A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Kovács Áron Pécsi Tudományegyetem, Közgazdaságtudományi Kar, Regionális politika és gazdaságtan doktori iskola TÁMOP-4.2.2./B-10/1-2010-0029 és TÁMOP-4.2.1.B-10/2/KONV-2010-0002 Tudományos képzés műhelyeinek támogatása a Pécsi Tudományegyetemen
A regionális repülőterek helyzete Magyarországon A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon A regionális repülőterek helyzete Magyarországon `50-es és`60-as évek – Győr, Sármellék, Debrecen `70-es és `80-as évek – Ferihegy `90-es évek új beruházások Ezredforduló Pécs-Pogány és Győr-Péri fejlesztések Napjainkban – fejlesztési és működtetési gondok Általános elvárás az unión belül, hogy 200 kilométerenként legalább egy regionális repülőtér működjön (Erdősi F. 2000)
A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Regionális repülőterek elhelyezkedése Magyarországon Forrás: http://www.hungaryairport.hu/airport.php, letöltve: 2012.11.18.
A Pécs-Pogány repülőtér pénzügyi helyzete A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon A Pécs-Pogány repülőtér pénzügyi helyzete Tulajdonos: Pécs Holding Városi Vagyonkezelő Zrt. (58,8%) Baranya Megyei Önkormányzat (41,2%) Repülőtér: Működése állami és egyéb támogatásra szorul Költségek csökkentés – 2009-tól racionalizálás 2010-ben előző évhez képest: - bérköltségek csökkenése 32,62% - személyi jellegű költségek 41,45% - bérjárulék 41,85% bérgazdálkodás költségei 35,68%
Pécs-Pogány repülőtér foglalkoztatottak száma 2008-2010 között A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Pécs-Pogány repülőtér foglalkoztatottak száma 2008-2010 között Forrás: Pécs-Pogány repülőtér 2010. évi mérlegbeszámolója alapján
Pécs-Pogány repülőterének belföldi követeléseinek változása A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Pécs-Pogány repülőterének belföldi követeléseinek változása 2009-2010 között Forrás: Pécs-Pogány repülőtér 2010. évi mérlegbeszámolója alapján
Pécs-Pogány repülőtér 2005-2010 közötti árbevétele (ezer Ft-ban) A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Pécs-Pogány repülőtér 2005-2010 közötti árbevétele (ezer Ft-ban) Átszervezés-racionalizálás hatásának kezdete Forrás: Pécs-Pogány repülőtér 2010. évi mérlegbeszámolója alapján
Pécs-Pogány repülőtér induló és érkező utasforgalmának A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Pécs-Pogány repülőtér induló és érkező utasforgalmának változása 2009-2010 között Forrás: Pécs-Pogány repülőtér 2010. évi mérlegbeszámolója alapján
A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Repülőtér jövőjével kapcsolatos dilemmák Ha minden megy a régiben Ha holnap lakatot tennének a kapura Ha fejlesztés indulna A hiteltörlesztés éves összege (Pécs fizeti) 160 millió forint A hiteleket bezárása után is (kb. három évig még) fizetni kell A kifutópálya meghosszabbítása (fapados esetén van értelme): 3-4 milliárd A pécsi önkormányzat a működéshez ad évi 90 millió forintot A reptér napi 24 órás őrzése évi 10-11 millió forint Egy fapados cég reklámra, veszteségfinanszírozásra kár évi több százmilliót A reptér saját bevételei összesen évente: 70 millió forintot Támogatások visszafizetése: több mint 100 millió forint A jelenlegi kifutóval is lehet (kellene) menetrend szerinti járatot indítani Pécs a reptérért évente összesen fizet 250 millió forintot Egy esetleges későbbi újraindítás: több 100 millió forint Az első évben a járat veszteséget termelhet: akár évi 200-500 millió forintot A reptér éves működtetése tehát 320 millió forintot Ehhez jön az azonnali hatalmas vagyonvesztés és az amortizációs veszteség A veszteség mértéke a célponton és a reklámon is múlik, és idővel csökken A hiteltörlesztés lejárta utána (3 év múlva) a működtetés: évi 160-170 millió forint Pécs és vonzáskörzete pedig el is veszítheti jelenlegi és lehetséges ipari befektetőit Pécs előtt új turisztikai marketingforrások nyílnának meg, s nőhet a charterjáratok száma is Forrás: Babics Attila: Reptér: ötletek mellé pénz kellene, Dunántúli Napló. 2012.II.28
Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi hatása A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi hatása Hosszútávú közlekedési infrastruktúra Közösségi érdeket szolgál Életminőséget javító Gazdaság élénkítő Társadalom változásaira is pozitívan hat A repülőterek hozzájárulnak a következő aktivitásokhoz: munkaerő mozgásához külgazdasági kapcsolatok erősödéséhez életminőség javulásához (elérhetőség javulása és nagy értékű javak beszerzése) külföldön való szabadidő eltöltéséhez, stb.
A repülőtér négy különböző hatást fejt ki: Közvetlen Közvetett Indukált Katalizátor Repülőtér szolgáltatásai: Repülés oktatás Gyakorló pálya használata Rendezvény Étterem Üzemanyagszolgáltatás Vendéglátás Takarításszolgáltatás Műszaki karbantartás Vám és biztonság szolgálat Forrás: Saját szerkesztés Graham (2001) alapján
A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon V. Összefoglaló Repülőtér nem képes önmagát fenntartani Bezárása nagyobb veszteség lenne Racionális üzemeltetést igényel és Célzott marketing tevékenységet Rendszeres járatindítás és nem csak charter járatokra összpontosítani Közvetlenebb kapcsolat a turistairodákkal Állandó fejlesztések megtartása
Tudományos képzés műhelyeinek támogatása a Pécsi Tudományegyetemen TÁMOP-4.2.2./B-10/1-2010-0029 és TÁMOP-4.2.1.B-10/2/KONV-2010-0002 Tudományos képzés műhelyeinek támogatása a Pécsi Tudományegyetemen Köszönöm a figyelmet!!!