KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2006. október 25. Dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló Vitorlázórepülés, ultrakönnyű repülés, sárkányrepülés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KBSZ Repülésbiztonsági Fórum, 2008 Octóber 7 Repülésbiztonság menedzsment rendszer – SMS bevezetése II.
Advertisements

TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
Winnie the pooh & friends
a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA: Hungarian Free Flying Association)
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Társadalmi szemléletformálás – a komplex.
Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
Kerekes László igazságügyi szakértő
“Hány pontot kapunk érte?” Milotta Lászlóné – asszisztens (Vasútegészségügyi NKK Kft – Pécs) Zsoldiné Turi Edit – fiziotherápiás asszisztens (Egyesített.
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
SÁRKÁNYREPÜLÉS, VITORLÁZÓREPÜLÉS, ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS ESETTANULMÁNYOK - Az emberi tényező és a biztonság KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok,
Tájékoztató Fórum Észak Kelet-Pest Megyei Leader Egyesület 2170 Aszód Pesti út
Mini felderítő repülőgép készítése SolidWorks-szel
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 26. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 kg alatti helikopterek és merevszárnyú repülőgépek eseményei.
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS
Kliensoldali Programozás
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatóság Repülésbiztonsági Osztály Gárdus Tibor NKH LI RBO mb OV.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, OKTÓBER 25. JANOVICS FERENC BALESETVIZSGÁLÓ EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK 2006 JANUÁR-SZEPTEMBER.
VITORLÁZÓREPÜLÉS, ULTRAKÖNNYŰ-REPÜLÉS, SÁRKÁNYREPÜLÉS
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
A siklóernyőzés és a sárkányrepülés aktuális problémái
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, október 25. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK Csűrőlengésből.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
A kiskorúak védelmének etikai dilemmái
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
szakmérnök hallgatók számára
| © Robert Bosch GmbH reserves all rights even in the event of industrial property rights. We reserve all rights of disposal such as copying and passing.
| © Robert Bosch GmbH reserves all rights even in the event of industrial property rights. We reserve all rights of disposal such as copying and passing.
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 augusztus 27.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 július ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2006 december 18.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2006 november ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Körmendi György SPSS Hungary 2007 november 6. Magyar nyelvű szöveganalitika.
Polgári Légiközlekedési Hatóság
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
Csak olvasd el… Angol szöveg, magyar fordítással.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Winnie the pooh & friends
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Pál László balesetvizsgáló.
A hőségnapok és a csapadékos téli időjárás közúti balesetekre gyakorolt hatásának vizsgálata: érzékenység-, hatás- és sérülékenységelemzés, alkalmazott.
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
Előadás másolata:

KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló Vitorlázórepülés, ultrakönnyű repülés, sárkányrepülés

2 Dr. Ordódy Márton, Siófok Inc.Vitorla ellenszélben lassú. Kinnmaradt = rövid! 109Inc.KA-7 pályaküszöbnél farokcsúszót tört 132Inc.Jantár a földön Jantárnak OCC nekigurult. 137Occ. Légivontatott, kötél belazult, vitorla oldott 142Inc.St. Jantár terepen törzse megrepedt 148Acc.Góbé rövidre jött, Eger 191Acc.Repülőtéren rádli, Esztergom 199S.Inc.Blanik rövidre jött és elakadt.

3 Dr. Ordódy Márton, Siófok Inc.Elsőtávos vit. növ. terepen fának ment. 234Inc.Pirat kiguruláskor szegélylámpának ütközött. 238Inc.Nimbus szárnya elakadt, törzse törött. 255Acc.Vitorla versenyen, terepen berádlizott. 274Acc.PIK 20 esőben, terepen rövidre jött, 286Acc.Pirat rövidre jött, fában elakadt,

4 Dr. Ordódy Márton, Siófok S.Inc.Növendék Góbéval rövidre jött. Szentes 327Inc.Vitorla magasan lebegtetett, Kecskéd 332 Acc.Vitorla alacsonyan bedugózott, Őcsény ∑: (0 Acc + 1 Inc)/05. II. félév (6 Acc + 2 Inc)/06. I. félév

5 Dr. Ordódy Márton, Siófok = = 6 rövid + 1 hosszú + 1 széles + 1 magas 332: a dugóhúzó – régen és ma 238: hatósági berepülés; kell-e egyáltalán? 274: PIK 20 esőben, terepen rövidre jön – versenymet?!

6 Dr. Ordódy Márton, Siófok Intézkedni? NEM! A KBSZ adatbázis, mint tananyag: Analízis/szintézis április, Dunaúj, vit.oktatói: ami az oktatóra vár!

7 Dr. Ordódy Márton, Siófok Sárkányrepülés (FAI: csak gyalog!): 131 Occ.LV., Startkocsiról leborult 296 ACCHegy, startnál lepördült 310 ACCDomb, leszállt, bukott 310 ACC˝Igazi segédmotoros˝ leszállt, bukott. Intézkedni? NEM! A KBSZ adatbázis, mint tananyag: Analízis/szintézis

8 Dr. Ordódy Márton, Siófok UL repülés (FAI: motoros sárkány is!): 077INC Tó jegére szállt – beszakadt 192 INCLeszállt, futója kitörött 198 ACCErdőbe szállt 264 ACC+ Motor leállt, ellenlejtőbe belevezette 268 INCLeszálláskor futót, légcsavart tört 323 ACC+ Műrepült.(esernyő effektus) Intézkedni? NEM! A KBSZ adatbázis, mint tananyag - szabályozás erre alapulhat!

9 Dr. Ordódy Márton, Siófok ACC++ Modell nézők közé repül – Vizsgáljuk? Specification Span: 107" (2.72 m) Length: 105" (2.67 m) Weight: lb (19-22 kg) Engines: ccm

10 Dr. Ordódy Márton, Siófok Vizsgáljuk? Igen, Lt.71.§, 5.: Légijármű: Bármely szerkezet, amelynek a légkörben maradása a levegővel való olyan kölcsönhatásból ered, amely más, mint a földfelszínre ható légerők hatása.

11 Dr. Ordódy Márton, Siófok Nem: NTSB (Bob Macintosh, Chief Adv., ISA): ˝An RC aircraft – causes death, injury or property damage. Would the NTSB investigate? Our general authority in the Act encompasses accidents involving civil aircraft or an accident related to transportation of individuals or property when the board decades – the accident is catastrophic˝.

12 Dr. Ordódy Márton, Siófok ˝In the recall of our staff availability today – we have not done an investigation in such circumstances, nor would we be inclined to initiate one. But, let’s be realistic, if there is a big media event surrounding such an occurrence, some government agency could be called upon, etc, etc. Therefore I would never say ˝never˝ to an NTSB investigation.˝ MÉGIS:

13 Dr. Ordódy Márton, Siófok ˝If we are faced, in the future, with this question in the USA I suppose we will have to draw a line between an R/C controlled model and an UAV˝. Teheti ? 23/24 May, 2006: ICAO Exploratory Meeting on UAV: Minden egyes ICAO Annex-et ki kell bővíteni! Modell: Szakszó: FLUGMODELLE 25 BIS 150 kg! CAP 658 Chapter 3: Models between 20 and 150 kg, Exemptions and Permissions.

14 Dr. Ordódy Márton, Siófok Ahogyan azt az angolok csinálják: UK CAA document: Civil Air Procedures CAP 658: Model Aircraft: A Guide to Safe Flying CAP pontonként a BMFA kézikönyvben is! Mike Goldby – BMFA CAA szakértő – felkérve: 4 esetben

15 Dr. Ordódy Márton, Siófok A pilóta legyen jogosított – szervezet! 2.Műszaki vizsgálat előzze meg – szervezet! 3.Rendezvényeket előzze meg frekvencia-monitoring – a műszer beszerzése: szervezet! 4.A frekvenciagazdálkodó hatóságok ellenőrizzék a 35 MHz tisztaságát – kalóz használók, szervezet! 5.Az MMSZ lehetséges szerepe: javasoljon! NÁLUNK: AMI levélben a PLH-hoz:

16 Dr. Ordódy Márton, Siófok A PLH válasza a törvényből idéz: Lt. 12. §: modell = lajstromozásra nem kötelezett (LNK) lgj LT. 52. §:LNK-ra (LNK repülésekre és az azokkal összefüggő tevékenységekre) lesz majd miniszteri rendelet. Lt. 73. § (2): Lesz szervezet aki a rendeletben meghatározott feladatokat ellátja – nem közigazgatási ˝Mivel a szabályok nem születtek meg, nincs jogalap a végrehajtásra.˝

17 Dr. Ordódy Márton, Siófok BA _1: Legyen szabályzat a bemutatókra – a létező kiegészítése Alkossa meg az MMSZ, hagyja jóvá a PLH Történjen frekvencia-felmérés előzetesen – a helyszínen Külföldi példák: Van modellező frekvencia, Mégis: AMA is, BMAA is monitoringol! A zavaró források köre nő! BA

18 BA _2: Az MMSZ és a Mérésügyi Igazgatóság működjön együtt, érintettek! Előzmény: a Tolna megyei Rfk levele 1.a Kormányzati Frekvenciagazdálkodási Hivatalnak, és 2.a Nemzeti Hírközlési Hatóságnak: ˝Wurm jelezte: a lezuhanás előtt a gép irányíthatatlanná vált. Előzetes esetek is voltak! Állapítsák meg, mérhetőek-e olyan rádióadások, melyek a modell irányítását zavarhatták. Dr. Ordódy Márton, Siófok

19 Dr. Ordódy Márton, Siófok Kormányzati Frekvenciagazdálkodási Hivatal a Tolna megyei RFK-nak: 35 MHz-ben a Nemzetei Hírközlési Hatóság az illetékes. A katonai zavarás kizárható. A KFGH zavarelhárítói folyamatos méréseket nem végeznek, regisztrációkat nem készítenek.

20 Dr. Ordódy Márton, Siófok NHH (helyett: a Mérésügyi Igazgatóság) a Tolna megyei RFK-nak: Nyomban a balesetet követően végeztek sávellenőrzést – nem volt jel! Május 30-tól június 6-ig 24 órás mérések – nem volt jel! ˝Egyedi zavaró sugárforrás nem zárható ki, tartósidejű adás nincs jelen.˝

21 Dr. Ordódy Márton, Siófok Az Igazgatóság megígéri: ˝A sávot – ugyan nem közvetlenül a helyszínen – az országos mérőrendszerrel továbbra is folyamatosan figyeljük. Önöket haladéktalanul tájékoztatjuk. Miért őket? MMSZ – Érintettség, kölcsönösség

22 Dr. Ordódy Márton, Siófok Amit kimértek: Felkért rendőrségi szakértő a KFF-től, két héttel az eset után – BMAA: nincs értelme! BA _3: A PLH ösztönözze a jogalkotót az ígért rendeletek kiadására. (Előzmények: Ordódy, ‘96: felkérés LNK rendelet szerkesztésére Antal: 1/2000 sz. Hatósági bulletin - MKSSz Becske: ‘04: LNK rendelet-tervezet – pl. Hardicsay

23 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!