Magyar Regionális Tudományi Társaság III. Vándorgyűlése Sopron, 2005 november Marketing szemlélet érvényesülése a székelyföldi városi honlapokon Nagy Benedek Sapientia – Erdélyi Magyar Tudományegyetem Sapientia – Erdélyi Magyar TudományegyetemCsíkszereda
Marketing szemlélet érvényesülése a székelyföldi városi honlapokon 1. Bevezetés – a marketing szemlélet kialakulásának globális gazdasági-társadalmi determinációi o gazdasági szerkezetváltás o dezurbanizációs ciklus (Enyedi György) o kormányzatok költségvetési deficitje o globalizációs részjelenségek o népesedési problémák Európában > Mindez a városvezetésben addig domináns (alapvetően a nagy helyigény miatt) korlátozó, restriktív várospolitikát arra kényszeríti, hogy átgondolja a centripetális trendekre alapozó szempontrendszerét.
Marketing szemlélet érvényesülése a székelyföldi városi honlapokon 2. Az internethasználat alakulása - a ‘90-es években, kritikus tömeg, hálózati jelleg - az EU-ban relatív lemaradottság általánosan az ICT terén, az EU politika (Lisszaboni Célok) e téren versenyelőny megszerzése az életminőség javítása és társadalmi integráció növelése: önkormányzati portálok – szolgáltató oldalak - penetráció és e-readiness: Románia lemaradottsága e tekintetben, ami reális korlátja az e-kormányzás elterjedésének
Marketing szemlélet érvényesülése a székelyföldi városi honlapokon 3. A városmarketing kezdetleges formái Székelyföldön – rövid áttekintés - alapvetően középvárosi hálózat, kettős hatás: szerény materiális eszközrendszer szerény materiális eszközrendszer középvárosok centrum jellegei középvárosok centrum jellegei - tervezési módszertan elégtelenségei, piaci szemlélet hiánya ezekben - a kommunikáció szintén fejletlen: „első generációs” üzenethordozók és rosszul elhelyezett tourinfo irodák - túlzottan „extrovertált” (a kommunikáció)
Marketing szemlélet érvényesülése a székelyföldi városi honlapokon 4. Székelyföldi városok honlapjai Az internetes kommunikáció sajátosságai (nem lineáris, ab ovo nemzetközi, azonnali cselekvési tér) és a városi honlap kettős újdonsága (városmarketing és internet-használat) Az internetes kommunikáció sajátosságai (nem lineáris, ab ovo nemzetközi, azonnali cselekvési tér) és a városi honlap kettős újdonsága (városmarketing és internet-használat) „introvertáltak” vagy „extrovertáltak” ? „introvertáltak” vagy „extrovertáltak” ? Három szempont szerint, empirikus megfigyelés: Három szempont szerint, empirikus megfigyelés: -első impresszió -szerkezet-tartalom
Marketing szemlélet érvényesülése a székelyföldi városi honlapokon 1. Első impresszió - szín-forma-szimbólum kombináció: esztétika - köszöntő, bemutatkozó - aktualitás - ergonómiai szempontok (oldaltérkép, stb.) - internet cím: pl.: kényes szalagcímek (pl.: „miért mennek el a fiatalok?”)
Marketing szemlélet érvényesülése a székelyföldi városi honlapokon 2. Szerkezet - az oldalak rendezettsége: menüsor/hírek/köszöntő/reklám, linkek aránya - háromlépcsősnél mélyebb? - nyelvhasználat: minimum 3 nyelv (román-magyar- angol) - összekapcsolások (üzleti, partnerségi, szolgáltatási linkek kihasználtsága) - interaktivitás szintje és eszközei: fórum, körkérdés, panaszkönyv, letölthető típusnyomtatványok, stb. - bazár a nyitólapon (horoszkóp, árfolyamok, naptár,..)
Marketing szemlélet érvényesülése a székelyföldi városi honlapokon 3. Tartalom Lokalitást hangsúlyozó és differenciáló elemek? Lehetséges struktúra: két menüsorral, baloldalt: tájékozódás (megközelítés, egyebek), történelem-kultúra, gazdaság (!), turizmus (...), nem-kormányzati és non-profit szféra, szabadidő. baloldalt: tájékozódás (megközelítés, egyebek), történelem-kultúra, gazdaság (!), turizmus (...), nem-kormányzati és non-profit szféra, szabadidő. jobboldalt a helyi érdekeltségű tételek: önkormányzati bemutató, adm. információk és szolgáltatások, a jövő kérdései, lakhatás, egészségügy, oktatás, szabadidő, testvévárosok jobboldalt a helyi érdekeltségű tételek: önkormányzati bemutató, adm. információk és szolgáltatások, a jövő kérdései, lakhatás, egészségügy, oktatás, szabadidő, testvévárosok -legyen dinamikus, ingergazdag, lokális hangulatú, globális szemléletű, aktuális, interaktív, szolgáltató.
Marketing szemlélet érvényesülése a székelyföldi városi honlapokon Összegzésképpen, Székelyföldön még nem ismerték fel e kommunikációs eszközben rejlő lehetőségeket. *Szerkezetük vegyes, homályos, nem piaci szemléletű, tartalmilag erősen hiányosak. *Pedig olcsó, relatív könnyen kivitelezhető, de hatékonysága mindaddig kétséges lesz, amíg nem jut túl a komolytalan, mellékes és kiegészítő minősítésen. - Feltételei: szemlélet, e-készültség, ösztönző eszk. - Magyarországon két cikk: Fojtik János (T&T) és Orosz Dániel (F-V-R)
Köszönöm megtisztelő figyelmüket ! Elérhetőség: