2006.02.18 Multimédia alkalmazások alkotórészei Szöveg Hang Grafika Video.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tömörítés.
Advertisements

Készítette: Nagy Balázs
Az MPEG tömörítés.
Jelátalakítás és kódolás
Kimeneti egységek Készítették: Boros Gyevi Vivien Tóth Ágnes
Különböző médiumok feldolgozása
Számítógép grafika.
A mozgókép-technika alapjai
Különböző médiumok feldolgozása
Szöveg,kép, hang, mozgókép
Jelátalakítás és kódolás
Informatikai alapismeretek II.
Video.
Informatikai alapismeretek Hardver
Shannon Tétel A sávszélesség egy négy pólus jellemző, amit hertzben mérnek. A sávszélesség alapvető jelentőséggel bír több területen, legfontosabbak ezek.
Készítette: Csíki Gyula
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Budapest, Előadó: Dr. Mihalik József
Hang- és videotechnika Bevezetés
Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Beszédjelek Házman DIGITÁLIS BESZÉDJEL ÁTVITEL.
CD ROM (Compact Disc Read Only Memory) Adatok rögzítésére szolgál, a multimédia háttértára. Kb. 650 MB adat fér rá optikai elven rögzít 1981/82-ben fejlesztette.
Mintavételezési frekvencia
Multimédiás technikák 1. kérdés Melyik diszkrét médium? a)hang b)videó c)animáció d)kép.
Multimédiás technikák 1. kérdés A homogén foltok kódolása milyen tömörítést valósít meg? a)veszteséges b)káros c)veszteségmentes d)redundáns.
7. Óra Tömörítés, csomagolás, kicsomagolás
Tömörítés fogalma: Az adathordozón lévő állományok méretének csökkentése. A tömörítés során két műveletet hajthatunk végre: - Becsomagolás - Kicsomagolás.
Veréb Tamás Kiselőadás témája: Hangkártyák
MULTIMÉDIA ELEMEI.
Az információ és kódolása Kovácsné Lakatos Szilvia
Audióállományok.
Mai számítógép perifériák
HTML (Hypertext Mark-Up Language). Jellemzői Szöveges alapú internetes oldalak nyelve A formázási műveleteket is szövegesen írja le Szöveget, képeket,
Optikai meghajtók. CD (Compact Disc) 1978 Philips – LaserVision –Filmek optikai tárolón –Kevés siker 1982 – Philips+Sony –audio tárolásra –Bakelit leváltása.
A mikrofon -fij.
Média tárolóeszközök. A CD  A CD(compact disk) ált. 700Mb kapacitású  Optikai tároló  Hang, kép, valamint adat digitális formátumú tárolására használatos.
Különböző médiaelemek feldolgozása Összeállította: Kosztyán Zsolt Tibor honlap:
Különböző médiumok feldolgozása
Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Beszédjelek Spisák 1. példa Beszéd 4,5 s hosszú.
1 Takács Béla HOGYMŰKÖDIK A SCANNER? (1.) A scanner lelke, mint a digitális fényképezőgépnél vagy a digitális kameránál a CCD. CCD - Charge Coupled.
Nem irodai programok fájltípusai
Tömörítés, csomagolás, kicsomagolás
Optikai tárolók CD, DVD.
Képek feldolgozása 7. osztály.
Analóg digitális átalakítás
Tömörítés Fogalma Előnye-hátránya Fajtái Programok.
2005. Információelmélet Nagy Szilvia 4. A gyakorlatban használt tömörítő eljárások.
MPEG-2 és az MPEG-4 AVC videó kódolás összehasonlítása
Összefoglalás Az informatikai eszközök használata
Alapfogalmak, módszerek, szoftverek
Kommunikációs Rendszerek A kommunikáció Forrás kódolás Feladat: -az információ tömörítése.
Informatikai alapismeretek Hardver
Grafika alapfogalmak.
Kommunikációs Rendszerek
Számítógépes alapismeretek beadandó. A CD-kről 1979, Philips és Sony Első lemez: augusztus mm átmérőjű korong Infravörös lézer Spirál EFM.
Adattömörítés.
Optikai lemezek Készítette: Tóth Gábor TOGSABI.ELTE.
Optikai lemezek jellemzői, típusai
Adatátvitel elméleti alapjai
A DIGITÁLIS HANG.
FARKAS VIVIEN. MINTAVÉTELEZÉSI FREKVENCIA  A digitalizálás során használt legfontosabb minőségi tényező a mintavételezési frekvencia, vagy mintavételezési.
Digitális audio tömörítése, hangfájlformátumok
TÁMOP /1-2F Modern informatikai eszközök Multimédia az interneten Papp Szabolcs 2009.
Videó-szerkesztő programok és videó-formátumok
A DIGITÁLIS HANG Mi a hang? A hang valamilyen rugalmas közegben terjedő rezgéshullám ami az élőlényekben hangérzetet kelt. A hang terjedési sebessége.
9. Óra Tömörítés Tömörítés fogalma: A tömörítő eljárások segítségével adatainkat olyan alakra hozhatjuk, amelyeknek kisebb a mérete, mint az eredetinek.
Multimédia.
Informatikai alapismeretek Hardver
Adatfeldolgozási ismeretek 1/15. ML, 2017
HANG Multimédia tananyag Huszár István.
A digitális kép bevezetés.
A hang digitalizálása.
Előadás másolata:

Multimédia alkalmazások alkotórészei Szöveg Hang Grafika Video

Multimédia Menete: Gépelés, vagy egyéb bevitel Formázás Átadás az alkalma- zásnak Problémák: Mennyi szöveg fér el egy oldalra Esztétikus megjelenés Bevitel módja A dokumentumot „mi- ként” mentsük (Save as) Szöveges alkalmazások

Multimédia Új szöveg: Begépelés Formázás Átadás az alkalma- zásnak Kész szöveg: Mintha új lenne Konvertálás Képformátum (nem tekinthető szövegnek) Karakter felismerés Szöveges alkalmazások Bevitel

Multimédia Lapolvasóval való beolvasás: Szöveges alkalmazások Karakter felismerés (OCR:Optical Character Recognition) X: dpi (dot per inch) 1 inch=25.4 mm Fekete/fehér esetén kb. 1 MB (300dpi)

Multimédia Az OCR programok csoportosítása: Összehasonlító: Bittérképes minták alapján dolgozik, tehát betűtípus és betűméret függő Körvonal elemző: arányokat figyel, tehát független Szöveges alkalmazások Karakter felismerés

Multimédia Az OCR fázisai: Feldolgozandó kép elérése (file  memória) A kép előfeldolgozása (ferdeség, tájolás) Felbontás, zónázás (kép és szöveg elválasztása, táblázat, képlet. Kézzel vagy automatikusan) Felismerés (Kép-szöveg. Tárolja az esetleges stílust, méretet, stb.-t is) Szöveges alkalmazások

Multimédia Az OCR fázisai: Ellenőrzés, tanítás: Az alkalmazó kijavítja a szöveget, a fel nem ismert karaktereket beírja. A program a munkát segítheti tanulással és helyesírás ellenőrzővel. (Legalább 96%-os felismerési aránytól mondjuk jónak a szöveget, prg-t.) Mentés:Konvertálás, általában a stílust is visszük Szöveges alkalmazások

Multimédia Szöveges alkalmazások

Multimédia Szöveg stílusok –NE HASZNÁLJUNK CSUPA NAGY BETŰT! –Félkövérrel emeljünk ki –Használjunk árnyékolás –Keretezés, táblázat –K a r a k t e r k ö z ö k k e l i s l e h e t –Vagy színnel Szöveges alkalmazások

Multimédia Szöveges alkalmazások Háttér –Meghatározza a szöveg hangulatát. A kép elvonhatja a figyelmet a szövegről! Színek –Színkombinációknál figyeljünk a beolvadásra –Ízlés határai –Ne legyen túl sok szín –Kerüljük a vörös-zöld kombinációt

Multimédia Hang: mechanikus rezgés hullám. Sebesség Frekvencia (Hz) = hangmagasság Amplitúdó (db vagy watt) = hangerő Sávszélesség, burkológörbe, amplitúdó és fázis viszonyok=hangszín Emberi hallás 16Hz…20kHz 0 db…120db Hang alkalmazások

Multimédia Analóg rögzítés és lejátszás: Elektromechanikai –Mikrofon  elektromos jel  erősítő  vágófej  lemez  hangszedő  erősítő  elektromos jel  hangszóró Mágneses –Mikrofon  elektromos jel  erősítő  mágnesfej  szalag  lejátszófej  erősítő  elektromos jel  hangszóró Hang alkalmazások

Multimédia Digitális rögzítés és lejátszás Csak a rögzítés elvében különböznek mintavételzés  az impulzusok amplitúdói- nak kvantálása  diszkrét minták sorozata Szabvány: PCM (Pulse Code Modulation) A mintavételezési frekvencia legyen legalább kétszerese a legnagyobb frekvenciának, így hibamentes a digitalizálás. Hang alkalmazások

Multimédia Digitális rögzítés és lejátszás Kvantálási hossz: A frekvenciák pontossága ill. hangerő (8 bit:72 dB, 16 bit: 96 dB). A hibát változó nagyságú kvantálási lépcsőfo- kokkal csökkentik. Méret: Hang alkalmazások

Multimédia Digitális rögzítés és lejátszás Megoldás A mintavételezési frekvencia és/vagy a kvantálási hossz csökkentése. Tömörítő algoritmusok (lsd később) Hang alkalmazások

Multimédia Hangkártyákból eredő „de facto” szabványok Adlib: Nem tud rögzíteni, FM szintézissel állítja elő a MIDI hangot Soundblaster: Digitálisan rögzít, hullámtáblázat szintézissel állítja elő a MIDI hangot Roland MT-32: 256db mintavételezett alaphang a hangkártya ROM-jában (Játékokhoz főleg) PCI hangkártyák: Soundblaster kompatibilisek, „DVD minőség”, 32 csatorna, nincs ISA 8MB/s korlát Hang alkalmazások

Multimédia FM (frekvencia moduláció) szintézis Egy tiszta szinuszos jelet modulálnak egy másik hullámformával. Adlib: 18 operátor (azaz hullámforma), az ütős hangszerek egy operandusúak, egyéb hangszerek két operandusúak, azaz:18+18*17=324 alaphang Hullámtábla szintézis Valódi hangszerek digitalizált mintái, egy hangszerből több minta is lehet 44.1kHz, 16 bit; SoundBlaster: 170 minta--1 MB Hang alkalmazások

Multimédia Tömörítés MPEG 1 Audio--pszichoakusztikus redundancia –veszteséges –1:12 esetén is CD minőség –WAV helyett kódolt állomány –kihagyja a zajokat (részsáv kódolás) –általános tömörítés –3 réteg Layer kb/s felett Layer kb/s körül Layer kb/s körül Hang alkalmazások

Multimédia ‘97.04:MPEG 2 Advanced Audio Coding (AAC) ISO+Sony+Dolby: legalább 5 hangszóró MP3 továbbfejlesztése –f m = 8kHz--96kHz –részsávok 1-48 –szűrőbank helyett módosított diszkrét koszinusz transzformáció (MDCT) –Temporaly Noise Shaping (TNS)=Ideiglenes zaj alakítás: a kvantálási zajt elosztja a frekvencia tartomány szerint –Előrejelzés: Beszéd esetén bizonyos hangoknál –Kvantálási lépcsőfokok kisebbek – A bitfolyamnak entrópia kódolással csökkentik a redundanciáját –WAV helyett kódolt állomány –kihagyja a zajokat (részsáv kódolás) –általános tömörítés –3 réteg Layer kb/s felett Layer kb/s körül Layer kb/s körül Hang alkalmazások

Multimédia MPEG 4 nincs korlátozás a felhasználásában nem csak tömörítésre való –változtatható bitsebesség (2-64 kb/s) –objektum orientált megvalósítás –szerzői jogvédelem több tömörítési algoritmus –parametrikus hangkódolás –szintetikus kódolás –beszéd kódolás –sávok szerinti kódolás nagyobb hibatűrés 3D Audio Hang alkalmazások

Multimédia Környezeti hangtér 1978 körül a Dolby Laboratories ötlete sztereo helyett: Bal, közép, jobb+2 ugyanolyan környezeti Analóg rendszerek a fentiek szerint: Dolby Stereo (mozik) Dolby Surround (házi) Elterjedése a VHS-nek köszönhető (Video Home System) Hang alkalmazások

Multimédia Környezeti hangtér 1992: Dolby Stereo Digital (mozi)/Dolby Digital (házi) –digitális –bal, közép, jobb –a két környezeti független –mélysugárzó Hang alkalmazások

Multimédia A Dolby eljárás Dolby Stereo Digital –4 analógból 2 digitális adatfolyam úgy, hogy sztereo, mono és Dolby Surround kompatibilis. A dekódolási eljárás neve Pro Logic: L,C,R,2*S Dolby 5.1 –Mono+Stereo+Dolby Stereo+Dolby Stereo Digital Mélysugárzó: –20Hz-120Hz-ig, LFE: Low Frequency Effects –a többi 20Hz-20kHz Hang alkalmazások

Multimédia Egy percnyi hanganyag A megoldás a Dolby Audio Coding-3 (AC-3) Pszichoakusztikus maszkolás (egy adott hang elnyom több más hangot) 32 frekvenciasáv, csend esetén zaj elnyomás, ekkor a több hangot tartalmazó sávok több bitet kapnak, tehát dinamikus sávkiosztással operál Hang alkalmazások

Multimédia MIDI Tömörebb, mint a wav (1%), mivel utasítások vannak benne hangok (és egyebek) helyett Az utasítás 2 (fény, stb) v. 3 bájtos (zene) –1. Byte: parancs(4 bit)+csatorna szám(4bit) –2. Byte: Hang esetén: Hz| Szinti esetén: parancs kód –3. Byte: Dinamika|Utasítások Hang alkalmazások

Multimédia General MIDI (GM) A MIDI továbbfejlesztése, a zeneeszközök kiválasztásának egyesítése azon célból, hogy eszközfüggetlen legyen 128 hangszer+dob készlet 24 szólamot tud egyszerre Hang alkalmazások

Multimédia Emberi tényezők Felbontás: 2’ Színfelismerés: 10’ Képarány: 4:3, a rövidebbik oldal 20  látószögben Mozgóképhez 20-30Hz, villogás mentesen 50Hz Látható fény: nm 3 szín=összes szín=RGB (felbontás>színfelism.) Grafikai alkalmazások

Multimédia Színkoordináta rendszerek RGB –additív keverés –R+G+B=1fehér –R+G+B=0fekete YUV –Y=0.3R+0.51G+0.11BLuminancia –U=(B-Y)*0.493Krominancia –V=(R-Y)*0.877Krominancia –PAL, SECAM, JPEG, MPEG –Y miatt lehet fekete/fehérbe egyszerűen konvertálni Grafikai alkalmazások

Multimédia Színkoordináta rendszerek YIQ –Y=0.3R+0.59G+0.11BLuminancia –I=0.6R-0.28G-0.32BKrominancia –Q=0.21R-0.52G-0.31B Krominancia –NTSC CIE –Y=0.3R+0.59G+0.11BLuminancia –X=0.61R+0.17G+0.20BKrominancia –Z=0R+0.1G+1.12B Krominancia Grafikai alkalmazások

Multimédia Színkoordináta rendszerek HSB –H=arctg((R-Y)/(B-Y))Színezet (Hue) –S=1-min{R,G,B}/YTelítettség (Saturation) –B=Y Világosság (Brightness) Állókép létrehozása –rajzprogram –konvertálás –scanner –videoszalag Grafikai alkalmazások

Multimédia Vektorgrafika (cdr, eps) Az állományban a képelemeket rajzoló utasítások vannak eltárolva Pl. az elem típusa (pont, szakasz, kör, stb..), hely, irány, méret, színek, stb. Gyors transzformációs lehetőségek Nagy rajzolt képek esetén kisebb az állomány Bonyolult ábránál nem ok (fotó) Grafikai alkalmazások

Multimédia Bittérképesgrafika (bmp, jpg, gif, dib, ico..) Pontonként ábrázolja a képet Rosszul transzformálható Nagy a mérete Szép, pontos képek Egyszerűbb szerkezet Könnyű módosítás Nagyon gyors feldolgozás (kirajzolás) Méret=x*y*színmélység/8 Grafikai alkalmazások

Multimédia A kép kiválasztásának szempontjai Alkalmazkodjon a megjeleníthető színmélységhez és felbontáshoz Hangulatilag illeszkedjen Ne legyen túl nagy fizikai mérete Bittérképes formátumú legyen Grafikai alkalmazások

Multimédia A kép fajtái BMP (Bit Map Plan) veszteségmentes tömörítetlen GIF (Graphic Interchange Format) –veszteségmentes tömörített –16 bitig ingyenes (Ingyenes a PNG) –Unisys tulajdona –Mintatáblázattal dolgozik –Ismétlődő színektől függ a tömörítés mértéke –10-80% Grafikai alkalmazások

Multimédia A kép fajtái JPEG –Érzékelésen alapszik (biometriai tömörítés, a világosságra érzékenyebb a szem, mint a színre) –10% alatt nem észlelhető a tömörítés –Fekete/fehérnél nem érdemes használni –Skálázható Grafikai alkalmazások

Multimédia A JPEG elve 1. RGB-ből átrakja YUV-be 2. Törli a mellette lévő pont(ok) színkódjait –4:2:2=a mellette lévőt csak, azaz 48 bitből 32 lesz –4:1:1=a mellette lévőket, azaz 96 bitből 48 lesz 3. Szétvágva 8x8-as makroblokkokra DCT-vel kiszámolja a blokkalkotó frekvenciakomponen- sek amplitúdóját (itt paraméterezhető) 4. Huffmann tömörítés Grafikai alkalmazások

Multimédia NTSC (National Television Standard Committee) USA, Hz 525 sor váltósoros 4:3 Video alkalmazások

Multimédia SECAM (SÉquential Couleur Avec Memoire ) Francia, 1957 (Magyarország) 25Hz 625 sor váltósoros 4:3 Video alkalmazások

Multimédia PAL (Phase Alternation Line) NSZK, 1961 (MTV, 1996) 25Hz 625 sor váltósoros 4:3 Video alkalmazások

Multimédia Video állományok mérete 1 s hosszú: a hang +170kB Video alkalmazások

Multimédia Video állományok tömörítése delta keret: csak a „lényegesen” megváltozott részletet tároljuk referencia képkocka –minden 15., különben nagyon elromlana –ha a kép teljesen megváltozott Video alkalmazások

Multimédia AVI (Audio Video Interleaved) RIFF (Resource Interchange File Format) egy fajtája (Microsoft+IBM) Kép és hang felváltva Tömörítetlen kép –DIB(Device Independent Bitmap) Tömörített –MS Video 1 –MS RLE (Run Length Encoding) –Intel Indeo vagy CinePack Video alkalmazások

Multimédia MPEG (Moving Picture Experts Group) Jobb minőségű, mint az AVI vagy Indeo Tömörebb, mint az AVI vagy Indeo –MPEG 1: 1.5 Mb/s –MPEG 2: 3Mb/s…40Gb/s –MPEG 3: HDTV (High Definition TeleVision) számára fejlesztették, de elég volt az MPEG 2, nem készült el véglelsűgesen –MPEG 4: 4.8…64kb/s (internet, hálózat) –M-JPEG csak videot tömörít Video alkalmazások

Multimédia Indeo Algoritmusa a DVI (Digital Video Interaktive) Intel fejlesztése Ingyenes Állítható az ablakméret Állítható a képváltási frekvencia Figyelembe veszi a hardver erősségét Video alkalmazások