A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dupláz-e a Jobbik? Mérők Klubja, január 30. Előadó: Závecz Tibor.
Advertisements

QUO VADIS TURIZMUS? MSZP kormányzati ígéretei •Dr. Kiss Elemér Kancellária miniszter: „reálértékén megőrizzük a turisztikai támogatásokat…” május.
Kedvezményes MFB források hitelképeseknek Sebők Orsolya főszerkesztő.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Vállalkozói pályázatok Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Nyugdíj.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Balassagyarmat, június 24. KKC-2007-V Támogatott hitel kezdő- és mikrovállalkozásoknak Mravcsik László,(MiFiN Zrt.) Vállalkozás- és Vidékfejlesztési.
Foglalkoztatói nyugdíj
This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF. airLED Status Quo elemzések tapasztalatai prezentáció Karácsony.
1. 2 Az RFH cégcsoport • Az RFH csoport: 7 regionális társaság és megyei hálózat • 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és.
ELHELYEZKEDÉS Szentgotthárd/A: 270km Rédics/SLO: 220 km
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
általános főig. helyettes
Együttműködés a bérleti konstrukciók gyors és rugalmas kiszolgálásában.
Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamaránál igénybe vehető szolgáltatások Lászlóné Tanács Edina szolgáltatási igazgató november 15.
Az ipari parkok fejlődése Magyarországon a Győri Ipari Park kialakulásának tükrében március 12. Győri Ipari Park Minőségi.
Az elveszett termelés az építőipar gondjairól. Forrás: eurostat.
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
Tobit Pénzügyi Gazdasági Tanácsadó Bt. Budapest A határon átnyúló, közös ipari park lehetséges működési modellje, kialakítása, gazdasági lehetőségei Tóth.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
MNB Növekedési Hitelprogram 2.0 Sebők Orsolya Főszerkesztő
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 17. Debrecen.
MNB Növekedési Hitelprogram 2.0 Sebők Orsolya Főszerkesztő
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
Az észak-alföldi közép- és kisvárosok feldolgozóipara az ezredfordulón
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
BESZÁMOLÓ A ÉVRŐL Horváth Gyula MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
A LAKOSSÁG UTAZÁSI SZOKÁSAI (LUSZ)
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
41. feladat Könyvviteltan szemináriumi és gyakorló feladatok Budapesti Corvinus Egyetem, Számvitel tanszék 2007/2008. tanév.
41. feladat Könyvviteltan szemináriumi és gyakorló feladatok Budapesti Corvinus Egyetem, Számvitel tanszék 2007/2008. tanév.
Kalkuláció 13. feladat TK 69. oldal.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
Kormányszóvivői tájékoztató ELSZÁMOLÁS Biztonságosabb időskor – felzárkózó nyugdíjak.
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
Pető Iván – Szakács Sándor A hazai gazdaság négy évtizedének története I. Az újjáépítés és a tervutasításos gazdálkodás időszaka A háborús.
A „Nógrád megyei TISZK infrastrukturális fejlesztése” TIOP-3.1.1/08/ című projekt célja Dénes Anita ERFA projekt menedzser.
14.30 Regisztráció Köszöntő – Vértes Tibor, elnök Megnyitó – L. Simon László, az Országgyűlés Kulturális és Sajtóbizottságának elnöke
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
ADÓTÖRVÉNYVÁLTOZÁSOK Évi LXXVII tvr.. SZJA ADÓTÁBLA A évtől az összevont adóalapba tartozó jövedelmek esetében a személyi jövedelemadó alapja.
Fundamenta-Lakáskassza Zrt. Lakásvásár
Esélyegyenlőség a foglalkoztatásban a TÁMOP projekt képzési tapasztalatai alapján Szabó Zsóka Nők a Holnapért Alapítvány Várpalota 2011,
IV. Terjeszkedés 2..
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Rimóc, október 28. KKC-2007-V Támogatott hitel kezdő- és mikrovállalkozásoknak Mravcsik László,(MiFiN Zrt.) Vállalkozás- és Vidékfejlesztési Iroda.
Megtakarítási módszerek a vállalatok gyakorlatában Berey Zita
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Könyvviteltan szemináriumi és gyakorló feladatok
Klaszter és egyéb vállalkozásfejlesztési pályázatok 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei 1.
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. Az RFH küldetése, hogy KKV-k és Önkormányzatok számára biztosított.
Elérhető, támogatott hitelkonstrukciók a kkv –k számára.
Beszámoló ELFT Békés Megyei Csoport 2007–2011. Beszámoló 2007–2011 Taglétszám Jelenleg 14 tag  Létszám lassan csökken  Nőni fog a nyugdíjasok száma.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Pécs, november 27. Előadó: Micskey Tibor termelési igazgató Pannon Volán Zrt. A nagyvállalatok nehézségei: megoldási lehetőségek a perifériák közlekedésszervezésében.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
11 Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei Ötlettől a sikerig! A Regionális.
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
Előadás másolata:

A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Kovács Áron Pécsi Tudományegyetem, Közgazdaságtudományi Kar, Regionális politika és gazdaságtan doktori iskola TÁMOP-4.2.2./B-10/1-2010-0029 és TÁMOP-4.2.1.B-10/2/KONV-2010-0002 Tudományos képzés műhelyeinek támogatása a Pécsi Tudományegyetemen

A regionális repülőterek helyzete Magyarországon A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon A regionális repülőterek helyzete Magyarországon `50-es és`60-as évek – Győr, Sármellék, Debrecen `70-es és `80-as évek – Ferihegy `90-es évek új beruházások Ezredforduló Pécs-Pogány és Győr-Péri fejlesztések Napjainkban – fejlesztési és működtetési gondok Általános elvárás az unión belül, hogy 200 kilométerenként legalább egy regionális repülőtér működjön (Erdősi F. 2000)

A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Regionális repülőterek elhelyezkedése Magyarországon Forrás: http://www.hungaryairport.hu/airport.php, letöltve: 2012.11.18.

A Pécs-Pogány repülőtér pénzügyi helyzete A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon A Pécs-Pogány repülőtér pénzügyi helyzete Tulajdonos: Pécs Holding Városi Vagyonkezelő Zrt. (58,8%) Baranya Megyei Önkormányzat (41,2%) Repülőtér: Működése állami és egyéb támogatásra szorul Költségek csökkentés – 2009-tól racionalizálás 2010-ben előző évhez képest: - bérköltségek csökkenése 32,62% - személyi jellegű költségek 41,45% - bérjárulék 41,85% bérgazdálkodás költségei 35,68%

Pécs-Pogány repülőtér foglalkoztatottak száma 2008-2010 között A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Pécs-Pogány repülőtér foglalkoztatottak száma 2008-2010 között Forrás: Pécs-Pogány repülőtér 2010. évi mérlegbeszámolója alapján

Pécs-Pogány repülőterének belföldi követeléseinek változása A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Pécs-Pogány repülőterének belföldi követeléseinek változása 2009-2010 között Forrás: Pécs-Pogány repülőtér 2010. évi mérlegbeszámolója alapján

Pécs-Pogány repülőtér 2005-2010 közötti árbevétele (ezer Ft-ban) A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Pécs-Pogány repülőtér 2005-2010 közötti árbevétele (ezer Ft-ban) Átszervezés-racionalizálás hatásának kezdete Forrás: Pécs-Pogány repülőtér 2010. évi mérlegbeszámolója alapján

Pécs-Pogány repülőtér induló és érkező utasforgalmának A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Pécs-Pogány repülőtér induló és érkező utasforgalmának változása 2009-2010 között Forrás: Pécs-Pogány repülőtér 2010. évi mérlegbeszámolója alapján

A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Repülőtér jövőjével kapcsolatos dilemmák Ha minden megy a régiben Ha holnap lakatot tennének a kapura Ha fejlesztés indulna A hiteltörlesztés éves összege (Pécs fizeti) 160 millió forint A hiteleket bezárása után is (kb. három évig még) fizetni kell A kifutópálya meghosszabbítása (fapados esetén van értelme): 3-4 milliárd A pécsi önkormányzat a működéshez ad évi 90 millió forintot A reptér napi 24 órás őrzése évi 10-11 millió forint Egy fapados cég reklámra, veszteségfinanszírozásra kár évi több százmilliót A reptér saját bevételei összesen évente: 70 millió forintot Támogatások visszafizetése: több mint 100 millió forint A jelenlegi kifutóval is lehet (kellene) menetrend szerinti járatot indítani Pécs a reptérért évente összesen fizet 250 millió forintot Egy esetleges későbbi újraindítás: több 100 millió forint Az első évben a járat veszteséget termelhet: akár évi 200-500 millió forintot A reptér éves működtetése tehát 320 millió forintot Ehhez jön az azonnali hatalmas vagyonvesztés és az amortizációs veszteség A veszteség mértéke a célponton és a reklámon is múlik, és idővel csökken A hiteltörlesztés lejárta utána (3 év múlva) a működtetés: évi 160-170 millió forint Pécs és vonzáskörzete pedig el is veszítheti jelenlegi és lehetséges ipari befektetőit Pécs előtt új turisztikai marketingforrások nyílnának meg, s nőhet a charterjáratok száma is Forrás: Babics Attila: Reptér: ötletek mellé pénz kellene, Dunántúli Napló. 2012.II.28

Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi hatása A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi hatása Hosszútávú közlekedési infrastruktúra Közösségi érdeket szolgál Életminőséget javító Gazdaság élénkítő Társadalom változásaira is pozitívan hat A repülőterek hozzájárulnak a következő aktivitásokhoz: munkaerő mozgásához külgazdasági kapcsolatok erősödéséhez életminőség javulásához (elérhetőség javulása és nagy értékű javak beszerzése) külföldön való szabadidő eltöltéséhez, stb.

A repülőtér négy különböző hatást fejt ki: Közvetlen Közvetett Indukált Katalizátor Repülőtér szolgáltatásai: Repülés oktatás Gyakorló pálya használata Rendezvény Étterem Üzemanyagszolgáltatás Vendéglátás Takarításszolgáltatás Műszaki karbantartás Vám és biztonság szolgálat Forrás: Saját szerkesztés Graham (2001) alapján

A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon V. Összefoglaló Repülőtér nem képes önmagát fenntartani Bezárása nagyobb veszteség lenne Racionális üzemeltetést igényel és Célzott marketing tevékenységet Rendszeres járatindítás és nem csak charter járatokra összpontosítani Közvetlenebb kapcsolat a turistairodákkal Állandó fejlesztések megtartása

Tudományos képzés műhelyeinek támogatása a Pécsi Tudományegyetemen TÁMOP-4.2.2./B-10/1-2010-0029 és TÁMOP-4.2.1.B-10/2/KONV-2010-0002 Tudományos képzés műhelyeinek támogatása a Pécsi Tudományegyetemen Köszönöm a figyelmet!!!