A műszaki képzés változásának kihívásai Pais Ella Regina tanszékvezető, dékánhelyettes PTE Pollack Mihály Műszaki Kar „Régiók újraiparosítása” konferencia Pécs, november 13.
Műszaki felsőoktatás meghatározásai A műszaki felsőoktatás társadalmi-gazdasági fejlődésbe ágyazott önmeghatározásai: –Műszaki erőforrás képzés oktatás –Műszaki tudásforrás építés kutatás –Műszaki tudás –terjesztés –alkalmazás interakció a felhasználói oldallal
Feltételrendszer – helyzetelemzés 1. Forrás: OECD statisztika (2005) -
Feltételrendszer – helyzetelemzés 2. Forrás: OECD statisztika (2005) -
Kitekintés: lisszaboni célok (2000) –2010-re az EU-ban a matematikai, természettudományos és műszaki végzettséggel rendelkezők számát legalább 15 %-kal kell növelni, –a nemek közti egyenlőtlen eloszlásnak mérséklődnie kell, növelni kell a nők számát a matematikai, természettudományos és műszaki képzésben és a kutatásban –a jelenleg az Amerikai Egyesült Államok és Japán után csupán a világ harmadik legnagyobb K+F térségének számító Európa 2010-re átvegye a vezető szerepet a kutatás-fejlesztés területén mind nagyságrend, mind dinamizmus tekintetében. Ennek érdekében 2010-re az EU összes GDP-jének a 3%-át kell legalább K+F tevékenységre fordítani, amely 3% 1/3 - 2/3 arányban az állami és üzleti szféra között oszoljon meg
Beiskolázás 1. Forrás: Bősze Viktória – Felsőoktatási expanzió: tények és interpretációk
Beiskolázás 2. Forrás: Oktatási és Kulturális Minisztérium* - előirányzott adat 2009-re
Uralkodó viszonyok –Közép és felsőoktatás ellenérdekeltsége a szakmai képzés területén Technikus képzés tanulói jogviszony Felsőfokú szakképzés tanulói jogviszony hallgatói jogviszony Felsőoktatás alapképzés –Harc a hallgatóért (bármilyen képességű)
Oktatási intézmény-típusok nappali tagozatos tanulólétszáma Forrás: Weinper Mária – Szakképzés aktuális kérdései (Stratégiai Közszolgáltatók Országos Szövetsége)
Strukturális problémák!
A „cápák” várják az állami etetést és ha az kevés, vagy elmarad, egymásba harapnak Versenyhelyzet, avagy a „cápák” az akváriumban 71 felsőoktatási intézmény, ebből 31 állami finanszírozású Harc a hallgatókért (azaz a „fejkvóta” szerinti pénzért)
Új felvételi rendszer működése Új rendszerRégi rendszer %2008-tól2007-ig A lehetséges maximum pont100% % % % % % % % % % % % % % ,4% % ,2%14042 Tanulmányi pontok / Hozott pontok Érettségi pontok / Szerzett pontok Többlet-pontok 8024 Minimum ponthatár Alapszakokon Felsőfokú szakképzésben Forrás: MAB, Palásti Kovács Béla
Következmények –Az új pontszámítási rendszer nem szűr –Jelentkezési létszám ≥ felvételi kapacitás (4% maradt le) –Nincs minőségmenedzselés –Munkaerőpiaci igény > minőségi diplomás munkaerő –Gazdasági versenyképesség csökken –A probléma a természettudományos képzés területén különösen erőteljes
Összefoglalás: kihívások a műszaki felsőoktatással kapcsolatban 1. Világos egyértelmű elvárások – megfelelések –Nemzetközi összehasonlíthatóságnak megfelelés –Nemzeti, társadalmi, gazdasági céloknak megfelelés –Közvetlen munkaerőpiaci megfelelés –Kutatási kiválóságnak megfelelés –Bologna folyamatnak megfelelés –Minőségbiztosítási elvárásoknak (MAB) megfelelés –Megváltozott igényű hallgatóknak megfelelés –Oktatók alkalmazkodása az új helyzethez problémás
Összefoglalás: kihívások a műszaki felsőoktatással kapcsolatban 2. Finanszírozás Problémás a „fejkvóta alapú rendszer” Mindenáron való létszámfeltöltés Szelekció megszűnés Hallgató minden ároni megtartása Motiválatlanság, érdektelenség Minőség romlás
A megoldás kezdetei – A CSALÁD Régen Napjainkban Forrás: Bogár Nikoletta – Tankönyvi ábrák elemzése neveléstani szempontból (TDK dolgozat – PTE PMMK Pedagógia Tanszék, 2004)
A megoldás kezdetei – AZ ISKOLA Régen Napjainkban Forrás: Bogár Nikoletta – Tankönyvi ábrák elemzése neveléstani szempontból (TDK dolgozat – PTE PMMK Pedagógia Tanszék, 2004)
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Pais Ella Regina tanszékvezető, dékánhelyettes PTE Pollack Mihály Műszaki Kar