5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK A 2007-202-4 REPÜLŐESEMÉNY ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok 2008. április 8 Badovszky György.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Advertisements

5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Badovszky György balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
Somogy megyei projektek
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI KATEGÓRIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Jakabszállás, október 9. Badovszky György balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.
Pályakezdők munkával való elégedettsége Kiss Paszkál ELTE PPK Társadalom- és Neveléspszichológiai Tasznék.
A Kálvin téri református templom felújítása
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
Mini felderítő repülőgép készítése SolidWorks-szel
KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Janovics Ferenc balesetvizsgáló EJTŐERNYŐZÉS - SIKLÓERNYŐZÉS.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 26. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 kg alatti helikopterek és merevszárnyú repülőgépek eseményei.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Darupályák tervezésének alapjai
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, OKTÓBER 25. JANOVICS FERENC BALESETVIZSGÁLÓ EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK 2006 JANUÁR-SZEPTEMBER.
AZ 5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG FELETTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Agárd, április 12. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
EJTŐERNYŐS és SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK 2006 KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
EPILEPSZIÁS BETEG VÍZBEFULLADÁSA A TISZÁN június 03. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Kiss László balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, október 25. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK Csűrőlengésből.
REPÜLÉSBIZTONSÁG STATISZTIKAI ADATAINAK ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE − (2008. I-VIII. hónapok) és a biztonsági ajánlások KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok,
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
SIKLÓERNYŐ-EJTŐERNYŐ-SÁRKÁNY statisztika és összehasonlítás
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
POLYCYSTÁS OVÁRIUM SZINDROMÁS CSALÁD
Fogyatékosügyi portál előkészítése Projekt szakértő: Szikora Tamás.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Híres magyar nők.
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
START mintaprogram és a Térfigyelő rendszer kapcsolata Szarvason Hodálik Pál Szarvas Város alpolgármestere.
A 2012-es év eseményei. 1, Olvasás népszerűsítő program Alsomocsolád 2012-ben hét alkalommal tartottak könyvklubot, alkalmanként fő részvételével.
Bontsd fel a zárójeleket, vonj össze, majd helyettesíts be!
20).7-es szint Rákóczi 2. sz. barlang előtt
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Papp István balesetvizsgáló HELIKOPTER REPÜLÉS – 2009.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
Elektronikus tananyag
~ COMLOSS REPÜLÉSEK Szarka Ágoston légiközlekedés védelmi tiszt.
VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
1 MEE Szegedi Szervezet évi beszámoló, évi tervek.
1 TORONY HAVÁRIA Budapest, dec. 7 – 8. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, április 15. Háy György Balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
Csonka János Műszaki Szakközépiskola és Szakiskola
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Előadás másolata:

5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK A REPÜLŐESEMÉNY ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok április 8 Badovszky György balesetvizsgáló

2 AZ ESEMÉNYEK KATEGÓRIÁJUK SZERINT KategóriákHelikopterMerevszárnyú Accident (légiközlekedési baleset) 19 Incident (esemény) 234 Serious Incident (súlyos légiközlekedési esemény) -9 Not determined (intézkedést nem igényel) 25 Összesen557 62

3 AZ ESEMÉNYEK OKOK SZERINT Az esemény okaHelikopterMerevszárnyú Műszaki okok Sárkány ; 115; 128; 160; 161; 162; 204; 210; 220; 292; 293; 335; 365; 398; 432; 512 Hajtómű143030; 202; 289; 476 Kormány-153 Rádió-elektromos-096; 145; 525 Külső okEgyéb- 095;158; 238; 253; 320 Emberi tényező Tévesztés Döntésképtelenség-387 Hiányos kézség- 084; 127; 139; 427; 475 Észlelés hiánya- 033; 233; 314; 345; 358; 489 Szabályszegés Rutinszerű ; 171; 244; 276; 311; 420; 362 Eseti502199, 502

4 AZ ESEMÉNYEK LEÍRÁSA Esemény számaKelteKategóriájaLeírása IncidentA kabintúlnyomás csökkent IncidentA motor túlfogyasztott Serious incidentNem nyitott futót IncidentTMA határ fölé emelkedett AccidentMegszakított felszállás IncidentTMA-ból téves irányon indult IncidentAz irányítás utasítását megszegte Not determinedElszabadult reklámballon Not determinedRádiókapcsolati hiba IncidentGázbowden elszakadt AccidentTúlfékezés miatt átvágódott Serious incidentKifutás közben az orrfutó kitört IncidentOldalszélben kitört, szárnyvég leért AccidentMotortörés miatt autorotált Not determinedFelszállás után rádióhiba AccidentMagassági kormyányvezérlés megszűnt Serious incidentMadárral ütközött.

5 AZ ESEMÉNYEK LEÍRÁSA IncidentFelszálláskor a benzinszivattyú nem működött IncidentBenzin-mennyiségmérő hiba miatt leszállt Serious incidentOrrfutó kinematikai shimmy IncidentLondon TMA-ban műrepült IncidentTúlemelkedett APP alsó határán Serious incidentFordulatszám-csökkenés miatt kényszerleszállás Not determined Lejtőn állva, parkolófékkel, a levegő elszivárgott és vízmosásba gurult Serious incidentBenzinhiány miatt LHNY-ra kényszerleszállt Serious incidentOrrfutó dinamikai shimmy AccidentLeszálláskor lepattant, orrfutó kitört Not determinedA légcsavar belevert a vontatóvillába Not determinedZivatar miatt LHKK-en leszállt IncidentIllegális ejtőernyősdobás AccidentEjtőernyősugró-vízszintes vezérsíknak ütközött Incident31L pályáról felszállva 31R pályával szembefordult IncidentMotorrázás miatt LHSK-en kényszerleszállt Serious incidentLászálláskor jobb futószár kitört Serious incidentOrrfutó guruláskor kitört.

6 AZ ESEMÉNYEK LEÍRÁSA Serious incidentA benzin kifogyott, terepre leszállt IncidentFelszállás után visszaszállt Not determinedÁlló járműnek gurult Not determinedMadárral ütközött IncidentEngedély nélkül repült be a TMA-ba AccidentSzétesett a levegőben IncidentBekötőheveder vége ajtón kívül zörgött, leszállt IncidentLégcsavar belecsapott a hangárajtóba IncidentJobb futótömlő kidurrant IncidentÁtstartolás IncidentFékszárny hiba IncidentZárt reptéren szállt le IncidentOldalszélben szárnyvégre állt AccidentFelszállás közben jobb futó kitört IncidentMűhorizontot repülés közben kapcsolták be IncidentKipufogócső átégett, motor melegedett IncidentFelszállás-megszakítás IncidentLHKE légterét megsértette IncidentLeszállás után a törzs-orr rész megrogyott IncidentNavigációs-rendszer hiba.

7 KBSZ KIVIZSGÁLÁSBAN ESEMÉNYEK STÁTUSZA 33LezárvaDusa János 127Dusa János 143LezárvaPapp István 158LezárvaStorczer László 162Badovszky György 199Pál László 202Dusa János 212Badovszky György 220LezárvaDusa János 292Badovszky György 293Dusa János 300Oláh Zsófia 335Ordódy Márton 432Dusa János 476Badovszky György

8 AZ ESEMÉNYEK OKAINAK ELEMZÉSE Sárkány: Fődarab hiba: (335) Jobb szárny levált Benzinrendszer-hiba: (161)Jelzőműszer hibája (160)Benzinszivattyú-hiba (210)A közöltnél kisebb tartály- emiatt rossz navigációs számítás Kabintúlnyomás hiánya: (005)A megadottnál kisebb repülési magasságra tért át Vezérlés hibája: (115)A gázbowden elszakadt Műszaki okok miatt:

9 Futótörés: (gurulás közben orrfutó törés) (128)Kitámasztórúd-repedés (162) Orrfutó shimmy miatti törés (220)Leszállás közben az orrfutó tört - durva leszállás (292)Jobb futó műanyag rugóstagja eltört - konstrukciós hiba (293)Leszállás utáni orrfutó shimmy miatti futókitörés (365)Jobb futóabroncs defekt (432)Felszállás közben jobb futószár rögzítő csapjai elnyíródtak (512)Leszállás utáni elpattanásból eredő törzs jobb-első rész berogyása

10 Levegőrendszer: (204)Behúzott parkoló-fékről a levegő elszivárgott, a helikopter vízmosásba gurult Fékszárny: (398)A fékszárny-vezérlés működésképtelen Hajtómű (030)A motor lehűlés miatt túlfogyasztott, kényszerleszállt (202)Porlasztószűrő-dugulás miatt teljesítménycsökkenés (289)Motorrázás szívócsőlyukadás miatt (476)A jobb hajtómű a levegőben leállt (143)A motor 1. hengerfeje és dugattyúja törött olajhiány miatt

11 (153)A magassági kormány vezérlése megszűnt Külső okok Egyéb: (095)Elszabadult reklámballon (158)Madárral ütközött (238)Zivatar miatt az útvonalat megszakította (253)Ejtőernyős nekiütközött a vízszintes vezérsíknak (320)Madárral ütközött Kormány Rádió-műszer (096)A fejhallgató hibája miatt a rádiókapcsolat megszűnt (145)Felszállás után a rádió elromlott (525) Felszállás-megszakítás navigációs rendszerhiba miatt

12 Döntésképtelenség: (387)Magasan érkezett, átstartolt Hiányos kézség: (084)Félrehallás miatt nem a megadott ponton lépett ki a TMA-ból (127)Leszállás után a repülőgépet túlfékezve átvágódott (139)Gyakorlatlan pilóta oldalszélben berádlizott, szárnyvég leért (427)Oldalszélben szárnyvég leért (475)Műhorizontot repülés közben kapcsolták be, hibás jelzés Emberi tényező

13 Észlelés hiánya: (039)Túlemelkedett az irányítás által adott magasságon, a magasságmérőt nem állította be (033)Siklópályán nem engedett futót, hasra szállt (233)Légcsavar belevert a vontatóvillába (314)Álló járműnek gurult (345)Felszállás előtt a bekötőheveder végét kívül hagyták, repüléskor zörgött, megszakította az útvonalát (358)Légcsavar belecsapott a hangárajtóba (489)Felszállás-megszakítás a navigációs műszerek kereszt ellenőrzése során késve tapasztalt eltérés miatt

14 Rutinszerű: ( 088)A várakozási utasítást megszegve TMA-ból Románia felé távozott (171)London Heathrow légterében engedély nélkül műrepült (244)Illegális ejtőernyős ugratás (276)31L pályáról felszállva megfordult és 31R pályára leszállt (311)Felszállt, majd utána visszaszállt a reptérre (420)Zárt reptéren szállt le (362)Megsértette a TMA határát Eseti: (199)Emelkedés közben veszélyes megközelítés (502)LHKE légterét engedély nélkül megközelítette Szabályszegés

15  A repülőgép május 18-án indult Szentkirályszabadjáról Tökölre.  A repülőgépet indulás előtt átvizsgálták, feltöltötték tüzelőanyaggal  Székesfehérvár-kelet térségében a motor fordulatszáma fokozatosan csökkent 1300 f/p-ig. A gázt elvéve és újból ráadva a fordulatszám ismét felment 2300 f/p értékre, aztán ismét 1300 f/p-re csökkent.  A repülőgépvezető emiatt Börgönd repülőtéren kényszerleszállást hajtott végre. A fenti jelenség tipikusan a benzinrendszer dugulásának jelét mutatja REPÜLŐESEMÉNY A repülőesemény ismertetése:

REPÜLŐESEMÉNY A dugulás oka: A motort a beépítés előtt öt évvel nagyjavították, azóta raktáron volt. A nagyjavításnál nem bontották meg a porlasztót és nem tisztították a szűrőt. Erre valló tények: 1.A szűrőbetét tömítése elöregedett, töredezett. 2.A betétet rendkívül nagy nyomatékkal lehetett oldani. 3.A szűrőbetét felületének 60-70%-a megkeménye- edett iszapréteggel tömődött el. A vizsgálat megállapította, hogy a porlasztó-úszóház csatlakozó csonkjába helyezett szűrőbetét %-ban eldugult, emiatt az átfolyó benzinmennyiség korlátozott volt.

REPÜLŐESEMÉNY

REPÜLŐESEMÉNY A szűrőbetét kemény iszapos réteggel volt lezárva.

19 További oka az esemény bekövetkezésének az volt, hogy beépítés előtt a motort nem konzerválták ki. Ennek megtörténtekor fény derült volna a szűrő és a tömítés állapotára. A vizsgálat a benzinrendszer szűrőjében kb. 200 ml tartalomban mintegy 100 ml vizet és üledéket talált. Ez a körülmény nincs összefüggésben az eseménnyel, de később eseményhez vezetett volna. Fontos: motorcsere alkalmával az első üzemórában ellenőrizni kell a tüzelőanyag és kenőanyagszűrőket, így az elváltozások rögtön felismerhetők REPÜLŐESEMÉNY

REPÜLŐESEMÉNY Hanyag, nem a technológia szerinti hibafeltárás és nagyjavítás. Beépítéskor a kikonzerválás felületes és körültekintést nélkülöző volt. Arra mutat a rendszer ülepítő szűrőjének tartalma is: mintegy 100 ml vizes üledék és iszap a szűrőházban. Új motor beépítése előtt teljes kikonzerválás, beépítés után az első órában olaj és benzinszűrő-ellen- őrzés. Következtetés: Üzemeltető hibája: Tanulság:

21 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !