I-VIII. hónapok) és a biztonsági ajánlások KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok,
AZ ICAO 2008 ÉVI MAGYARORSZÁGI AUDITJA - Légiközlekedési balesetek és események kivizsgálása KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, ifj. Badovszky.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
SIKLÓERNYŐ-EJTŐERNYŐ-SÁRKÁNY statisztika és összehasonlítás
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
Festményei 2 Michelangelo Buonarroti Zene: Gregorian Amazing Grace N.3
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém /' /
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém 2007.
szakmérnök hallgatók számára
Exponenciális egyenletek
Mandrik István ügyvivő Munkavédelmi Bizottság munkáltatói oldal
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
Kirándulás, Apáthy-szikla – Árpád kilátó - Hüvösvölgy
var q = ( from c in dc.Customers where c.City == "London" where c.City == "London" select c).Including( c => c.Orders ); select c).Including(
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
Határozatlan integrál
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Uraim és hölgyeim, itt az új 2011-es Pirelli Naptár A naptár első része a nők naptára, míg a második rész a férfiaké.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
1 TORONY HAVÁRIA Budapest, dec. 7 – 8. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, április 15. Háy György Balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
A nőnek nem kell más, csak legyél neki:
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
Előadás másolata:

SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló

2 ˝ ACCIDENTSERIOUS INCIDENT INCIDENTKiadott BA szám/még vizsgált esetek Gyalog- sárkányrepülés 2001 Motoros Sárkányrepülés 1031/0 Vitorlázó- repülés 6180/3 UL repülés. 1000/1  Könnyű volt a dolgunk, ha az ok műszaki volt, nehezebb ha az ok emberi tényező volt. Vita az alapelven: a vizsgálat nem irányulhat felelősség megállapítására.  Alacsony BA szám:  csak érdemi BA-t adunk ki!  egyéb ok. VIZSGÁLT ESETEK

3 A Vb nem talált olyan körülményt, amely biztonsági ajánlás kiadását indokolná. Az illetékes külföldi kivizsgáló szervezet biztonsági ajánlást nem adott ki. Az eset kivizsgálására adatok hiányában nem volt lehetőség. Az eset kapcsán hozott HATÓSÁGI/ ÜZEMBENTARTÓI/ GYÁRTÓI/ intézkedés miatt biztonsági ajánlás kiadása nem szükséges. Vitorlázórepülők: 15 esetből 6-ban! (˝Egyéb ok˝) Gyűjtemény: 12 típusmondat, ebből 9 azt indokolja, hogy a KBSZ miért nem ad ki biztonsági ajánlást, pl: BA FORMASZÖVEGEK

4 A vonatkozó szabályok betartásával az ilyen esetek elkerülhetők, ezért biztonsági ajánlás kiadására nincs szükség. 2007: A 22 vizsgált esetből 11-et ezzel zártunk! Példák: A sárkányrepülő katasztrófa. A vitorlázórepülő kötélszakadásos gyakorlatok. A motoros sárkányos kontúrozások.

5 kérdezünk, feleleteket analizálunk, következtetünk, ajánlunk, rákérdezünk, mi lett az ajánlás sorsa. „I myself can get killed easily” (1977) Amit ma teszünk: Ez ma már kevés!

6 HARD WARE MI TÖRTÉNT? HOGYAN TÖRTÉNT? MIÉRT TÖRTÉNT? Baleset: a rendszer elemei nem ˝passzolnak˝ : 4 HARD WARE SOFT WARE LIVE WARE ENVIRONMENT LE LH LS LL Interfaces: kérdéscsoportok DE: ˝L˝ mindennel összefügg! Az ember nem hagyható ki AHOGY MA A VIZSGÁLÓ KÉRDEZ: SHELL

7 SHELL – ÉS HOGYAN ŐRÍZZÜK MEG A ˝NON PUNITIVE NATURE˝-T? Példa eset: Focimeccsre labdát vitt – egy villanydrótot elszakított, továbbrepült. Sem a pilóta, sem a légijármű nem sérült.

8 MI TÖRTÉNT?

9

10 MI TÖRTÉNT?

11 MI TÖRTÉNT?

12 MI TÖRTÉNT?

13 MI TÖRTÉNT?

14 MI TÖRTÉNT?

15 MI TÖRTÉNT?

16 MI TÖRTÉNT?

17 AMI TÖRTÉNT:

18 HOGYAN TÖRTÉNT?

19 HOGYAN TÖRTÉNT?

20 HOGYAN TÖRTÉNT?

21 AHOGYAN TÖRTÉNT:

22 MIÉRT TÖRTÉNT?

23 MIÉRT TÖRTÉNT?

24 MIÉRT TÖRTÉNT?

25 MIÉRT TÖRTÉNT?

26 L LS LE LH LL MIÉRT TÖRTÉNT?

27 MIÉRT TÖRTÉNT?

28 MIÉRT TÖRTÉNT?

29 AMIÉRT TÖRTÉNT:

30 Nem vádló report írható még: Report Writing Conventions, ICAO Doc 9756 szerint. Ma: szempont a lekérdezhetőség.

31 LEKÉRDEZÉS: ˝instructor˝

32 BAN + 1 N x BA kiadása nem szükséges – de TREND kiolvasható KBSZ éves beszámoló

33 ICAO Doc 6920 Part I. Chapter 1 „Elkerülhetetlen, hogy egyes esetekben egyértelműen rámutassanak személyek vagy szervezetek által elkövetett hibákra, hiányosságokra, s ilyen esetekben a kivizsgáló kötelessége ezek felfedése.”

34 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !