A műszaki képzés változásának kihívásai Pais Ella Regina tanszékvezető, dékánhelyettes PTE Pollack Mihály Műszaki Kar „Régiók újraiparosítása” konferencia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Advertisements

Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
. Az általános felsőoktatási felvételi eljárás 2012-ben Stéger Csilla főosztályvezető Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Pécs, december 5.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
A tételek eljuttatása az iskolákba
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
Szakma és hivatás Kihívások és válaszok a közoktatásban és a pedagógusképzésben Budapest 2009 október 8. Átalakuló felsőoktatás: A Bologna folyamat 10.
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Ügyfélszolgálatok minőségi fejlesztése Hallgatói és Oktatói „BAT” ügyfélszolgálat a Nyíregyházi Főiskolán Márföldi Józsefné alprojekt vezető.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
1 Foglalkoztatási kihívások, avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.NOVEMBER EGER Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ.
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Dudás Zoltán Gyermekvédelmi és Gyámügyi Főosztály
Transznacionális és multinacionális vállalatok
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
A felsőoktatás néhány demográfiai kérdése A külföldön tanuló hallgatók.
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Emelt- vagy középszintű felkészítés? Szülői értekezlet Lovassy László Gimnázium március 1.
A VIR ÉS DPR RENDSZEREK SZEREPE AZ ÁGAZATI IRÁNYÍTÁSBAN DR. NÁDAI LÁSZLÓ főosztályvezető Tudománypolitikai Főosztály.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
Előadás másolata:

A műszaki képzés változásának kihívásai Pais Ella Regina tanszékvezető, dékánhelyettes PTE Pollack Mihály Műszaki Kar „Régiók újraiparosítása” konferencia Pécs, november 13.

Műszaki felsőoktatás meghatározásai A műszaki felsőoktatás társadalmi-gazdasági fejlődésbe ágyazott önmeghatározásai: –Műszaki erőforrás képzés  oktatás –Műszaki tudásforrás építés  kutatás –Műszaki tudás –terjesztés –alkalmazás  interakció a felhasználói oldallal

Feltételrendszer – helyzetelemzés 1. Forrás: OECD statisztika (2005) -

Feltételrendszer – helyzetelemzés 2. Forrás: OECD statisztika (2005) -

Kitekintés: lisszaboni célok (2000) –2010-re az EU-ban a matematikai, természettudományos és műszaki végzettséggel rendelkezők számát legalább 15 %-kal kell növelni, –a nemek közti egyenlőtlen eloszlásnak mérséklődnie kell, növelni kell a nők számát a matematikai, természettudományos és műszaki képzésben és a kutatásban –a jelenleg az Amerikai Egyesült Államok és Japán után csupán a világ harmadik legnagyobb K+F térségének számító Európa 2010-re átvegye a vezető szerepet a kutatás-fejlesztés területén mind nagyságrend, mind dinamizmus tekintetében. Ennek érdekében 2010-re az EU összes GDP-jének a 3%-át kell legalább K+F tevékenységre fordítani, amely 3% 1/3 - 2/3 arányban az állami és üzleti szféra között oszoljon meg

Beiskolázás 1. Forrás: Bősze Viktória – Felsőoktatási expanzió: tények és interpretációk

Beiskolázás 2. Forrás: Oktatási és Kulturális Minisztérium* - előirányzott adat 2009-re

Uralkodó viszonyok –Közép és felsőoktatás ellenérdekeltsége a szakmai képzés területén Technikus képzés  tanulói jogviszony Felsőfokú szakképzés  tanulói jogviszony  hallgatói jogviszony  Felsőoktatás alapképzés  –Harc a hallgatóért (bármilyen képességű)

Oktatási intézmény-típusok nappali tagozatos tanulólétszáma Forrás: Weinper Mária – Szakképzés aktuális kérdései (Stratégiai Közszolgáltatók Országos Szövetsége)

Strukturális problémák!

A „cápák” várják az állami etetést és ha az kevés, vagy elmarad, egymásba harapnak Versenyhelyzet, avagy a „cápák” az akváriumban 71 felsőoktatási intézmény, ebből 31 állami finanszírozású  Harc a hallgatókért (azaz a „fejkvóta” szerinti pénzért)

Új felvételi rendszer működése Új rendszerRégi rendszer %2008-tól2007-ig A lehetséges maximum pont100% % % % % % % % % % % % % % ,4% % ,2%14042 Tanulmányi pontok / Hozott pontok Érettségi pontok / Szerzett pontok Többlet-pontok 8024 Minimum ponthatár Alapszakokon Felsőfokú szakképzésben Forrás: MAB, Palásti Kovács Béla

Következmények –Az új pontszámítási rendszer nem szűr –Jelentkezési létszám ≥ felvételi kapacitás (4% maradt le)  –Nincs minőségmenedzselés –Munkaerőpiaci igény > minőségi diplomás munkaerő  –Gazdasági versenyképesség csökken –A probléma a természettudományos képzés területén különösen erőteljes

Összefoglalás: kihívások a műszaki felsőoktatással kapcsolatban 1. Világos egyértelmű elvárások – megfelelések –Nemzetközi összehasonlíthatóságnak megfelelés –Nemzeti, társadalmi, gazdasági céloknak megfelelés –Közvetlen munkaerőpiaci megfelelés –Kutatási kiválóságnak megfelelés –Bologna folyamatnak megfelelés –Minőségbiztosítási elvárásoknak (MAB) megfelelés –Megváltozott igényű hallgatóknak megfelelés –Oktatók alkalmazkodása az új helyzethez problémás

Összefoglalás: kihívások a műszaki felsőoktatással kapcsolatban 2. Finanszírozás Problémás a „fejkvóta alapú rendszer”  Mindenáron való létszámfeltöltés  Szelekció megszűnés  Hallgató minden ároni megtartása  Motiválatlanság, érdektelenség  Minőség romlás

A megoldás kezdetei – A CSALÁD Régen Napjainkban Forrás: Bogár Nikoletta – Tankönyvi ábrák elemzése neveléstani szempontból (TDK dolgozat – PTE PMMK Pedagógia Tanszék, 2004)

A megoldás kezdetei – AZ ISKOLA Régen Napjainkban Forrás: Bogár Nikoletta – Tankönyvi ábrák elemzése neveléstani szempontból (TDK dolgozat – PTE PMMK Pedagógia Tanszék, 2004)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Pais Ella Regina tanszékvezető, dékánhelyettes PTE Pollack Mihály Műszaki Kar